Guest Diden

Har brug for pro/cons ang. scooter vs bil

17 indlæg i dette emne

Hejsa alle i dejlige tøser!

Jeg sidder netop og er ved at stykke et Word dokument sammen ang. købspris og månedlig ydelse til hvad vi skal vælge af bil eller scooter til mig når jeg skal på arbejde igen.

Jeg selv vil MEGET gerne have en bil men han er ikke helt enig. Han hælder mest til scooter, men jeg mistænker at det er fordi at han gerne ville kunne køre på den når jeg skal bruge bilen i weekenden, og jeg synes det er et forkert grundlag at lave det valg på! Det og så har han ikke villet undersøge om vi overhovedet har råd til en bil mere - så det er jeg gør nu!

Jeg kunne godt bruge jeres hjælp til fordele og ulemper ved begge valg! Og evt anden hjælp i kunne finde på at komme med :)

tak på forhånd!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

fordelen ved bilen er, at du sidder indenfor i regn og slud. Da min eks. havde scooter, og jeg sad meget bag på den, der led jeg af blærebetændelse konstant i vinterhalvåret. (det kom af at sidde på det kolde sæde, også selvom jeg havde skibukser på)

fordelen ved scooteren er, at den er billigere i forsikring, benzin osv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

fordelen ved bilen er, at du sidder indenfor i regn og slud. Da min eks. havde scooter, og jeg sad meget bag på den, der led jeg af blærebetændelse konstant i vinterhalvåret. (det kom af at sidde på det kolde sæde, også selvom jeg havde skibukser på)

fordelen ved scooteren er, at den er billigere i forsikring, benzin osv

Tak skal du have! :)

Noget spændende jeg fandt ud af, med den bil jeg har fundet, var at brændstoffet faktisk var billigere på måneds basis fordi det var en diesel bil. Selvfølgelig kan man ikke regne med det km/l de skriver under specifikationer hverken ved bil eller scooter, men det var lidt skæg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv skrevet det her indtil videre:

Scooter fordele:

Ingen ejerafgift

Billigere på månedsbasis

Scooter ulemper:

Kan ikke hente Sara fra skole eller komme til arrengementer i hverdage

Er stadig afhængig af offentligt transport i visse tilfælde

Hvis (når) den bliver stjålet har jeg ingen chance for at nå hjem til at hente Lærke

Hvis jeg kommer ud for en ulykke eller styrter har jeg større sansynlighed for at komme til skade end hvis ulykken skete i bil

Kørsel er besværlig og farlig i vinterhalvåret hvis der skulle falde sne

Forhøjet risiko for sygdom (forkølelse, blærebetændelse m.m.) ved kørsel i vinterhalvåret

Bil fordele:

Sidder inde i regn, sne og slud.

Kan hente Sara fra SFO de dage jeg har tidligt fri

Kan komme til arrengementer i hverdage uden at være afhængig af at der køre et tog eller bus

Mindre sansynlighed for at den bliver stjålet

Bil ulemper:

Dyrere på månedsbasis

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke ret meget om scootere, men motorcykler er jo ekstremt dyre, hvis ikke nærmest umulige at forsikre i vinterhalvåret. Jeg ville nok selv lige undersøge, om det samme gælder for scootere. Jeg tænker, det ikke giver så meget mening at købe en, hvis du ikke kan bruge den halvdelen af året. Personligt ville jeg ikke turde. Jeg synes, man er vildt udsat både på motorcykel og scooter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan jo evt undersøge hvad det koster at lease en bil :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At lease en bil skulle vist være lige så dyrt, hvis ikke dyrere end at købe en selv.. men godt ord igen har ikke rigtig undersøgt det så ved det ikke :)

scootere er vist den samme forsikring hele året rundt ud fra hvad jeg har kunnet læse mig frem til (og det er hammer svært at finde priser på nettet uden at det kræver at man skal ringes op af diverse forsikrings firmaer) men har skrevet til vores egen asrandør (eller hvorn det nu staves) og hørt ham efter priser.

Har kigget lidt på en Peugeot 206 fra 2006 og det var en ok bil både mht km/l men også pris...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg har haft en knallert som jeg var rigtig glad for (kørte ca. 40 km literen så var lækkert)

men afhænger jo også af hvor langt man skal.

Jeg tænker mest at hvis det er kort afstand er en knallert nemmere, men så ku man vel næsten lige så godt cykle? tager jo længere tid at komme rundt på knallert idet den kun må køre 30 (evt. 45 men så kræver det jo kørekort, så hvorfor ikke bare bil)

Hvis det er glat udenfor, er det meget farligere på knallert end bil, og du glider meget nemt på den og kan ikke bremse.

Afhænger jo også af hvor man køre.

Er det f.eks. kbh er det nok ofte hurtigere på knallert end i bil, men også meget nemt at blive indblandet i en højresvingsulykke, idet bilerne ofte orentiere sig, og så når de begynder at dreje så når man hurtigere op til dem end på en cykel.

Men ja det store kritikpunkt ved en bil er jo selvfølgelig prisen, hvor en knallert er billigere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak for svar :)

Det er en tur på 40 km om dagen der er tale om gennem 2 større byer hvor jeg ender i udkanten af Herning med meget trafik som regel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg forstår SLET ikke at han overhovedet vil sætte dig på en scooter så langt, HVER dag!!! :huh

det kommer da til at tage 100år + en søndag at komme frem og tilbage :blink

ja, det er muligvis billigere.... men kontra tid og sikkerhed, så kan den slet ikke måle sig med en lille billig bil!

har du overvejet om det kan betale sig at kigge på en nyere bil som er mere økonomisk?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg forstår SLET ikke at han overhovedet vil sætte dig på en scooter så langt, HVER dag!!! :huh

det kommer da til at tage 100år + en søndag at komme frem og tilbage :blink

ja, det er muligvis billigere.... men kontra tid og sikkerhed, så kan den slet ikke måle sig med en lille billig bil!

har du overvejet om det kan betale sig at kigge på en nyere bil som er mere økonomisk?

Helt enig!

Min svigerinde lejer (ikke leaser) en lille citroen. Det koster 2000 kr pr måned med forsikring, syn og vedligehold. Det var måske en mulighed?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

20 km hver vej!? Jeg ved godt i har jeres udfordringer (:kram2) men hold da lige op! Det kan han da ikke være bekendt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

20 km hver vej!? Jeg ved godt i har jeres udfordringer (:kram2) men hold da lige op! Det kan han da ikke være bekendt!

Helt enig!!! :o

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det havde slet ikke været en mulighed i mine øjne, at køre på scooter så langt hver vej. Havde det været under 10 km, så måske!

Jeg synes virkelig det er en kæmpe ulempe, at have et transportmiddel til dig, hvor du ikke kan have jeres børn med. Med en bil har du mulighed for at kombinere det hele - hente/bringe, arbejde, indkøb osv.

Med en scooter skal du hjem, sætte den, ned og hente Lærke ud og gå/bus for at handle.. Det er dyrere med bil, men så lidt Jan er hjemme, er den tid du kan få hjemme, bare det værd! Ellers må han arbejde mindre, også være det mere hjemme..! Det giver mere tid hjemmefra for dig med en scooter (alene aflevering/hentning af Lærke giver jo 15 min længere tid væk, fordi du skal hjem og hente scooteren..!)

Selvfølgelig, hvis jeres økonomi er MAX presset, så er scooteren da en god "nødløsning" - men i mine øjne, er det virkelig ikke en løsning, for to voksne mennesker med børn og to jobs!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

øhm, det kan godt være jeg ikke er super scooter-kyndig, men hvordan vil du kunne hente lærke på scooter? :unsure

20 km hver vej på en scooter i snevejr en kold januarmorgen er godt nok ikke et plus i min bog. Men sommeren over kunne det måske godt være en løsning.

Men hvis det er dig, der skal køre den, må det også være dig, der beslutter om det er noget du gidder. Jeg kan godt se det fra hans side, men så må det være ham, der hopper på scooteren, ikke dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han har 70 km hver vej hvor størstedelen af turen er på motorvej så scooter er desværre udelukket for ham. Ellers tror jeg nu nok godt han gad :P

Lærkes dagpleje er under 5 minutter fra hvor vi bor, så det ville ikke være noget problem at stille scooteren herhjemme og så hente hende bagefter.

Den eneste grund til at jeg overhovedet har villet overveje scooter er fordi han har bragt det på bane. Så vidt jeg kan forstå på det hele HAR vi plads i vores budget til en ekstra bil (vi har 2-3000 i overskud hver måned) men så kan vi bare ikke spare op og den del af det er han vist ikke så vild med..

Men har opstillet et pænt Word dokument.. så skal jeg bare have groet mig nogle nosser til at få ham til at forstå at bil er vores eneste valg mulighed.!

Jeg tror ikke det er fordi at han ikke tænker på min sikkerhed.. Han vægter bare opsparingen højere (og så tror jeg slet ikke han har taget sikkerheden i betragtning. Jeg tror at han har tænkt "DET er en billig løsning! Det kan jeg lide!" uden egentligt at tænke over konsekvenserne)..

Men har da en plan, for det betyder utrolig meget for ham at Sara kan "følge" med de andre og at hun kan have et så normalt liv som muligt, så hvis jeg smider den ind med at jeg kan hente hende de dage jeg har tidligt fri "ligesom alle andre børn" kan det jo være den er hjemme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil da også give mit besyv med . min mand har kørt på scooter i rigtig mange år.

Det gode ved en scooter er at den er noget billigere i forsikring (800-1000 kr/år), den kører stadig langt på literen og den er praktisk hvis man ikke skal køre så langt, min mand har kørt op til 35 km hver vej.

Men det er umuligt at køre på scooter når temperaturen nærmer sig +5 grader og derunder (med mindre man køre max 10-15 km). Manden frøs frygteligt, selvom han kørte med motorcykeltøj. Er der sne på vejen er det ikke særlig sikkert, da man ikke står så godt fast.

Jeg kan godt forstå at manden trækker lidt på det, hvis det går ud over opsparingen, af samme grund er det også her hver gang blevet til en scooter - dog han manden nu fundet et job 12 km væk, så det gør det noget lettere at køre på scooteren næsten hele året rundt.

Håber i finder en løsning, der kan passe jer begge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER