Stbaby

Koder

16 indlæg i dette emne

I gamle dage kunne jeg huske telefonnumre på alle jeg kendte - det kan jeg ikke mere, for det gør min mobil for mig :)

Men til gengæld er der jo 117 koder der skal huskes. Dankort, visakort, mobil og log-in på div. fora, netbank osv. osv.

Hvordan husker du dine koder?

Og hvor mange forskellige har du? (0 - 10, 10 - 20, 20 +)

Bruger du samme kode til flere steder? Det gør jeg, for ellers ville jeg få ALT for mange.

Og så hader jeg de steder der siger at der SKAL være minimum et stort bogstav, minimum et tal og der ikke må være ens navn i. De gamle koder jeg har brugt (dengang internettet var nyt - f.eks. er min hotmail fra 1997 og der tænkte man ikke så meget over koderne) har nemlig ikke disse ting og så skal jeg finde på nye - og huske hvilke koder der skal bruges hvor ARGH!

Godt nok kan mange sider gemme ens koder, men ind imellem bliver de slettet så man skal logge på igen, for at sikre sig at det faktisk ER mig og ikke bare fordi jeg har glemt at logge af en offentlig computer og andre så skriver fra min profil. Så koderne skal jo huskes, og synes faktisk det er sværere med dem jeg bruger sjældent end dem jeg er tvunget til at bruge hver gang (og alligevel gør jeg det lette med at lade computeren huske koderne)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har det 100% som dig og havde det som dig :)

Jeg har 3 faste koder jeg bruger. Og jeg hader når der skal Store bokstaver og en hvis længde på. Så husker jeg det ikke.

Jeg kunne engang huske alle numre og i dag kan jeg ikke engang mandens mobil nr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også 3 faste jeg bruger. Det er 3 som alle har både bogstaver og tal, og de er ret ens. Så dem kan jeg huske. Telefonnr. husker jeg ikke ret mange af, for dem husker min mobil for mig ;) Ligesom fødselsdage, dem husker min kalender for mig :D

Kom i tanke om, at jeg har da 4 koder. Koden til min mobil er den samme som til mit dankort ;) For dankortet koden den kan jeg sagtens huske :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har 3 forskellige koder som vi bruger alle steder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også 3 faste jeg bruger. Det er 3 som alle har både bogstaver og tal, og de er ret ens. Så dem kan jeg huske. Telefonnr. husker jeg ikke ret mange af, for dem husker min mobil for mig ;) Ligesom fødselsdage, dem husker min kalender for mig :D

Kom i tanke om, at jeg har da 4 koder. Koden til min mobil er den samme som til mit dankort ;) For dankortet koden den kan jeg sagtens huske :D

Dankortkoden kan jeg ikke huske - den sidder i fingrene. Og jeg har stort problem i de butikker med omvendt tastatur!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dankortkoden kan jeg ikke huske - den sidder i fingrene. Og jeg har stort problem i de butikker med omvendt tastatur!!

Min den ligger også mest i fingerne, men jeg kan huske den. Synes ikke jeg har oplevet nogle steder med omvendt tastatur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har MANGE koder! En ting er diverse betalingskort - dem har jeg 4 af med 4 forskellige koder og der er jeg nødt til at have de pin-kode-huskere med i pungen som følger med kortene :unsure

En anden ting er alle de koder man skal huske på abejdet! En til hvert eneste system, og selvom man prøver at genbruge, så skal de fornyes med forskelligt interval og så har man alligevel 3-5 forskellige og alle skal skiftes mindst hver 3. måned :o

Jeg har lavet et system med navne på dyr, med stort begyndelses-bogstav og så to (forskellige tal) bagefter (f.eks. Elefant12 eller Leopard67) - der er MANGE kombintioner, så det er da nogenlunde til at komme på og lidt nemmere at huske ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De værste koder er dem hvor der også skal specialtegn i synes jeg...

Jeg bruger stort set aldrig det med at siden skal huske koderne, for så glemmer jeg dem nemlig...

Jeg bruger samme kode flere steder, men ikke alle steder. Har også mange forskellige til dankort, dørlås mm... Vil tro jeg har omkring 10 i alt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine koder, der har jeg nogle forskellige faste som jeg bruger, ellers ville jeg slet ikke kunne huske dem :)

Synes virkelig det var et problem da jeg var på et ældrecenter også, hvor man så også skulle bruge koder til dit og dat, til sidst var hjernen ved at være fyldt med tal :)

Fødselsdage og tlf numre kan jeg simpelthen ikke huske... Jo min familie's fødselsdage men ellers ikke, tlf-numre kan jeg huske min mands og min mor, og det er det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg bruger også 3 faste koder, og så sætter jeg min computer til at huske på koderne på fora som dette :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg bruger også 3 faste koder, og så sætter jeg min computer til at huske på koderne på fora som dette :-)

Det er nemlig bare smart, det er vi glad ved :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har omkring 5 forskellige koder, som jeg bruger rundt omkring på nettet. Og jeg kan huske dem alle sammen :) Det er dog lidt mere besværligt at huske, hvilke, der skal bruges hvor... unsure.gif

Fx har min mailkonto, en kode helt for sig selv... Skulle den blive hacket, kan man ikke bruge den sammen kode til PayPal, netbank, ebay etc. Derudover har jeg en kode, jeg bruger til forums, netshops osv. Altså steder, hvor det ikke er så vigtigt at sikkerheden er høj og det ikke gør så meget, hvis mine konti skulle blive hacket...

Jeg er meget bevidst om sikkerhed på nettet og hvor jeg indtaster mine kontooplysninger. Jeg kigger altid efter om den side jeg indtaster mine oplysninger på hedder noget med https, for så har jeg forbindelse til en sikret server.

Og hvordan jeg husker koderne...

De er en blanding af mange ting. Den ene er fx en blanding af et kælenavn for min hund og en talkode jeg fik i gymnasiet, som jeg bare kan huske. En anden indeholder min bryllupsdato og en tredje er referencer til Star Trek. Ting, der betyder noget for mig, men ikke giver mening for andre :) Alle mine koder indeholder mindst 8 tegn og er en blandig af små og store bogstaver og tal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit log in på min pc og mit arbejds system, mit dankort, min netbank, indgangen til arbejde kan jeg huske i hovedet, alt andet sætter jeg hvis muligt til at huske det fra log in til log in, nogen gange syntes jeg jeg har oplevet det bliver slettet, og så må jeg bestille en ny kode, samme med skats hjemmeside og andre steder jeg ikke bruger så ofte, der må jeg have nye koder hver gang :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har faktisk et smart (syntes jeg selv :) ) trick til at huske pinkoder til kreditkort..

Jeg kan som regel huske dem, men har just in case lavet et telefonnummer på min telefon hvor de sidste 4 cifre er koden.

Syntes det er meget smart, for det er jo kun mig, som ved hvilket navn koden gemmer sig

under

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver systemer i mit hoved for at huske koder og tal. Jeg er så dårlig til tal, men de er jo en nødvendighed, fx når apotekerdamen spørger om Emilies cpr-nummer...ehhhh....men så har jeg siddet og stirret på hendes personnummer, og vupti så fandt jeg en logik i tallene, så nu kan jeg det udenad.

Sådan er det også med min mands fødselsdag, ja den ku jeg ikke engang huske, men så gik det op for mig at han har d.14.5. og min dreng har d.14.8. og min pige d.14.9. SÅ kan jeg jo pludselig godt huske det :) Min svigermor har d.28.8. Det er det dobbelte af Jonas' fødselsdag...(14 + 14) Min svigerfar har juleaften, så det glemmer jeg

heller ikke.

Men ellers så har jeg en 3-4 forskellige koder til diverse ting på nettet. Hvis jeg skal bruge stort bogstav i en bestemt kode, så bruger jeg bare den jeg altid plejer at bruge, fx nullergøj, og der skal være 1 stort bogstav og 1 tal, så bliver det til 1Nullergøj...

Det gælder om at finde systemer som man kan huske det på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har 3 koder som jeg bruger fast. Koderne til dankort osv. har jeg ikke svært ved at huske. Jeg ved ikke hvorfor men tal kan jeg godt huske.

Det er faktisk lidt åndsvagt, for jeg kan huske det kontonummer jeg havde for 10 år siden, men jeg kan ikke huske de ting jeg skal købe ind på vej hjem, selvom det er under 2 timer siden jeg fandt ud af at de manglede.

Kram

Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER