Guest M's mor

Hvornår kan de .........

20 indlæg i dette emne

Ja har en masse spørgsnål.

Hvornår er det normalt de begynder at kravle?

Hvornår er det normalt de kan rejse sig ved hjælp af feks et bord?

Hvornår vil de kunne gå med støtte fra noget?

Der kommer sikkert flere spørgsmål til

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg lurer lige med her især på kravlespøgsmålet - så kom glad med nogle svar :-). Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja har en masse spørgsnål.

Hvornår er det normalt de begynder at kravle?

Hvornår er det normalt de kan rejse sig ved hjælp af feks et bord?

Hvornår vil de kunne gå med støtte fra noget?

Der kommer sikkert flere spørgsmål til

Kira kravlede da hun var 9 mdr, rejste sig op af ting da hun var 10-11 mdr, gik selv med støtte (feks hendes brio gåvogn eller langs borde) da hun var omkring 11 mdr og slap helt selv og kunne holde balancen nogenlunde imens hun gik, da hun var 13 mdr.

Vi øvede det gå-halløj MEGET længe før hun blev sikker nok til at slippe og gå selv.. Et godt tip er at de selv holder et lille stykke legetøj i hånden så de stadig føler de holder fast i noget og går frem og tilbage fra mor til far for at vise det frem. Så starter man med lille afstand og kan så øge afstanden jo bedre de bliver til at gå uden at falde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kira kravlede da hun var 9 mdr, rejste sig op af ting da hun var 10-11 mdr, gik selv med støtte (feks hendes brio gåvogn eller langs borde) da hun var omkring 11 mdr og slap helt selv og kunne holde balancen nogenlunde imens hun gik, da hun var 13 mdr.

Vi øvede det gå-halløj MEGET længe før hun blev sikker nok til at slippe og gå selv.. Et godt tip er at de selv holder et lille stykke legetøj i hånden så de stadig føler de holder fast i noget og går frem og tilbage fra mor til far for at vise det frem. Så starter man med lille afstand og kan så øge afstanden jo bedre de bliver til at gå uden at falde :)

Super det vil vi prøve til den tid. Tusinde tak for rådet.

Har hørt at de får tænder efter forældrene. Vil de kunne disse ting efter hvornår forældrene gjorde dem?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige været et smut i min babykalender og se hvornår Johan begyndte på det forskellige :)

Hvornår er det normalt de begynder at kravle?

Næsten 5 måneder kryber Johan i god fart og 6 mdr og 3 uger kravler han rigtigt

Hvornår er det normalt de kan rejse sig ved hjælp af feks et bord?

6½ måned rejser han sig op ad alt

Hvornår vil de kunne gå med støtte fra noget?

7 mdr og 2 uger går langs møbler og en uge senere går han med gåvogn

Med hensyn til tænder, så passer det ikke herhjemme, hvis børn skulle få tænder efter deres forældre :) I Johans alder havde både min mand og jeg mange flere tænder end ham.. Han har 4 :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha bryder mig ikke om ordet normalt. Det er meget individuelt hvornår de kan de forskellige ting. Man skal passe på med at sætte de små poder i bås og sammenligne dem, selv om det er svært.

Felix har været super hurtig til det grovmotoriske. Han kravlede da han var 7 mdr og gik inden han var et år.

Tilgengæld havde han kun 2 tænder da han fyldte et år og hans sprog er ikke fantastisk men det kommer lige så stille.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fuldstændig enig med Felixmor!

Man skal måske mere tænke, st drengene oftest er hurtigst til de grovmotoriske ting, og pigerne til de finmotoriske :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget individuelt :)

Min ældste kravlede da hun var 9 måneder (kunne krybe ved at trække sig frem i armene da hun var 7 måneder), hun var vist også omkring de 9 måneder da hun kunne rejse sig op ved ting og gå med støtte. :) Hun begyndte at gå selv på sin 1 års fødselsdag :)

Nr. 2 var temmelig hurtig. Da hun var 6 måneder kravlede hun (hun var ikke meget over 4 måneder før hun kunne krybe ved at trække sig frem i armene). Hun kunne rejse sig op ved ting da hun var 6 1/2 måned, og da hun var knap 8 måneder gik hun rundt med sin gåvogn.

Så fik hun øreproblemer, og det påvirkede hende meget, så hun gik først da hun var 13 måneder. Jeg er overbevist om at hun havde gjort det lang tid før, hvis ikke hendes balance havde været så påvirket af ørene. :( Dagen efter at hun fik dræn i, rejste hun sig nemlig bare, og travede lystigt rundt i stuen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skulle nok have droppet ordet normalt. Sagen er den at jeg i min baby bog kan læse at jeg havde første tand 14 dage senere end madison. Men jeg kunne til gengæld helt vildt meget da jeg var syv måneder men jeg synes ikke rigtig hun viser tegn til at gide eller ville noget. Hun kan trille fra maven til ryg og omvendt. I går stod hun på mine ben og hoppede lidt. Og vrikkede med numsen.

Men hun vil allerhelst ligge på ryggen og lege. Og jeg vil så gerne lære hende en masse men uden at presse hende.

Ved bare ikke lige hvordan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super det vil vi prøve til den tid. Tusinde tak for rådet.

Har hørt at de får tænder efter forældrene. Vil de kunne disse ting efter hvornår forældrene gjorde dem?

Her passer det ikke rigtig. Jeg fik min første tand da jeg var 4 mdr gammel og gik uden støtte da jeg var ca 11 1/2 måned.. Kira fik sin første tand da hun var omkring7-8 mdr og gik først uden støtte da hun var 13 mdr

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her passer det ikke rigtig. Jeg fik min første tand da jeg var 4 mdr gammel og gik uden støtte da jeg var ca 11 1/2 måned.. Kira fik sin første tand da hun var omkring7-8 mdr og gik først uden støtte da hun var 13 mdr

Min kæreste fik hand første tand da han var 11 mdr. Og jeg da jeg var 7 måneder. Men lægen har sagt at vi ikke helt kan regne med det kommer til min kæreste. For han er født tre mdr for tidligt og det har gjort at flere af tingene er kommet senere til ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silje ventde med alt det grovmotoriske og slog det sammen så det km på en gang.. I løbet af to uger lærte hun at sidde, sætte sig op, kravle og rejse sig.. Det skete mellem 8,5-9 måneder.. Hun har tilgengæld 6 tændr og er vildt god finmotorisk og socialt.. En fra min mødregruppe kravlede allerede da han var 5 mdr så der er vildt stor forskel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silje ventde med alt det grovmotoriske og slog det sammen så det km på en gang.. I løbet af to uger lærte hun at sidde, sætte sig op, kravle og rejse sig.. Det skete mellem 8,5-9 måneder.. Hun har tilgengæld 6 tændr og er vildt god finmotorisk og socialt.. En fra min mødregruppe kravlede allerede da han var 5 mdr så der er vildt stor forskel :)

Ja det må man sige der er. De bliver bare så dygtige og store hurtigt.

Er det noget msn kan gøre for at opmuntre den til tingene?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min overbevisning er at de gør tingene når de er klar i den alder.. hvorfor vil du gerne have det går hurtigere? De dkal tids nok lære det og så har man dem overalt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min overbevisning er at de gør tingene når de er klar i den alder.. hvorfor vil du gerne have det går hurtigere? De dkal tids nok lære det og så har man dem overalt ;)

Jeg vil ikke at det skal gå hurtigt. Men vil bare gerne at hun bliver opmuntret til det. Tror jeg er bange for at jeg ikke gør det godt nok. Er jo første barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min overbevisning er at de gør tingene når de er klar i den alder.. hvorfor vil du gerne have det går hurtigere? De dkal tids nok lære det og så har man dem overalt ;)

ENIG! :rolleyes

Anna trak sig frem i armene, da hun var ca. 6 mdr., sad uden støtte da hun blev 7 mdr., satte sig selv op, da hun var 7½ mdr, kravlede rigtigt da hun var 8 mdr. og 10 dage, rejste sig op af alting da hun var ca. 9½ måned og gik med gåvogn da hun var 10½ måned :)

Det bliver spændende hvornår hun går selv. Hun kan gå med gåvognen med een hånd, men synes stadig hun er vakkelvorn når man går med hende i hænderne.

Hun har fået tænder præcis som sin far - det er stort set på dato, de første 5 tænder er kommet :o Nu er hun 11 mdr. og har 6 tænder :) Hendes far gik selv ligefør han blev 1 år, så her kunne man godt argumentere for en sammenhæng ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ENIG! :rolleyes

Anna trak sig frem i armene, da hun var ca. 6 mdr., sad uden støtte da hun blev 7 mdr., satte sig selv op, da hun var 7½ mdr, kravlede rigtigt da hun var 8 mdr. og 10 dage, rejste sig op af alting da hun var ca. 9½ måned og gik med gåvogn da hun var 10½ måned :)

Det bliver spændende hvornår hun går selv. Hun kan gå med gåvognen med een hånd, men synes stadig hun er vakkelvorn når man går med hende i hænderne.

Hun har fået tænder præcis som sin far - det er stort set på dato, de første 5 tænder er kommet :o Nu er hun 11 mdr. og har 6 tænder :) Hendes far gik selv ligefør han blev 1 år, så her kunne man godt argumentere for en sammenhæng ;)

Det er sjovt at læse hvornår jeres små poder kunne de forskellige ting. Og de er jo alle sammen rigtig dygtige :)

Selv om de er i alting når de kan noget mere så synes jeg også det er super dejligt og skønt. Det må nærmest være et helt ander barn.

Er spændt på hvornår madison vil begynde. Jeg var selv meget tidligt til de forskellige ting.

Har i gjort noget for at hjælpe eller opmuntre jeres. Så de synes det var sjovt at lære? Jeg er begyndt at lægge madison meget på maven og hun kan næsten dreje om sig selv. Og hun hviner næsten af glæde når man roser hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sjovt at læse hvornår jeres små poder kunne de forskellige ting. Og de er jo alle sammen rigtig dygtige :) Selv om de er i alting når de kan noget mere så synes jeg også det er super dejligt og skønt. Det må nærmest være et helt ander barn. Er spændt på hvornår madison vil begynde. Jeg var selv meget tidligt til de forskellige ting. Har i gjort noget for at hjælpe eller opmuntre jeres. Så de synes det var sjovt at lære? Jeg er begyndt at lægge madison meget på maven og hun kan næsten dreje om sig selv. Og hun hviner næsten af glæde når man roser hende.

Jeg begyndt for alvor at synes det var fedt at være på barsel, da Anna var 6-7 mdr. - det var så fedt, at hun begyndte at kunne nogen flere ting og jeg synes de sidste 4 måneder er fløjet afsted og der er sket SÅ meget. Love it! :biglove

Jeg synes ikke jeg har opfordret synderligt til fysisk udvikling. Det er kommet ret meget af sig selv. Hun lå stort set aldrig på ryggen i de vågne timer fra hun var ca. 3 mdr. for hun havde fladt baghoved og det ville jeg bare gøre ALT for hun kom af med! Hun lærte vist aldrig rigtig selv at trille framave til ryg, før hun kunne alt mulig andet men vi trænede lidt at trille fra ryg til mave, da jeg kunne se hun kæmpede med det :)

Det eneste jeg rigtig har hjulpet hende med er at komme fra siddende stilling ned på maven - hun kunne sidde før hun kunne sætte sig op og lægge sig ned selv, så jeg ville gerne have hun lærte at lægge sig ned når hun ikke kunne sidde mere for at skåne hendes ryg og hun lærte det ret hurtigt. Tror kun der gik en uges tid fra hun sad selv.

Tror kun der gik 2-3 dage fra jeg bevidst prøvede at se om hun kunne sidde selv og sad og støttede hende lidt på gulvet, til hun sad helt sikkert selv.

Vi har aldrig trænet at gå med hende - lige pludselig en dag gik hun tværs gennem stuen med Trip Trap-stolen, så vi købte en gåvogn og hun gik med den som om hun aldrig havde lavet andet :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste vi har gjort er at sørge for at Silje lå rigtig meget på maven.. Ellers er resten kommet helt af sig selv, så du skal ikke bekymre dig, det kommer helt af sig selv :) Det er vildt at se den udvikling at de bare ved hvad de skal og hvordan det gøres får de hurtigt lært :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes heller ikke du skal bekymre dig. Madison skal nok gøre tingene, når hun er klar til det. Og hun behøver ikke skynde sig, hvis hun nu bare nyder at være baby. Som de andre siger er det meget individuelt hvornår babyerne kan/gør de forskellige ting.

Vi har ikke haft gjort noget synderligt for at opmuntre Lise til at gøre nogle ting, det er kommet helt af sig selv. Vi har sådan set bare været fascinerede tilskuere og så siddet med hende og hygget. Grebet og støttet hende, når hun havde brug for det, og smilt og snakket glad til hende.

Lise kunne skubbe sig baglæns rundt omkring 5 mdr gammel, trække sig forlæns i armene ved 7 mdr og kravle rigtigt oppe på knæene ved 8,5 mdr.

Hun stod på knæ og gik op i bro ved 5 mdr.

Hun begyndte at rejse sig op af ting ved 8 mdr.

Hun kunne sidde selv ved 6 mdr.

Hun kunne sætte sig selv op fra liggende position ved 7,5 mdr.

Hun kan ikke rigtigt gå endnu, men hun står fint selv, hvis man holder hende i hånden og hun tager også indimellem selv et par få skridt frem for at komme hen til noget.

Der er stor forskel på babyerne i min MG, nogle er langt foran Lise (en kunne næsten gå helt selv i en alder af 6-7 mdr) og andre mere bagud. Vi har en som nu er 8,5 mdr og kun lige har været oppe på knæene en gang. Hun trækker sig frem i armene, men bruger ikke benene og vil heller ikke stå på dem. Hun var også meget senere om at sidde selv. Det skyldes ikke at hun ikke kan, hun vil simpelthen bare ikke. Det er meget tydeligt, når man prøver at stille hende op på benene, så trækker hun dem demonstrativt op under sig. SP siger hun er helt fin og normal i udviklingen, men at hun simpelthen bare nyder at være lille baby og blive båret og puttet osv lidt endnu. Hun har bare ikke så travlt som andre og er lidt doven anlagt :D .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER