Guest M's mor

Giftes - nyt mellemnavn?

32 indlæg i dette emne

Vi skal giftes til sommer, og har i den forbindelse snakket mellemnavne og efternavne.

Vores datter har sin fars mellemnavn og mit efternavn, for jeg skifter ikke efternavn når vi er gift. Så har vi så snakket mellemnavne. Jeg har to. Et efter min mormor og et efter min far. Og begge betyder rigtig meget for mig. De personer lever ikke mere og ved at have dem så føler jeg at jeg har dem med mig. Og jeg ønsker ikke at slette nogen af dem.

Min kæreste ønsker ikke at tage nogen af mine mellemnavne. Det ene er Dina så det er forståeligt nok med det ;) men det andet er lidt specielt. Kunstmann (min farmor havde noget tysk i sig). Ham selv hedder Bech til mellemnavn, hvor jeg tænker at det er der ikke noget unormalt i at hedde. Jeg kan godt lide at man hedder noget anderledes. Men han ønsker ikke at tage nogen af mine mellemnavne og det er fair nok når jeg heller ikke ønsker at tage hans.

Men er det dumt ikke at hedde noget ens? Jeg synes jo ikke selv det er noget problem, men andre synes det. Og nogen er endda så træls at skrive hans efternavn for os begge to. Og jeg tænker hver gang det hedder jeg alså ikke.

Ja vi er nok begge stædige på det punkt. Og min begrundelse er selvfølgelig ikke bedre end hans. Men mit navn betyder bare så meget for mig. Det er en stor del af mig. Og det er nok også fordi at de mennesker der har repræsenteret det ikke er her mere. Og det er min måde at tage dem med mig.

Hvad siger i og hvad har i gjort?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg beholder mit mellemnavn, og tager min kærestes efternavn når jeg engang bliver gift. Kan godt lide traditionen i det - Men nu er jeg også døbt Larsen, og min mor skiftede det til Hansen da jeg mistede kontakten til min far. Samtidig slettede hun det mellemnavn, som kom fra min far.

Camille hedder mit mellemnavn, og sin fars efternavn.

Personligt, synes jeg det gør en til en familie, at have det samme navn.. Sådan, "på papiret".. Og må indrømme at jeg altid tænker sammenbragt familie, når forældre og børn ikke alle har samme navne..

Havde jeg et specielt efternavn, så havde jeg bare været total kongelig, og fået nyt efternavn, og beholdt mit eget efternavn, som mellemnavn :)

Jeg er nok bare lidt gammeldags på det punkt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan sagtens se hvad du mener.

Når jeg har spurgt mi. Kæreste hvorfor han ikke vil skifte så siger han det er fordi han hedder det han hedder. Han synes ikke mine navne er pæne. Og så er jeg bare stædig og tænker, nå er det med den på. Så kan han bare blive fri.

Og jeg synes jo måske heller ikke lige jeg vil hedde et fornavn, tre mellemnavne og et efternavn. Så jeg er lidt i et dilemma. For jeg ved heller ikke hvilket mellemnavn jeg skulle skifte ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes jo at vores datter skulle have heddet Dina eller kunstmann også men den var han ikke med på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog min mands efternavn og vi fik begge mit som mellemnavn. Vi var enige så det var nemt :)

Jeg synes i skal gøre hvad I føler mest for. Der er meget normalt at være gift og ikke hedde det samme til efternavn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste kommer ikke til at tage mine mellemnavne.. Det er MINE (Og Camilles).. Er nok så gammeldags, at det kun er kvinden der skal skifte navn :P

Jeg da jeg døbte jeres datter, ville have gået "på kompromi"..

Så hun fx kom til at hedde Dina til mellemnavn, og jeg så slettede det, og tog mandens efternavn..

Men eftersom din datter har dit efternavn, så er det jo allerede udelukket.

Jeg ville have fundet et efternavn, til hele familien, også have valgt forskellige mellemnavne.. :)

Synes bare en familie skal have ens efternavne :P Måske fordi jeg selv er voksen op i en (sammenbragt) familie hvor navneskiltet lød

Hansen, Jensen, Steffensen og K(XX).

Folk troede jo det var et kollektiv :P

Da min mor blev gift med min lillebrors far, valgte hun at beholde Hansen - Da mig og min søster hed Hansen. Min lillebror fik sin fars efternavn (K(XX)). Min lillebror har et flot og specielt efternavn, men min mor synes ikke mig og min søster skulle have vores navn "alene", og på den måde være udenfor familien..

Men det er nok også det eneste tidspunkt, hvor jeg synes det er okay ikke at tage det samme efternavn som familie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det er HELT fint ikke at hedde det samme!! :)

Jeg havde altid tænkt, at jeg ikke ville ændre noget, da mine forældre også altid har heddet hver deres på trods af ægteskab..

Men min mand mente, at en familie skal hedde det samme, så det er endt med hans mellemnavn og mit efternavn - mit eneste krav var, at jeg ikke ville hedde Andersen, som var hans efternavn, jeg vil simpelthen ikke skifte til noget så almindeligt, når jeg havde et valg! Hans eneste argument var, at det er fedt at hedde Mr. Andersen (med engelsk udtale) i udlandet, haha!! Det argument holdte ingen steder :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skiftede begge. Vi hed før Sørensen og Pedersen, og det er der sgu ikke meget spændende ved. Men jeg har før heddet Danielsen, så det tog jeg tilbage, og delte det med C :)

Men bare lige til opklaring: Beholder i begge jeres efternavne også? Eller drejer det sig kun om mellemnavne?

Mellemnavne er imo mere personlige, og knytter sig mere til fornavnet end efternavnet, og derfor synes jeg ikke man skal dele det, med mindre der selvfølgelig er en mening med det. Men det bør ikke være "bare fordi"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes ikke der er noget galt i ikke at hedde det samme. Men i min verden er det bare en stor del af det at blive gift, og jeg er rigtig glad for den måde vi har gjort det på.

Jeg droppede mit mellemnavn (som jeg havde fra min mor, men som hun alligevel ikke selv har længere), og så fik vi begge mit efternavn som mellemnavn og A's efternavn blev fælles efternavn.

A havde ikke noget mellemnavn før.

Så vi gik fra C. B. K. og A. N. til C. K. N. og A. K. N. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste kommer ikke til at tage mine mellemnavne.. Det er MINE (Og Camilles).. Er nok så gammeldags, at det kun er kvinden der skal skifte navn :P

Jeg da jeg døbte jeres datter, ville have gået "på kompromi"..

Så hun fx kom til at hedde Dina til mellemnavn, og jeg så slettede det, og tog mandens efternavn..

Men eftersom din datter har dit efternavn, så er det jo allerede udelukket.

Jeg ville have fundet et efternavn, til hele familien, også have valgt forskellige mellemnavne.. :)

Synes bare en familie skal have ens efternavne :P Måske fordi jeg selv er voksen op i en (sammenbragt) familie hvor navneskiltet lød

Hansen, Jensen, Steffensen og K(XX).

Folk troede jo det var et kollektiv :P

Da min mor blev gift med min lillebrors far, valgte hun at beholde Hansen - Da mig og min søster hed Hansen. Min lillebror fik sin fars efternavn (K(XX)). Min lillebror har et flot og specielt efternavn, men min mor synes ikke mig og min søster skulle have vores navn "alene", og på den måde være udenfor familien..

Men det er nok også det eneste tidspunkt, hvor jeg synes det er okay ikke at tage det samme efternavn som familie :)

Det havde fra start af været sådan at jeg sagde at jeg ikke ville hedde hans efternavn. Jeh skulle ikke kunne kædes sammen med hans far. Han og jeg kan ikke sammen. Så det var udelukket.

Og han ville ikke have vores datter tog mine mellemnavne. Så jeh måtte så bare sige at så hedder hun hans mellemnavn og mit efternavn.

Det skal siges hun er ille døbt men navngivet.

Men for mig er det ikke underligt man hedder noget forskelligt. Det har vi altid gjort. Vi hed det samme som min mor, og så havde min lillebror og hende også noget fra minstedfar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det er HELT fint ikke at hedde det samme!! :)

Jeg havde altid tænkt, at jeg ikke ville ændre noget, da mine forældre også altid har heddet hver deres på trods af ægteskab..

Men min mand mente, at en familie skal hedde det samme, så det er endt med hans mellemnavn og mit efternavn - mit eneste krav var, at jeg ikke ville hedde Andersen, som var hans efternavn, jeg vil simpelthen ikke skifte til noget så almindeligt, når jeg havde et valg! Hans eneste argument var, at det er fedt at hedde Mr. Andersen (med engelsk udtale) i udlandet, haha!! Det argument holdte ingen steder :D

Han gjorde da hvad han kunne for at få dig til at ændre mening ;) men den var heller ikke gået her.

For mig er det også fint at hedde hver vores. Det gjorde mig ikke noget hvis han havde taget et mellemnavn fra mig, men han skal være stædig og så er det bare sådan det er. Vores datter har ko noget fra os begge to og det er det vigtigste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skiftede begge. Vi hed før Sørensen og Pedersen, og det er der sgu ikke meget spændende ved. Men jeg har før heddet Danielsen, så det tog jeg tilbage, og delte det med C :)

Men bare lige til opklaring: Beholder i begge jeres efternavne også? Eller drejer det sig kun om mellemnavne?

Mellemnavne er imo mere personlige, og knytter sig mere til fornavnet end efternavnet, og derfor synes jeg ikke man skal dele det, med mindre der selvfølgelig er en mening med det. Men det bør ikke være "bare fordi"

Som det ser ud nu så kommer han til at hedde R B T og jeg hedder S D K M.

Vores datter hedder M B M. Det er nok sådan det ender med at blive.

Hans argument er at det har han altid heddet. Men det har jeg da osse. Og mine navne betyder noget for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes ikke der er noget galt i ikke at hedde det samme. Men i min verden er det bare en stor del af det at blive gift, og jeg er rigtig glad for den måde vi har gjort det på.

Jeg droppede mit mellemnavn (som jeg havde fra min mor, men som hun alligevel ikke selv har længere), og så fik vi begge mit efternavn som mellemnavn og A's efternavn blev fælles efternavn.

A havde ikke noget mellemnavn før.

Så vi gik fra C. B. K. og A. N. til C. K. N. og A. K. N. :)

Sådan havde jeg også tænkt. Men vi kan ikke blive enige. Og så er det jo svært. Jeg kunne godt tryne i gennem at han skulle tage et af mine mellemnavne men sådan skal det ikke være.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var enige om at vi ville have samme efternavn fordi det er mest rigtigt for os. Jeg ville dog bare ikke have hans efternavn, fordi hans ex og jeg har samme fornavn, og hun tog hans efternavn, og det ville simpelthen blive for mærkeligt! Han ville heller ikke have mit efternavn, fordi han gerne ville beholde sit efternavn som mellemnavn, og så kom det til at lyde underligt.

Så vores kompromis blev at jeg tog hans efternavn som mellemnavn ligesom han gjorde, og så tog vi min farmors pigenavn som efternavn. Det er et specielt navn, og så blev det sådan... Mit mellemnavn er min mors pigenavn, og den del af familien har jeg ingen relation til overhovedet...

Man kan jo altid forbinde et navn med en person. Og nu i dit tilfælde hans x. Og det har man altså bare ikke lyst til. Men det var godt i nåede til enighed alligevel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige at i må begge gøre op med hvor vigtigt det er for jer at hedde det samme som familie.

Jeg synes at hans argument ikke holder vand for du har jo også altid heddet det du hedder :rolleyes

Hvis vi nogensinde vil blive gift her, så regner jeg med at tage hans efternavn. Det gjorde jeg ved pigernes far, så nu hedder vi tre det samme. Mumi får Ks efternavn, og bliver vi gift, så vil vi tre hedde det samme. Altså vil der altid være nogle som står udenfor.

Pigernes far ville ikke tillade da vi blev skilt at de fik mit pigenavn, så derfor har jeg stadig deres efternavn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog min mands efternavn da vi blev gift. Og han ændrede ikke noget :nej:

Jeg synes det er helt fint, hvis ingen af jer har lyst til at ændre noget. Det er jo jeres valg.

Og giftemålet og jeres kærlighed bliver jo ikke større eller ændre sig blot fordi i har samme navn.

Det er vist bare en gammel tradition ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi hedder alle det samme til efternavn. Vi hedder "mine" navne - 2 stks til mellemnavn og min mands 'sen navn til efternavn. Jeg havde et andet 'sen navn som efternavn før, så skiftede bare det ene 'sen navn ud med et andet, det betød ikke så meget for mig. Min mellemnavne er dog ret specielle så dem ville jeg gerne beholde og give videre til mine børn. Vi ville gerne have at vi alle havde samme efternavn, så min mand tog mine navne.

Mine forældre havde i mange år ikke samme efternavn selvom de var gift, jeg fik 1 efternavn fra min mor og 2 fra min far, så jeg synes ikke det er så mærkeligt ikke at have samme efternavn, men er dog alligevel glad for vi kunne finde en løsning så vi alle hedder det samme. Mine forældre fik efter lidt over 30 års ægteskab det samme efternavn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige at i må begge gøre op med hvor vigtigt det er for jer at hedde det samme som familie.

Jeg synes at hans argument ikke holder vand for du har jo også altid heddet det du hedder :rolleyes

Hvis vi nogensinde vil blive gift her, så regner jeg med at tage hans efternavn. Det gjorde jeg ved pigernes far, så nu hedder vi tre det samme. Mumi får Ks efternavn, og bliver vi gift, så vil vi tre hedde det samme. Altså vil der altid være nogle som står udenfor.

Pigernes far ville ikke tillade da vi blev skilt at de fik mit pigenavn, så derfor har jeg stadig deres efternavn

Jeg tror vi vælger at hedde hver vores. Så længe vores datter har noget fra os begge to, så er jeh glad. For det er det vigtigste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog min mands efternavn da vi blev gift. Og han ændrede ikke noget :nej:

Jeg synes det er helt fint, hvis ingen af jer har lyst til at ændre noget. Det er jo jeres valg.

Og giftemålet og jeres kærlighed bliver jo ikke større eller ændre sig blot fordi i har samme navn.

Det er vist bare en gammel tradition ;)

Ja og den ændre sig heldigvis ikke. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi hedder alle det samme til efternavn. Vi hedder "mine" navne - 2 stks til mellemnavn og min mands 'sen navn til efternavn. Jeg havde et andet 'sen navn som efternavn før, så skiftede bare det ene 'sen navn ud med et andet, det betød ikke så meget for mig. Min mellemnavne er dog ret specielle så dem ville jeg gerne beholde og give videre til mine børn. Vi ville gerne have at vi alle havde samme efternavn, så min mand tog mine navne.

Mine forældre havde i mange år ikke samme efternavn selvom de var gift, jeg fik 1 efternavn fra min mor og 2 fra min far, så jeg synes ikke det er så mærkeligt ikke at have samme efternavn, men er dog alligevel glad for vi kunne finde en løsning så vi alle hedder det samme. Mine forældre fik efter lidt over 30 års ægteskab det samme efternavn :)

Så kan vist roligt sige at det ikke er efternavnet det kommer an på.

Jeg har heller aldrig tænkt på at vi derhjemme havde forskellige navne, vi vidste jo hor vi hørte til alligevel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog min mands efternavn og skrottede mit eget. Mange undrede sig over hvorfor jeg ikke bare tilføjede hans til mit. Men det syntes jeg var underligt og det lød ikke godt, så nu er vi K.N. - M.N. & C.E.N :)

Det skal så siges at jeg hed Kristensen før og nu har et efternavn som kun 300 i DK har. Men da jeg hedder noget meget specielt til fornavn havde jeg nok også skiftet selvom han hed Hansen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var godt nok ikke mange der hedder det. Det er også noget særligt når det ikke er alle der hedder det.

Jeg var inde og se hvor mange der hed mit efternavn og hans. Mit er der mindre af end hans, så det brugte jeg til argument men den gik ikke. For der er stadig rigtig mange ved begge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg beholder mit mellemnavn, og tager min kærestes efternavn når jeg engang bliver gift. Kan godt lide traditionen i det - Men nu er jeg også døbt Larsen, og min mor skiftede det til Hansen da jeg mistede kontakten til min far. Samtidig slettede hun det mellemnavn, som kom fra min far.

Camille hedder mit mellemnavn, og sin fars efternavn.

Personligt, synes jeg det gør en til en familie, at have det samme navn.. Sådan, "på papiret".. Og må indrømme at jeg altid tænker sammenbragt familie, når forældre og børn ikke alle har samme navne..

Havde jeg et specielt efternavn, så havde jeg bare været total kongelig, og fået nyt efternavn, og beholdt mit eget efternavn, som mellemnavn :)

Jeg er nok bare lidt gammeldags på det punkt :)

:ditto bortset fra nogle andre -sennavne, og så lige det at jeg er blevet gift, så jeg har allerede fået min kærestes (nu mands :biglove) efternavn.

Og så har han fået mit mellemnavn (som tidligere var mit efternavn). Så deler vi, og jeg ELSKER at vi hedder det samme. Det er i mine øjne 1000 gange vigtigere end om navnene er specielle eller om hvad andre mennesker eller familiemedlemmer hedder eller har heddet :) Min mand og min søn er min allernærmeste familie, så intet kunne være mere naturligt for mig, end at det er dem, jeg skal dele navn med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været ret stålfast på at jeg bare ville hedde det jeg hele tiden har heddet. Et fornavn og et efternavn, synes lidt det er noget pjat med alle de navne. ;D Min mand ville da også gerne tage mit efternavn og så beholde hans efternavn. Da vi så stod og rent faktisk skulle giftes ville jeg alligevel gerne have vi hed det samme - men helst bare et navn så jeg foreslog vi trak lod - om vi skulle hedde hans mellemnavn eller mit efternavn til fælles efternavn. Men mor her tabte lodtrækningen med et brag så nu hedder vi hans mellemnavn og mit efternavn for jeg kunne alligevel ikke rigtig klare ikke at beholde mit efternavn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja og den ændre sig heldigvis ikke. :)

Nej nemlig, så jeg synes det er helt fint, hvis i ikke hedder det samme. Personligt var det ikke noget jeg ville tænke over, hvis folk var gift og ikke hed det samme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER