tazdiginez

Er en 9. klasses eksamen vigtigere end 10. klasses?

24 indlæg i dette emne

Er den det og hvorfor?

Jeg vil jo allerhelst gerne direkte på 10. klasses og videre derfra, men skal jeg virkeligt have en 9. klasses først? ER den virkeligt så vigtig for arbejdsgivere? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som jeg har forstået det, vil en 10. Klasses eksamen trumfe en 9. Klasse, da den jo er en overbygning. Så hvis du kan det 10. Klasses-stof, så må du automatisk også kunne dit 9. Klasses-stof.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som jeg har forstået det, vil en 10. Klasses eksamen trumfe en 9. Klasse, da den jo er en overbygning. Så hvis du kan det 10. Klasses-stof, så må du automatisk også kunne dit 9. Klasses-stof.

Ja, som jeg ser det, så er 9.klasses eksamen adgangsbillet til 10.klasse, som er (i princippet) lidt højere niveau, og som eksempelvis kan have en toning. Nogle steder kan man tage 9.klasse som enkeltfag, og hvis du er stærk fagligt, så vil du måske kunne få lov til at springe undervisningen over og gå direkte til 9.klasses eksamen eller komme direkte i 10.klasse - måske findes der turboforløb? (men jeg har ikke undersøgt det)...Hvis man piller alt det sociale fra, som fylder i folkeskolen, så ville jeg mener, at man kan tilegne sig stoffet meget hurtigt, hvis man ikke har læse-eller indlæringsvanskeligheder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9. klasse viser jo at du har gennemført en folkeskoleuddannelse. Hvor 10. er en overbygning, og ikke et krav for andet end hvis du vil have en HF. Kan man ikke slå dem sammen på VUC, således at du gennemfører, først 9. klasses niveau og derefter 10. på samme år`?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fandt lige et link om 9./10.klasse i dit område på VUC

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad har du nu?

Har det ikke betydning for, hvorfra du kan starte?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i snak med en studievejleder og skal til screening i dag. :)

Jeg nævnte for en kollega at jeg ville tage 10. På vuc og derefter på teknisk som it supporter.

Hun spurgte om jeg havde en 9. Og der kunne jeg jo svarer nej... jeg fik aldrig eksamensbevis fra da jeg gennemførte det på vuc way back. Jeg aner ikke om det kan hentes frem, men min studievejleder kender min situation og ville kigge på det til vores møde i næste uge.

Men er det SÅ vigtigt for en arbejdsgiver at den 9. Klasse er der, hvis jeg har en 10. ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tror grunden til at en 9. klasses eksamen er vigtig er, at det beviser at du har gennemført folkeskolen (basisuddannelse)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i snak med en studievejleder og skal til screening i dag. :)

Jeg nævnte for en kollega at jeg ville tage 10. På vuc og derefter på teknisk som it supporter.

Hun spurgte om jeg havde en 9. Og der kunne jeg jo svarer nej... jeg fik aldrig eksamensbevis fra da jeg gennemførte det på vuc way back. Jeg aner ikke om det kan hentes frem, men min studievejleder kender min situation og ville kigge på det til vores møde i næste uge.

Men er det SÅ vigtigt for en arbejdsgiver at den 9. Klasse er der, hvis jeg har en 10. ?

Som Vanni skriver, så er 9. klasse jo vigtig, fordi det beviser at du har gennemført folkeskolens grunduddannelse.

Men hvis du har gennemført 9. klasse på VUC, og været til eksamen, som påkrævet, så skulle det vel være nemt at få et bevis herfor? Disse data gemmes helt sikkert af VUC :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i snak med en studievejleder og skal til screening i dag. :)

Jeg nævnte for en kollega at jeg ville tage 10. På vuc og derefter på teknisk som it supporter.

Hun spurgte om jeg havde en 9. Og der kunne jeg jo svarer nej... jeg fik aldrig eksamensbevis fra da jeg gennemførte det på vuc way back. Jeg aner ikke om det kan hentes frem, men min studievejleder kender min situation og ville kigge på det til vores møde i næste uge.

Men er det SÅ vigtigt for en arbejdsgiver at den 9. Klasse er der, hvis jeg har en 10. ?

Jeg vil da kun mene, at det er den sidste "nye" og relevante uddannelse, der er vigtig for arbejdsgiver. I princippet kan du jo ikke få en uddannelse, uden at have gennemført folkeskolen, så tror ikke, en arbejdsgiver tænker over det - de regner vel med, at alle har den. Jeg har hvert fald aldrig vist nogle papirer fra folkeskolen til nogen! De gav bare adgang til gym og gym gav adgang til videregående og så er det kun karaktererne fra den videregående, jeg bruger til noget.. Gav det mening?

Men jeg troede faktisk også, at man skulle gennemføre 9. for at tage 10.? Eller kan man godt gå direkte? For i princippet, hvis man decideret går i folkeskole, kan man jo ikke bare springe over :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker, at arbejdsgiveren formentlig er ligeglad, men at underviseren i 10. klasse måske ikke er ligeglad. Dér skal du jo bygge videre på kompetencer fra 9. klasse? Men jeg ANER ikke, hvad der kan lade sig gøre.

Held og lykke med det, i hvert fald.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9. klasse er nødvendig hvis man vil optages på teknisk skole... Det er et adgangskrav. Og mig bekendt kan 10. klasse ikke tages uden at man har bestået 9. klasse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad jeg har læst mig til er det 10. klasse der er væsentlig for teknisk :unsure

Ej, nu rabler det da vist :P Godt jeg har en studievejleder til at guide mig. :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg skulle søge job i dag, ville jeg ikke sende hverken mit 9. eller 10. klasses eksamensbevis med... Jeg ved faktisk slet ikke, hvor de er lige nu... De plejer jo at være sådan at med sender de nyeste beviser med. Så jeg tror slet ikke en arbejdsgiver efterspørger det, når du søger arbejde. Men hvis de gør, kan du jo sige det som det er - at du gik igennem en hård periode, men du har skabt et nyt liv for dig selv og fået en uddannelse og gerne vil arbejde. Det tror jeg helt ærligt er mere værd end et 9. klasseseksamensbevis :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg skulle søge job i dag, ville jeg ikke sende hverken mit 9. eller 10. klasses eksamensbevis med... Jeg ved faktisk slet ikke, hvor de er lige nu... De plejer jo at være sådan at med sender de nyeste beviser med. Så jeg tror slet ikke en arbejdsgiver efterspørger det, når du søger arbejde. Men hvis de gør, kan du jo sige det som det er - at du gik igennem en hård periode, men du har skabt et nyt liv for dig selv og fået en uddannelse og gerne vil arbejde. Det tror jeg helt ærligt er mere værd end et 9. klasseseksamensbevis :)

Ja, det kan tælle når man søger arbejde, men når man skal på teknisk skole, for at tage uddannelse er 9. klasse et minimum...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det kan tælle når man søger arbejde, men når man skal på teknisk skole, for at tage uddannelse er 9. klasse et minimum...

Sådan som jeg forstår Taz, så har hun gennemført en 9. klasses eksamen, men hun har aldrig fået sit eksamensbevis - Så sådan som jeg forstår hendes spørgsmål, så vil hun hører om en arbejdsgiver efterspørger 9. klasses eksamensbevis, når man søger arbejde. Eller er det mig, der er galt på den Taz?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan som jeg forstår Taz, så har hun gennemført en 9. klasses eksamen, men hun har aldrig fået sit eksamensbevis - Så sådan som jeg forstår hendes spørgsmål, så vil hun hører om en arbejdsgiver efterspørger 9. klasses eksamensbevis, når man søger arbejde. Eller er det mig, der er galt på den Taz?

Det er lidt det ja og så om hvor vigtig den 9. Klasse er, hvis man har en 10. Klasses

Nu ved jeg jo ikke om jeg kan få en 10. Før 9. Klasses før en gang i næste uge, men hvis jeg kan vil jeg hellere 10. Klasses end 9. , da 10. Er et sprængtbræt til f eks. Hf, hvis jeg vil det senere... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg jo ikke om jeg kan få en 10. Før 9. Klasses før en gang i næste uge, ....men hvis jeg kan vil jeg hellere 10. Klasses end 9.

Men har du ikke allerede 9. klasse? Det synes jeg da, at du skrev længere oppe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men har du ikke allerede 9. klasse? Det synes jeg da, at du skrev længere oppe :)

Jeg har taget dansk, engelsk og matematik på 9. Klasses niveau. Var til eksamen, men har intet hørt siden... det eneste eksamensbevis jeg har er i engelsk, så jeg aner det faktisk ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har taget dansk, engelsk og matematik på 9. Klasses niveau. Var til eksamen, men har intet hørt siden... det eneste eksamensbevis jeg har er i engelsk, så jeg aner det faktisk ikke.

Hvis du var til eksamen, så har du jo gennemført. Hvis det altså er nok at gå til 9. klasses eksamen i kun 3 fag :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man ikke tage hf med 9. klasse? :unsure

Altså nu er det godt nok liiiiiige et par dage siden, at jeg tog 9. klasse, men jeg synes da at min studievejleder sagde at 9. og 10. gav adgang til det samme :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej for at tage HF er det et krav nu om dage at man skal have taget 10.klasse.. Men derudover så giver de adgang til stort set det samme..

Du behøver ikke have et eksamensbevis fra 9. klasse - så længe du har gennemført en skolegang fra 0.-9 klasse så har det bestået og klaret 9.klasse(så beviset er ikke engang nødvendigt for at komme på teknisk). 10. klasse er en overbygning på alt det man lærte i 9. klasse, så vil mene at tage man 10. klasse(efter at have gået i skole fra 0.-9.) klasse, så er ens eksamensbevis(hvis man har sådan et) fra 9.klasse ikke nødvendigt, da man som uddannelsessted så skal have det nyeste(som i dette tilfælles så er 10.klasse)

Håber ikke det blev for indviklet.. :) Men ellers spørger du bare, så finder jeg mine papir frem fra da jeg tog kursus som uddannelsesvejleder på seminariet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal "bestå" sin 9.klasse for at komme på en ungdomsuddannelse. Dette er så ikke helt korrekt for allerede i december har lærerne vurderet eleverne uddannelsesparate eller ej. Hvis man som elev i 9.klasse får nej til gymnasiet, kommer man til optagelsesprøve, og gymnasiet afgør om de vil have eleven eller ej.

Du kan godt komme i 10.klasse selvom du ikke har bestået din 9.klasse (det samme med gymnasiet). For beslutningen om at gå i 10.kl/gymnasiet er allerede taget i februar i skoleåret og eleverne ved også om de er kommet ind på gymnasiet inden de går til afgangsprøve.

Dog skal man gå til prøverne i 9.klasse. FSA skal altså afsluttes.

Når man går i 10.klasse er der ikke krav om, at man skal gå til eksamen i alle udtræksfag. (jeg selv fravalgte nogle fag, da jeg var alvorlig syg, da jeg gik i 10.klasse), dog har jeg bevis på de FS10 fag, jeg gik til eksamen i.

For at komme på HF, skal du gå i 10.klasse først.

Det er svært at sige om 10.klasse er vigtigere end 9.klasse. Langt de fleste, der vælger 10.klasse i dag, er elever, som trænger til et ekstra år at modnes i (dette kan skyldes mange ting). Desuden er 10.klasses pensum anderledes end 9.klasse i mange fag.

(da jeg gik i folkeskole, var det meget alm at gå i 10.klasse før gymnasier mv, dette har virkelig ændret sig!) langt de fleste elever starter ungdomsuddannelse efter 9.klasse i dag.

Jeg taler ud fra de alm elever i folkeskole og ikke voksne, som ikke har færdiggjort deres 9.klasse og evt vælger VUC. Her har jeg ikke så meget viden om reglerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du fundet ud af hvordan det hænger sammen?

Oprindeligt var HF et tilbud til de lidt "ældre" studerende, som et alternativ til Gymnasiet. Og derfor blev det et krav at man skulle have sin 10. klasses eksamen. HF er jo en studentereksamen, presset sammen på 2 år, og så har man måske tænkt at de helt unge elever, uden 10. klasses kompetencer, ikke var så egnede til HF.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER