Bamse&Kylling

Hjælp til luksusproblem!

18 indlæg i dette emne

Ja, som overskriften siger, så har vi et luksusproblem herhjemme og modsat mange andre, er det faktisk om søvnen.

Jeg synes simpelthen Anabella sover SÅ meget.

I dag har hun sovet således:

I seng i går 21.30

Amning kl. 4.00

Sov igen 4.30-8.00

Lur 9.00-11.10, hvor jeg vækkede hende

Holdt hende vågen til 13.30 og sov til 16.00, hvor jeg vækkede hende (hun kunne godt have sovet allerede kl. 13, hvis hun fik lov)

Sov så igen 17.30-18.15, hvor hun selv vågnede.

Lige nu er kl. 19.50 og hun ser MEGA træt ud.!

Hvis jeg ikke vækker hende, kan hun snildt sove 3-4 timer ad gangen i barnevognen to gange...

Jeg kan ikke lade være med at tænke, om hun sover for meget? Eller om hun evt. kan mangle vitaminer igennem min mælk? Jeg spiser ikke VILDT mange grøntsager, men spiser heller ikke usundt..

Hun bliver ammet 6-7 gange i døgnet og kun vågen 1 maks 2 gange om natten.

Hun udvikler sig, som hun skal og er glad og tilfreds, når hun er vågen. Hun græder seriøst ALDRIG og bliver ikke overtræt. Hver gang jeg putter hende i barnevognen, sover hun inden jeg når at køre den fra bryggerset og ud i carporten, så hun er jo tydeligvis træt!

Ved godt, at jeg måske bare skal være glad og sætte pris på, at hun sover så meget og ikke kun korte lure, men jeg er efterhånden begyndt at tænke, om det er for meget!!? Hun har sovet så meget, og mere, siden hun blev født og det er næsten en måned siden, vi konsekvent begyndte at vække hende - jeg troede med tiden, at hun ville indordne sig og begyndte at vågne selv, men nej!

Kan tilføje, at min far har fortalt, at de også skulle vække mig, da jeg var lille, fordi jeg er så god til at sove :)

Er jeg mon bekymret uden grund? Kan bare ikke forstå, at hun bliver ved med at være så nem.. Og undskyld, at jeg skriver om et luksusproblem, når der er så mange, hvor babyerne ikke vil sove!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det skal du slet ikke undskylde for - for det er jo en meget reel bekymring - og det er jo det, BK er til for! Det var jo noget andet hvis du meget hoverende sagde "Ha ha, se hvor meget min nemme baby sover! ".... (okay, jeg ved så ikke hvem der til gengæld kunne på at sige sådan... :P )

Jeg er slet ikke ekspert på det med søvn, selvom det nu har fyldt nok i vores lille hjem. Men det lyder jo til at hun fungerer som hun skal, ud fra hvad du skriver. Men hvis du er i tvivl, kunne du så ikke snakke med din SP om det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal du slet ikke undskylde for - for det er jo en meget reel bekymring - og det er jo det, BK er til for! Det var jo noget andet hvis du meget hoverende sagde "Ha ha, se hvor meget min nemme baby sover! ".... (okay, jeg ved så ikke hvem der til gengæld kunne på at sige sådan... :P )

Jeg er slet ikke ekspert på det med søvn, selvom det nu har fyldt nok i vores lille hjem. Men det lyder jo til at hun fungerer som hun skal, ud fra hvad du skriver. Men hvis du er i tvivl, kunne du så ikke snakke med din SP om det?

Haha :D Det kunne være ledt at skrive! Er også sikker på, at hun udvikler sig, som hun skal. Kan bare ikke forstå, at hver gang der er gået en time, ser hun MEGA smadret ud igen, uanset om hun nærmest kun er blevet puslet og ammet eller om vi har leget helt vildt.. Selv om morgen, hvor hun lige har sovet meget og selv vågner, er hun træt efter en time..

Men jo, måske jeg skal høre min SP. Kan simpelthen ikke få det til at passe, at jeg altid skal vække hende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville lade hende sove ALT det hun ville.. Jeg har fået afvide at nogle babyer sover MEGET når de vokser meget (Lia gjorde det samme), og så kan det være at hun er i en periode hvor hun bliver så stimuleret når hun er vågen, at hun hurtigere bliver træt..

Jeg kan godt forstå din bekymring (bare spørg min mor hvor mange opkald hun har fået af den karakter :D ) her har Lia haft 4 perioder indtil nu, af mellem en uges og 3 ugers varighed, hvor hun faktisk kun spiste og sov (hun er vokset meget og har nærmest sprunget 2 str over)

Jeg ville tage det helt roligt, men hvis det giver dig mere ro, så tal med SP :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Zoey har gjort det samme i perioder.

Har flere gange snakket med sp, som netop siger de vokser i perioder og derfor søvnen. Så længe hun udvikler sig og er kontaktbar når hun er vågen, så er der ingen alarm :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også haft sådan en baby, jeg kan nu ikke huske hvor længe det blev ved, blot at hun fra 6 uger gl sov igennem hver nat, og at jeg (måske da hun var 2 mdr?) prøvede at regne ud hvor meget hun sov i gennemsnit og kom frem til ca 20 timer i døgnet! Hun skreg aldrig, gryntede bare, så tog jeg hende op, ammede og ja... så faldt hun i søvn mens hun blev skiftet. Det er altså mange år siden for i dag er hun en skøn snart 16 årig som snart skal i gymnasiet. Og hun sover altså ikke mere end andre teenagere :rolleyes

Hvis du er bekymret så tag en snak med din sp, jeg ville bare skrive at det ikke behøver at være et dårligt tegn at ha en baby som sover mere end gennesnittet, og der vist er ret store udsving indenfor det normale her.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Perfekt, tak for svar :)

Meeeen, er nervøs for, at hvis jeg bare lader hende sove om dagen, så får hun lige pludselig vendt om på nat og dag og vil ikke sove om natten..

Men dejligt, at hun nærmest ikke kan sove for meget :)

Det er svært at styre, når hun ikke bliver sur over at blive vækket, aldrig virker overtræt eller noget, men bare sover når vi "siger hun må"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor er jeg GLAD for dit indlæg!!! Min datter sover også rigtig meget! Hun kan komme op på 20 timer i døgnet hvis vi lader hende sove! Hun sover 12 timer hver "nat" (jeg ammer dog en del om natten) og er derefter kun vågen max en halv time for at sove videre. Faktisk kan hun kun være vågen en times tid ad gangen før jeg kan se, at hun er træt (andre kan ikke se det for hun græder aldrig). Hun er også glad og udvikler sig normalt men alligevel kan man godt være bekymret, især når man hører at de normalt vågner mere op ved de tre måneder!

Min datter er forresten 4 måneder om en uge!

Lige som dig så sov jeg også meget som lille og min mor var også meget bekymret for om der var noget galt med mig dengang! Men det er der (vist nok;) ikke!

Er utrolig glad for, at jeg ikke er den eneste med et storsovende barn - så må det da være "normalt" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor er jeg GLAD for dit indlæg!!! Min datter sover også rigtig meget! Hun kan komme op på 20 timer i døgnet hvis vi lader hende sove! Hun sover 12 timer hver "nat" (jeg ammer dog en del om natten) og er derefter kun vågen max en halv time for at sove videre. Faktisk kan hun kun være vågen en times tid ad gangen før jeg kan se, at hun er træt (andre kan ikke se det for hun græder aldrig). Hun er også glad og udvikler sig normalt men alligevel kan man godt være bekymret, især når man hører at de normalt vågner mere op ved de tre måneder!

Min datter er forresten 4 måneder om en uge!

Lige som dig så sov jeg også meget som lille og min mor var også meget bekymret for om der var noget galt med mig dengang! Men det er der (vist nok;) ikke!

Er utrolig glad for, at jeg ikke er den eneste med et storsovende barn - så må det da være "normalt" :)

Dejligt, at jeg ikke er alene :) Var virkelig i tvivl, om jeg sku skrive indlægget, når det er et "modsat" søvn problem, så godt du ku bruge det :)

Men ja, man hører så meget om, at søvnen ændrer sig ved 3 mdr og se får sværere ved at sove og overgive sig til søvnen, men ikke her!! Alle siger også til mig "bare vent, det ændrer sig", men jeg venter stadig :)

Tror dog, jeg bliver ved med at vække hende, så hun maks sover 16-18 timer i døgnet. Så længe hun hverken er sur eller pyller, går det jo nok!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder som om du har fået en helt perfekt lille baby med et dejligt sovehjerte. Og så længe hun vågner og får mad og ellers er frisk og glad når hun er vågen og udvikler sig som hun skal hvilket hun jo bestemt lyder til at gøre, så synes jeg bare du skal nyde det og prøve ikke at bekymre dig, selvom en mor altid bekymrer sig.... ihvertfald en lille smule.

Vores 1.barn sov også meget og det gør han faktisk den dag idag og han bliver snart 6 år. Han er bare sådan en dreng der altid godt har kunnet sove længe lørdag morgen og aldrig takkede nej til en middags lur ;)

Barn nummer 2 sov så til gengæld aldrig.... som spæd kunne han være mere eller mindre vågen hele dagen fra 8 om morgenen til 9 om aftenen.... han nægtede at sove andre steder end i mine arme, så jeg endte med at have ham boende i stræk vikle på min mave, så han fik hans søvn. Han var aldrig sur eller pyldret af den manglende søvn.... han gad bare ikke sove.... og nu hvor han snart bliver 3 år er søvn heller ikke just nogen han sætter højt på dags ordenen....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pas på hvad du ønsker.. Vi havde også et luksusproblem, med at Camille først stod op v ed 10-11 tiden..

Da hun blev 4½ måned, begyndte hun pludseligt at sove dårligt om natten, og stå op kl 6 og kun sove mellem 3 og 6 timer spredt over flere gange om natten ;)

Så bare nyd hun sover godt - det er helt normalt, og kan vende fra den ene dag til den anden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sebastian sov nogenlunde på samme måde og tildels Cassandra. De er helt sunde og raske blot med gode sovehjerter :) så umiddelbart ikke noget der ville bekymre mig .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores har også haft perioder hvor hun har sovet helt vildt meget. Og jeg undrede mig virkelig. Men fra den ene dag til den anden så ændre det sig. Så du skal ikke bekymre dig. Det er helt naturlig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna har også altid sovet rigtig meget. Og jeg har aldrig vækket hende. Hun udvikler sig rigtig godt og er sjældent overtræt, ked og pylret.

De kloge siger "SØVN AVLER SØVN" - derfor er ofte tit nemmere at putte børn der sover meget fordi de aldrig bliver overtrætte - og derfor ville jeg heller ikke være bekymret for nattesøvnen.

Jeg har hørt mange pædagoger og dagplejemødre forklare at mødre ofte har travlt med at styre børns søvn i vuggestuen/dagplejen, fordi de tror det påvirker barnets nattesøvn. Dertil føler pædagogerne og dagplejerne at de kæmper en kamp med at få mødrene til at forstå, at jo bedre deres børn sover om dagen - jo bedre sover de også om natten ;)

Jeg ville bestemt lade hende sove. Der sker så meget med hjerneudvikling osv. under søvnen og jeg tror på de sover for en grund. Som du beskriver hende - som glad og frisk (og tager på?) så behøver du ikke bekymre dig efter min overbevisning :)

Du skal bare nyde at du er heldig kartoffel med en datter der trives og sover godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna har også altid sovet rigtig meget. Og jeg har aldrig vækket hende. Hun udvikler sig rigtig godt og er sjældent overtræt, ked og pylret.

De kloge siger "SØVN AVLER SØVN" - derfor er ofte tit nemmere at putte børn der sover meget fordi de aldrig bliver overtrætte - og derfor ville jeg heller ikke være bekymret for nattesøvnen.

Jeg har hørt mange pædagoger og dagplejemødre forklare at mødre ofte har travlt med at styre børns søvn i vuggestuen/dagplejen, fordi de tror det påvirker barnets nattesøvn. Dertil føler pædagogerne og dagplejerne at de kæmper en kamp med at få mødrene til at forstå, at jo bedre deres børn sover om dagen - jo bedre sover de også om natten ;)

Jeg ville bestemt lade hende sove. Der sker så meget med hjerneudvikling osv. under søvnen og jeg tror på de sover for en grund. Som du beskriver hende - som glad og frisk (og tager på?) så behøver du ikke bekymre dig efter min overbevisning :)

Du skal bare nyde at du er heldig kartoffel med en datter der trives og sover godt :)

Jeg har også hørt den med at søvn avler søvn, men jeg kan heller ikke lade være med at tænke, at jeg selv bliver træt, hvis jeg sover for meget - ved godt, det jo nok ikke er det samme med babyer...

Jep, hun tager på! Hun vejer allerede lige over 7 kg, men er samtidig ret lang, så på ingen måde tyk. Hun følger hvert fald sin kurve :)

Vi skal til fødselsdag i aften, så i dag lader jeg hende sove alt det hun vil - både så hun måske ikke er for træt i aften og evt. ikke vil sove derhenne, men også for at se, hvor lang tid hun reelt set vil sove, hvis hun får lov..

Så ja, måske jeg skal begynde ikke at vække hende og så bare være obs på, hvis hun pludselig begynder at ændre på døgnet.?

Selvom jeg vækker hende, er hun hverken sur, pyller eller overtræt - hvis hun var det, ville jeg selvfølgelig ikke gøre det!

Mht. pædagogerne, så måtte jeg aldrig sove til middag i vuggestuen og børnehaven, da jeg ellers ikke kunne falde i søvn om aftenen :) Så i noooogle få tilfælde, skal det styres lidt, haha :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg Quoter lige hvad Helen skriver om børn der sover meget både nat og dag:

"......Hvis dit barn trods et stort søvnbehov indtager væske og mad nok, udvikler sig motorisk og mentalt, som man kan forvente af barnets alder, behøver det ikke være et problem, at barnet sover meget.

Men der kan være brug for at undersøge barnet nærmere, hvis dit barn tager sparsomt på, og hvis det ikke udhvikler sig, som man kan forvente. Hvis dit barn for eksempel i 3-4 måneders alderen sover 11-12 timer om natten og fem-seks timer samlet om dagen, så sover dit barn for meget, og det vil være relevant, at du kontakter en læge. Der kan være en fysiologisk årsag til, at barnet har så stort et behov for at sove.

Du kan vække barnet i løbet af dagen og hjælpe det til at være vågen og aktiv. Helt små børn, som kun er få måneder gamle, skal have mælk minimum seks gange i døgnet, og det er vigtigt, at barnet stimuleres fysisk og mentalt dagen igennem. Det samme gælder de de lidt ældre børn som sover meget, og her kan det også være nødvendigt at vække barnet for at sikre væske, mad og stimulation/aktivitet."

Et barn på 3-4 mdr skal gennemsnitlig sove 15 timer ifølge Helens bog!

Håber ikke det giver anledning til yderligere bekymring, for der står jo også at det ikke BEHØVER være et problem.

Vil også lige tilføje at herhjemme avler søvn ingenting - Mie sover godt om natten og elendigt om dagen - sover hun godt om dagen sover hun elendigt om natten! Heldigvis er det OFTEST det første - jeg kæmper for at hun skal sove MINDST 3 timer fra kl 7 til kl 19 men hendes gennemsnits søvn behov ligger på ca. 14 timer. og hun sover 11-13 timer om natten så det er ikke meget hun behøver om dagen - hun trives fint og kan snilt være vågen 5 timer i streg uden problemer.

Der ER bare forskel på børn!

Jeg tænker på om du har snakket med SP om det? eller lægen? Bekymringer er jo reele!!! Jeg har også været utrolig bekymret men det er jeg stoppet med nu! Mie sover bare ikke lige så meget som andre børn, men det har da taget mig næsten 5 mdr at indse - Snakkede med SP om det en del gange og hun sagde hver gang at jeg skulle se på den samlede søvn, det samme står i Helens bog!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super, tak Majs. Har selv bogen, men den er lige lånt ud i denne uge..

Jeg vil prøve, at lade hende sove alt det hun vil i et par dage, og så se hvor meget hun sover pr døgn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super, tak Majs. Har selv bogen, men den er lige lånt ud i denne uge..

Jeg vil prøve, at lade hende sove alt det hun vil i et par dage, og så se hvor meget hun sover pr døgn :)

God idé

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER