Villaume

Fødsel i vand - erfaringer søges :)

11 indlæg i dette emne

Hej alle sammen!

Nyt medlem melder ind :)

Hvem herinde har født i vand og hvad var jeres erfaringer?

Jeg er en rigtig vandhund og trives i den grad med varmt vand omkring mig. Ville meget gerne ha været i badekar til min første fødsel, men det lod sig desværre ikke gøre da jeg fødte fem uger for tidligt :(

Derfor lå jeg lidt "fast" med alt muligt spændt omkring mig. Lidt øv ikke at kunne bevæge sig mere eller skifte stilling så ofte. På trods af alt var det en super god oplevelse og synes faktisk at det er fantastisk at føde (... Siger jeg nu ;) )

MEN: Her anden gang, om alt går vel og efter planen, vil jeg vildt gerne føde i vand.. Kender bare ikke nogen der faktisk har prøvet det? Skal føde på Hvidovre, hvor det burde være muligt.

Hvad siger I: Vandfødsel - god eller dårlig oplevelse?

Tusinde tak på forhånd for jeres svar og indlæg :)

Kram fra mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Velkommen til, og tillykke med at der er en lille ny på vej :loveshower

Jeg fødte vores anden søn i vand, og det var en FANTASTISK oplevelse! Kan kun anbefale det, og særligt når du er så glad for vand.... Jeg har det præcis som dig, og det var bare skønt at have den frihed, og det varme vand er super smertelindring!

Du kan evt læse min fødselsberetning HER , og der er også andre fødselsbertninger herinde om vandfødsler :)

Jeg håber for dig at du får drømmen opfyldt :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skulle desværre op til aller sidst da de ikke kunne finde hans hjertelyd, men indtil da var det super i badekaret! Jeg skriver min fødselsberetning i dag, så kan du læse om min oplevelse der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg elsker normalt vand, og til at starte med var det fantastisk at være i karet. Men da mine veer tog til, kunne jeg ikke holde ud at være i vandet mere. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre af mig selv, og havde brug for at ligge ned under veerne. Desuden fik jeg epidural, og så kan man ikke være i vand.

Så det var for mig en god lindring til opstartsveerne, men kunne ikke føde i vand. Håber dog lidt, at det kan lade sig gøre næste gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde virkelig drømt om at føde i vand, syntes det lød som så skøn en oplevelse. Men da det kom til stykket, kunne jeg ikke holde ud at være i karret. Det var slet ikke stort nok til, at jeg havde den bevægefrihed, som jeg troede, og det var bare så VARMT! Jeg kampsvedte virkelig og kunne slet ikke drikke vand nok til mit væsketab, begyndte at blive (endnu mere) dårlig, så efter en halv time måtte jeg bede om at komme op og få ilt i stedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte i vand. Jeg havde ellers fra start af sagt at jeg ikke ville føde i vandet.

Men da jeg nåede til presse fasen ville jeg ikke op. Det var virkelig en god oplevelse.

Jeg følte mig let og det varme vand var rigtig godt.

Da hun kom ud kom hun op til mig indtil navlestrengen blev klippet. Herefter kom hun over til får, så kom jeg op i sengen og fødte moderkagen.

Jeg vil klart gerne føde i vand næste gang også

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte i vand og det var fantastisk:-) jeg har indadroterede hofter og dårlig ryg, så at ligge på ryggen var no go. Jeg var kun på sygehuset i 1 time og 20 min inden Sofia kom til verden, så jeg var kun i vandet ca. 45 min. Det var dog det mest fantastiske. Jeg kan huske at jeg stod under bruseren imens de fyldte karet, og der tænkte jeg at det var lige meget med det kar pga de 15 min det tog at fylde det. Men da jeg så kom op i karet var det bare en kæmpe lettelse! Mine smerter forsvandt næsten helt, på trods af at mine presseveer begybte her. Jeg tumlede lidt rundt i vandet, og havde lidt svært ved at finde ud af hvordan jeg skulle ligge, men så foreslog min Jordemoder at jeg skulle hænge på kanten med armene ud over. Åh det var skønt at hænge der i det varme vand. Min mand kom med i karet da hovedet var født, og han hjalp med at tá imod Sofia:-) efter fødslen var det også helt skønt at være i karet. Jeg fik en bruser og ku lige vaske mig inden jeg skulle over og syes og have lillepigen op :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville gerne ha født i vand første gang, men nåede det ikke da jeg fødte så hurtigt, 22 min efter ankomsten til sygehuset var han født.

2. gang fødte jeg i vand og syns at det var fantastisk at ligge der under veerne, hvor jeg slappede virkelig dybt af i ve pauserne - men under presseveerne følte jeg mig fuldstændig som en strandet hval, uden ordentlig mulighed for at holde fast i noget andet end min mands hænder eller stemme mine fødder imod noget. Måske skyldes det de dumme fødekar de har på Skejby, som nærmest bare er store badekar, det kan godt være det ville ha været bedre i et større kar med lige sider, som de har nogle steder. Jeg ved ikke hvordan karrene ser ud på Hvidovre.

3. gang ønskede jeg ikke at føde i vand men ville gerne bruge karret under veerne ligesom ved min 2. fødsel, men da jeg nærmest havde ve storm og ingen pauser mellem veerne var det bare uudholdeligt og jeg kunne ikke slappe af i vandet som jeg havde håbet. Jeg fødte på alle 4 på briksen, det fungerede godt for mig.

4. gang ønskede jeg slet ikke at komme i vand men nøjedes med brusebad, som var dejligt i starten. Igen fødte jeg på alle 4, jeg ville ikke ha gjort noget anderledes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skulle desværre op til aller sidst da de ikke kunne finde hans hjertelyd, men indtil da var det super i badekaret! Jeg skriver min fødselsberetning i dag, så kan du læse om min oplevelse der :)

Badekarret på Hvidovre er rundet af, så bare et stort badekar. Jeg kunne heller ikke sidde der ordentligt under presseveerne, men så vendte jeg mig om på alle 4 med armene op på kanten og med hovedet hvilende på dem og det var rigtig godt. Også fordi jeg havde hørt det er en af de stillinger hvor der er mindst risiko for at sprække, ved ikke om det var derfor men jeg sprækkede slet ikke (lå også sådan i sengen til sidst)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres besvarelser :kiss

Dejligt at høre om div stillinger og erfaringer. Man kan jo kun prøve og håbe på den bedste fødsel - meget kan jo gå "galt" i forhold til ønsker..

Vi ser hvad der sker, men tror jeg holder fast i ønsket indtil videre! ;)

Tak igen

Camilla

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på hvidovre i kar. Jeg synes det var et luksus kar. Det var et stort boblebad/jacussi ligne kar hvor der var et lille indhak så jeg kunne hvile hovedet på. Jeg kunne ligge helt udstrakt og kunne flyde i ve pauserne. Det var virkelig godt! Jeg synes bestemt ikke det var et problem under presse veerne. Jeg sad på knæ og havde fat i kanten jeg kunne ' hive' i ;) Det var den stilling der fungeret for mig. På et tidspunkt sagde JM jeg skulle finde en ande stilling for hun (min datter) rykkede sig. Der skiftede jeg tik hug og der gik ret kort tid før hun kom ud. På mit fødselsforberedsels kursus lærte vi at hvis der ikke sker noget er hug den bedste stiling da den åbner helt op for bæknet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER