stilletten

hårfarvning

26 indlæg i dette emne

hej gravide!

Man læser så meget om alle mulige råd til gravide. Alt fra hvilken type laks til make-up til vaskepulver.

Jeg farver mit hår 4 gange om året, lyse striber med stanniol. Men hårfarvning anbefales ikke i fht. allergi. Ville I dermed undlade at farve jeres hår de her 2 gange undervejs ,eller ville I gøre det alligevel?

Nogle gange synes jeg anbefalingerne er lidt hysteriske. Hvis jeg skulle følge dem alle sammen ville jeg slet ikke have det godt med mig selv. Jeg tænker: alt er godt med måde. Fx ville jeg ikke drikke alkohol, men lige juleaften ville jeg tage et par mundfulde vin til maden for at skåle med familien.

Min tanke er at så farligt er den hårfarvning heller ikke, men jeg er alligevel interesseret i at høre jeres holdning. Meget kan jo have ændret sig på det årti siden jeg sidst ventede mig unsure.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg plejer også at få lyse striber i 3-4 gange årligt. Sidst jeg var gravid gjorde jeg det ikke, det endte så i en MA desværre.. .:(

Nu har jeg lige testet positiv igen :loveshower Og selv om jeg hader udvoksningen, så vælger jeg at vente med at lysne til der ikke er en spire i maven længere. Selv om jeg ved jeg vil få lyst til det ind i mellem, men det må vente :blush <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg farvede ikke hår under graviditeten, da jeg ikke ville have det godt med det. Det er jo ret skræppe midler.

Hvis du får farvet striber, og det ikke rører hovedbunden, tænker jeg, at det er ok. Håret er jo dødt, og kan derfor ikke "suge" al kemien til dig. Men hvis jeg skulle gøre det, ville jeg kun gøre det under meget udluftede forhold.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke gøre det, men jeg har heller aldrig haft "behovet" for at farve mit hår, så jeg kan ikke relatere til at have udgroninger eller at have det træls med sig selv fordi man ikke får det farvet. :)

Nogle gange overvejer jeg, om folk (ikke nødvendigvis dig) egentlig har undersøgt risiciene ved at bryde diverse anbefalinger, inden de kalder dem hysteriske. Det er slet-slet-slet ikke et angreb på dig, og jeg har personligt ikke selv undersøgt risici ved netop hårfarvning. Så jeg vil ikke gøre mig til dommer over om det er hysterisk eller ej. :)

Men nogle gange kan jeg faktisk godt have fornemmelsen af, at nogen vælger at kalde en anbefaling hysterisk, når det et eller andet sted dækker over, at de synes det er træls/svært at overholde den :blush

Det er nok også til dels sådan, jeg selv har det... F.eks. ville jeg gerne lade være med at drikke cola i graviditeten fordi anbefalingerne er at skære ned. Men jeg havde ikke rygrad til helt at undvære colaen :badgirl Så jeg besluttede mig for, at hvis jeg tvang mig selv til at undvære den, selvom jeg virkelig-virkelig-virkelig havde lyst, så ville det være hysterisk. Eller sagt med andre ord: Jeg bildte mig ind, at det var ok at drikke cola engang imellem uden egentlig at have sat mig grundigt ind i om og hvordan det påvirkede min baby :badgirl :blush

Det må være helt op til den enkelte, hvilke anbefalinger man vil følge, og hvilke man vil bryde, men jeg synes ordet "hysterisk" er farligt, for det er så individuelt om vi forstår ordet som "mere forsigtig end der reelt er behov for" eller som "mere forsigtig end man inderst inde har lyst til".

Jeg undlod mange ting i graviditeten, som mange opfattede som hysterisk (f.eks. rødt kød, alkohol og colgate tandpasta) men det var ikke svært for mig at undgå, og dermed følte jeg det ikke selv som noget hysterisk - men bare som forsigtighed. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i øvrigt svært ved udtrykket "Alt med måde" i hvert fald hvis man skal tage det bogstaveligt...

Risikoen for at få toxoplasmose ved at spise rødt kød er ganske vist lav, men hvis man er uheldig så skal der kun en enkelt mundfuld til. Og hvis først skaden er sket, så er ens mådehold fuldstændig ligegyldigt.

Alkohol og tobak kan også skade ved første mundfuld (også selvom andre gravide måske får raske børn selvom de har røget og drukket på ugentlig basis), så her er jeg også skeptisk overfor mådehold.

Jeg synes "ok med måde" gælder for visse ting. F.eks. sukker og usundt fedt, som er svært (umuligt?) at undgå TOTALT, men som det er muligt at skære ned på. Jeg synes også at "ok med måde" gælder i forhold til f.eks. cola, kaffe og te, hvor den officielle anbefaling er at man skærer ned, men ikke at man nødvendigvis undværer.

Men "alt med måde" synes jeg ikke holder ved de ting, der (med større eller mindre risiko) kan skade ved selv minimalt forbrug. Så bliver det i mine øjne sådan et lidt tomt "slogan" som man slynger ud, når man tillader sig selv at gøre noget, der måske ikke er så godt for baby.

Så jeg går ind for "mange ting med måde" + "om ca. 9 måneder kan jeg give den gas igen" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke farvet hår siden jeg fandt ud af at, der var en lille en, der inden. Men jeg tror at jeg farver hår når han er kommet ud og, der er gået lidt tid, for så kan jeg bare malke ud og give ham flaske i en uge tid efter cirka, for så skulle, det ikke være i mælken længere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke farvet hår siden jeg fandt ud af at, der var en lille en, der inden. Men jeg tror at jeg farver hår når han er kommet ud og, der er gået lidt tid, for så kan jeg bare malke ud og give ham flaske i en uge tid efter cirka, for så skulle, det ikke være i mælken længere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej give ham det i flaske. Nu ved jeg heller ikke om jeg ammer eller, hvad jeg kommer til

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej give ham det i flaske. Nu ved jeg heller ikke om jeg ammer eller, hvad jeg kommer til

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg plejer også at få lyse striber i, men det gør jeg ikke under graviditeten.

Synes det er et lille offer, herregud :)

Jeg har også skiftet flere af mine produkter ud med parfumefri.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lavet lyse striber i uge 23, med øko farve og ikke ned til hovedbunden, samt med god udluftning. For det havde JEG brug for :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lavet lyse striber i uge 23, med øko farve og ikke ned til hovedbunden, samt med god udluftning. For det havde JEG brug for :-)

Jeg tror også godt jeg kunne finde på en enkel omgang hvor det ikke kommer i kontakt med hovedbunden må jeg indrømme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået farvet mit hår 2 gange i denne graviditet, første gang dagen inden jeg fandt ud af jeg var gravid, (min graviditet er ikke planlagt), og 1 gang mere, fordi jeg får så mange gråhår og alle kommentere det, i sommers skulle vi til 4 fester på 6 uger og min mand sagde jeg så forfærdelig og at han synes jeg skulle få det farvet, så det gjorde jeg med dårlig samvittighed - jeg trænger virkelig igen, men venter til jeg har født mv.

I min første graviditet fik jeg det farvet med økologisk farve/henna, men det tog ikke alle de grå hår, og så blev det til rigtig farvning lidt senere.

Jeg tænker nogle gange at hvis man skære ned er det fint, hvad gør malere, frisører mv. når de er gravide, de kan jo ikke lade være med at arbejde i 9 mdr. og der er både kontakt og lugte, så for at man bliver farvet 1 eller 2 gange sker der nok ikke noget ved - på den anden side får jeg dårlig smavittighed.

Men som sagt jeg har fået det farvet et par gange i begge graviditeter og mit første barn fejler ikke nget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej give ham det i flaske. Nu ved jeg heller ikke om jeg ammer eller, hvad jeg kommer til Men giver det en chance og, hvis ikke er det så flasken. Jeg er lidt usikker på, det med at der er en lille en, som skal "hænge" i mine brysterog omkring det hele, men håber det ændre sig når han kommer

Jeg er vist ikke helt med i din plan :) Jeg forstod det sådan, at du ville malke ud, sådan at baby fik mælk fra før hårfarvningen i de første par dage efter hårfarvningen. Sådan at baby fik "ren" mælk. Og det synes jeg er en flot idé (selvom det er meget mælk - ved ikke om det er helt realistisk at få malket så meget ud, men det kommer jo an på din produktion).

Min pointe var så, at hvis du udelukkende giver udmalket mælk i en periode, så får du jo ikke tømt dine bryster - så vil jeg bare anbefale at du malker ud i den periode også (og evt. smider mælken ud, hvis du er utryg ved at give ham mælk, som du har produceret efter at du har fået farvet hår), så du dels ikke får smertefulde kanonkuglebryster og dels så du stadig får stimuleret brysterne, så mælkeproduktionen går i stå :)

Jeg synes det er en god tanke, at malke ud inden hårfarvningen, hvis jeg da har forstået rigtigt, at det var dét, der var din plan, men jeg tror også at det bliver MEGET omstændigt og besværligt :unsure Ikke for at være pessimist :kram2

Ps. jeg var også usikker omkring om jeg ville blive blufærdig med at have brysterne fremme i tide og utide, men det er jeg SÅ ligeglad med nu :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor blev mit indlæg af? :blink

ØV... <_<

Nå, frk. Holecz, du får lige en kortere version:

Jeg forstod det sådan, at du ville malke ud inden hårfarvning, og så give ham det i flaske efter hårfarvning, så han fik "ren" mælk. Det synes jeg er en smuk tanke, men nok også meget besværlig, eftersom der dels skal malkes meget mælk ud, og dels skal du have gjort noget ved dine bryster, hvis han udelukkende får flaske i en periode men at du har tænkt dig at genoptage amningen --> Deraf mit spørgsmål om, hvad du ville gøre ved dine bryster imens. :) Jeg tænker at du vil være nødt til at fortsætte med at malke ud (og evt. smide mælken ud, hvis du er utryg ved at han får det), sådan at du dels ikke får ømme mælkefyldte bryster og dels får stimuleret brystet, så du ikke holder op med at producere mælk :)

Jeg ved ikke, om jeg helt har misforstået din plan mht. udmalkning, men som pumpkins er inde på, så bliver din mælk ikke renere af at komme over i en flaske (det er mælken, der bliver forurenet af hårfarvning - ikke brystet)...

Jeg ville personligt udskyde hårfarvningen, men hvis håret SKULLE farves, så ville jeg finde noget mildt hårfarve og så amme alligevel. :)

Ps. Jeg var også skeptisk overfor om jeg ville have det ok med at have brysterne fremme i tide og utide, men nu er jeg SÅ ligeglad :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At du giver mælken i en flaske, gør den jo ikke renere ;)

Har tænkt mig at malke ud inden jeg ville farve hår og resten må blive erstatning :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det vel efterhånden 5 år siden jeg har haft farvet hår sidst, så det har ikke været aktuelt for mig at undersøge det selv, men hvis risiko for allergi hos barnet er en grund til ikke at farve så vil jeg som allergiker til hver en tid råde folk til at lade være. Jeg synes da det er et lille offer, i meget kort tid i forhold til hvor længe barnet eventuelt kan komme til at leve med konsekvensen såfremt man er så uheldig at det fremprovokerer allergi.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået farvet mit hår 2 gange i denne graviditet, første gang dagen inden jeg fandt ud af jeg var gravid, (min graviditet er ikke planlagt), og 1 gang mere, fordi jeg får så mange gråhår og alle kommentere det, i sommers skulle vi til 4 fester på 6 uger og min mand sagde jeg så forfærdelig og at han synes jeg skulle få det farvet, så det gjorde jeg med dårlig samvittighed - jeg trænger virkelig igen, men venter til jeg har født mv.

I min første graviditet fik jeg det farvet med økologisk farve/henna, men det tog ikke alle de grå hår, og så blev det til rigtig farvning lidt senere.

Jeg tænker nogle gange at hvis man skære ned er det fint, hvad gør malere, frisører mv. når de er gravide, de kan jo ikke lade være med at arbejde i 9 mdr. og der er både kontakt og lugte, så for at man bliver farvet 1 eller 2 gange sker der nok ikke noget ved - på den anden side får jeg dårlig smavittighed.

Men som sagt jeg har fået det farvet et par gange i begge graviditeter og mit første barn fejler ikke nget.

Synes måske mere din mand bør have dårlig samvittighed!

Når man får børn er det barnets behov før egne behov, og vi kan vel godt blive enige om at det ikke er barnets behov at du får farvet hår :)

Desuden er det bevist at frisørers børn er mindre ved fødslen end andre børn. langtidseffekten af mødrenes arbejde på børnene er endnu ikke undersøgt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg farver normalt hår 3 gange om året. Men gør det ikke mens jeg er gravid. Har de grimmeste udgroninger, men det tager jeg gerne :)

Skal ikke amme, så regner med det bliver farvet igen inden dåben :)

Vi har ingen allergi i familien, men tænker mig alligevel om hvad der kommer ind, så ingen kaffe eller cola her eller sodavand for den skyld :)

En rød bøf siger jeg så ikke nej tak til, men jeg ved at jeg har haft toxoplasmose, og kan virkelig ikke undvære min bøf :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville jeg ikke gøre nej, hverken under graviditet eller amning ligesom jeg hælder ikke bruger neglelak og parfume

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne under ingen omstændigheder finde på at farve hår under min graviditet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor blev mit indlæg af? :blink

ØV... <_<

Nå, frk. Holecz, du får lige en kortere version:

Jeg forstod det sådan, at du ville malke ud inden hårfarvning, og så give ham det i flaske efter hårfarvning, så han fik "ren" mælk. Det synes jeg er en smuk tanke, men nok også meget besværlig, eftersom der dels skal malkes meget mælk ud, og dels skal du have gjort noget ved dine bryster, hvis han udelukkende får flaske i en periode men at du har tænkt dig at genoptage amningen --> Deraf mit spørgsmål om, hvad du ville gøre ved dine bryster imens. :) Jeg tænker at du vil være nødt til at fortsætte med at malke ud (og evt. smide mælken ud, hvis du er utryg ved at han får det), sådan at du dels ikke får ømme mælkefyldte bryster og dels får stimuleret brystet, så du ikke holder op med at producere mælk :)

Jeg ved ikke, om jeg helt har misforstået din plan mht. udmalkning, men som pumpkins er inde på, så bliver din mælk ikke renere af at komme over i en flaske (det er mælken, der bliver forurenet af hårfarvning - ikke brystet)...

Jeg ville personligt udskyde hårfarvningen, men hvis håret SKULLE farves, så ville jeg finde noget mildt hårfarve og så amme alligevel. :)

Ps. Jeg var også skeptisk overfor om jeg ville have det ok med at have brysterne fremme i tide og utide, men nu er jeg SÅ ligeglad :D

Altså når jeg har fået det farvet skal han selvf. Ikke have mælken pga hvis der kommer stoffer i

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså når jeg har fået det farvet skal han selvf. Ikke have mælken pga hvis der kommer stoffer i

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg farvede hår en gang i hver af mine tidligere graviditeter og det har jeg det fint med. Jeg har også tænkt mig at gøre det her til jul.

Jeg mener der er mange andre steder som er langt vigtigere at sætte ind fordi det er dagligdags ting: vaskepulver, håndsæbe, cremer, sprøjtegifte, E-numre og andre tilsætningsstoffer, svinekød fyldt med antibiotika osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er en af dem der er "hys". Jeg har skiftet alle mine produkter (bortset fra mascara) ud med parabene og parfumefri. Jeg kunne ikke finde på at farve hår da jeg i forvejen synes det er skrappe sager, selv uden baby i maven.

Jeg vil holde mig fra rødt kød. Som Barbamamma også skriver, så er der forskel på at skære ned anbefalingerne og holde sig fra. Fx cola er skære ned, derfor vil jeg ikke have det dårligt med at drikke en cola eller to de næste 7 måneder ligesom jeg allerede har drukket en ;) Til gengæld vil jeg holde mig helt fra alkohol.

Kan godt forstå dem som ikke gider lægge deres liv helt om, men jeg synes at de 8 måneder jeg ved at jeg er gravid, ikke er for meget at ofre for at jeg i hvert fald er mere sikker på, at jeg har gjort hvad jeg kunne for, at give mit barn de bedste vilkår i livet.

Men hvad man end beslutter sig for, så skal man bare få fred med beslutningen, hvis man har dårlig samvittighed, ja så var det nok ikke det rigtige valg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER