Mette A.

Barn syg på en fridag?

14 indlæg i dette emne

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med hvordan reglerne er. Per har taget fri fra arbejde onsdag-fredag og nu har Lise jo lige fået skoldkopper idag. Så han kommer til at bruge sine fridage på at gå hjemme med barn syg. Jeg mener at der er noget med hvis man selv bliver syg på fridage/ferie, så har man ret til at få godtgjort det og få ny ferie? Jeg har dog aldrig selv benyttet mig af det, så er ikke helt sikker på hvordan det fungerer.

Men hvordan er det, hvis ens barn bliver syg på ens fridage/feriedage?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så er jeg ret sikker på det bare er ærgerligt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal lige siges at både jeg og Per har barnets 1. og 2. sygedag på vores arbejde, så jeg tænker om han måske kan få godtgjort de 2 første dage af hans fridage som barnets 1. og 2. sygedag istedet for at han bruger fridage på det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg ikke er muligt. Jeg tænker også at det er bare ærgerligt og ja det er det da for jeg brugte selv min fridag igår på syg barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ring da til arbejdet og spørg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med hvordan reglerne er. Per har taget fri fra arbejde onsdag-fredag og nu har Lise jo lige fået skoldkopper idag. Så han kommer til at bruge sine fridage på at gå hjemme med barn syg. Jeg mener at der er noget med hvis man selv bliver syg på fridage/ferie, så har man ret til at få godtgjort det og få ny ferie? Jeg har dog aldrig selv benyttet mig af det, så er ikke helt sikker på hvordan det fungerer.

Men hvordan er det, hvis ens barn bliver syg på ens fridage/feriedage?

den gælder vist kun, hvis han selv er syg. Ud over barns 1. og 2. sygedag som sikkert er overenskomstbestemt så må I selv bruge fridage eller lade barnet blive passet, hvis det er en mulighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ring da til arbejdet og spørg :)

Ja det vil vi også gøre, jeg ville bare undersøge reglerne først, da jeg godt kunne frygte at de bare siger det ikke kan komme på tale uden måske at vide noget om det, da det er en lidt mandspræget arbejdsplads. Det blev også set lidt skævt på, da Per ville holde barsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

den gælder vist kun, hvis han selv er syg. Ud over barns 1. og 2. sygedag som sikkert er overenskomstbestemt så må I selv bruge fridage eller lade barnet blive passet, hvis det er en mulighed.

Det er jo lige præcis det jeg mener - jeg er helt med på at man må bruge sine egne fridage osv UD OVER barnets 1. og 2. sygedag, hvis barnet fortsat er sygt efter de 2 første dage. Men dem har han jo ikke holdt.

Og vi har begge to krav på barnets 1. og 2. sygedag i vores overenskomster (eller ansættelseskontrakt).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men så er det jo om han kan bruge de dage nu hun er syg. Men spørg da på arbejdet hvordan i skal forholde jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I almindelighed (varierer lidt) har man kun ret til at blive hjemme på barns sygedag, hvis hensynet til barnets forhold gør det nødvendigt, og arbejdspladsens forhold tillader det. Jeg er alvorligt bange for, at det ikke er spor nødvendigt at holde barns sygedag, når der nu netop er en forælder, der har fri og kan passe barnet... Men selvfølgelig kan det være, at din mands arbejdsplads er fleksibel, og godt vil lade ham afblæse fridagen og samtidig melde barn syg...

Retten til erstatningsferie ved sygdom er selvstændigt reguleret i ferieloven, og kan næppe udstrækkes til den aftalebaserede ret til børns sygedage...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barns sygedage er primært til for at man har mulighed for at finde/arrangere alternativ pasning. Så når han har ferie i forvejen tror jeg ikke man finder mange arbejdsgivere der vil veksle en feriedag til en barn sygedag. Desværre.

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil mene det bare er ærrgeligt. Det er kun hvis du selv bliver syg før en ferie du kan få den rykket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok tak for svar, det var da ærgeligt, men vi må jo prøve at høre dem alligevel - hvis nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er først når man når op på 5 sygedage ferien man har ret til erstatningsferie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER