Morpige

Svampegift fundet i havregryn

13 indlæg i dette emne

Citat her:

Farlige svampetoxiner er fundet i økologisk havregryn. Se hvilke varianter, der er tale om her.

Havregryn skulle være sundt. Men et parti økologisk havregryn har vist sig at være alt andet end sundt at spise.

Ifølge en meddelse fra Fødevarestyrelsen, er der fundet spor af svampetoxinet deoxynivalenol (svampegift) i et parti havregryn fra producenten Dalby Mølle i Kolding produceret 30 november 2010

Havregrynene er solgt i SuperBest-, Aldi- og Netto-butikker i hele landet og er solgt under følgende navne;

Dalby Mølle, økologiske havregryn

Best, økologiske havregryn, finvalsede

First Price, økologiske havregryn, finvalsede

Gammelby Mølle, økologiske havregryn, grovvalsede

Morgengry, økologiske havregryn, finvalsede

Deoxynivalenol er et giftstof produceret af svampe i kornet. De akutte symptomer ved forgiftning er opkast. Langtidseffekten af giftstoffet kan være nedsat immunforsvar.

Fødevarestyrelsen opfordrer derfor forbrugerne til enten at returnere pakkerne til butikken, hvor man har købt havregrynene eller smide dem ud

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Læste godt en på min face havde skrevet hun havde en af de poser.. helt tom.. rimelig ærgerligt..

Jeg skal da klart også hjem og læse på min pose.. hvis ikke den er smidt ud.. plejer jo at hælde op i beholder og smide posen ud...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at vi ikke spiser det der øko-halløj ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at vi ikke spiser det der øko-halløj ;)

Vi skifter lidt imellem det. Afhængigt af mit humør og pengepung. Men jeg har mistet lidt lysten til økologiske kornprodukter, fordi der let går dyr i

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at vi ikke spiser det der øko-halløj ;)

Pyyh så grundigt læste jeg det vidst ikke... vi køber heller ikke øko.. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil nu hellere have øko end konvensionelt

Især fordi de jo er under mistanke for at skabe flere ufrivilligt barnløse pga alle de ting de propper i.

Og det er ikke kun øko vare der går dyr i eller som kan få forhøjede værdier at dumme ting..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg slet ikke inde i alt det øko halløj, så med farer for, at svare helt hen i vejret, prøver jeg nu alligevel :P

Hvordan kan der overhoved komme svampegift i økologiske fødevarer ?? Det troede jeg ikke var muligt, netop fordi det er økologisk..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Køber heller ikke øko havregryn, heldigvis

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg slet ikke inde i alt det øko halløj, så med farer for, at svare helt hen i vejret, prøver jeg nu alligevel :P

Hvordan kan der overhoved komme svampegift i økologiske fødevarer ?? Det troede jeg ikke var muligt, netop fordi det er økologisk..

Øhhh... ja det er da et ret godt spørgsmål!

Måske fordi det er gift fra svampe og ikke gift til at slå svampene ihjel med? At svampene netop overlever fordi det er øko-gryn og derved bliver det giftigt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og pludselig sætter jeg pris på vi kun spiser billige alm. havregryn :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt man går uden om de øko produkter ind imellem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm lige netop min havregryn og sødmælk er økologisk.. ellers handler vi egentligt ikke økologi - os fordi det i min verden er hovedrystende.. (lang forklaring)...

Mener mine havregryn er kornkammerets økologiske grov valset.. og det er købt i SuperBrugsen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Føj for den lede da :( Har da godt nok en pakke fejlkøbt øko til at stå, men ikke nogen af dem der er nævn her :)

Vil nu helst have OTA solgryn, når jeg en sjældent gang spiser det ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER