Annemb

Hvor længe er/skal jeres børn være i vuggestue hver dag?

21 indlæg i dette emne

Jeg har fået vuggestueplads til min søn fra på mandag. Det er jo rigtig dejligt men også lidt vemodigt, at min lille dreng nu er så stor (8 1/2 måned) :bye . Jeg skal heldigvis først starte på job om 1 1/2 måned, så jeg har god til til at få ham kørt ind. Jeg er så en af dem, der har et 8-16-job, som ligger 45 minutters kørsel fra mit hjem. Til trods for flekstid og mulighed for hjemmearbejde betyder det, at min søn nogle dage skal være i institution fra kl. 7-16.45 eller noget i den stil. Det har jeg det faktisk ok med, for jeg er slet ikke i tvivl om, at han nok skal få det rigtig godt i vuggestuen. Allerede på vores første besøg på stuen i dag kom han efter få minutter over til en af pædagogerne og stak hende straks et kæmpe-smil og sad ellers bare og legede og hyggede på gulvet i en lille times tid, mens de større børn kom med legetøj til ham og hyggede om ham. De syntes vist, det var rigtig hyggeligt med sådan en lille størrelse :kuller .

Det er mit indtryk, at rigtig mange børn bliver afleveret sent og hentet tidligt hver dag, og at det er de færreste børn, der er i institution senere end til kl. 14-15 stykker. Det må jo være dejligt at kunne hente så tidligt, men hvordan kan det mon lade sig gøre? Der er selvfølgelig folk, der har skiftende arbejdstider, er studerende eller arbejder deltid, men jeg troede virkelig ikke, det mere var reglen end undtagelsen. Hvor længe skal jeres børn være i dagpleje/vuggestue, når de engang starter? Og for de der ikke skal være der ret mange timer ad gangen, hvordan kan det lade sig gøre :) ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

VI gør det sådan at en af os møder kl. 7.30-8.00, går kl. 15.00 og henter kl. 15.30. Den anden afleverer så kl. 8.30 og går fra kontoret kl. 16.00. VI har 30 min hjem. Vi spiser aftensmad kl. 17.00 og Carl sover kl. 19.00 og så arbejder vi fra 19.30 til når vi nu er færdige. Jeg syntes personligt at alt over 8 timer er for meget, det er en rigtig lang dag for dem og små børn spiser tidligt - vi kan kun nå at spise kl. 17.00 fordi en af os er hjemme senest´ kl. 16.00 (den, der henter) så vi kan være færdige med maden kl. 17.00 for madlavning går ikke specielt hurtigt med en 1-2-årig i huset :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

fra åben til luk ;) men hun skal også i DP hjemme hos sin moar!! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Christian er studerende så hun skal være der efter behov (hendes og vores). Er sikker på hun har brug for at komme ud blandt andre :)

Jeg er arbejdsløs, så har jo umiddelbart masser af tid.. Alt efter aktivering eller job, bliver jeg ved at have tid. Er uddannet lærer og vil gerne have job som det og der er jo en del arbejdstid der kan ligge om aften :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er gået på nedsat tid, så jeg arbejder kun 32 timer om ugen (og er på barsel 5 timer om ugen).

Vi gør som Anna - en af os kører tidligt og møder 7:15-7:45 og den anden afleverer ml. 08 og 08:30 (Søren afleverer 2-3 dage om ugen). Det er for det meste mig der henter og så kører jeg fra arbejde 15:00 og henter 15:30. Søren henter kun 1 gang om ugen, da han jo arbejder fuld tid og har 45min transport hjem.

Det betyder, at Anna er i VS fra ca. 08:15 - 15:30 hvoraf hun sover 2-3 timer. De fleste børn på hendes stue bliver afleveret ml. 07:30 og 08:30 og bliver hentet ml. 15:30 og 16.30. Der er ofte nogen der bliver hentet tidligt af bedsteforældre og der er sjældent ret mange børn før kl. 08 og efter kl. 16.

Vi spiser kl. 17:30 og Anna bliver puttet kl. 19-19:30.

Jeg bestræber mig også på, at Anna maks er i VS i 8 timer om dagen og helst også kun 7,5 time - jeg synes hun skal være sammen med sin mor og far i mere end 3 timer om dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altså meget normalt at der er en håndfuld børn i institutionerne der er der i 10 timer og ofte er Det forældrene det er værst for, børnene er I gode hænder. Selvfølgelig er Det at foretrække at de er der så lidt som muligt, men 90 % er der jeg også kun den tid der er nødvendig. Har man fri en dag holder man dem hjemme, kan bedsteforældrene hente lidt før så udnytter man det. Du skal bestemt ikke have dårlig samvittighed fordi i har BEHOV for at udnytte institutions åbningstider.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altså meget normalt at der er en håndfuld børn i institutionerne der er der i 10 timer og ofte er Det forældrene det er værst for, børnene er I gode hænder. Selvfølgelig er Det at foretrække at de er der så lidt som muligt, men 90 % er der jeg også kun den tid der er nødvendig. Har man fri en dag holder man dem hjemme, kan bedsteforældrene hente lidt før så udnytter man det. Du skal bestemt ikke have dårlig samvittighed fordi i har BEHOV for at udnytte institutions åbningstider.

Hørt! Er selv pædagog... og kan tilføje at man i det hele taget er mega forvendt i dk. Hernede er institutionerne fx åbne til kl 19 fra kl 7.30 og barsel slutter efter 2 1/2 måned og så er det i institution med lillen hvis der ikke er andre muligheder. Jeg har flere eksempler på babyer på 3 mdr der er i vuggestuen fra kl 08-18 sådan er vilkårene bare hernede!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altså meget normalt at der er en håndfuld børn i institutionerne der er der i 10 timer og ofte er Det forældrene det er værst for, børnene er I gode hænder. Selvfølgelig er Det at foretrække at de er der så lidt som muligt, men 90 % er der jeg også kun den tid der er nødvendig. Har man fri en dag holder man dem hjemme, kan bedsteforældrene hente lidt før så udnytter man det. Du skal bestemt ikke have dårlig samvittighed fordi i har BEHOV for at udnytte institutions åbningstider.

Super indlæg! Ville give dig street cred, hvis jeg var på en computer.

Det er dejligt at mange har mulighed for at give korte dage, men man skal ikke have dårlig samvittighed over ikke at have muligheden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil da også gerne fortælle hvordan vi får det til at hænge sammen. Min mand har faste arbejdstider og møder kl 7, så det er altid mig der afleverer. Jeg har fuldstændig flex, så afleverer når der passer, oftest ml 8-8.30. Hvis Leo sover længe en dag, nyder jeg bare det (er sket ca to gange :P ) Min mand har fri kl tre og henter ca 15.30.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar piger :tak Jeg tror da også, det er min samvittighed, det bliver værst for, for jeg har faktisk svært ved at tro, at et barn kan mærke forskel på om det er i vuggestue 8 eller 9 timer... Men han skal da helt sikkert ikke være der næsten 10 timer hver dag!

Majs og Frøen, tak for jeres input fra "den anden side" :sc Vi er da helt sikkert heldige i Danmark, at vi har så lang barsel og ofte har mulighed for at gå ned i tid og lign. Jeg har også selv 8 ugers barsel tilbage, når jeg starter, så jeg vil spørge min nye arbejdsgiver, om jeg måske kan gå ned på 34-35 timer, mens jeg afvikler det sidste af min barsel og på den måde have mulighed for at hente lidt tidligere.

Jeg er alene med min søn. Blev skilt fra hans far, mens jeg var gravid (havde ikke rigtig noget valg, da hans far valgte at flytte ind hos sin nye kæreste), og selv om han ser sin far et par timer hver weekend pt., er faren desværre ikke til meget hjælp i det daglige, da han bor 40 km væk og arbejder på Sjælland i hverdagene. Da jeg gik på barsel, lå min arbejdsplads desuden lige om hjørnet, men er for nyligt blevet opkøbt af en anden virksomhed med det resultat, at jeg nu får de her 45-50 minutters kørsel hver vej. Jeg er glad for at jeg har et job og jeg glæder mig til at komme ud og bruge hovedet igen. Så håber jeg bare, at min søn kommer til at trives i sin vuggestue, og at han ikke få alt for mange af de her lange dage ;). Mormor og morfar bor i øvrigt meget tæt på vuggestuen og vil hellere end gerne hente så tit det skal være. Jeg vil bare helst ikke være "afhængig" af dem på den måde, men jeg vil da selvfølgelig gøre brug af det en gang i mellem..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar piger :tak Jeg tror da også, det er min samvittighed, det bliver værst for, for jeg har faktisk svært ved at tro, at et barn kan mærke forskel på om det er i vuggestue 8 eller 9 timer... Men han skal da helt sikkert ikke være der næsten 10 timer hver dag!

Majs og Frøen, tak for jeres input fra "den anden side" :sc Vi er da helt sikkert heldige i Danmark, at vi har så lang barsel og ofte har mulighed for at gå ned i tid og lign. Jeg har også selv 8 ugers barsel tilbage, når jeg starter, så jeg vil spørge min nye arbejdsgiver, om jeg måske kan gå ned på 34-35 timer, mens jeg afvikler det sidste af min barsel og på den måde have mulighed for at hente lidt tidligere.

Jeg er alene med min søn. Blev skilt fra hans far, mens jeg var gravid (havde ikke rigtig noget valg, da hans far valgte at flytte ind hos sin nye kæreste), og selv om han ser sin far et par timer hver weekend pt., er faren desværre ikke til meget hjælp i det daglige, da han bor 40 km væk og arbejder på Sjælland i hverdagene. Da jeg gik på barsel, lå min arbejdsplads desuden lige om hjørnet, men er for nyligt blevet opkøbt af en anden virksomhed med det resultat, at jeg nu får de her 45-50 minutters kørsel hver vej. Jeg er glad for at jeg har et job og jeg glæder mig til at komme ud og bruge hovedet igen. Så håber jeg bare, at min søn kommer til at trives i sin vuggestue, og at han ikke få alt for mange af de her lange dage ;). Mormor og morfar bor i øvrigt meget tæt på vuggestuen og vil hellere end gerne hente så tit det skal være. Jeg vil bare helst ikke være "afhængig" af dem på den måde, men jeg vil da selvfølgelig gøre brug af det en gang i mellem..

Det kan jeg godt forstå - men man kan jo altid sige at de er velkomne til at hente hvis de har lyst, og så lave en aftale med vuggestuen om at bedsteforældre altid godt må hente. Min mors veninde har den aftale med hendes søns vuggestue og datterens SFO at min mor må hente, uden hun behøver fortælle at det er min mor der henter. Det gør det lidt lettere i en presset situation, at man ikke skal ringe flere steder hen. Jeg har også arbejdet steder hvor der var indgået lignende aftaler og det gjorde det også lidt lettere for os som personale ikke at skulle holde styr på hvem der skulle hente - nogle dage blev der også lige glemt at give besked om at det var en anden der hentede - og så stod vi og skulle ringe til forældrene før vi måtte aflevere børnene. (bare et lille tip)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, der har været sagt mange fine ting allerede. Den type forældre, der går hjemme og alligevel altid afleverer først og henter sidst er heldigvis kun et mindretal, og det er rart at samværet med sine små børn bliver vægtet højt i Danmark, synes jeg. Jeg tror, man som forælder går glip af meget, hvis man næsten ikke når at se sine børn, men det er jo også svært at være enlig, og man skal jo også sætte pris på at have et job.

Nå, men min pointe var egentlig primært, at jeg synes, det lyder rigtigt godt med bedsteforældre, der gerne henter, tæt på institutionen. Jeg synes bestemt ikke det vil være at udnytte dem, hvis man spurgte, om de kunne have lyst til at have en "bedsteforældredag" fast en gang om ugen fx. Det havde mine forældre med min nevø, og de nød at se ham så tit og lære ham rigtigt godt at kende, når de havde ham nogle timer fast en gang om ugen. De var også glade for at kunne bidrage til lidt mere overskud for min bror og svigerinde ved at hente og passe et par timer. Det er selvfølgelig ikke alle, der har mod på eller mulighed for en fast dag, men det tror jeg faktisk, at mange bedsteforældre ville synes var rart. Jeg vil helt sikkert gøre brug af det, når/hvis jeg bliver mor, fordi jeg kan se, hvor godt det har fungeret med min nevø :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har langt bedre muligheder her i Tyskland end i DK ( hausfrau nu mod fuldstidsarbejde i DK), så Cassandra får langt kortere dage end Sebastian i sin tid gjorde.

Jeg regner med, at Cassandra skal i vuggestue eller dagpleje når hun er 2 år, vi regner med hun skal afsted 4 dage om ugen i 4 timer. Så kommer hun nok op i tid med alderen og behovet for at se andre børn :) Her køber man pr. timer, så man kan selv tilpasse tiden.

Da Sebastian var lille boede vi stadig i DK, hvor vi begge havde fuldtidsarbejde, det betød at Sebastian kom i dagpleje da han var 10 mdr. han var vel afsted fra 8/8.30 tiden - 16/16.30 tiden. Da han kom i børnehave fik jeg arbejde i samme by og der fik han lidt kortere dage. Det var ikke altid os der hentede, nogen gange have vi behov for bedsteforældrehjælp.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar piger :tak Jeg tror da også, det er min samvittighed, det bliver værst for, for jeg har faktisk svært ved at tro, at et barn kan mærke forskel på om det er i vuggestue 8 eller 9 timer... Men han skal da helt sikkert ikke være der næsten 10 timer hver dag!

Majs og Frøen, tak for jeres input fra "den anden side" :sc Vi er da helt sikkert heldige i Danmark, at vi har så lang barsel og ofte har mulighed for at gå ned i tid og lign. Jeg har også selv 8 ugers barsel tilbage, når jeg starter, så jeg vil spørge min nye arbejdsgiver, om jeg måske kan gå ned på 34-35 timer, mens jeg afvikler det sidste af min barsel og på den måde have mulighed for at hente lidt tidligere.

Jeg er alene med min søn. Blev skilt fra hans far, mens jeg var gravid (havde ikke rigtig noget valg, da hans far valgte at flytte ind hos sin nye kæreste), og selv om han ser sin far et par timer hver weekend pt., er faren desværre ikke til meget hjælp i det daglige, da han bor 40 km væk og arbejder på Sjælland i hverdagene. Da jeg gik på barsel, lå min arbejdsplads desuden lige om hjørnet, men er for nyligt blevet opkøbt af en anden virksomhed med det resultat, at jeg nu får de her 45-50 minutters kørsel hver vej. Jeg er glad for at jeg har et job og jeg glæder mig til at komme ud og bruge hovedet igen. Så håber jeg bare, at min søn kommer til at trives i sin vuggestue, og at han ikke få alt for mange af de her lange dage ;). Mormor og morfar bor i øvrigt meget tæt på vuggestuen og vil hellere end gerne hente så tit det skal være. Jeg vil bare helst ikke være "afhængig" af dem på den måde, men jeg vil da selvfølgelig gøre brug af det en gang i mellem..

Vi bruger vores sidste 6 ugers barsel på at gå på nedsat tid og det er den bedste beslutning vi kunne have truffet! Søren tog den første måned og jeg er på nedsat tid (32 timer) nu og skal være det indtil oktober. Så hvis du har 8 uger tilbage rækker det langt :)

At dine forældre bor så tæt på og gerne vil hjælpe må bare være SÅ fedt! Ih, hvor ville jeg ønske, at Annas bedsteforældre ikke boede så langt væk :( Nede i Annas VS er der stort set hver dag et barn der bliver hentet tidligt, at bedsteforældre. Jeg tænker da også, at en fast mormor/morfar-dag vil være en fin tradition - hvis det er den samme dag(e) altid vil det være en del af rutinen og dejlig trygt for din søn.

Jeg er sikker på, at både du og din søn vil klare det fremragende :kiss Og :respekt for, at du er enlig mor! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For os er der også noget praktisk i det, at hente senere end kl. 15.30 så ser jeg næsten ikke hvordan jeg skulle kun nå at have aftensmad på bordet til kl. 17-17.30, vi er jo først ude af døren kl. 15.45 og inden vi er helt hjemme er den 16.00 og så kan mad godt tage lidt tid at lave med en lille størrelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har forberedelsesdag hver mandag, hvor jeg arbejder hjemmefra, så der får Lise en kortere dag. Der afleverer og henter jeg alt efter behov - hvornår Lise vågner om morgenen og hvor meget arbejde jeg nu har at lave osv. Typisk er det fra kl. 9-14.

Lise bliver afleveret i VS omkring kl. 8 af sin far og så bliver hun hentet af mig kl. 15.30 tirsdag, onsdag og fredag.

Om torsdagen har både mig og manden lang dag på arbejdet, så der kan vi ikke nå at hente inden lukketid. Derfor har jeg fået min mor og søster til at hente på skift - dvs. min mor henter om torsdagen i lige uger og min søster i ulige uger. De plejer at hente omkring kl. 15. De elsker det begge to :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har skiftende arbejdstider, når jeg starter igen. Men hvis jeg skal møde ind til dagvagt, vil Lasse sku være i dp fra ca 6.30 til 15.45 (aller senest kl 16.00) - dette er hvis jeg henter og bringer.

Ska jeg møde senere, så kommer han lidt senere afsted ligesåvel som jeg vil hente ham tidlig de dage jeg har haft nattevagter og fri efterfølgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg studerer, så jeg er ret fleksibel med min tid. Så hendes dage vil ikke være lange, om ikke andet så fordi vi vælger at hun skal have lov til at blive længere.

Da jeg arbejdede i vuggestuen, synes jeg tit at eftermiddagene var de hyggeligste. Der var ikke en masse ting man skulle nå, og børnene legede som de havde lyst til, og der var god tid til dem. Om sommeren løb de alle ud og legede, og havde det hyggeligt med det.

Jeg kunne godt finde på at hente sent en dag en gang imellem, for at give hende lov til at hygge sig dernede, lige som jeg også gerne vil tage mig god tid om at hente hende, så hun kan lege færdigt. Men vi bor også så tæt på, så vi er ikke pressede af at skulle handle ind på vejen eller noget lignende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med vores nuværende arbejdstider kører jeg hjemmefra kl. 7 om morgenen, og er hjemme igen ca. 17.30-18.

Manden kører kl. 8 og er hjemme omkring kl 17 mener jeg (han er i hvert fald altid hjemme før mig ;) )

Vores plan er, at han afleverer om morgene omkring k. 8, og så ser jeg om jeg ikke kan få lov at rykke min mødetid lidt, så jeg kan hente kl. 16, og alternativt arbejde lidt hjemmefra om aftenen.

Om fredagen har jeg tidligt fri, så der vil jeg kunne hente allerede kl. 15.

De første par måneder har jeg planer om kun at arbejde 4 dage om ugen, så baby får en ekstra fridag fra vuggestuen. Alternativt en meget kort dag, alt efter hvad der kommer til at passe baby bedst.

Jeg håber også at min mor vil have en fast mormor-dag, hvor baby kan blive hentet tidligt. Hun bor tæt på, og er den eneste bedsteforælder som vi vil kunne bruge til pasning på den måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi komme til at skulle aflevere KL.6.45 og hente omkring KL.16.

Forskellen er at dagplejen er C's farmor. Så hvis vi en dag kommer lidt senere hjem, så holder hun jo bare fri og passer C som farmor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er skrevet op til deltid fra kl. 08.30-14.30

Jeg er jobsøgende, da jeg blev færdiguddannet i januar 2012, og vi ønsker en deltidsstilling til mig, men hvis ikke det lykkedes, må vi revidere.

Vi lykken tilsmiler os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER