sivtop

Influenza-vaccine - Hvad gør i?

23 indlæg i dette emne

Hørte lige i nyhederne at alle gravide og ældre nu anbefales at blive vaccinerede mod influenza, da der forventes en epidemi.

Hvad gør I? Jeg ved snart ikke hvad der er bedst? At fylde stadset i min krop i en vaccine, eller løbe risikoen og se om jeg er heldig at gå fri?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg ved ikke rigtig, for ifølge sundhedsstyrelsen går der 2-3 uger før vaccinen virker... så man burde ha været vaccineret i oktober-november

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det har jeg osse lige læst. Så vil det gavne noget at få den mon? Åh... hader dilemmaer :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er blevet vaccineret i november. Risikoen skyldes vidst at de typer influenza der vaccineres imod giver høj feber, som kan give fosterdød.

Fordi jeg er bange for at miste igen, ar jeg taget vaccinen fordi jeg kan mærke mit immunforsvar er nedsat, så tør ikke tage chancen.

Jeg ville uden tvivl eller tøven tage vaccinen igen!

Jo men det er mere, om det ikk er for sent nu? Influenzaen er her jo, og der går 2-3 uger før vaccinen virker. Der kan man jo nå at blive smittet også er det vel ligemeget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er den ikke gratis når man er gravid? For så ville jeg da bare få den, den skulle ikke skade noget jo..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare fordi der er en epidemi undervejs kan der jo stadig gå en rum tid før du udsættes for smitte. Så jeg ville blive vaccineret så hurtigt som muligt

:ditto

Jeg fik den også, for når man bliver syg som gravid, så rammer det hårdere. Jeg vil hellere få vaccinen end at risikere at blive hårdt ramt om miste mit barn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke gravid, men ville ikke have det, hvis jeg var - slet, slet ikke! Det beskytter alliegevel ikke mod alle typer influenza, kan vaere imod ens egne immunforsvar og det har jeg fra en tysk prof, som forsker i vacciner...

Jeg ville hellere booste mit immunforsvar med en god multivitamin, 1000 C-vitamin og noget godt probiotic hver eneste dag. Saa ville jeg tage 4xurtepencil kapsler 3 gange om dagen, hvis jeg kunne maerke noget forkoelelse eller andet paa vej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt ikke og få den både fordi den ikke dækker alt men også fordi mange bliver rigtig dårlige af vaccinen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået vaccinen. Er ikke det mindste bange for negativ effekt af vaccinen. Blev heller ikke dårlig af at få den. Ville til hver en tid gøre det igen. Hvis jeg kan undgå en hård influenza hvor jeg konstant ville bekymre mig for min datter i maven, så kan jeg slet ikke se nogen tvivl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg kan bare slet ikke finde ud af hvad jeg skal :( Vaccinen er gratis for gravide jo... men nu fortalte en veninde mig tidligere at nogle finske forskere havde fundet ud af at den kunne give hjernehindebetændelse ved fostret? Men for pokker, jeg kan bare ikke finde ud af hvad jeg skal gøre. Jeg har mistet to gange, jeg ved godt at de ulykkelige ting ikke kun "sker for naboen", så spørgsmålet er om jeg tør lade være? Tror jeg prøver at tale med JM og læge omkring det og ser hvad de råder mig til,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også fået vaccinen - blev ikke dårlig af den. Sundhedstyrelsen anbefaler det og efter samtale med min læge var jeg slet ikke i tvivl. Jeg skulle have den - min kæreste var også meget obs på at jeg fik den. Vil til hver tid gøre det igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må ikke få den i første trimester - så jeg skal til at beslutte, om jeg skal have den efter nytår.

Jeg er MEGET splittet. På den ene side kan jeg klart mærke, at mit immunforsvar er RINGE i øjeblikket. Men på den anden side er jeg dybt skeptisk for alt "kunstigt", der skal ind i min krop under en graviditet. Så jeg forsøger at opveje risikoen for så høj feber at det påvirker mit foster, mod mistanken om at der kan være alt muligt skidt i en vaccine...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne aldrig i mit liv drømme om at få sådan en vaccine.. Og jeg har mig endda en kronisk sygdom, som gør mig mere modtagelig overfor infektioner og sygdom.

Jeg synes det er noget pjat at vaccinere mod sådanne ting..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var gravid sidste vinter, valgte jeg IKKE at få vaccinen. Jeg tænkte, at hvis jeg fik vaccinen fik jeg 100% sikkert "noget" indenbords, og hvis jeg ikke fik den, så kunne jeg være heldig at gå fri, eller uheldig at få noget. Så det var jo lidt et sats. ;) Men jeg tror nu at risikoen for fosterskade ved "almindelig" influenza er ret lav, hvis man iøvrigt er sund og rask, så derfor sagde jeg nej tak. Min intuition sagde mig at det var bedst for både mig og bebs :)

Hvis jeg havde noget særlig risiko for at miste mit barn ved sygdom (altså hvis noget i min krop + influenza havde øget risikoen), så havde jeg sikkert fået den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne aldrig i mit liv drømme om at få sådan en vaccine.. Og jeg har mig endda en kronisk sygdom, som gør mig mere modtagelig overfor infektioner og sygdom.

Jeg synes det er noget pjat at vaccinere mod sådanne ting..

Saa simpelt kunne jeg ogsaa havde sagt det.... :ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne aldrig i mit liv drømme om at få sådan en vaccine.. Og jeg har mig endda en kronisk sygdom, som gør mig mere modtagelig overfor infektioner og sygdom.

Jeg synes det er noget pjat at vaccinere mod sådanne ting..

Enig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke gravid, men ville ikke have det, hvis jeg var - slet, slet ikke! Det beskytter alliegevel ikke mod alle typer influenza, kan vaere imod ens egne immunforsvar og det har jeg fra en tysk prof, som forsker i vacciner...

Jeg ville hellere booste mit immunforsvar med en god multivitamin, 1000 C-vitamin og noget godt probiotic hver eneste dag. Saa ville jeg tage 4xurtepencil kapsler 3 gange om dagen, hvis jeg kunne maerke noget forkoelelse eller andet paa vej.

:ditto !

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er helt enig. Har overhovedet slet ikke overvejet at få den, og tanken om at få sprøjtet en virus ind i kroppen er bare ikke logisk. Jeg arbejder indenfor sundhed og ernæring og mener der er så meget andet man kan gøre for at boozte sit immunforsvar. Naturen er fuld af vitaminer og mineraler som efter min mening er langt sundere og meget bedre.

at gamle mennesker der kan dø af en simpel forkølelse får den kan jeg forstå men ellers ikke. Jeg arbejder med syge og gamle hver dag, og min læge sagde at hvis jeg blev syg, fik barnets immun forsvar et boost overfor den sygdom allerede mens den er i maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været ved jordmoder i dag og hun fortalte, at ingen af jordmødrerne derinde ville få vacc. så det bekræfter mig i min beslutning om ikke at få den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er den ikke gratis når man er gravid? For så ville jeg da bare få den, den skulle ikke skade noget jo..

jo den er gratis når man er gravid, jeg har talt med min læge om det hun siger at det ikke er muligt at få dokumentation fra sundhedsstyrelsen vedr. indvirkningerne på den lille, så ingen af de 5 læger hvor jeg går anbefaler det og jeg har fravalgt vaccinen af samme grund,

ellers tror jeg også det er lidt sent at blive vaccineret da det jo er nu influenzaen er her.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fravalgt den. Synes også det er lidt mærkeligt at blive vaccineret mod influenza. Jeg har blot aftalt med min egen læge, at jeg reagerer noget tidligere så fremt jeg har mistanke om influenza. Derudover er der jo langt fra alle influenza-typer der er dækket af vaccinen.

Jeg vil dog sige, at mit valg også er påvirket af mit arbejde. Jeg sidder på kontor, men hvis jeg nu arbejdede med mennesker i det daglige (børn, ældre eller lign.), hvor jeg blev mere udsat for flere smittekilder, ville mit valg muligvis have været anderledes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den H1N1 virus, kan man få den flere gange? Ved i det? Jeg havde den nemlig for 2 år siden i temmelig slem grad hvor jeg fik nogle piller for at hjælpe den væk (til 500 kr for 10 stk, helt sindsygt) men jeg havde feber på 41,3 i 2 dage, jeg var helt væk. Jeg har aldrig oplevet at have det så slemt med influenca hverken før eller siden, og har heller ikke valgt at få vaccinen, har ikke lyst til at stoppe mig med sådan noget. Har det i forvejen mega slemt over at jeg har måtte tage ipren 2 gange i min graviditet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg vælger ikke at få den, men vil lige efter nytåret vende det med en JM.

Dog synes jeg ikke at man kan bruge grundlaget "at det er noget skidt at få sprøjtet virus ind i kroppen"... jo, hvis man som helt generelt mener det. Men hvad med jeres børn, følger de ikke vaccinationsprogrammet?

Begge mine store har fulgt det, men var meget i tvivl om MFR da min søn var lille. Men så fik en af vores vennepar deres søn indlagt med mistanke om mæslinger, og han havde ikke fået vaccinen, jeg var meget hurtigt nede og få min søn vaccineret.

Og på den ene side, anbefales den jo ikke af sundhedsstyrelsen hvis det er noget helt overdrevet fuldstændig slemt fy-fy... :)

Men jeg forstår den skepsis der er, for jeg har den jo osse selv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER