Mette

Bristninger

18 indlæg i dette emne

Jeg tror faktisk det aller første emne jeg oprettede på bk i sin tid handlede om bristninger... Men nu er det vist ret aktuelt igen for mig.

Jer der bristede - hvor meget bristede i og hvornår kom i jer?

Jeg ligger pt med den skønneste lille datter på maven, men hun fik mig godt nok ødelagt under fødslen. Jeg er gået i stykket over alt, dog er lukkemusklen/numsen kun delvis gået i stykker...

De snakkede om at jeg nok ikke ku sidde i i hvert fald en måned - ja helt op til 4 :o hvad er jeres erfaring og hvordan klarede i det og alt andet? Del jeres erfaringer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har lige skrevet lidt i din tråd. Men skriver mere her i morgen. Ro på. Den første tid er ikke så sjov. Men du kommer dig hurtigt igen! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke, hvor meget jeg bristede, det fortalte de mig ikke, men jeg blev syet både indvendigt og udvendigt. Jeg var temmelig øm de næste ca 2-3 uger, men kunne (med ømhed) side ned allerede næste dag. Dog ikke ret længe af gangen, men stille og roligt blev det nemmere, og efter ca 1 uge, var det ikke noget større problem længere. Der var det mere ømt, og spændte i stingene.

Jeg tror der gik ca 2 måneder før jeg ikke kunne mærke noget til bristningerne.

Et tip jeg desværre fik for sent er, at fugte nogle bind, og lægge dem i fryseren. Evt kom lidt aloe vera på. Det skulle køle og lindre godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik mig en 3. grads bristning med 25% af lukkemusklen.

Jeg havde det mildest talt FORFÆRDELIGT! Tror jeg følte mig nogen lunde ok igen efter en månedstid. Jeg kunne godt sidde lidt, men det var anstrengt og akavet, og jeg havde det bedst i romerstilling.

Den første uges tid foregik vel næsten alle mine toiletbesøg under bruseren eller stående over toilettet. Lige præcis hvad det gjorde at stående fungede aner jeg ikke, men når jeg sad var det hvertfald skidt. Måske noget med at det hele ikke bed så spredt? I don't know..

Midt bedste råd må være: gør hvad der nu end skal til! Jeg var dødbange for at lave nr. to, og i hvertfald et par uger gjorde jeg det stående. Og gerne under bruseren. Det er pisse nedern at skulle samle op efter sig selv som var man en hund, men jeg overlevede.. (Og hvor er det iøvrigt monster grænseoverskridende at fortælle om..)

Jeg var generelt i bad flere gange dagligt de første par uger. Det er svært at tøre sig, så jeg følte mig hurtigt ulækker dernede. Så jeg havde nok hvertfald 3-4 små 5 minutters bade om dagen.

Men efter en måned vil jeg tro, at jeg følte mig nogen lunde normal igen.. Den dag i dag mærker jeg intet til noget som helst, og sådan har det været i noget tid. :) Vi har dog liiiidt svært ved det der med sex herhjemme. Men det har nok også noget at gøre med manglende lyst ;) Jeg kan hvertfald mærke at det er blevet bedre gang for gang, så tror bare det er et spørgsmål og træning.

Masser af medfølelse herfra! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bristede også overalt inkl. 50% af lukkemusklen :( De første 12-14 dage var ikke sjove at komme igennem, der kunne jeg kun stå og ligge ( fik også afvide på sygehuset at jeg ikke måtte sidde før efter 4 uger, det er vidst noget med at der ikke må komme for meget tryk på bækkenbunden) men jeg sad altså efter 14 dage :) efter ca 1 mdr var det helet okay og det eneste jeg mærkede noget til var arvævet, det stoppede først med at være ømt efter 3-4 mdr.

Det er ikke sjovt at gå så meget i stykker, men det bliver hurtigt bedere og det skal nok blive helt godt igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som jeg skrev i din traad, saa bristede jeg ikke engang ret meget, men paa praekere steder, dvs, de indre, tynde skamlaeber. De gjorde, at jeg ikke kunne sidde - det var bare umuligt for mig. kunne heller ikke gaa ret langt ad gange, foer jeg havde tyngdefornemmelse og smerter. husker det som om der gik i hvert fald 14 dage, foer jeg begyndte at sidde... jeg tog panodil de foerste 10 dage, men ikke 3 gange dagligt hver dag.

De foerste 10 dage var paa alle maader de svaereste og jeg ville oenske at jeg havde ammet mere liggende inde i sengen og bare vaeret sammen med Noah. Men jeg var jo, som du nok husker, en af dem, der tudede vildt meget.

Jeg vaskede mig ogsaa meget med koldt vand. faktisk efter hvert toiletbesoeg. Vi har saa bidet, men ellers ville jeg have gjort det i brusebadet. Nr. 2 lavede jeg uden problemer, men jeg holdt mod med en opvredet klud. Spis fiber og drik meget vand, darling. Som min soster sagde: Kaffe og havregroed, saa kunne hun uden problemer.

Bind er vigtigt - jeg havde det direkte skidt uden mine Natracare. Naeste gang vil jeg have mange af dem igen, saa jeg kan undgaa alt andet. og saa nogle stofbind til at bruge efter den vaerste barselsflaad er ovre. Jeg har efterhaanden laest om flere, der er helet hurtigere og bedre med stofbind, saa det maa proeves.

Drik rigelig og lad dig varte op. Jeg fik lavet en ammerede i sofaen, hvor jeg halvt laa/halvt "sad". Saa gav M mig Noah, naar jeg var paa plads og han kom ogsaa med mad til mig, serveret paa en morgenbakke. Get one, hvis I ikke har en :)

Hvis du ikke har appetit, saa bare rolig. det er normalt. Min kom tilbage, men der gik vist et par maaneder og jeg kan stadig have dage, hvor jeg ikke helt kan spise et af maaltiderne.

Pas paa dig og maerk efter - kroppen skal nok komme sig :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lidt varm klud kan maaske lindre bedre end en kold - proev dig frem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev klippet, da jeg skulle have anlagt sugekop - heldigvis nåede Thea dog at komme ud, lige imens de var ved at sample den. Men jeg blev klippet et stykke op i skeden og så hele vejen skråt ned forbi endetarmen.

og det gjorde ONDT i flere uger bagefter! Især når blodet(barselsflåden) løb ned i såret så sved det helt vanvittigt. Jeg måtte have min kæreste til at løfte mig op hver gang jeg skulle op og stå, og hjælpe mig når jeg skulle ned og sidde igen.

Efter ca 2-3 uger kunne jeg selv sætte mig og rejse mig igen, men gik dog stadig som en and.. men efter ca en måned var det helt væk.

Sex er dog stadig en noget kompliceret affære, det gør meget ondt i arvævet. Til min 8 ugers undersøgelse, kunne lægen slet ikke komme til at undersøge mig ordentligt, fordi de gjorde så ondt. Hun sagde dog at jeg var blevet syet så pænt, at man slet ikke kunne se at jeg var blevet klippet :P

jeg vil helt klart råde dig til at slappe af!!! jo mere du bevæger dig, jo mere ondt vil det gøre, og jo længere tid vil det tage for såret at hele :kram2

og stort tillykke med din datter!! :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en 3. grads bristning, men sad allerede dagen efter fødslen, dog ikke for længe ad gangen. Den første uge var værst med smerterne, men efter ca 2 uger var der ingen problemer længere, kun lidt ømhed, og nu efter 4 uger mærker jeg INTET til arret.. Kan heller ikke se noget ar, faktisk, så det må være syet godt :)

Håber for dig det går lige så let for dig med at hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en 3. grads bristning, men sad allerede dagen efter fødslen, dog ikke for længe ad gangen. Den første uge var værst med smerterne, men efter ca 2 uger var der ingen problemer længere, kun lidt ømhed, og nu efter 4 uger mærker jeg INTET til arret.. Kan heller ikke se noget ar, faktisk, så det må være syet godt :)

Håber for dig det går lige så let for dig med at hele :)

Hold da op det lyder da helt vildt! Her dagen efter er jeg ikke i nærheden af at sidde ned, føler alt falder fra hinanden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev klippet, da jeg skulle have anlagt sugekop - heldigvis nåede Thea dog at komme ud, lige imens de var ved at sample den. Men jeg blev klippet et stykke op i skeden og så hele vejen skråt ned forbi endetarmen.

og det gjorde ONDT i flere uger bagefter! Især når blodet(barselsflåden) løb ned i såret så sved det helt vanvittigt. Jeg måtte have min kæreste til at løfte mig op hver gang jeg skulle op og stå, og hjælpe mig når jeg skulle ned og sidde igen.

Efter ca 2-3 uger kunne jeg selv sætte mig og rejse mig igen, men gik dog stadig som en and.. men efter ca en måned var det helt væk.

Sex er dog stadig en noget kompliceret affære, det gør meget ondt i arvævet. Til min 8 ugers undersøgelse, kunne lægen slet ikke komme til at undersøge mig ordentligt, fordi de gjorde så ondt. Hun sagde dog at jeg var blevet syet så pænt, at man slet ikke kunne se at jeg var blevet klippet :P

jeg vil helt klart råde dig til at slappe af!!! jo mere du bevæger dig, jo mere ondt vil det gøre, og jo længere tid vil det tage for såret at hele :kram2

og stort tillykke med din datter!! :yay

Uuh det lyder ikke som en rar omgang!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres historier! Og det virker jo til de fleste ender rigtig godt selvom det ser lidt sort ud de første mange uger. Glæder mig til den dag jeg kan sidde og spise aftensmad ved er bord og ikke skal frygte toiletbesøg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres historier! Og det virker jo til de fleste ender rigtig godt selvom det ser lidt sort ud de første mange uger. Glæder mig til den dag jeg kan sidde og spise aftensmad ved er bord og ikke skal frygte toiletbesøg

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang jeg fødte fik jeg en slem 2.gradsbristning - de sagde den var på grænsen til 3.grad. Min søn blev også taget med sugekop, både blød og hård. Lægen sagde efterfølgende til mig at det gør ekstra ondt i muskulaturen dernede efter en cup, fordi vævet ligesom bliver tvunget til at give sig hurtigere end uden cup. Det oveni selve bristningen, var nok til at jeg ikke kunne sidde i en lille uges tid, derefter kun kort tid af gangen og før jeg kunne sidde uden smerter i længere tid, gik der nok halvanden måned. Det tog lang tid at komme igang med sex igen pga smerter, men det gik med tålmodighed og forsigtighed.

Jeg kan kun tilslutte mig de gode svar du allerede har fået; am liggende, hvil dig, spis og drik godt så du heler så optimalt som muligt. Ved store toiletbesøg kan du holde igen med et sammenfoldet bind på mellemkødet så du støtter syningerne. Jeg havde også meget gavn af isbind (gør et bind vådt og frys det) og så knibeøvelser efter den første uges tid.

Det er bare øv de første uger ovenpå sådan en omgang, men det skal nok snart blive bedre :) god bedring!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes heller ikke det var sjovt de første 2 uger..det gjorde ondt at sidde, og det var IKKE rart at skulle tisse :( jeg tissede i under bruseren i de første 2 uger, nr. 2 gik dog på toilettet. Jegtog dog også en del Magnesia, som gør at afføringen er lind (klammo detalje, i know :rolleyes )de piller tog jeg i lang tid, mest af frygt og nok ikke af behov.

Jeg bristede en del i mellemkødet og 1 fiber i endetarmen.

Men efter 5 uger var jeg til check på herlev hos en fysioterapeut, som du sikkert også får tilbudt, og det gjorde slet ikke ondt at blive undersøgt og hun sagde jeg måtte selv. have sex og også dyrke sport, sålænge jeg husker at lave knibeøvelser tit.

det er fuldstændig som før, både under sex, og alt andet, så ja, starten var træls, men nu tænker jeg slet ikke over det mere.

Mine råd er at starte med at knibe NU! og vær opmærksom på om du kan holde på tis, afføring og luft. det skal man kunne og hvis ikke man kan kan man få hjælp ( og SKAL man søge hjælp)

Det bliver godt igen det lover jeg!!! :bunny

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes heller ikke det var sjovt de første 2 uger..det gjorde ondt at sidde, og det var IKKE rart at skulle tisse :( jeg tissede i under bruseren i de første 2 uger, nr. 2 gik dog på toilettet. Jegtog dog også en del Magnesia, som gør at afføringen er lind (klammo detalje, i know :rolleyes )de piller tog jeg i lang tid, mest af frygt og nok ikke af behov.

Jeg bristede en del i mellemkødet og 1 fiber i endetarmen.

Men efter 5 uger var jeg til check på herlev hos en fysioterapeut, som du sikkert også får tilbudt, og det gjorde slet ikke ondt at blive undersøgt og hun sagde jeg måtte selv. have sex og også dyrke sport, sålænge jeg husker at lave knibeøvelser tit.

det er fuldstændig som før, både under sex, og alt andet, så ja, starten var træls, men nu tænker jeg slet ikke over det mere.

Mine råd er at starte med at knibe NU! og vær opmærksom på om du kan holde på tis, afføring og luft. det skal man kunne og hvis ikke man kan kan man få hjælp ( og SKAL man søge hjælp)

Det bliver godt igen det lover jeg!!! :bunny

Ja her går jeg også under bruseren og gør mit, men nr 2 kommer jeg af med på toilettet. Spiser også magnesia, de siger jeg bare kan nøjes med abrikoser, meeeen tør ikke at stoppe endnu. Dog kan jeg ikke så godt mærke hvornår jeg skal noget så det skal bare gå stærkt nogengange! Og ikke nemt når toilettet er på 1. Sal ;)

Jeg skal også til 5 ugers tjek hvor de ser efter hvordan det ser ud dernede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bristede 3 steder, en hudflap måtte syes med 3 sting. Så ikke slemt her, der gik dog 2 uger hvor det ik gjorde ondt mere, og at komme på wc er en fortagelse man nogengange må acceptere kunne tage sin tid.

Jeg valgte så pga julen op det, at få lægetid 6 uger efter fødsel. Mente jeg var nok så klar, og var samtidig holdt op med at bløde.

Men den fik jeg godt nok undervuderet. Jeg bander normalt ik til lægebesøg når det gør ondt, men nuhh den her gjorde nuller naller. Bagefter fortrød jeg at jeg ik havde ventet til 8 ugers undersøgelsen.

Hygge med manden lykkes først omkring 4 måneder cirka med lidt hjælp.

Her snart 1 år efter jeg har født, kan det stadig godt gøre ondt i de områder jeg er blevet syet, specielt hvis manden lige gør en forkert bevægelse eller er for hurtigt. Var bange for jeg blev syet lidt for stramt, men det nok bare lidt arvæv der driller. Plus jeg har en lille hudflap ekstra nu. Men intet generende og er trods det syet rigtig pænt. Kan intet se i dag, kun den hudflap vidner om jeg har været syet.

De andre piger giver super råd, og tøv ik med at skylle dig når du er på toilet besøg. Jeg fik 2 af de plastikflasker med hjem man bruger når man er på toilet efter man har født. Vand lindre så når man tisser så svier det ik helt på samme måde når man skylder med vand samtidig. Så hvis du ik har sådan en flaske med "sugerør" så prøv at se om du kan få fat i en evt forhør dig ved apoteket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan da lige komme med en update :) jeg kunne sidde efter 4 uger. Var til 8 ugers undersøgelse hvor alt var godt og helet som jeg skulle. Mine sting var forsvundet omkring uge 6. Jeg har været til fys efter 5 uger og efter 3 måneder og musklerne er rigtig godt med, ingen problemer overhovedet der :) Dog er jeg øm, sådan meget faktisk :/ men det er arvævet og det skal nok blive bedre med tiden håber jeg.

Tak for alle jeres svar og erfaringer :) de kan sikkert hjælpe mange flere end mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER