Morpige

Sund kage

12 indlæg i dette emne

Appelsinkage med mandler

20 stykker

• En springform, 24 cm, gerne med slip let-belægning, eller en firkantet form, 21 x 21 cm (2 liter), evt. af silikone.

• Bagepapir

• 1 stor økologisk appelsin eller 2 mindre, med en samlet vægt ca. 300 g

• 100 g mandler (skal ikke smuttes)

• 3 store æg

• 70 g lyst rørsukker

• 1 tsk. bagepulver

Tilberedning

Læg de vaskede appelsiner i en gryde, dæk dem med koldt vand, og bring det i kog. Dæmp varmen, læg låg på gryden, og kog appelsinerne sagte i ca. 1,5 timer, eller til et sugerør går glat igennem frugterne. Afkøl frugterne, og kasser kogevandet.

Del appelsinerne i kvarter, og purer dem (brug en blender eller foodprocessor).

Mal mandlerne, og bland dem med rørsukker og bagepulver. Pisk appelsinpureen sammen med de hele æg, og rør mandlerne i. Læg tilklippet bagepapir i bunden af formen, hæld dejen i, og bag kagen i den 170° varme ovn, ca. 40-45 minutter.

Næringsindhold pr. stykke

Energi: 65 kcal

Protein: 2 gram

Fedt: 3,5 gram

Kulhydrat: 20,6 gram

Kostfibre: 0,3 gram

post-396-047038500 1295000148_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

mums den ser ellers lækker ud, det gør det jo heller ikke beder at den er sund.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den skal da prøves i morgen hvor jeg har tid til det, den tager ret lang tid at lave ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihh den minder om den kage jeg lavede til hjemkundskabs eksamen for nogle år siden... MUMS!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihh den minder om den kage jeg lavede til hjemkundskabs eksamen for nogle år siden... MUMS!

Det lyder spændende :) Vil du fortælle mere? dele opskrift?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen jeg skrev opgave om sund kost i folkeskolen og min eksamensopgave skulle ligge op ad det, så jeg valgte sund madordning i folkeskolen - ala kantineordning, for at være sikre på, at eleverne fik ordentlig mad, og dermed var mere læringsberedte.

Opskrifterne blev derfor fedt og sukker reducerede, for det skal eleverne jo ikke have alt for meget af.

Opskriften på kagen kommer her i koncentreret form (for det skulle fylde så lidt som muligt)

Appelsinkage: 125 g. sødemiddel (lavet af 50 g. sukker og sødemiddel svarende til 75 g. sukker) blandes med 2 æg og piskes hvidt. Appelsinerne presses og rives og 1 dl. saft blandes i æggemassen sammen med 1 tsk. appelsin skal. 50 g. mørkt chokolade hakkes og blandes med æggemassen. 175 g. hvedemel og 2 tsk. bagepulver blandes i en separat skål og sigtes i æggemassen. Melet og æggemassen vendes forsigtigt rundt. Til sidst vendes 90 g. flydende margarine i massen. Dejen hældes i en smurt springform og bages ved 175o på 2. nederste rille i ca. 30 minutter (varmluft).

En kostberegning på appelsinkagen viser: 6,6 % protein (anbefalet 10-20 %), 45 % fedt (anbefalet 25-35 %), 48,4 % kulhydrat (anbefalet 50-60 %), og heraf 17,7 % tilsat sukker (anbefalet 0-10 %) og 0,7 % kostfibre (anbefalet 2,4 %).

Jeg havde valgt at ligge en jordbær mousse imellem kagen, og det fik MEGET ros!!!

Jordbærmousse: 3 blade husblas ligges i blød i koldt vand i ca. 5 minutter. 750 g. friske jordbær renses og 500 g. blendes. Husblas klemmes fri for vand og smeltes over vandbad. Fløden piskes til skum og vendes i de blendede jordbær. Husblas vendes forsigtigt i jordbærmassen. Moussen stilles på køl i mindst 2 timer. 250 g. jordbær skæres i mindre stykker og vendes i moussen inden servering.

En kostberegning på jordbærmoussen viser: 4,6 % protein (anbefalet 10-20 %), 75,5 % fedt (anbefalet 25-35 %), 19,8 % kulhydrat (anbefalet 50-60 %), og heraf 3,2 % tilsat sukker (anbefalet 0-10 %) og 1,2 % kostfibre (anbefalet 2,4 %).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for opskrifterne :) Det ser lækkert ud og det kan jeg lige bruge da svigerfar har diabetes 2 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:sandie

Mums, den ser god ud! Hvordan blev resultatet?

:sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:sandie

Mums, den ser god ud! Hvordan blev resultatet?

:sandie

Den ser fin ud. Men jeg har ikke smagt endnu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den smager godt. Lidt ligesom Engelsk appelsinmarmelade

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den lyder ellers god :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den lyder ellers god :)

Ja men den er ret speciel. Jeg prøvede at bytte mandler ud med mel, men det blev den endnu mere svampet af. Jeg tror nok jeg synes den er lidt for besk. Måske skal man ikke bruge skrællen og så hellere 3 appelsiner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER