bettyboop1984

Vænne til sut - hvornår/hvordan?

27 indlæg i dette emne

Hej.

Ja som overskriften lyder, hvordan har I så gjort det? Vi har en dejlig lille dreng på knap 2 uger, som vi godt kunne tænke os brugte sut. Men vi kan ikke rigtig finde ud af hvornår vi skal gøre det, altså sådan helt lavpraktisk!!

Vi har prøvet en enkel gang at give ham dem som vi har fået i startpakkerne, og han lignede en der skulle kaste op:( Kan de være for store??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg stak den i munden på Mie da hun var en dag gammel og der tog hun fat. Så ved ikke hvordan man vænner dem til sutten, ved bare at i mine øjne er jo før jo bedre. MAM laver nogle 0-2 mdr, dem kan du prøve men kender ikke de andre suttemærker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville blive ved at prøve..Vi prøvede nok 30 forskellige, men hun bruger stadigvæk ikke sut (5½ måned).. Vi startede også da hun var 14 dage..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gav Ayah sut da hun var 2 dage gammel, og hun tog den med det samme. Det er dog kun mam sutter der dur, de andre laver hun opkast bevægelser af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi begyndte med sut efter 1½ uge.. og startede med mam 0-2 mdr.. synes ikke de er så store i det.. og han fandt hurtigt ud af det efter et par gange..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig - just do it! Jeg fik det raad af lokal apoteker, som er fortaler for sut med det samme - det oedelaegger ikke amningen. Vi gav Noah sin sut paa 4. - 5. dagen, men kunne sagtens havde givet ham den foer. Han har et stort suttebehov. Sut hjaelper maelken videre i maven og forebygger desuden vuggedoed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stak den i munden på Mie da hun var en dag gammel og der tog hun fat. Så ved ikke hvordan man vænner dem til sutten, ved bare at i mine øjne er jo før jo bedre. MAM laver nogle 0-2 mdr, dem kan du prøve men kender ikke de andre suttemærker.

Kan lige tilføjeat dem fra prøvepakkerne er MAM 0-6 mdr. Så dem der hedder 0-2 mdr er noget mindre, de kan ikke fåes i alm supermarkeder men prøv ønskebørn og eller babysam. Men du kan også prøve dem af gummi (de MAM sutter der er brune i sutten) de er mere bløde i det.

Ellers prøv nogle der er runde (de billige) dem tager min nevø og nægter andre. De er noget større selvfølgelig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gav Lasse sut da han var et døgn og han godtog den - det var en mam. Efter 1 uge nægtede han. Jeg prøvede så flere forskellige, men nej.

Da han var ca 4 mdr, ville jeg lige prøve igen inden jeg smed dem ud. Knægten godtog mam-sutten igen. Han bruger den dog kun til hyggesutning og til at falde i søvn på ind i mellem og er som sådan ikk afhængig af den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. ogsaa her duer kun MAM og det samme hos Noahs faetter, som ikke har villet tage sut foer nu, hvor jeg havde en ekstra MAM, jeg stak ham og vupti ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Livia var vist omkring en 1 måned da det lykkedes os at få hende til at blive glad for sutten! Jeg turde ikke før jeg var hundrede på at amningen kørte godt (tror dog ikke at det behøver betyde noget) Men vi startede ihærdigt på at få hende til at tage den da hun blev lige lovlig brystglad, og hele tiden ville lægges til.. Vi prøvede lidt en gang i mellem når hun var ked, men det der virkede bedst var når hun skulle sove, og hvis man kunne få den til at sidde lidt fast i en savlesmæk eller køredragten! Idag elsker hun sutten, og nok også lidt for meget :wub

Hey og tillykke med dit lille julepus :jul12:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begynd nu :) og ja, som andre siger så prøv forskellige. Inger ville kun have de brune kedelige natursutter fra Matas ;) og vi prøvede mange forskellige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silas fik sutten i munden på sin 2 dag ude i verden, mens vi stadig var på sygehuset.. Det var en sygehus sut som var rund... så ham ville ikke have mam sutterne da vi kom hjem.. så han brugte små runde sutter de første 3 mdr.. så prøvede jeg at give ham en man sut der er fra 6 mdr. + og den var han så pludselig helt vild med, underligt....

Men man kan prøve lidt forskellige sutter af... så kan det være han finder en han kan lide... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gav Albert sutten efter 2 uger og den tog han i mod og begyndte at sutte med det samme.

Jeg tror at jeg ville prøve med nogle forskellige og så ellers bare blive ved med at prøve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mads er næsten 5 måneder nu, og han forstår stadig ikke, hvad han skal med den sut <_<

Fik dog foreslået, at man - samtidig med at man holder sutten let for baby - nusser babyen på kinden. Dermed stimuleres søge/sutterefleksen. Det virkede dog ikke her.

Fik også foreslået, at man banker let på sutten, når babyen har den i munden. Det virkede heller ikke her...

Men det var de fif, jeg fik hen ad vejen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener at have hørt at man skal sidde med barnet i ammenstilling så.de associerer det med tryghed og nærhed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia fik sutten, Avent, efter 10 dage og godtog den med det samme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kunne slet ikke få vores datter til rigtig at tage fat på sutten og hun lignede ofte en der var ved at kaste op indtil vores vidunderlige sundhedsplejerske kom på besøg: med rene hænder stak hun en finger i munden på min datter og mærkede i ganen indtil min datters suttepunkt blev ramt og hun begyndte at sutte på fingeren. Derefter kunne sp med sutten forsøge at ramme punktet og så suttede min datter på sut ENDELIG!!! De efterfølgende dage krævede det at vi ramte punktet med sutten før hun tog fat men nu har hun lært det og gør det med det samme hun får sutten i munden! Så jeg tror ikke det har noget at gøre med sutten nok nærmere at finde punktet! I vores tilfælde sad det højt oppe ( eller var det langt inde!?) og var derfor ikke sådan lige til til trods for at hun har et super godt sug ved brystet!

Håber det hjælper!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mads er næsten 5 måneder nu, og han forstår stadig ikke, hvad han skal med den sut <_<

Fik dog foreslået, at man - samtidig med at man holder sutten let for baby - nusser babyen på kinden. Dermed stimuleres søge/sutterefleksen. Det virkede dog ikke her.

Fik også foreslået, at man banker let på sutten, når babyen har den i munden. Det virkede heller ikke her...

Men det var de fif, jeg fik hen ad vejen...

Se ovenstående svar for måske hjælper det for Mads! Min datter kunne slet ikke finde ud af det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hopper på den med MAM sutterne. C vil ikke have andet.

Hun fik også sutten da hun var 3 dage gammel pga hendes enorme suttebehov.

Som sygeplejersken sagde til os, det er en skrøne at det ødelægger amningen, man skal bare være obs på hvornår barnet er sulten og hvornår barnet bare har behov for tryghed (sutten).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg lige forstyrre med et lidt dumt spørgsmål :rolleyes Hvad er egentlig argumenterne for at lære børn at bruge sut? Når jeg ser det hyr, som nogen har med at vænne dem fra igen, suttebid (tænder osv), så er min første tanke jo, at det måske kunne være fint ikke at få baby vænnet til at bruge sut - men når der (flere steder) skrives om, hvordan man får dem til at tage sutten, så må der jo være nogle fordele, som jeg ikke er indviet i... (indsæt flov smiley...).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg lige forstyrre med et lidt dumt spørgsmål :rolleyes Hvad er egentlig argumenterne for at lære børn at bruge sut? Når jeg ser det hyr, som nogen har med at vænne dem fra igen, suttebid (tænder osv), så er min første tanke jo, at det måske kunne være fint ikke at få baby vænnet til at bruge sut - men når der (flere steder) skrives om, hvordan man får dem til at tage sutten, så må der jo være nogle fordele, som jeg ikke er indviet i... (indsæt flov smiley...).

Du har jo på sin vis ret.

Men fordelen er i hvert fald, at baby kan få stillet sit tryghedsbehov ved andet end mors bryst. I starten har de suttetrang nærmest hele tiden - i hvert fald nogle børn- og det kan medføre ret mange timer ved brystet hvilket er uholdbart for både mor og barn. Mor og brysterne bliver trætte, og baby får spist alt for meget mad og får måske ondt i maven.

Inger får og vil kun sin sut, når hun skal sove. Måske sætter hun selv brugen op, når hun bliver større. Og så skal vi selvfølgelig selv forsøge at have hånd i hanke med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg lige forstyrre med et lidt dumt spørgsmål :rolleyes Hvad er egentlig argumenterne for at lære børn at bruge sut? Når jeg ser det hyr, som nogen har med at vænne dem fra igen, suttebid (tænder osv), så er min første tanke jo, at det måske kunne være fint ikke at få baby vænnet til at bruge sut - men når der (flere steder) skrives om, hvordan man får dem til at tage sutten, så må der jo være nogle fordele, som jeg ikke er indviet i... (indsæt flov smiley...).

Det kan f.eks være for at de ikke skal begynde at bruge tommeltotten som sut. Min lillesøster brugte tommeltotten, den er noget sværere at vænne dem af med igen. Min mor og far prøvede eller i hærdigt med no negl, sennep, salt og andre ting der ikke smagte godt, men som hun sagde det smagte kun dårligt til hun havde bidt/suttet det af. Hun er idag 21 år og tommeltotten kommer stadig Per refleks i munden når hun sover hvilket resulter i at hun stadig har stort suttebid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg lige forstyrre med et lidt dumt spørgsmål :rolleyes Hvad er egentlig argumenterne for at lære børn at bruge sut? Når jeg ser det hyr, som nogen har med at vænne dem fra igen, suttebid (tænder osv), så er min første tanke jo, at det måske kunne være fint ikke at få baby vænnet til at bruge sut - men når der (flere steder) skrives om, hvordan man får dem til at tage sutten, så må der jo være nogle fordele, som jeg ikke er indviet i... (indsæt flov smiley...).

Min datter lærte først at bruge den da hun var næsten to måneder og før det havde vi aftener hvor hun var vågen i 6-8 timer i træk. Hun kunne ikke sove men var hyperaktiv i arme og ben, hun kunne slet ikke finde ro:( Da SP'en hjalp os med sutten blev det fuldkommen ændret. Hun er nu rolig når hun er træt og sover også lure om aftenen. Hun havde åbenbart et rigtig stort suttebehov hvilket resulterede i at hun ikke kunne falde i søvn til trods for enorm træthed. Det resulterede også i at hun tit fik overspist ved brystet da hun blot ville sutte men da jeg har overproduktion af mælk strømmede det ned i hendes mund selvom hun var mæt. Sutten har virkelig reddet meget for os:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

C fik sutten, fordi hun havde et kæmpe suttebehov, på sygehuset kunne vi/de se at det ikke kun var sult, men simpelthen et tryghedsbehov.

I dag får hun kun sutten når hun skal sove eller når hun er i autostolen.

Hvis jeg skulle stille hendes suttebehov uden sut, ville jeg ikke have nogle bryster mere :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER