Barbamama

Hvad spiser jeres babyer?

21 indlæg i dette emne

Jeg har også oprettet en tråd i mødregruppen for juli-12, men jeg tænkte at en tråd til en "bredere" målgruppe også ville være fin. :)

Hvad spiser jeres babyer? Jeg har lige kigget i babykogebøger og er ved at få helt stress over græskarrisotto og alt muligt andet fancy :unsure

Herhjemme får Valdemar på 7 måneder havregrød hver morgen og kartoffelmos stort set hver aften. Kartoffelmosen er tit sammen med noget andet, f.eks. kyllingekødboller (most ud i kartoffelmosen), broccoliblanding (fra frost) eller fisk (nu fik vi f.eks. torsk igår, så fik han også), men nogle gange også bare ren kartoffelmos.

Til formiddag får han en eller anden frugtmos (oftest sveske eller æble) og et stykke frugt i hånden, f.eks. vandmelon, banan eller pære. Det samme får han til eftermiddag. Vi er begyndt at bruge en lille bitte smule krydderier, f.eks. kanel i æblemosen. Det kan han godt lide :)

Til middag får han grøntsagsmos, f.eks. gulerodsmos, jordskokmos eller persillerodsmos, og så får han noget rugbrød (evt. ristet) at gumle på ved siden af, og nogle gange et stykke squash, agurk eller lignende at gumle på.

Derudover bliver han ammet ca. 6-7 gange i døgnet. :)

Hvad giver I jeres børn at spise? Og hvor tit får de bryst/flaske? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes slet ikke at du skal føle at du behøver at lave alt det der fancy'e pjat... det er til super-mødrene (som ikke findes... :P )

Det skal være fordi man synes at det er sjovt, og fordi man gerne selv vil have det. Det skulle ikke gerne være sådan at man skulle lave 2 vidt forskellige middagsretter hver aften, allerede i denne alder.

Og jeg synes i øvrigt at det er meget forskelligt og noget godt du har valgt til Valdemar - så kan du jo en dag, prøve noget nyt - hvis du lige pludselig får tid og lyst... men ellers synes jeg at det lyder godt, det du nævner.

Jeg er kun lige i opstarts fasen på de 3 måltider til Elin, men min SP foreslog

* havregrød til morgenmad

evt. amning enten efter maden eller inden formiddagsluren (jeg gør det lige inden luren - eller ½ time inden ca.

* Øllebrød til frokost, så de vænner sig til rugbrødsmagen til senere

evt. amning efter maden eller inden eftermiddagsluren (eller hvis man vil undgå at skulle amme sidst på dagen, foreslog hun tykmælks produkter - enten tykmælk, a 38 eller yoghurt. Og så med frugtmos til.

* Aftensmad er så ligesom det du giver - kartoffel, grøntsager og kød/fisk - lige som det vi selv spiser. Og de må også gerne få lidt sovs til...

Og så ammer jeg ca 1 time efter aftensmad og lige inden hun skal sove.

- Og så selvfølgelig alt mellem 1 og 1000 gange i løbet af natten alt efter hvordan det går...

Jeg ved ikke om det kan bruges....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes slet ikke at du skal føle at du behøver at lave alt det der fancy'e pjat... det er til super-mødrene (som ikke findes... :P )

Det skal være fordi man synes at det er sjovt, og fordi man gerne selv vil have det. Det skulle ikke gerne være sådan at man skulle lave 2 vidt forskellige middagsretter hver aften, allerede i denne alder.

Og jeg synes i øvrigt at det er meget forskelligt og noget godt du har valgt til Valdemar - så kan du jo en dag, prøve noget nyt - hvis du lige pludselig får tid og lyst... men ellers synes jeg at det lyder godt, det du nævner.

Jeg er kun lige i opstarts fasen på de 3 måltider til Elin, men min SP foreslog

* havregrød til morgenmad

evt. amning enten efter maden eller inden formiddagsluren (jeg gør det lige inden luren - eller ½ time inden ca.

* Øllebrød til frokost, så de vænner sig til rugbrødsmagen til senere

evt. amning efter maden eller inden eftermiddagsluren (eller hvis man vil undgå at skulle amme sidst på dagen, foreslog hun tykmælks produkter - enten tykmælk, a 38 eller yoghurt. Og så med frugtmos til.

* Aftensmad er så ligesom det du giver - kartoffel, grøntsager og kød/fisk - lige som det vi selv spiser. Og de må også gerne få lidt sovs til...

Og så ammer jeg ca 1 time efter aftensmad og lige inden hun skal sove.

- Og så selvfølgelig alt mellem 1 og 1000 gange i løbet af natten alt efter hvordan det går...

Jeg ved ikke om det kan bruges....

Det gav mig i hvert fald lidt øjeblikkelig ro, tusind tak for det :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gav mig i hvert fald lidt øjeblikkelig ro, tusind tak for det :kram2

Jamen det var da så lidt... (har selv de samme tanker ind imellem... ) :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marius får pt havregrød til morgenmad, med en smørklat, lidt æble-sveskemos og sødmælk. Evt. en flaske inden formiddagslur, hvis han er sulten. Til frokost får han pt en blanding af hirse og majsgrød med frugtmos i. Vand i kop. Når han bliver frisk skal vi til at have gang i øllebrød. Til eftermiddag enten flaske, men det kan også være lidt yoghurt. Men det kommer også an på hvornår han står op af formiddagsluren om han får noget. Til aften får han kartofler, gulerødder, ærter mv hvad vi nu har. Lidt sovs og kød engang imellem. Vi er lige begyndt på det. Og så til nattetid får han nan 2 goodnight, der er lidt tykkere end alm mme. Som regel nu en flaske om natten igen. Men vi kan ikke få ham til at spise vælling...

Edit: Han får også noget at gnave i i løbet af dagen. Det kan f.eks. være agurkestave eller fuldkorns mariekiks (synes alm er alt for søde)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Morgenmad: Hjemmelavet øllebrød eller havregrød, med mme ovenpå. INGEN fingermad!

Formiddag: Flaske

Middag: Rugbrødsriddere. Hun spiser riddere, samtidig med hun får fingermad(Både stave og riddere) - Det er lidt svært at bedømme hvor meget der ryger ned. VIl skyder på hun får cirka ½ skive bondebrød. "Desserten" er som regel en form for frugt :)

Eftermiddag(Inden lur): Flaske

Eftermiddag (Efter lur): Nyindført "måltid".. Dette er for at sikre hun bliver stimuleret rent madmæssigt, så her får hun KUN fingermad. Det kan være ostehaps(DET er hun godt nok vild med.. Det er jeg også! :P ), en bolle, en frikadelle eller andet i den stil :)

Aftensmad: Ris eller hirsegrød. Vi har i lang tid forsøgt at give hende mos, men hun gider ikke. Så nu får hun grød, og spiser en KÆMPE portion! Hun smager vores mad, men det er som om hun har fået nok smagsindtryk i løbet af dagen. Det måltid skal vi arbejde med, overvejer at bytte middagsmaden ud med dette, men tror hun vil synes det er kedeligt der..

Aften: Flaske

Nat: Flaske

Morgen: Flaske, med vand. Med tiden, vil jeg bytte vandflasken om morgen, ud med madflasken om natten :) Men lige nu fungerer det..

Det er kopieret fra min mor tråd :)

I nat fik hun ikke mad :) Eller, kl 6 fik hun lige 30 ml og sov så 3 timer mere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her får lucas:

- havregrød eller øllebrød til morgen

- han får intet om formiddagen da han ikke er sulten :D

- til middag får han rugbrød med smørost eller torskerogn, nogle dage grød i stedet..

- eftermiddag får han frugtmos eller tykmælk med frugtmos, og så en frugtstang at gumle på

- til aften får han kartoffelmos med grøntsagsmos og lidt kød moset i, og så smager han lidt af vores mad alt efter hvad vi får.

- til nat får han vælling lavet på mme, da han ik kan li det lavet på vand.. hehe..

han spiser kun ca. 5 gange i løbet af dagen , tilbyder vi ham mere nægter han total.. :) og han bliver hele dagen igennem tilbudt vand, mme eller sødmælk, og vand med appelsinsaft i..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna får kun 2 flasker om dagen. I alt ca. 250 ml. MME.

Så spiser hun ca. 300 ml. 1 gang om natten og tidlig morgen.

Og så er alt hendes mos lavet på MME.

Morgen:

Pt. får hun hirsegrød med lidt havregrød i - lidt frisk frugt og en rugbrødsbjælke + vand

Formiddag:

Et par grønsagshapsere, advokado, agurk, asparges (idag) + vand

Frokost:

Grønsagsmos med kød - det er forskelligt dag til dag, da jeg laver mos om dagen og så er der til frokost og aftensmad.

Idag var det rosenkål, hvidkål, løg og torsk + vand

Aften:

Grønsagsmos med kød (samme som fra frokost) Og så plejer hun at få lidt til, enten grød eller rugbrødsbjælker og grønsager + vand

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Får da helt pres over hvor lang bagud jeg er med at tilbyde ham forskelligt mad. Indtil videre har jeg givet ham følgende:

Morgen"vågner": amning

Morgenmad: grød

Indtil vi gik over til speltgrød da han blev 6 mdr har han nægtet at spise. Nu kommer der en lidt under en halv portion ned. Han får sin egen ske og jeg giver ham med min samtidig. Nogle dage får han lidt agurkestave (meget nyt) eller modne pærestykker uden skræl.

Inden formiddagslur omkring kl 10: amning

Før middagslur kl ca 13: amning

Før eftermiddagslur: amning

Aftensmad: har tidligere bestået af mos men han nægter alt. Nu giver jeg grød og det spiser han lidt af.

Put til nat + om natten: amning

Til måltiderne får han vand i snapseglas

Nogle dage er jeg begyndt at give ham lidt mos til middag mellem første og 2 lur fordi jeg ikke synes han får varieret nok mad men han gider ikke spise det.

Ved ikke hvordan jeg skal komme igang med mere fast føde og fingermad. Han virker vild interesseret i mad men mår det kommer til stykket gider han ikke spise det. Og hvad med det der mere fast føde. Er det bare at prøve???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Liam, 8,5 måned. :)

Morgenmad: havregrød, øllebrød eller rugbrød (med forskelligt pålæg eller bare smør)

Sove-flaske

Middagsmad: rugbrød eller fuldkornsgrød (med forskelligt krydderi fx karry, timian, oregano)

Sove-flaske

Eftermiddag: frugt (fx vindruer, mandarin, avokado, appelsin, kogt gulerod, agurk), evt kiks (mariekiks el. riskiks)

Aftensmad: det vi spiser :) hvis vi fx skal have nachos (som han jo ikke kan spise) så får han fx kartoffelmos med spinat eller andre grøntsager, øllebrød eller fuldkornsgrød med avokado

Natflaske: vælling :)

Liam spiser simpelthen alt, hvad han kan komme i nærheden af. Har en meget dejlig madglad dreng ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar! :lovebk Jeg synes umiddelbart at det lyder ok, hvad Valdemar får, sådan i "sammenligning", det er vist noget a la det samme :) Dejligt dejligt. Jeg fik bare pludselig en fornemmelse af, at han burde spise lam og and og alle mulige fancy gourmetretter :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar! :lovebk Jeg synes umiddelbart at det lyder ok, hvad Valdemar får, sådan i "sammenligning", det er vist noget a la det samme :) Dejligt dejligt. Jeg fik bare pludselig en fornemmelse af, at han burde spise lam og and og alle mulige fancy gourmetretter :blush

Ja det kender jeg godt. Jeg droppede de baby opskrifter, for jeg følte det var helt forkert det jeg gjorde :rolleyes

Jeg synes det lyder så godt det du gør ;) bliv ved med det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar! :lovebk Jeg synes umiddelbart at det lyder ok, hvad Valdemar får, sådan i "sammenligning", det er vist noget a la det samme :) Dejligt dejligt. Jeg fik bare pludselig en fornemmelse af, at han burde spise lam og and og alle mulige fancy gourmetretter :blush

Haha Mette - men altså det er jo fantasien der sætter grænser, og jo mere varieret mad de får, jo mindre kræsne burde de blive.

Men synes også det lyder helt fint det han får. Jeg synes det her mos halløj er ved at blive liiidt kedeligt og glæderm ig over at hun snart kan begynde med noget grovere kost ala vores. Så bliver det jo både nemmere og sjovere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ps. jeg plejer at tage hele frugt / grønt afdelingen inkl. fryseafdelingen igennem 1 gang om ugen og så ser jeg om ikke jeg kan finde nogle nye kombinationer/råvarer.

Det kan være svært at være kreativ og idérig derhjemme hvor der ikke er udsigt til maden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det kender jeg godt. Jeg droppede de baby opskrifter, for jeg følte det var helt forkert det jeg gjorde :rolleyes

Jeg synes det lyder så godt det du gør ;) bliv ved med det!

Tak :kiss

Haha Mette - men altså det er jo fantasien der sætter grænser, og jo mere varieret mad de får, jo mindre kræsne burde de blive.

Men synes også det lyder helt fint det han får. Jeg synes det her mos halløj er ved at blive liiidt kedeligt og glæderm ig over at hun snart kan begynde med noget grovere kost ala vores. Så bliver det jo både nemmere og sjovere :)

Jamen ja, jeg vil jo gerne have, at han bliver sådan en, der kan spise alt muligt og har mod på at prøve nyt mad. Synes det er så synd for børn (og voksne) når de er kræsne med alt det de går glip af :( Men ja, jeg må browse lidt mere rundt i grøntafdelingen. Jeg prøver også en del råvarer, som jeg aldrig har haft i hjemmet før (f.eks. har jeg idag lavet græskarmos), det er mere det med at kombinere det... Altså græskar + sveske + torskerogn er jo nok sundt, men nok ikke så lækkert sammen ;) Så det er lige med at have fantasien til hvad man skal sætte sammen så det både smager godt, og så vi ikke samtidig har mega madspild :unsure Men jeg klør på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I den alder fik Silje typisk havregrød til morgenmad, bondebrød med pålæg til frokost og nogle grøntsager til ( hun spiste selv brød i små firkanter) og til eftermiddag nok noget frugtmos. Til aften fik hun det samme som os og så tilpassede jeg bare konsistensen til hende.. Så hun fik også stærk mad med chili og mange andre krydderier.. Det var kun salten jeg udelod, så saltede jeg bare til allersidst når jeg havde taget en portion fra til hende :-)

Synes tit at det blev mere ensformigt da jeg lavede mad separat til hende..

(btw tror jeg at babyer ville synes at den kombi du skrev med torskerogn og det ville være skøn, det er bare os der tænker over hvad der BØR spises sammen ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er skrevet mange gode ting men jeg supplerer lidt

Vi skiftede mellem havregrød, øllebrød og diverse andre grødtyper så som hirse, spelt da han måtte få det og alskens andre gode.

Med mindre du selv laver sovsen og har styr på saltindholdet ville jeg være forsigtig med sovs.

Vi lavede tit ærtepure og havde liggende på frost til at søde kartoffelmos med og ellers var det sjældent ren kartoffelmos men tit en blanding af f.eks. blomkålsmos og kartoffelmos eller gulerod/kartoffelmos. I Rema1000 har de øko grøntsager påfrost og det er nemt at tage sådan en pose, koge op og så blende.

Han var også glad for avocadomos og vi begyndte stille at putte krydderier i - og barnet ELSKER hvidløg idag og får f.eks. tit tsatsiki på rugbrød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her får lucas:

- havregrød eller øllebrød til morgen

- han får intet om formiddagen da han ikke er sulten :D

- til middag får han rugbrød med smørost eller torskerogn, nogle dage grød i stedet..

- eftermiddag får han frugtmos eller tykmælk med frugtmos, og så en frugtstang at gumle på

- til aften får han kartoffelmos med grøntsagsmos og lidt kød moset i, og så smager han lidt af vores mad alt efter hvad vi får.

- til nat får han vælling lavet på mme, da han ik kan li det lavet på vand.. hehe..

han spiser kun ca. 5 gange i løbet af dagen , tilbyder vi ham mere nægter han total.. :) og han bliver hele dagen igennem tilbudt vand, mme eller sødmælk, og vand med appelsinsaft i..

Frugtstang, hvad er det - frugt skåret ud f.eks. eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det kan det være.. men man kan også købe frugtstænger i butikkerne, ligesom man kan købe det i pålægsform.. kan ikke huske hvad mærket hedder og da vi lige er løbet tør idag kan jeg ik lige kigge.. hehe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Josephine der snart bliver 9 måneder får udover flasken

Morgenmad: grød med frisk frugt i små tern (banan eller de lange pære)

Frokost: bondebrød med pålæg, lige fra løgpølse til leverposteg, der efter frisk frugt

Eftermiddag; Mos

Aftensmad: som regel det vi spiser, altså kartofler, sovs, grønsager og evt kød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Astrid 8,5 måned

Morgenmad, øllebrød - havregrød med frugt mos. Mælk

Da hun sover fra 9-12 er det næste hun får frokost

Frokost, rugbrød(pågen brød eller bonde) leverpostej, kødpølse, makrel, torskerogn, pikant ost, æg og flødeost med røget ørred. Mælk og vand

Eftermiddag, tykmælk, frugt mos, avokado, banan, franskbrød. Mælk eller vand

Aftensmad, hvad vi får eller kartoffelmos med grøntsags mos og kød.

Hun plejede at få nat flaske men på grund af hendes medicin og tidspunkt så så får hun den ikke længere. Men hun virker ikke til at mangle den.

Hun spiser ikke om natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER