Lykke2013

Kosttilskud og folinsyre ???? :)

26 indlæg i dette emne

Hej alle :)

Jeg er helt ny herinde.. Min mand og jeg starter op på projekt baby til Oktober, altså om 3,5 måned :) Er det noget med at man skal tage folinsyre op til 3 måneder før man planlægger at gå i gang????

Og hvad med alle de vitamin tilskud ? Hvilke skal man tage? Hvilke har I taget??? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej og velkommen til :balloons

Jep, folinsyre er godt at tage 3 måneder før man bliver gravid (eller mere end 3 måneder, for man ved jo ikke hvornår man er heldig og får to streger ;)).

Folinsyre er det eneste, der officielt anbefales, men personligt ville jeg måske supplere med en almindelig multivitamin og noget god fiskeolie :)

Og så skal du have jern, men det er først når du er 10 uger inde i graviditeten :)

Held og lykke til oktober :goodluck Håber at I er heldige med det samme, så I får en dejlig lille julibebs :7himmel (det gjorde jeg selv sidste år :kuller)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg begyndte forresten selv først at tage folsyre, da jeg smed P-pillerne, så jeg nåede ikke at tage det i tre måneder inden, men det satser jeg på at gøre næste gang :)

Jeg tog også kalk + magnesium under graviditeten fordi jeg fik kvalme af mælk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay tak for din hjælp :)

Så må jeg nok hellere en tur på apoteket,eller kan man købe det i Matas og sådan nogle steder??? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan købe det i en helt almindelig Føtex ;) Men ja også matas og også apoteket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan sagtens købes i matas og mener ikke det koster mere end 50 kr. :) held og lykke med baby projekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte mit på billige-teste.dk.. Siden virker ikke på min computer lige nu - så jeg kan ikke linke til den. Men der kan man nemlig også i samme omgang købe ægløsnings- og graviditetsteste...

Held og lykke med det! :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for det alle sammen :)

Ja glæder mig helt vildt til at komme igang:) Især fordi jeg snart har taget de sidste p-piller :D

Stoppede I lidt før I planlagde at gå i gang?? Jeg har taget dem i 10 år, så kender overhovedet ikke man naturlige cyklus:(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her blev P-pillerne først smidt, da vi følte os sikre på at vi var klar, hvis babyen skulle komme i første cyklus. Jeg turde ikke "satse" på at der gik flere cykli (selvom det jo er det mest sandsynlige), da jeg ville være sikker på ikke at skulle føde midt i min eksamen ;)

Og de to streger kom sgu i første cyklus :D Så jeg nåede lige den der eksamen ca to uger inden fødslen ;)

Jeg havde taget P piller i ca 5 år inden vi gik igang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay dejligt med held i første forsøg:)

Tænker at jeg gerne vil se hvordan min cyklus er et par måneder i Inden, så er der måske lidt større chance for at ramme ÆL første gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay dejligt med held i første forsøg:)

Tænker at jeg gerne vil se hvordan min cyklus er et par måneder i Inden, så er der måske lidt større chance for at ramme ÆL første gang :)

Velkommen til dette fantastiske forum! :balloons

Hvis I bare sexer hver 2-3 dag, så behøver du ikke kende ÆL-tidspunktet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da super spændende! jeg håber på, at I har heldet med jer hen over efteråret.

En gammel anbefaling tilbage før minipillens tid gik også på at lade hormonerne komme ud af kroppen over et par måneder.

Der er meget stor forskel på, hvordan kroppen reagerer på at skulle styre hormonbalancen selv. For nogle går det nemt, for andre betyder det en uregelmæssig og udebleven menstruation, eller ægløsning i op til et halvt år, ifølge min læge.

Jeg tager mine omnimin multivitaminer, folinsyre og EPA-GLA (kvalitets d3,d6,d7 og d9 produkt). Ud over det pga. Lang tids problemer med min menstruation og et års forsøg uden held, tager jeg zink, som er vigtigt for fertiliteten hos mænd og kvinder. Men det skulle ikke være nødvendigt for langt de fleste.

Jeg har hørt fagfolk udtale, at hvis man ved et uheld er blevet gravid, og dermed ikke har taget folinsyre, så har det ingen betydning for fosteret, når blot man spiser sundt, holder sig fra røg og alkohol og begynder at tage dem, når man opdager graviditeten frem til... 12. Uge ca.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede med folin et par måneder før jeg smed pillerne. Blev gravid i første cyklus og tog dem indtil uge 12. I uge 10 startede jeg på jern. Har ikke taget andet tilskud som fx kalk da jeg drikker masser af mælk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog gra vitaminer fra apoteket ca. 3 måneder før.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager livol multivitamin et eller andet fra netto. Almindelige vitaminpiller til voksne med ekstra b og d-vitamin. Deri er der den anbefalede dosis af folin, hvilket jeg opdagede ved en tilfældighed EFTER at jeg havde købt folinsyrepiller :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog ikke folin, da det ikke var planlagt at jeg blev gravid. Det var en smutter på p-piller. Som vi begge mente var mening vi skulle have så. Jeg tog heller ikke folin da jeg fandt ud af det. Og tog ikke tilskud ellers under graviditeten, da jeg ikke havde behov for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog ikke folin, da det ikke var planlagt at jeg blev gravid. Det var en smutter på p-piller. Som vi begge mente var mening vi skulle have så. Jeg tog heller ikke folin da jeg fandt ud af det. Og tog ikke tilskud ellers under graviditeten, da jeg ikke havde behov for det.

Det syns jeg faktisk er et lidt dårligt råd at give videre. Der er lavet videnskabelige forsøg som påviser en sammenhæng mellem at moderen spiser folinsyre og en mindsket risiko for at barnet fødes med rygmarvsbrok, som kan være en meget alvorlig tilstand. Så en lille pille daglig, som ikke koster ret meget, syns jeg er et rigtig godt og nemt råd at følge (og så har den kun evt positive bivirkninger). Om man syns man har brug for vitaminer og jern ja det går vel mest ud over en selv, man kan blive ekstra træt og udmattet under en graviditet når ens depoter blir tømte, men det går så vidt jeg ved kun ud over en selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det syns jeg faktisk er et lidt dårligt råd at give videre. Der er lavet videnskabelige forsøg som påviser en sammenhæng mellem at moderen spiser folinsyre og en mindsket risiko for at barnet fødes med rygmarvsbrok, som kan være en meget alvorlig tilstand. Så en lille pille daglig, som ikke koster ret meget, syns jeg er et rigtig godt og nemt råd at følge (og så har den kun evt positive bivirkninger). Om man syns man har brug for vitaminer og jern ja det går vel mest ud over en selv, man kan blive ekstra træt og udmattet under en graviditet når ens depoter blir tømte, men det går så vidt jeg ved kun ud over en selv.

Det med folin var også kun fordi jeg ikke opdagede det i tide, da jeg fandt ud af at jeg var gravid, så var jeg 11 uger henne.

Det med vitaminerne var min jordmoder det anbefalde at jeg ikke tog noget, da jeg fik nok i min egen kost og sådan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht 'alm' vitaminpiller ift. vitaminpiller til gravide, så skal man også lidt være obs på at almindelige vitamin piller godt kan have et højere indhold af vitamin A, som man som gravid ikke skal have så meget af. Troede dog også det fleste almindelige vitaminpiller kun havde halv dosis folinsyre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht 'alm' vitaminpiller ift. vitaminpiller til gravide, så skal man også lidt være obs på at almindelige vitamin piller godt kan have et højere indhold af vitamin A, som man som gravid ikke skal have så meget af. Troede dog også det fleste almindelige vitaminpiller kun havde halv dosis folinsyre?

Den dag jeg står med to streger, så vil jeg nok skifte vitaminpiller, så jeg er sikker på, at jeg får de forskellige ting i den rette dosis, men jeg har tjekket mængden af folinsyre, og det er præcis den anbefalede mængde, der er i det mærke, jeg tager...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her var nummer 3 en meget spontn beslutning :D så jeg nåede ikke at tage folsyre i mere end 1 uge før jeg blev gravid.

Jeg tager den via en ganske almindelig Livol multitabs for voksne. Jege r for nærig til at betale gravitamins ågerpriser :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak skal I have alle sammen for de gode råd:) Jeg er nu i gang med folin syre, og en almindelig miltu vitamin pille, som jeg så skifter ud med en egnet til gravide når de to streger kommer.

Glæder mig SÅ meget til at komme i gang:) Jeg smider pillerne omkring 1. august :D Men vil helst "vente" med at blive gravid til oktober da det så passer med eksamener til næste sommer. MEN det er jo ikke til at planlægge sig ud af ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvor spændende med jeres projekt ;-) jeg smider også mine p- piller om lidt. ( om to pakker ) jubii..

jeg har lige et supplerende spørgsmål, til alle jer som siger i har taget folin syre , mener i så at i har taget gravitamin pillen? eller kun en folin syre tablet?..

Vh :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvor spændende med jeres projekt ;-) jeg smider også mine p- piller om lidt. ( om to pakker ) jubii..

jeg har lige et supplerende spørgsmål, til alle jer som siger i har taget folin syre , mener i så at i har taget gravitamin pillen? eller kun en folin syre tablet?..

Vh :)

Jeg tror at de fleste tager en multivitaminpille, der indeholder folinsyre som fx Gravitamin, man kan også købe nogle tilsvarende fra Matas. Men du kan også spise en almindelig multivitaminpille og så folinsyren ved siden af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar Nitzen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER