Barbamama

Efterfødselssamtale

28 indlæg i dette emne

Efter fødslen gjorde jordemoderen mig opmærksom på, at alle har lov til at komme og få en efterfødselssamtale.

Jeg overvejer det lidt, men jeg ved ikke lige hvorfor eller hvad jeg ønsker at få ud af samtalen...

Har I andre haft efterfødselssamtale med jordemoderen? Hvorfor/hvorfor ikke? Og hvis I har, hvad fik I så ud af det? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde tilbudet og jeg fortryder sådan vi ikke kom afsted, da jeg undrer mig lidt over fødselsforløbet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal til en - Bare først 23 august, pga sommerferie.

Jeg tager helt sikkert i mod tilbuddet - tænker lidt der jo ikke kan komme noget dårligt ud af det :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tag afsted, du kan få så meget afklaret bare de små ting :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtig rart at få lov til at tale forløbet igennem, også selv om det hele gik fint. Du kan så vidt jeg ved vælge om du vil ha samtalen med din konsultations JM eller hende du har født med. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til det, mens vi stadig var indlagt i første omgang med Karo. Jeg havde fået nogle modsatrettede informationer omkring hvorvidt jeg var i aktiv fødsel eller ej, da Karo blev taget akut-akut ud. Jeg havde det enormt dårligt med det, og troede det på en eller anden måde var min skyld, at hun kom ud så tidligt.

Efterfødselssamtalen gjorde, at jeg gik det gennemgået med både JM og læge, samt fik min journal. Lige på tidspunktet troede jeg dem ikke rigtigt, men senere da jeg kom hjem og fik det læst stille og roligt, kunne jeg godt se det ikke var "min skyld" hun blev født 11 uger før tid. I hvert fald logisk og fagligt. Men indrømmet bøvler det psykisk stadig lidt i mit hovede :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var til en efterfødselssamtale inden vi forlod ph. Og det er jeg rigtig glad for. Jeg blev undersøgt kl 16.30 o fik af vide at jeg var 5 cm åben. Men lillepigens hjertelyd dykkede, så de tog lynhurtigt vandet som var lettere grønt. 17.15 var jeg helt åben, lillepigens hjertelyd lavede fortsat ballade, så de ville have hende hurtigt ud, derfor kom en fødselslæge og tog hende med hård cup, og hun var født 17.33.

Vi er glade for de handlede SÅ hurtigt, og gjorde hvad der var bedst for vores lille guldklump, men fordi det skulle gå så stærkt, var det ikke meget Info vi nåede at få. Hvilket var okay, fordi det handlede om at få lillepigen ud, men det var ret overvældende, også at det gik fra at der var 1 sød jordemoder på stuen, til der lige pludselig var 6 sygehusmennesker, aner ikke hvem de allesammen var, ved der var en fødselslæge og en børnelæge og så min jordemoder, resten ved jeg ikke hvem var. Det var rigtig rart at få talt forløbet igennem, få spurgt om alt hvad der var af spørgsmål :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke været afsted, men har heller ikk fået tilbudet. Så tror, at sådan noget har de ikk på horsens.

Dog synes jeg nu godt, at de ku tilbyde det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har takket nej, eftersom jeg havde en super fødsel :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den jordmoder der var med til fødslen kom forbi mig på barselgangen. Desværre sov jeg og hun ville ikke vække mig. Da jeg vågnede blev jeg spurgt om jeg gerne ville snakke med hende og jeg takkede nej. Det har jeg dog fortrudt lidt siden - jeg havde en drømmefødsel, men det kunne alligevel være rigtig rart lige atsnakke den igennem og "se den fra den anden side". Jeg fik dog min journal, både fra fødsel og efterfølgende indlæggelse da jeg mistede meget blod og det var rigtig rart.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg talte med baade jordemoder og foedselsdame paa barselsgangen og var igaar til tjek hos den jordemoder, som har fulgt mig. Det var en god maade at faa forloebet rundet af paa, og vi fik lige vendt foedslen af Noah kort.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har den medvirkende jordemoder ringet til mig.. Det har min almindelige jordemoder også..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil helt sikkert gerne have en samtale med den jordemoder som var med til min fødsel.... Ikke så meget pga. selve fødslen, men pga. efterforløbet...... Jeg har mange spørgsmål, både omkring hvad der skete, og hvordan det vil påvirke en evt. 3. fødsel.

Inde på sygehuset sagde de at en fødsel aldrig "forældes" og man kan til hver en tid ringe ind og bede om en samtale med jordemoderen...... (så TiaK, jeg synes da du skulle ringe ind på sygehuset og høre om det ikke er det samme hos jer? )

Vi har ikke fået ringet og aftalt en tid endnu, og jeg kan mærke jeg trækker det lidt, fordi jeg er lidt nervøs for hvordan jeg vil reagere når der bliver "rippet op" i det hele :unsure Men skal altså have det gjort!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Under vores indlæggelse på barselsgangen havde den ene af de jordmødre jeg havde under fødslen var på arbejde på barselsgangen nogle dage mens vi var der og der fik vi talt lidt om fødslen, det synes jeg var rigtig rart, så jeg fik bearbejdet oplevelsen, selvom jeg synes jeg havde en god fødsel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Under vores indlæggelse på barselsgangen havde den ene af de jordmødre jeg havde under fødslen var på arbejde på barselsgangen nogle dage mens vi var der og der fik vi talt lidt om fødslen, det synes jeg var rigtig rart, så jeg fik bearbejdet oplevelsen, selvom jeg synes jeg havde en god fødsel :)

Netop min oplevelse - rigtig god foedsel, men alligevel stadig en virkelig staerk oplevelse, som jeg har haft brug for at tale meget om med forskellige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil helt sikkert gerne have en samtale med den jordemoder som var med til min fødsel.... Ikke så meget pga. selve fødslen, men pga. efterforløbet...... Jeg har mange spørgsmål, både omkring hvad der skete, og hvordan det vil påvirke en evt. 3. fødsel.

Inde på sygehuset sagde de at en fødsel aldrig "forældes" og man kan til hver en tid ringe ind og bede om en samtale med jordemoderen...... (så TiaK, jeg synes da du skulle ringe ind på sygehuset og høre om det ikke er det samme hos jer? )

Vi har ikke fået ringet og aftalt en tid endnu, og jeg kan mærke jeg trækker det lidt, fordi jeg er lidt nervøs for hvordan jeg vil reagere når der bliver "rippet op" i det hele :unsure Men skal altså have det gjort!!

Tak for omtanken, det er dog ikkelængere noget der fylder - tror bare jeg har lært at næste gang vil jeg takke ja uanset hvor god min fødsel har været :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det var standardtilbud; man fik tilsendt en kopi af sin journal og kunne så få en samtale, hvis man ringede og aftalte en tid. Det gjorde jeg så, fordi jeg syntes, jeg jo burde få alle tilbud med, men jeg syntes egentlig det var spild af tid, fordi jeg havde haft en god og ukompliceret fødsel og havde haft fin lejlighed til at tale om den og skrive en fødselsberetning allerede. Måske havde det været mere relevant, hvis det var med den jordemoder, jeg fødte med, men tilbuddet var, at det var konsultationsjordemoderen.

Nu skal jeg snart til at føde igen, og jeg regner med, at jeg denne gang kun bestiller en tid, hvis der var noget, der ikke gik glat, og som jeg føler behov for at tale igennem. Men det er rart at vide, tilbuddet er der, hvis jeg har brug for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke været afsted, men har heller ikk fået tilbudet. Så tror, at sådan noget har de ikk på horsens.Dog synes jeg nu godt, at de ku tilbyde det.

Det har de, og er du ikke blevet tilbudt det, så er der sket en fejl...

Jeg var til efterfødselssamtale et par måneder efter jeg fødte (2 år siden) i Horsens, og fik at vide at hvis behovet for endnu en samtale skulle melde sig, så var jeg velkommen til at tage kontakt til dem igen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til samtale med min JM mest pga. det gik så stærkt som det gjorde og pga. det efterspil der var. Min mand havde været skrækslagen for om der var sket noget alvorligt med mig, fordi jeg mistede så meget blod og de slet ikke kunne stoppe det, kaldte læge osv og vi fik egentlig ikke rigtig fortalt noget, mens det hele stod på. For mig var det et kaos jeg havde brug for at få styr på. Jeg brugte dog også samtalen til at lufte ud omkring vores indlæggelse på neonatal, som sad virkelig dybt i mig også stadigvæk 6 måneder efter, hvor jeg blev kaldt ind til samtalen... Jeg kunne godt have brugt samtalen noget før og fortryder bestemt ikke at jeg takkede ja til tilbuddet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til smatale med fødsels-JM... følte, at jeg havde behov for det uden at vide hvorfor. Inden jeg var til smatale med hende, græd jeg hver gang jeg snakkede om fødslen. Jeg ved ikke hvorfor, men der var et eller andet, der gik mig rigtig meget på, selvom jeg havde en rigtig god fødselsoplevelse. Blandt andet følte jeg mig snydt (og gør det stadigvæk), fordi jeg ikke fik overraskelsen og alt det der hører med, når fødslen går igang. Jeg blev sat igang, og hele fødslen igennem skulle mit blodtryk måles og babyen overvåges. Det forhindrede en fødsel i vand, hvilket jeg havde ønsket SÅ meget...

Efter smatalen havde jeg det MEGET bedre med det hele. Jeg vil helt klart gøre det igen næste gang!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft kendt Jordemoder, og altså haft den samme Jordemoder hele vejen igennem. Ovenikøbet en kvinde der er lige gammel med mig selv, og som jeg svinger rigtig godt med. Derfor valgte jeg at bruge samtalen til at sige tak, give Jordemoder Lise en gave og vise hende guldklumpen endnu en gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft kendt Jordemoder, og altså haft den samme Jordemoder hele vejen igennem. Ovenikøbet en kvinde der er lige gammel med mig selv, og som jeg svinger rigtig godt med. Derfor valgte jeg at bruge samtalen til at sige tak, give Jordemoder Lise en gave og vise hende guldklumpen endnu en gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvornår får man tilbudt sådan en samtale?

Er det alle der får det tilbudt? og kontakter de en, eller skal man selv tage kontakt hvis man ønsker en samtale? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvornår får man tilbudt sådan en samtale?

Er det alle der får det tilbudt? og kontakter de en, eller skal man selv tage kontakt hvis man ønsker en samtale? :)

Nej det er ikke alle steder de tilbyder dette.

Jeg har ikk fået det tilbudt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en tid udleveret på sygehuset samme dag jeg havde født.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER