MichelleIP

Rengøring af brugte ting

19 indlæg i dette emne

Hej allesammen.

Nu har jeg lige været på loppemarked og er kommet hjem med en masse gode ting :wee

Men, men, men...hvordan gør jeg dem bedst rene?? Hvilke rengøringsmidler? Hvordan og hvorledes?

Har bl.a. erhvervet:

- Et legegulv (edit: skum)

- Nogle lamaze dyr der kan spille nogle ting når man trække i dem

- Klodser (edit: træ)

Der står godt nok på de der lamaze dyr "surface wash only", men er usikker på om det så bare er en våd klud eller om man må bruge rodalon eller andet middel? For umiddelbart bliver jeg lidt nervøs over tanken at barnet stikker bamsen i munden og der måske er rester af rodalon eller hvad man nu har brugt, men på den anden side vil jeg godt have det ORDENTLIGT rent... :unsure

Håber der er nogle derude der kan hjælpe :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Alt vores har jeg enten haft i maskinen på skåneprogram, eller i vandbad.

Det der ikke kunne holde til det, har jeg kylet ud...

Ville ikke bruge rodalon, da det kan være ret farligt for babyen, så den risiko ville jeg ikke løbe.

Men jeg har kun få brugte legeting.. Kan ikke lide tanken om at babyen skal have noget i munden, som en "fremmede" baby har suttet på.. :rolleyes

Så her skulle det vaskes GRUNDIGT.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har arvet nogle Lamazeting. Dem har jeg vasket med klud, som var vredet op med sæbespånevand - og derefter tørt efter med en klud kun med vand.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Legegulvet ville jeg bare tage en almindelig skuresvamp med opvaskemiddel på og lige skrubbe en gang og så tørre af med en fugtig ren karklud.

De andre ting ville jeg komme i vaskemaskinen på skåneprogram og som Myliona siger, hvis der er noget der går i stykker af det er det bare ærgeligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis klodserne er i plastik kan du komme dem i opvaskemaskinen..

Legetøj i stof ville jeg komme i vaskemaskinen. Hvis ikke det kan tåle det, så ville jeg sige, at det bare er ærgerligt :) (hvis det var købt billigt brugt)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mild sæbespånevand, og ellers vask godt og bagefter skylde efter med rent varmt vand og tørre af med en ren klud. Og ellers som de andre siger, i vaskemaskinen på skåneprogram, og kan det ikke holde til det, er det brand ærgeligt ja. Træting vil jeg vaske på samme måde med sæbespåne vand med hårdt opvredet klud og tørre godt efter med anden opvredet klud i varmt vand og så ellers lade tørre. Kan legetøjet ikke holde til det bare synd, men så er det jo godt du her i dette tilfælde er brugte ting du har købt. Så er pengene ikke så "surt" smidt ud som hvis det havde været helt nyt du havde købt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for råd! :D

Klodserne er i træ, det troede jeg at jeg havde skrevet, sorry <_< amme-hjerne...

Legegulvet er i skum (er der andet?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Legetøjet ville jeg smide i vaskemaskinen, og hvis det ikke holder så ud til højre på lossen med det.

Jeg tænker på at der kan sidder bakterier bag stoffet som ikke kan ses :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I mit tilfælde er jeg mest "nervøs" overfor lamaze-tingene o.lign. legetøj. Det af hårdt plastik og træ - det ser jeg ikke som et problem med opvaskemaskine og 8 ugers barsel før termin :) Og resten må komme i vaskemaskinen på håndvaskeprogram i uldvask som er astma-allergi mærket :) Og ja, vores har vi fået gratis, så det er ikke et kæmpe tab :)

Jeg vaskede en lamaze dino i vaskemaskinen på skåneprogram og den klarede det fint :) Den kom også i tørretumbleren bagefter og der stod ellers at den kun skulle have "surface wash only". Alle tøj-dyr-tingene klarede faktisk vaskemaskinen :loveshower

Men ville I proppe træ-klodser i opvaskemaskinen??? Er der ikke noget med at træ ikke skal i opvaskemaskinen fordi det suger væden+bakterier til sig?

Overvejer selv at skolde dem med kogende vand, for så burde de da være sterile - og måske en klud med sprit bagefter. Lyder det som en holdbar løsning eller er der noget jeg ikke har tænkt på? Ellers lyder Havbaeks løsning også god :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville bare putte træ-klodserne i sæbevand og så lad dem stå lidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det virker også rigtig godt at vaske plastik legetøj i vaskemaskinen i et dynebetræk.

Det har vi brugt i flere af de institutioner jeg har arbejdet i. Så er der nemlig styr på sagerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan med de der lamaze tøjbamser?

Altså på skåne program og så på tørresnor? Eller i tumbler?

Kan de tåle det? Kan nemlig ikke helt lure det :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan med de der lamaze tøjbamser?

Altså på skåne program og så på tørresnor? Eller i tumbler?

Kan de tåle det? Kan nemlig ikke helt lure det :unsure

Som jeg skrev, så klarede de tørretumbleren hos os ;) Satte den på lav varme.

Men hvis du ikke tør, så lad dem luft-tørre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle der har erfaring med rengøring af sådan nogle plastik legebolde (dem der er i bold-bassiner)?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som jeg skrev, så klarede de tørretumbleren hos os ;) Satte den på lav varme.

Men hvis du ikke tør, så lad dem luft-tørre.

Jeg aner ikke hvordan man sætter temperatur på vores combi, men prøvede med en halv time af gangen og det gik rigtig fint :) så i morgen prøver jeg med resten. Vaskede nemlig bare et par stykker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle der har erfaring med rengøring af sådan nogle plastik legebolde (dem der er i bold-bassiner)?

Hæld dem i et Dynebetræk bind knude på så i vaskemaskinen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det virker også rigtig godt at vaske plastik legetøj i vaskemaskinen i et dynebetræk.

Det har vi brugt i flere af de institutioner jeg har arbejdet i. Så er der nemlig styr på sagerne.

Hvis der er små dippe dutter i (fx play mobil og lego o.lign.) så put det i 2 betræk (altså træk et betræk over det betræk legetøjet er i ) - hvis der går hul sætter det sig i maskinen og så "dør" den! Så better safe than sorry

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg plejer enten at vaske det i vaskemaskine, eller hælde kogende vand over, hvis det feks er Duploklodser, og ellers kommer det i opvaskemaskinen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

opvaskemaskine eller vaskemaskine til alt!

Mine legebolde vaskede jeg dog bare af i sæbevand, da jeg ikke gad høre på maskinerne :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER