Sommerfugl83

Da stjernefrøet kom til verden d. 18.10.12

18 indlæg i dette emne

På trods af at det er længe siden at jeg har været rigtig aktiv herinde (læser dog ofte med i de forskellige tråde), fik jeg lyst til at starte på en fødselsberetning.

Lidt baggrund:

Jeg blev sygemeldt i uge 27 pga begyndende svangerskabsforgiftning som viste sig via forhøjet blodtryk og protein i urinen. Derudover havde jeg det helt fint, Jeg kom derefter i medicinsk behandling for blodtrykket og der kom styr på det.

Jeg gik resten af graviditeten til tjek på Riget. Når man har forhøjet blodtryk, er de ikke meget for at man går over termin. Dette blev jeg derfor forberedt på løbende og i uge 38 fik jeg igangsættelsesdato 2 dage efter termin. Jeg havde derfor lidt tid til at vænne mig til tanken, men håbede selvfølgelig til det sidste at jeg ville gå i gang af mig selv. Dette skete jo så desværre ikke :shooter

Igangsættelsen:

Jeg havde termin d. 13.okt. Mandag d. 15. okt havde jeg derfor fået tid til igangsættelse om eftermiddagen. Jeg kom ind på Riget (hvor der var rygende travlt), fik kørt en CTG, der så helt fin ud, fik målt blodtryk der var ok. Blev undersøgt indvendig som viste at jeg var en fingerspids åben og havde 2 cm livmoderhals tilbage. Herefter fik jeg min første ve-pille. Fik en håndfuld ve-piller med hjem som jeg skulle tage kl. 8, 12 og 16 dagen efter, hvis der ikke var sket noget inden.

Dagen efter d. 16. okt spiste jeg pillerne som foreskrevet og gik derefter og tullerede rundt derhjemme og ventede. Der var INGEN ændringer at mærke. Min mand og jeg gik tur om 2 af søerne og var på cafe og få kaffe, for at få ventetiden til at gå med noget.

Da der stadig ingenting var sket, fik jeg en tid til tjek kl. 20. Da vi kom ind på Riget var der igen virkelig travlt og vi ventede derfor 1½ time før vi kom til. Jeg fik igen kørt en CTG som ikke viste andet end plukveer. blev undersøgt og der var ingen ændringer fra dagen i forvejen. Tilgengæld var mit blodtryk steget. Fik målt det 5 gange i løbet af en ½ time og hver gang lå det på omkring 150/100 og de besluttede derfor at indlægge mig. Det var lidt af en streg i regningen og jeg begyndte at tude. Synes pludselig det hele var enorm håbløst :boo Fik en ve-pille inden jeg kom op på afdelingen og fik af vide jeg skulle komme igen efter morgenmaden og få den næste dagen efter.

Jeg kom ok igennem natten. Onsdag morgen d. 17. okt kom min mand ind til mig, så snart han var vågnet om morgenen for at støtte mig og være sammen med mig. På grund af travlhed måtte vi vente i omkring 2 timer på at jeg kunne få den næste ve-pille :shooter virkelig belastende! Fik igen kørt kurve og blev undersøgt og stadig ingen ændringer. Herefter fik jeg næste pille. Skulle komme igen om eftermiddagen til endnu en pille. kl. 16 fik jeg min sidste ve-pille og hvis den ikke virkede skulle jeg have lagt ballonkateter :wacko Var på dette tidspunkt godt træt af det hele og ikke mindst af hospitaler, så efter lidt overtalelse, fik vi lov at tag hjem på orlov i 3 timer. Dette var VIRKELIG skønt og tiltrængt. Tog et dejlig langt bad og fik en skøn lur på min egen sofa, mens jeg blev nusset i håret af manden. Da vi kom ind på Riget igen, var der - surprise surprise - igen ventetid. Grrrr. Efter en times tid, blev det vores tur. Fik igen kørt en kurve og undersøgt indvendig. Stadig ikke åben men livmoderhalsen var nu "kun" 1½ cm. Herefter kom lægen og skulle ligge ballonkateter. Det var ikke nogen fest at få det lagt, men synes heller ikke det var slemt. Planen var så at det skulle sidde i 12 timer, hvorefter livmoderhalsen skulle være væk og jeg skulle være 3 cm åben, så man vil kunne tag vandet. Gik op på min afdeling med den besked at jeg skulle komme ned, hvis det skulle falde ud i løbet af natten.

Jeg gik derefter op på min afdeling med 3 slanger hængende ned af låret. Det føltes meget mærkeligt og yderst charmerende og min mand grinede lidt af mig.... :lol Nu skulle jeg så sørge for at få en god nats søvn for vidste jo at det skulle gå løs dagen efter. Dette var dog lettere sagt end gjort. Dels er en hospitalsseng ikke særlig bekvem at ligge i, dels var maven i vejen, jeg måtte ikke ligge på ryggen og oven i hatten lå jeg på stue med en kvinde der havde slem svangerskabsforgiftning og skulle have kejsersnit om morgenen. Fortæl mig lige en gang til at jeg skulle slappe heeeelt af og sove :blink

Torsdag d, 18. oktober skulle jeg have fjernet ballonkateret og vi var begge spændte. Pga travlhed kom den til at sidde i 15 timer i stedet for 12. Jeg kom ned på fødegangen og fik fjernet kateteret af jordermoderen. Hun undersøgte mig herefter, hvor hun konstaterede at det ikke havde haft den ønskede effekt og der var ikke sket en rygende fis :( Man ville dog alligevel forsøge at tag vandet. Hun kaldte på afdelingsjordermoderen og sammen med hende lykkedes det dem med møje og besvær at tag mit vand. Det var virkelig ubehageligt! Afd. JM havde hvad der føltes som hele hånden op i mig, men min anden jm pressede ned på min mave med hele sin vægt og afd. jm kunne så prikke hul med sin forvoksede hæklenål. Jeg så både sol, måne og stjerner og fik koldsved og så tudede jeg. Synes slet ikke det var sjovt mere. Der skete jo INTET!

Efter en god snak med jm, fik vi nu besked på at gå en tur på små 2 timer. Som sagt så gjort, så vi vandrede rundt over i fælledparken i over halvanden time og der skete stadig ingenting, Da vi kom tilbage fik vi tildelt en fødestue og det var tid til at tage andre midler i brug for at få stjernefrøet ud. Så efter et lavment fik jeg lagt ve-drop. På dette tidspunkt var kl 15.55. Ve-droppet virkede overraskende nok nærmest med det samme og jeg fik veer med 3 minutters mellemrum. Da jeg blev undersøgt efter 1 time ca, var jeg 3 cm åben og ingen livmoderhals, YES!!! Endelig skete der noget og jm var meget overrasket over at det gik så hurtigt :yay Mit blodtryk var dog begyndt at stige lidt for meget og jm mente derfor at det var tid til en EPI. På den tid anæstesilægen havde været om at komme ned på stuen havde jeg åbnet mig yderligere 2 cm og var nu op på 5 cm og derfor halvvejs. YAY :yiepie

Kort efter EPI'en var lagt droppede hendes hjertelyd og de kunne ikke rigtig få den rettet. Jeg blev moslet rundt på fødelejet fra den ene side til den anden. Ikke helt nemt med alle de ledninger og slanger. Men intet hjalp. Pludselig var der mange mennesker inden på stuen. Der blev taget Scalp-prøver fra hendes hoved som heldigvis var som de skulle være og fik en iltmaske, som jeg skulle trække vejret i for at hun fik den ilt hun nu skulle. Jeg kunne ikke rigtig overskue at tage stilling til alle de mennesker der kom og præsenterede sig. Men opdagede at fødselslægen havde en ung medicin studerende med. Så pludselig var der denne her unge fyr, der skulle holde mit ene ben, da de manglede en stigebøjle til fødelejet :blink og så skulle han da også undersøge mig efter fødselslægen havde gjort det og efter ham undersøgte hun mig igen, da jeg udvidede mig, mens de undersøgte mig. På dette tidspunkt var jeg dog ligeglad med hvem der rodede rundt dernede. Noterede mig dog at den unge medicin stud. hed det samme som min mand.

Mens lægen var igang med at tage en af de der scalp-prøver, kunne jeg mærke at jeg skulle på toilettet og det skulle altså være NU! Men det kunne jeg jo ikke, Gik en lille bitte smule i panik.... FIk sagt: Jamen nu løber det altså! Svar: Jamen så må du lade det løbe. Som sagt så gjort. Fik sagt undskyld flere gange, men de lod sig overhovedet ikke mærke af det. Det var vist kun mig der synes det var lidt flovt at ligge og skide mens man bliver undersøgt.

Undervejs blev der både snakket om hård kop og blød kop og sågar kejsersnit. Men dette blev heldigvis ikke til noget, da jeg var god til at arbejde med veerne og kl. 19 var jeg fuldt åben. Det var også på dette tidspunkt at der var vagtskift og fra at have en fødestue fuld af mennesker, var vi nu alene på stuen. Anæstesilægen kiggede lige ind og så lidt overrasket ud over at vi var alene og at hendes hjertelyd havde rettet sig. Hun havde ellers bedt sit hold om at vente med aftensmaden, da hun var sikker på de havde et kejsersnit på hænderne. Men vi snyd dem heldigvis :P

Da vores nye jm kom ind begyndt jeg kort efter at mærk et pres bagtil, Fik af vide at jeg gerne måtte presse lidt med hvis jeg havde lyst, så det forsøgte jeg mig med. Jm lagde et engangskateter på mig og tømte min blære. Det skulle gøre det nemmere at føde og kunne ikke mærke hun lagde det pga EPI'en. Kl. 19.45 kom de rigtige presseveer og pressefasen var nu rigtig igang, Synes det var lidt svært at presse rigtig, men jm var god til at få min opmærksomhed, så jeg gjorde som hun sagde. Da jeg ikke kunne ligge stille pga smerter, sagde hun at jeg skulle presse smerten væk og det virkede rigtig godt for mig. Jeg lå halvt på højre side og halvt på ryggen og pressede det bedste jeg havde lært. min mand var alletiders heppekor og jm sagde jeg var super god til det og man skulle tro jeg havde gjort det de sidste 30 år (det siger de sikkert til de fleste, men det virkede :D ) Og kl. 19.56 var hun født. Det var den vildeste oplevelse at presse hovedet ud og fuck hvor gjorde det ondt, da det passerede og jeg nåede vist også at råbe: JEG KAN IKKE DET HER! selvom jeg havde svoret at sådan var jeg ikke :rolleyes Men ud kom hun. Børnelægen stod klar, men gad ikke se hende alligevel, da hun nærmest skreg før hun var helt født og desuden sked hun også på vej ud.

Så fra at alt så sort ud fordi min krop ikke reagerede på deres igangsættelse, gik det pludselig stærkt og fra ve-drop blev lagt til hun så verden gik der præcis 4 timer og 1 minut. INTET blev som jeg havde drømt om eller troet, men alligevel endte fødslen med at blive en god oplevelse uden hverken hård eller blød kop eller kejsersnit.

Lige inden jeg fødte, vurderede jm hende til at veje 36-3700gr. Men det var en lille fis vi fik ud, på 2885 gr og 50 cm. Men hun var bare SÅ fin. Slet ikke så rynket eller mast eller grim som jeg havde frygtet. :wub

Kunne uden problemer skrive en mere detaljeret fødselsberetning, men så bliver den så lang og ikke så spændende at læse tror jeg og den er vist allerede lang ;)

Håber du kom igennem og tak fordi du læste med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Venter spændt på forsættelsen : )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Venter spændt på forsættelsen : )

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Også her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder ikke rart den måde de tog vandet på :wacko

Og sikke da en ventetid...

Venter også spændt på forsættelsen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange gange tillykke med den lille :glad - men helt ærligt, du kan jo ikke stoppe der :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så lykkedes det at finde lidt tid til at skrive beretningen færdig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så lykkedes det at finde lidt tid til at skrive beretningen færdig ;)

En dejlig beretning - endnu engang tillykke.

Hvor er det bare dejligt at hører at selvom en fødsels ikke går som tænkt, at det stadigvæk kan blive en god oplevelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En dejlig beretning - endnu engang tillykke.

Hvor er det bare dejligt at hører at selvom en fødsels ikke går som tænkt, at det stadigvæk kan blive en god oplevelse.

Tusind tak :)

Min egen JM havde godt sagt at vi skulle forvente at det IKKE blev som forventet pga mit blodtryk. Men denne oplevelse kunne vi alligevel ikke have forberedt os på på nogen mulig måde. Men ja - er også selv glad for at fødslen var som den var og at det var nogle JM vi havde kemi med. Vi havde alligevel mødt mange i forløbet og det var altså en enkelt eller to, som jeg ikke ville føde med!

..... Og er ikke bange for at skulle gøre det igen. Det skal bare lidt mere på afstand først ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning :) Jeg kan nikke genkende til flere af tingene du skriver, det er lidt sjovt at læse og tænke, ja sådan vardet også for mig :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning :) Jeg kan nikke genkende til flere af tingene du skriver, det er lidt sjovt at læse og tænke, ja sådan vardet også for mig :huh

Dejligt at høre :)

Ja - man tænker nok ikk så forskelligt når det kommer til stykket :) men synes nu overhovedet ikke jeg oplevede og mærkede veerne sådan som mine venner og bekendte havde beskrevet det....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning og endnu engang tillykke med prinsessen. Skal vi ikke se et billede af vidunderet?

Sikke en lang optakt til fødslen, men dejligt det til sidst alligevel forløb fint og du selv fik lov til at føde (det føler jeg mig stadig lidt snydt for).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning og endnu engang tillykke med prinsessen. Skal vi ikke se et billede af vidunderet?

Tusind tak ^_^ Mht billeder er jeg en smule tilbageholden. Jeg er umiddelbart ikke så vild med at ligge billeder af hende ud på nette (endnu). Hverken BK eller facebook med mere. Det kan være det kommer med tiden men lige nu holder vi dem for os selv ;) Kan måske finde et billede fra da vi var til fotograf....

Sikke en lang optakt til fødslen, men dejligt det til sidst alligevel forløb fint og du selv fik lov til at føde (det føler jeg mig stadig lidt snydt for).

Og ja - det var en meget lang optakt. Den havde jeg gerne undværet for den tog nærmest mere energi end resten af fødslen. Men kan godt forstå du føler dig snydt. For selvom det gjorde rocker ondt at presse hende ud, er det det vildeste jeg nogensinde har præsteret. :wub Man er helt høj bagefter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

post-3335-0-24699000-1354443494_thumb.jp

Det eneste billede jeg kunne finde som jeg synes var tilstrækkelig anonymt til at jeg ville ligge det ind....

PS hun er præcis 2 uger gammel på billedet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhhh hvor ser hun bare skøn og dejlig ud :loveshower

Lille nus :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Suuuuk, hvor er hun dejlig :wub

Stort tillykke med hende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med prinsessen :hurra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

post-3335-0-24699000-1354443494_thumb.jp

Det eneste billede jeg kunne finde som jeg synes var tilstrækkelig anonymt til at jeg ville ligge det ind....

PS hun er præcis 2 uger gammel på billedet

Sikke et dejligt billede! Og jeg forstår godt at du gerne vil lade dit stjernefrø være anonym - jeg har det også svært med at lægge billeder op af lillefisen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER