mino

Ond mor forlanger cykelhjelm til løbehjul

21 indlæg i dette emne

Min søn på 8 er begyndt og brokke sig noget kraftigt over at han skal have hjelm på når han køre på cykel og løbehjul han er efterhånden ved at være en a de eneste i klassen der bruger hjelm og kan godt mærke på ham at han synes jeg er noget led med alle mine krav ;)

Det helt store dilemma er så at min mand har bygget en lille

Rampe tingest ungerne kan køre på i vores indkørsel men der er kravet også hjelm også fremmede børn ;) og det kan dælme være et problem da mange slet ikke har hjelm og forældrene ikke mener at de behøver at bruge hjelm men jeg tænker bare min indkørsel mine regler eller er jeg helt forkert på den ??? Det skal lige siges at fremmede må gerne køre uden hjem men er de på rampen så skalde have hjelm på det er jo min samvittighed det går ud over hvis de falder ned og slår hovedet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, du er godt nok en tarvelig en! ;) Og det ville jeg så også være, for jeg har fuldstændig samme holdning som dig - min indkørsel, mine regler, og så må ungerne jo bare have den cykelhjelm med hjemmefra. Sådan er det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha.. Jeg kan få helt gåsehud, når forældre lader deres børn cykle uden cykelhjelm.. Puha :(

Nå, men jeg synes ikke du er streng eller ond! Synes det er helt fair :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg er heller ikke i tvivl om at min holdning er mest sikker for børnene og ja nogle gange man bare den lede og onde mor men det er mine skuldre brede nok til

Men synes bare det er uroligt at jeg faktisk er blevet ringet op 3 gange ( har haft rampen i en lille måned ) af mødre

Der mener at når de nu giver lov så er det helt ok at deres børn ikke bruger hjelm ;(

Den sidste der ringede blev jeg simpelthen arrig på da hun mente at det var synd for hendes søn at han ikke måtte

Køre på den bare fordi han ikke ville have hjelm på og hun så da også helst at han kørte med hjelm men hun kunne ikke få ham til det jeg fortalte hende jo så bare at sådan var mine regler og det blev de ved med og så synes jeg at hun skulle finde ud a hvem der bar den voksne og bestemmende hjemme ved dem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg nok ekstremt dobbeltmoralsk (eller bare blevet klogere) men jeg synes ikke det er spor strængt selvom jeg forstår din søn, for jeg HADEDE den skide cykelhjelm min mor tvang på mig. Så meget at jeg tog den af når hun ikke kunne se det!

Dengang tænkte jeg jo at mig skete der ikke noget, jeg kunne jo godt finde ud af det. Tænkte ikke at alle dem i trafikken kunne være en trussel.

Synes du skal sætte dig ned med ham og spørge ham hvorfor? Når han så siger at det er fordi de andre ikke har hjelm på, spørg du hvem der slår sig mest hvis det går galt. Dem eller ham?

Fortæller ham fornuften i at bruge hjelm, at det ikke er fordi du ikke tror han kan styre det, men du er bange for at de andre i trafikken kører galt lige der hvor han er. Osv.

Men det er kun min mening.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg nok ekstremt dobbeltmoralsk (eller bare blevet klogere) men jeg synes ikke det er spor strængt selvom jeg forstår din søn, for jeg HADEDE den skide cykelhjelm min mor tvang på mig. Så meget at jeg tog den af når hun ikke kunne se det!

Dengang tænkte jeg jo at mig skete der ikke noget, jeg kunne jo godt finde ud af det. Tænkte ikke at alle dem i trafikken kunne være en trussel.

Synes du skal sætte dig ned med ham og spørge ham hvorfor? Når han så siger at det er fordi de andre ikke har hjelm på, spørg du hvem der slår sig mest hvis det går galt. Dem eller ham?

Fortæller ham fornuften i at bruge hjelm, at det ikke er fordi du ikke tror han kan styre det, men du er bange for at de andre i trafikken kører galt lige der hvor han er. Osv.

Men det er kun min mening.

Det er faktisk lige præcis det jeg har snakket med ham om at jeg stoler på ham men ikke alle de andre og ja

Jeg var også selv en af dem der pænt lagde hjelmen i hækken når jeg kørte og så tog jeg den på når jeg kom tilbage og er da også sikker på min søn også nok skal begynde på det engang ( så meget stoler jeg heller ikke på ham ) men så længe jeg kan bestemme at hjelmen skal på så er det sån det er ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså.. Jeg har været klasselærer i en 6. klasse :) Og der var det VIRKELIG ikke smart at have cykelhjelm på.

Vi talte så om GRUNDEN til man tog cykelhjelm på.

Det endte faktisk med at flere af mine elever spurgte dem, der cyklede uden hjelm og de ikke hellere ville se tosset ud, end være tosset fordi deres hjerne tog skade hvis de kom ud for en ulykke :rolleyes

En af dem fortalte også at han var blevet "mobbet" med hans hjelm; og at han bare havde sagt at han havde en hjerne at beskytte, og at de havde de jo tydeligvis ikke så han kunne godt forstå de slet ikke gad have den hjelm på - det havde han heller ikke villet, hvis han ingen hjerne havde :rolleyes

Så de endte faktisk med at se fornuften i at have hjelmen på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er faktisk lige præcis det jeg har snakket med ham om at jeg stoler på ham men ikke alle de andre og ja

Jeg var også selv en af dem der pænt lagde hjelmen i hækken når jeg kørte og så tog jeg den på når jeg kom tilbage og er da også sikker på min søn også nok skal begynde på det engang ( så meget stoler jeg heller ikke på ham ) men så længe jeg kan bestemme at hjelmen skal på så er det sån det er ;)

Årh tak for jeg ikke er den eneste der snød min dumme onde bestemmende mor :rolleyes Min mor driller mig stadig med at jeg blev fanget i det engang <_<

Snak evt med skolen om de ikke kan undervise i hvor vigtig hjelmen er (selvom det jo forhåbentlig er gjort, men ikke helt feset ind)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh tak for jeg ikke er den eneste der snød min dumme onde bestemmende mor :rolleyes Min mor driller mig stadig med at jeg blev fanget i det engang <_<

Snak evt med skolen om de ikke kan undervise i hvor vigtig hjelmen er (selvom det jo forhåbentlig er gjort, men ikke helt feset ind)

Jeg kunne så mange tricks da jeg var yngre at det næsten er helt synd for mine børn at de nok ikke kan finde noget deres mor ikke kender til ;) jeg skulle bla engang

Være hjemme til et bestemt tidspunkt og kom selvfølgelig for sent det løste jeg ved at lukke luften ud af cyklen og sige den desværre var punkteret ;) den kendte min far så også så han stod klar med pumpen også fik jeg valget om selv at pumpe også aldrig gøre det igen og ellers så pumpede han og så var der 2 dages stuearrest ;( ups ups ;)

I skolen har de faktisk en regel om at man skal have hjelm på hvis man køre på løbehjul i skole / Sfo tiden men reglen gælder af en eller mærkelig grund kun til og med 2 klasse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er helt fair. Jeg er bestemt også den onde onde mor

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er i din gode ret, kan godt forstå du blev irriteret på moren der ringede, syntes det er vage forældre der lader sit barn køre uden hjelm - jeg ville have fået.lyst til at sige "jamen at du er ligeglad med at dit barn får en hjerneskade er op til dig, men det bliver ikke på MIN grund, for jeg er ikke ligeglad" jeg vil nok aldrig.sige det sådan men jeg ville have voldsomt lyst til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min dreng på 6,5 skal bruge cykel hjelm når han: cykler, køre på løbehjul, skateboard, rulleskøjter og vaweboard :) ville blive noget stram i betrækket hvis det ikke skulle lykkedes uden tvang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt nok er O ikke min søn, men min papsøn. Men jeg deler samme holdning som hans far.

Her hedder det hjelm, og sådan er det bare. Men vi har så også forklaret hvorfor den er vigtigt.

Og da min far også er brandmand, dog på skånehensyn nu, så har han også forklaret O hvor vigtigt det er at huske at passe på sig selv i trafikken m.m

Så da min far viste os rundt på stationen blandt alle brandbilerne og ambulancerne for noget tid siden , fik O også set udstyret og de tunge hjelme, og hvor vigtigt det er at beskytte sig også når man er brandmand.

Heldigvis har vi ingen problemer haft i, at O skal have hjelm på. Han ved at han ikke kommer ud og cykler ved vejen m.m uden hjelm eller anden beskyttelse.

Han har ytrede også, at han også gerne vil op og prøve at sidde på en hest. Og da jeg er hestepige (dog med pause), har jeg sagt god for det, men det bliver med hjelm, og en trækker. For det er første gang for ham, og også det forstår han.

Jeg faldt af en hest/part jeg havde fundet kort tid før jeg blev gravid, og slog mig men ellers skete der kun psykiske ting i mig så jeg skal desværre starte forfra. Men jeg vil selv i gang igen, og selvom jeg er noget nervøs over at skulle igang, er det fint for mig at O gerne vil prøve at sidde på en hest.

Det vil jeg bestemt ikke forhindre ham i, selvom jeg faldt af. Men jeg har min klare regel her, at skal han op på en hest, bliver det også med hjelm, og trækker og en hest jeg selv kan stå inde for er rolig nok. For ellers kommer han ganske enkelt ikke op, hvis hesten ikke er egnet til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er enig med dig. Sara får ikke lov til hverken at cykle, køre på løbehjul ELLER rulleskøjter uden cykelhjelm!

Jeg selv væltede på cykel som 13 årig uden cykelhjelm og fik en hjernerystelse, og det har altså resulteret i at jeg i dag har en meget svækket lugtesans.. Det er ikke skæg!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også en ond mor så. Her bruger både børn og voksne hjelm, jeg kan ikke kræve mine børn bruger hvis jeg ikke selv gør, naboens knægt synes nogle gange jeg er ond når jeg sender ham ind efter hans hjelm hvis de cykler, køre på løbehjul eller står på skateboard uden, men synd for ham at jeg ved at hans forældre er enige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Din ejendom DINE regler. Så må de andre forældre råde og skrige, hoppe og danse. Og hvad i alverden er det for en mor der ringer og brokker sig over man tænker på hendes barns sikkerhed!???? er totalt forarvet! Hun burde da være taknemmelig..

Her hjemme er der ikke noget der hedder cykel, løbehjul, skateboard etc uden hjelm. Vi bor i lejlighed, så det foregår mest i gården. Nu er Noah min bonussøn på 6 år og hans far har virkelig gjort et stort nummer ud af at lære ham hvor vigtigt det er at have hjelmen på. Hvor slemt man kan komme til skade. Det hedder sig også at hvis nogen skal låne hans cykel el løbehjul skal de have hjelm på og det går Noah meget op i. Han er en lille politi betjent ;) og fortæller snildt de andre de skal have hjelm på.

Der er dagligt børn i gården og der er fælles cykler og løbehjul til alle ungerne. Og det er skræmmende at se hvor få børn der har hjelm på :blink Men så snart Noah kommer derud med sin på, vupti så får de andre forældre lige pludselig travlt med at få dem hentet :D

Mht hvordan du skal få din dreng til at beholde sin på, så er sikkerheden den vigtigste del. Og så husk selv at bruge hjelm når i selv cykler. For vi er jo som forældre forbillder for de små - de gør ikke hvad vi siger men hvad vi selv gør! Og at fortælle sit barn man stoler på han/hun kan passe på sig selv, men man ikke stoler på andre i trafikken, gælder jo ligeså meget for dig selv ;) Jeg får simpelthen myrrekryb når jeg ser forældre cykel med deres børn hvor børnene pænt har hjelm på og ikke forældrene. Den er bare så svær at aggumenter sig ud af og ''fordi er er voksen'' duer bare ikke! den brugte min mor på os da vi var børn og man tænker bare jaja!!

Jeg havde faktisk en kamp med min kæreste i sommers. For han tog ikke sin hjelm på når han cyklede alene. Og den duer bare heller ikke, for han var efter mig, hvis jeg glemte min (ja det sker desværre og føler mig SÅ nøgen og udsat uden, så nu hænger den på cyklen i kælderen) og han forlanger det jo også af Noah. Og han strittede virkelig i mod tsk tsk!! :klap men han opgav diskutionen og tog den på. Om det var fordi han ville lukke munden på mig, eller om det gik op for ham jeg havde ret, ved jeg ikke ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det er fint du står ved dine principper. Herovre i Sverige skal man bruge cykelhjelm, når man er under 15, så det giver helt sig selv.

Kunne du ikke prøve at påvirke din søn til at det er SEJT og COOLT at køre med hjelm? Der findes rigtigt mange fede hjelme med sådan lidt "street" look, måske han kan ønske sig sådan en til jul?

Klik her bare for at se et eksempel, nu ved jeg jo ikke, hvad han har af hjelm i dag, men hvis han nu fik en ny sej en, så kunne det måske hjælpe på problemet?

Herhjemme skal Leo selvfølgelig også have hjelm på, men selvom han kun er 4, så går han meget op i, at tingene er seje. Så han har en neongrøn hjelm med ildsprudlende drage, det er sejt for ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes det er fedt at du gør som du gør :respekt

Mine søn på 4 og datter på 6 (7 om 4 mdr ) ved udmærket godt at de ikke må bruge deres cykler overhovedet hvis de ikke har hjelm på.

Og indtil nu, har vi aldrig hørt den mindste smugle brok om det.

Det samme gælder når min datter løber på rulleskøjter, og så er det lige meget om det er her hjemme eller i Sfo'en.

Når den tid kommer, for det gør den jo helt sikkert nok, at de brokker sig over at skulle have hjelm på - Vil jeg holde fast og forklare dem klart og tydeligt, at det ikke er fordi jeg vil være en træls/dum mor, men simpelthen fordi at jeg elsker dem, og aldrig ville kunne tilgive mig selv, hvis de kom tilskade fordi de havde fået lov til at slippe for at bruge hjelm..

og ja, jeg ved det kan ske at de så når de bliver større " skider på " hva mor siger, som jeg selv gjorde,og snød med hjelmen,

( :badgirl i know ) men jeg ved at jeg har gjort mit for at passe på deres små hoveder...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig - pigerne på 9 og 13 hos os har altid cykelhjelme på (selvfølgeli indkøbt til at være så smarte som muligt), og føler sig underligt tilpas uden.

Angående rampen, så ville jeg bestemt også forlange, at børnene har hjelme på. De forældre, der synes, at det er fint, at lille Bimse cykler uden hjelm, vil ikke nødvendigvis være hævet over at forsøge at gøre jer ansvarlige, hvis lille Bimse kommer galt afsted (jeg er noget fagskadet af at have behandlet endeløse mængder af personskadeserstatningssager) - så det er bestemt en god ting at holde på, at tingene skal foregå forsvarligt på din grund, og ellers så står det jo lille Bimse frit for at undlade at anvende rampen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aj men altså! Sidder her og bliver en rigtig surmule på en masse forældre derude i verden!

Børn SKAL da ha hjelm på! Herhjemme skal de ihvertfald og mener slet ikke at du er en ond mor, i højere grad synes jeg de der giver lov til at undvære hjelmen er mødre der ikke tænker sig godt nok om! Det kan gå så galt!

Mindstemanden herhjemme (3 stk bonusbørn i alt) har haft lov til at køre uden hjelm hos sin mor - hvilket resulterede i et hul i hovedet for et par år tilbage...... Meget uheldigt!

Her kører de altid med hjelm de 2 mindste, på 9 og 7 år. Storebror på 16(som har en anden mor end de to små) går det lidt op og ned med ift hjelm, det ødelægger jo håret!!! Han går nu også for det meste istedet for at cykle, men jeg så da helst at han brugte hjelmen.

Vi har valgt at gi de to mindste nogle ret seje skarer-agtige hjelme, lillemandens med et sejr mønster i blåt, prinsessens med blomster. De synes det er fantastisk. De to små har dig også stadig indtryk af at storebror kører med hjelm altid og det er nok også en faktor man ikke kan komme udenom.

Din indkørsel, dine regler - lige præcis! Så må de komme eller lade være (men de vælger jo nok at komme med en hjelm)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER