Guest

Når man ikke kan lide fisk, men gerne vil have fisk!

29 indlæg i dette emne

Hvilke ikke fiske smagende retter kan i så anbefale? Jeg kan IKKE li laks og rejer, krebs og krabbe og hummer kan jeg spise. Jeg kan lide tun, dåse makrel og torskerogn, men er ikke vild med fiske æg ellers.

Jeg har en enkelt gang fået en fisk der ikke smagte af fisk - den var sådan helt neutral i smagen, lidt kyllige agtig, men ANER ikke hvad den hed. Nogen siger torsk ikke smager af særligt meget kan i be eller afkræfte det?

Jeg har før fået fiske filet, men det er heller ikke lige hof retten, jeg kan spise det, men så heller ikke mere.

Kom frisk fiske elskere!!! Gerne med idéer til tilberedningen også!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Helt generelt har hvid fisk ikke så meget fiske smag og smager af hvad man krydrer det med..

Torsk er lidt mere "kød agtig" i smagen og mere grov end abdre hvide fisk, men smager ikke af fisk..

Jeg ville foreslå issing, pangasius og især sej.. Køb det hos en fiskehandler, så det er friskt!!

Lav en grønsagsbund af spidskål, løg og evt forårsløg ved at lige smide det hurtigt på panden med lidt smør, kom det derefter i et ovnfast fad, kom fisken ovenpå, krydret mef salt, peber, citronsaft og dæk fisken med gulerødder og porrer og kom det i ovnen i ca 20 minutter afhængigt af str på fisken..

EDIT: kom noget grønsagsbouillon vand ved, ca 4 del, så bliver fisken dampet og tager smag af grønsagerne..

Vi får måske lidt brød til, men ellers er der jo masser af grønt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, vil også anbefale den hvide fisk. Pangasius har en ret behagelig fiskesmag, synes jeg, og konsistensen er også lidt mere meaty. Vi plejer at lave en marinade af lime, honning, salt og peber og så ind i ovnen i ca 20 min. Tilbehøret kan være forskelligt, men som regel får vi grønsager ala porrer og peberfrugt stegt let på panden og evt. med ovnkartofler til. Eller råkostsalat.

Vi bruger den også i en fiskelasagne med spinat og hytteost + fisk som fyld og så med friske lasagneplader eller fuldkornsplader.

Alternativt, hvis du godt kan lide tun, lavede min mor tit tunfrikadeller, da jeg var lille. Med æg og lidt mel eller havregryn og evt. lidt vand eller mælk og så stegt på panden. Det smager ret godt, synes jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er i gode - det lyder virkelig lækkert det hele :) :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh ja.. Fiskefrikadeller er gode.. Det laver vi ofte med sej eller en blanding af sej og torsk og så masser af friske krydderurter, f.eks. Bredbladet persille eller koriander, citron/lime, salt og peber, løg/forårsløg og æg, havregryn, mel. Du kan også få fars hos fiskehandleren, men vi plejer faktisk bare at tage et stykke fisk og hakke det fint med en kniv og blande det til samme konsistens som alm frikadeller..

Men helt generelt vil mit aller bedste råd være at købe det hos fiskehandleren, så er du sikker på det er friskt og du kan få hjælp til f.eks. At fjerne skin eller tilberedning osv..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pangasius undgår jeg da den som en af de eneste fisk IKKE indeholder ret mange af de sunde olier som er grunden til at spise fisk i det hele taget.

Her hjemme hitter en klassiker: rødspætte fileter med panering, de skal bare hjemme-paneres, jeg bruger æg og majs gryn (polenta) i stedet for rasp, for det er ret meget sundere. Alternativt kan du bruge rug mel som panering. Frisk citronsaft på bagefter tager en del af fiskesmagen.

I det hele taget tager citronsaft noget af smagen, så hvis jeg bruger fisk i fx fiskelasagne lægger jeg dem altid i citronsaft ½ time først. Fiskelasagnen laver jeg med 1 lag spinat (helbladet frossen) 1 lag fisk, 1 lag tomat (evt dåse) og så spinat på toppen, hver lag får lidt bechamel/mornay sauce.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sjovt det der - hvad kan man lide og hvad kan man ikke lide. Jeg elsker fisk, men pangasius er den eneste jeg nægter at spise, fordi jeg synes, den smager hæsligt! Så måske er det vejen at gå, hvis du ikke kan lide fisk! ;-) Jeg ved ikke noget om, den skulle være mindre sund end andre typer fisk.

Jeg tænkte også fiskefrikadeller. Eller evt. lave en fiskepate af fars, hvor du evt. kan blande noget spinat i og spise det som pålæg, hvis det i virkeligheden er fisk til middagsmad, det kniber med. Det er vel også ok at få sin fisk til frokost? Ellers tager jeg tit en torskefilet (eller en anden torsketype f.eks. kulmule) og damper den i ovnen med urter og lidt hvidvin og så laver en sovs af fonden - det synes jeg er superlækkert.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville holde mig fra pangasius-filet. Læs mere om hvorfor HER og HER

Jeg ville forsøge mig med helleflynder, lyssej, rødfisk, søtunge og kuller. F.eks. er hjemmelavet fish´n chips af kuller virkelig lækkert! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Op

Vi indfører en ugentlig fiskedag efter ferien. Første gang bliver nok "bare" rugbrød med diverse fiske pålæg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke hjælpe med nogle deciderede fiskeretter. Men jeg har det lige som dig. Jeg hader fisk af et godt ord!

Men jeg bestemte mig for sidste efterår at jeg ville lære at spise fisk. Så en dag gik jeg ind til den lokale sushipusher og sagde at jeg ikke kunne fordrage fisk, men gerne ville lære det. Han lavede nogle forskellige ruller med hhv. reje, tun/koriander og laks i, og efterhånden som jeg fik smagt det kunne jeg rent faktisk godt lide det.

Det var sådan set min måde at lære det på. Prøv at start der. Jeg kan stadig ikke spise almindelige fiskeretter. Hvis jeg er et sted hvor det bliver serveret plejer jeg bare at få rejer eller noget lignende. Men jeg prøver da at smage på det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv et MEGET anstrengt forhold til fisk. Pangasius fungerer ikke for mig. Til gengæld så er helt friske, gode rødspætte-eller torskefilletter fra fiskehandleren (eller fx. en fiskekasse fra årstiderne eller lign.) helt okay for mig. Med eller uden panering. Derudover så fungerer fiskefrikadeller også for mig, og der tager jeg tit og fint-river en lille gulerod ned i farsen. Det giver lidt sødme og fungerer godt. Jeg kan godt spise fiskefars fra netto/føtex m.m, men jeg vil langt hellere bruge den dyrere men langt bedre og friskere fiskefars, som man køber i fiskeafdelingen i kvickly :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak piger

Jeg har fået røget makrel og KING CRAB (de der lange røde krabbekløer) igår og idag og det var ikke forfærdeligt.

Jeg har nu en inspirations liste jeg SKAL igennem over de næste uger! (Man kommer langt på viljestyrke)

Fiskeretter

Tun bøf (har jeg faktisk aldrig smagt)

Tun i frisk salat

Tun mousse

Tun pizza

Tun frikadeller

Tun pita

Tun roulade

Rigbrødsmadder med:

Makrel i tomat

Røget makrel

Torskerogn

Stegt torskerogn

Tun salat

Torsk på bund af spidskål, løg og dækket af gulerødder og porrer

Torsk i honning lime marinade med kartoffelbåde og stegte grøntsager

Fiske lasagne (hvilken fisk skal jeg bruge?)

Fiskefrikadeller (igen hvilken fisk?)

Kom endeligt med flere :)

Skaldyr er jeg lige begyndt at eksperimentere med og kan jeg lide/spise de fleste, men rejer KAN jeg ikke med :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vær opmærksom på, at visse fisk - eksempelvis tun - max bør spises en gang om ugen, fordi de bliver gamle og derfor ophober en del tungmetaller. Disse fisk bør faktisk undgås, hvis man planlægger at blive gravid eller er gravid. Bare lige en indskydelse...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du ikke bryder dig om smagen af fisk, ville jeg altså holde mig fra torsk - det er f.eks. den eneste fisk min mand ikke kan udstå. Brug lyssej, kuller eller helleflynder i stedet :)

Du kan altid købe fiskefars hos fiskemanden - så slipper du for at skulle bekymre dig om fisketype og du skal ikke selv stå med rå fisk. Vi køber altid bare farsen hos fiskehandleren og nogen gange er farsen faktisk også rørt for dig, så du bare skal forme frikadellerne og stege dem ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vær opmærksom på, at visse fisk - eksempelvis tun - max bør spises en gang om ugen, fordi de bliver gamle og derfor ophober en del tungmetaller. Disse fisk bør faktisk undgås, hvis man planlægger at blive gravid eller er gravid. Bare lige en indskydelse...

Tun på dåse tæller dog ikke med i regnskabet da det er lavet af små tunfisk der ikke har ophobet mange tungmetaller :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fiske lasagne (hvilken fisk skal jeg bruge?)

Fiskefrikadeller (igen hvilken fisk?)

Kom endeligt med flere :)

Skaldyr er jeg lige begyndt at eksperimentere med og kan jeg lide/spise de fleste, men rejer KAN jeg ikke med :rolleyes

Fiskefars plejer jeg at købe færdiglavet enten hos fiskemanden eller i Rema 1000, synes ikke bøvlet er det værd ved selv at lave dem ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. fiskelasagne kan jeg anbefale Brdr. Prices (http://www.dr.dk/DR1/SpisemedPrice/Opskrifterne/Fiskelasagne.htm), hvor de bruger torsk. Men vil faktisk mene, at enhver hvidfisk kan bruges :)

Og Camilla Plum laver nogle virkelig lækre fiskefrikadeller (ja, jeg elsker at se madprogrammer :D) - hun bruger mørksej (http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/og-den-sorte-gryde/Opskrifter/2010/uds_6/20100308105721.htm)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme hitter ALT fisk :mam

Hvis jeg skal komme på en ret, som ikke smager voldsomt meget af fisk, men alligevel er rigtig god, så vil jeg foreslå vores fisk i karry-kokos:

Sejfilet (du kan evt købe det frossent, men ellers frisk fra fiskehandleren), lagt i bundet af et ildfast fad og drysses med salt og peber. Henover drysses en pose frosne ærter, et bundt forårsløg snittet groft og et par peberfrugter skåret i ringe. Svits lidt karry på en pande inden du hælder en (eller evt to - afhængig af fadets størrelse) dåser kokosmælk på. Lad det lige koge op, og hæld så over grøntsager og fisk i det ildfaste fad. Sæt i ovnen i ca. 1 time ved 200 grader. Vi plejer at spise ris til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme hitter ALT fisk :mam

Hvis jeg skal komme på en ret, som ikke smager voldsomt meget af fisk, men alligevel er rigtig god, så vil jeg foreslå vores fisk i karry-kokos:

Sejfilet (du kan evt købe det frossent, men ellers frisk fra fiskehandleren), lagt i bundet af et ildfast fad og drysses med salt og peber. Henover drysses en pose frosne ærter, et bundt forårsløg snittet groft og et par peberfrugter skåret i ringe. Svits lidt karry på en pande inden du hælder en (eller evt to - afhængig af fadets størrelse) dåser kokosmælk på. Lad det lige koge op, og hæld så over grøntsager og fisk i det ildfaste fad. Sæt i ovnen i ca. 1 time ved 200 grader. Vi plejer at spise ris til :)

Uhm det lyder lækkert!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme hitter ALT fisk :mam

Hvis jeg skal komme på en ret, som ikke smager voldsomt meget af fisk, men alligevel er rigtig god, så vil jeg foreslå vores fisk i karry-kokos:

Sejfilet (du kan evt købe det frossent, men ellers frisk fra fiskehandleren), lagt i bundet af et ildfast fad og drysses med salt og peber. Henover drysses en pose frosne ærter, et bundt forårsløg snittet groft og et par peberfrugter skåret i ringe. Svits lidt karry på en pande inden du hælder en (eller evt to - afhængig af fadets størrelse) dåser kokosmælk på. Lad det lige koge op, og hæld så over grøntsager og fisk i det ildfaste fad. Sæt i ovnen i ca. 1 time ved 200 grader. Vi plejer at spise ris til :)

Mmmm... Lyder lækkert - det skal klart prøves!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du ikke bryder dig om smagen af fisk, ville jeg altså holde mig fra torsk - det er f.eks. den eneste fisk min mand ikke kan udstå. Brug lyssej, kuller eller helleflynder i stedet :)

Du kan altid købe fiskefars hos fiskemanden - så slipper du for at skulle bekymre dig om fisketype og du skal ikke selv stå med rå fisk. Vi køber altid bare farsen hos fiskehandleren og nogen gange er farsen faktisk også rørt for dig, så du bare skal forme frikadellerne og stege dem ;)

Ok tak- fik at vide af en at torsk ikke smager så kraftigt. Vi prøver med kuller, lyssej eller helleflynder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På torsdag skal vi have jomfru hummer - det har jeg aldrig fået før, men Anders er overbevist om at det kan jeg godt lide så det bliver spændende. nogen forslag til servering? Vi har købt sådan nogen på frost. Er det bare salat og brød eller skal man lave lidt mere?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tun på dåse tæller dog ikke med i regnskabet da det er lavet af små tunfisk der ikke har ophobet mange tungmetaller :)

Det tror jeg nu, det gør. Og med mindre, man køber dem, hvor der er garanti for, at de er fanget med fiskestang, så er det gået ud over nogle delfiner. Sad but true...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg nu, det gør. Og med mindre, man køber dem, hvor der er garanti for, at de er fanget med fiskestang, så er det gået ud over nogle delfiner. Sad but true...

Det tæller ikke når det er på dåse - grunden er at tun på dåse er lavet af de små fisk der ikke kan sælges som store dyre bøffer, derfor er der færre tungmetaller i.

Mht delfinerne så er det altid det store onde dilemma.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også fået fisk en gang, som jeg syntes smagte af kylling, og det var havkat eller havtaske. Virkelig lækkert.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER