TroldeMor

Nitzen - her er opskriften på flødeboller :-)

15 indlæg i dette emne

Jeg har længe haft lyst til at prøve at lave flødeboller, og i dag var der lige tid til det http://www.babyklar.dk/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.png

Jeg kunne ikke bestemme mig for en opskrift at følge, så jeg plukkede lidt fra nogle forskellige....

Her er hvad jeg gjorde http://www.babyklar.dk/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.png

Ingredienser

200 gram bagemarcipan

1/2 dl vand

150 g sukker

2 past. æggehvider

1/2 tsk vanille

300 gram kogechokolade

Marcipanen rulles ud i ca 3 mm tykkelse, og stikkes ud med et glas i passende str.

Lægges på en bageplade, og bages ca 5 minutter ved 180 grader.

Æggehvider piskes stive og stilles til side.

Sukker, vanille og vand koges op i 2 min.

Sukkermassen hældes langsomt i æggehviden mens der piskes. Pisk massen 15 min med elpisker.

Put massen i en sprøjtepose (jeg brugte tylle M1 fra wilton) eller en alm frysepose hvor det ene hjørne klippes af, og sprøjt massen ud på bundene.

Bag de halvfærdige flødeboller ved 180 grader i 5 minutter, og lad dem køle af en lille time.

Smelt halvdelen af chokoladen over vandbad, og tag det af varmen. Hak den anden halvdel og rør i den smeltede chokolade til det er ensartet.

For at overtrække skal du bruge:

En paletkniv med huller eller riller i

En kniv

En sovseske

Tag en bolle op på paletkniven og hold den hen over skålen med chokolade. Hæld rigelige mængder chokolade over bollen med sovseskeen og lad det flyde ned over den. Bank let med paletkniven på kanten af skålen, så chokolade laget bliver fint og tyndt, og den overskydende chokolade ryger tilbage i skålen.

Tag flødebollen af paletkniven med kniven, og sæt den på et fad eller lign.

Fortsæt til der ikke er flere http://www.babyklar.dk/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.png

Pynt som ønsket

Lad flødebollerne køle ved 10-15 grader i en times tid, (hvis det er muligt, ellers bare ved stuetemperatur til chokoladen ikke længere er flydende) og kom dem derefter på køl http://www.babyklar.dk/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/wink.png

Pyyyyh.... Sikke en smøre at skrive ind på mobilen http://www.babyklar.dk/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/laugh.png

God fornøjelse http://www.babyklar.dk/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.png

947009_10200978264674806_670293760_n.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mums :sandie Det skal helt sikkert prøves! Tak :) Hvor mange flødeboller får du ca. ud af sådan en portion?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan bliver dine æggeblommer til æggehvider sødeste troldemor ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De så hvertfald mega flotte og lækre ud på fb! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mums :sandie Det skal helt sikkert prøves! Tak :) Hvor mange flødeboller får du ca. ud af sådan en portion?

Det var faktisk meget nemmere end jeg troede, så det er bare med at komme i gang :yay

Jeg fik knap 30 stk, men det kommer lidt an på hvilken størrelse glas man bruger til bunden :)

Hvordan bliver dine æggeblommer til æggehvider sødeste troldemor ;)

Haha.... var vist lidt træt :blush

- er rettet nu :P

De så hvertfald mega flotte og lækre ud på fb! :D

Tak ;)

Har lige sat billedet ind her også......

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mmmm ser ikke dårligt ud :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har længe haft lyst til at prøve at lave flødeboller, og i dag var der lige tid til det :)

Jeg kunne ikke bestemme mig for en opskrift at følge, så jeg plukkede lidt fra nogle forskellige....

Her er hvad jeg gjorde :)

Ingredienser

200 gram bagemarcipan

1/2 dl vand

150 g sukker

2 past. æggehvider

1/2 tsk vanille

300 gram kogechokolade

Marcipanen rulles ud i ca 3 mm tykkelse, og stikkes ud med et glas i passende str.

Lægges på en bageplade, og bages ca 5 minutter ved 180 grader.

Æggehvider piskes stive og stilles til side.

Sukker og vand koges op i 2 min.

Sukkermassen hældes langsomt i æggehviden mens der piskes. Pisk massen 15 min med elpisker.

Put massen i en sprøjtepose (jeg brugte tylle M1 fra wilton) eller en alm frysepose hvor det ene hjørne klippes af, og sprøjt massen ud på bundene.

Bag de halvfærdige flødeboller ved 180 grader i 5 minutter, og lad dem køle af en lille time.

Smelt halvdelen af chokoladen over vandbad, og tag det af varmen. Hak den anden halvdel og rør i den smeltede chokolade til det er ensartet.

For at overtrække skal du bruge:

En paletkniv med huller eller riller i

En kniv

En sovseske

Tag en bolle op på paletkniven og hold den hen over skålen med chokolade. Hæld rigelige mængder chokolade over bollen med sovseskeen og lad det flyde ned over den. Bank let med paletkniven på kanten af skålen, så chokolade laget bliver fint og tyndt, og den overskydende chokolade ryger tilbage i skålen.

Tag flødebollen af paletkniven med kniven, og sæt den på et fad eller lign.

Fortsæt til der ikke er flere :)

Pynt som ønsket

Lad flødebollerne køle ved 10-15 grader i en times tid, (hvis det er muligt, ellers bare ved stuetemperatur til chokoladen ikke længere er flydende) og kom dem derefter på køl ;)

Pyyyyh.... Sikke en smøre at skrive ind på mobilen :D

God fornøjelse :)

947009_10200978264674806_670293760_n.jpg

Så er de afprøvede!! Og de bliver supergode! Et lille tip er at bruge 100 g. chokolade med havsalt ud af de 300 g.til overtræk - det bliver rigtig lækkert, synes jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg også prøvet dem! Skide gode! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

bahh denne tråd skal man ikke gå ind i når man sidder og er lækkersulten en lørdag aften :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er nemlig bare vildt gode :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor bruger du vaniljen??? Kan ikke se det nogen steder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor bruger du vaniljen??? Kan ikke se det nogen steder!

Hm, det kan jeg faktisk ikke lige huske på stående fod :) Men vil mene den skal piskes i de stive hvider, inden sukkermassen kommer i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm, det kan jeg faktisk ikke lige huske på stående fod :) Men vil mene den skal piskes i de stive hvider, inden sukkermassen kommer i :)

okay ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

dobbelt post

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er de lavet, så kan du jo vurdere om de er lavet korrekt :) i morgen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER