MLM

Hvornår er foster en baby

22 indlæg i dette emne

Hmmm spændende overskrift og emne.

Det undre mig bare, der er jo forskellig opfattelse af tingene, og det skal respekteres i denne tråd.

Hvornår har man en baby i maven?

For mig personligt, er det efter 12-15 uger, når der dukker lidt liv op i maven.

Jeg har aldrig set eller følt at mine børn var babyer før, jeg har ikke drømt om dem ved de to streger som værende babyer.

Husk der er intet forkert eller rigtig jeg undres

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså i mit hovede er et foster først en baby efter de 8 uger - der hvor man kan se hjerteblink på en scanning.

Men i mit hjerte er et foster en baby fra man får en positiv graviditetstest.

Jeg har ingen dybere forklaring, det er bare sådan en følelse jeg har omkring det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt ærligt, så tror jeg først det gik OP for mig at jeg havde en baby i maven da jeg mærkede de små bobler i uge 15/16. Jeg var temmelig flad indtil uge 17, så.... Men jeg kan ikke huske hvornår man siger, at fosteret skifter status til baby, sådan rent medicinsk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså hvis det skal være helt rigtig er det først et foster fra uge ti af. Inden da hedder det et embryo.

Hvad man så personligt vælger at kalde det er jo op til en selv.

Når vi taler om den lille herhjemme refererer vi til baby og har gjort det hele tiden. Det er nemmest for børnene og mest personligt for os. Ville aldrig omtale det som foster blandt familie og venner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men forresten at det skifter fra foster til barn når man går ind i sidste trimester???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt for mig er det nok først i andet trimester - efter NF hvor man også kan se at det virkelig er en baby :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt læger kalde det et foster indtil fødslen. Underligt i mine ører, uanset om det er korrekt eller ej. For mig er det en baby når sædcellen møder ægget. Ganske vist en meget lille baby-spire, som kaldes et foster eller et embryo, men mine følelser for det har altid været, at det er en baby, et lille barn, fra det sekund det begynder at eksistere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig er det en baby fra det øjeblik man bliver gravid... Det er et lille liv der vokser derinde, og har aldrig hængt mig i om det ligner eller ej. For mig betyder det altså fra den dag jeg bliver gravid... så er det et lille nyt liv-altså en babyloveshower.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig var den lille bamse i maven en baby fra det sekundt der dukkede en ekstra streg op på testen :loveshower nu hvor jeg selv er gravid for første gang, og følger meget med i fostrets udvikling, er jeg faktisk overrasket over hvor hurtigt det hele går :blink hjertet slår allerede i uge 6, inden uge 9 har fostret arme og ben, og i uge 10 vil det næsten ligne en baby til en scanning.. :huh

Så hjemme hos os, er det en baby lige fra start :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puh ha godt spørgsmål... hmm... jeg tror at jeg var GRAVID indtil NF, hvor det først dér gik op for mig at der "bor" en BABY/et lille liv i mig. men fra de to streger var jeg følelsesmæssigt involveret i den lille og blev ekstremt beskyttende og nervøs når det gjaldt graviditeten/fosteret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså i mit hovede er et foster først en baby efter de 8 uger - der hvor man kan se hjerteblink på en scanning.

Men i mit hjerte er et foster en baby fra man får en positiv graviditetstest.

Jeg har ingen dybere forklaring, det er bare sådan en følelse jeg har omkring det :)

Altså, jeg så Annas hjerteblink til scanning hos gyn, da jeg var 6+2 ;)

I min verden, er det liv og et menneske, fra det øjeblik sædcellen møder ægget og det sætter sig fast :7himmel

For selvom det endnu ikke ligner et menneske, eller har et synligt hjerteblink, så kan det BLIVE til et menneske med et liv i denne verden, hvis ikke man forstyrrer det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm. Tror for mig handlede det om at et foster er noget, der afhænger af moderen for at leve selvstændigt, mens en baby kan leve uden for maven. Så det ændrede sig nok for mig ved uge 24 eller deromking.

Men jeg ha aldrig sagt, at jeg havde et foster i maven, eller nu kan jeg mærke fosteret. Ordet foster er for mig at se en medicinsk betegnelse, og ikke noget jeg har brugt overfor familie og venner :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm. Tror for mig handlede det om at et foster er noget, der afhænger af moderen for at leve selvstændigt, mens en baby kan leve uden for maven. Så det ændrede sig nok for mig ved uge 24 eller deromking.

Men jeg ha aldrig sagt, at jeg havde et foster i maven, eller nu kan jeg mærke fosteret. Ordet foster er for mig at se en medicinsk betegnelse, og ikke noget jeg har brugt overfor familie og venner :)

:ditto

Faktisk med det hele, altså jeg tror at jeg har kaldt det baby fra den første skanning (fordi foster bare ikke lyder godt at sige, når man snakker om det liv der vokser inde i en), men sådan når jeg tænker over det, så er det nok en "rigtig" baby, når det kan overleve udenfor maven :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke det er en baby, når man lige er blevet gravid. Det har potentiale til at blive det, men er det ikke endnu (imo) Det er et foster, men jeg har dog aldrig brudt mig om ordet foster og aldrig sagt "mit lille foster", men mere Blob, musling eller et andet kælenavn. Jeg har haft en SA 2 gange før uge 10, men jeg synes ikke jeg har mistet en baby/barn, men mistet blobben/fosteret. Jeg har ikke kunnet få mig selv til at kalde den for baby, før jeg kunne mærke liv. Og igen, så er dét jo en meget lille bitte baby, da jeg begyndte at mærke liv (uge 14 og uge 12).

Tror sådan helt nøgternt/definitionsmæssigt, at jeg er med på at det er en rigtig baby, når baby rent faktisk kan klare sig udenfor livmoderen. Omvendt synes jeg det var underligt, da overlægen omtalte K som "når fosteret kommer ud" kort inden K kom til verden. Der var hun klart en baby for mig.

Summa summarum, så tror jeg min pointe er, at jeg synes der er stor forskel på at miste f.eks i uge 8 og så .eks. til termin. I mine øjne kan det faktisk ikke sammenlignes.

Hmm.. kan godt selv høre det lyder lidt rodet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt og spændende emne :lovebk

Jeg mener som flere af jer andre at det er et foster fra sædcellen og ægget mødes.. Da jeg så to streger blev det for mig en baby inden i maven, NF, hjerteblink og bevægelser er bare skønne ting der gør at jeg kan se/føle den.. Men den moderlige sans kom fra stregen, og jeg var ikke på noget tidspunkt i tvivl om at der var liv inden i mig!

:D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener, at man officielt skelner mellem foster og baby efter 6 måneder. Tænker om det kan have noget, at sige i forhold til abort/for tidlig fødsel og dåb eller begravelse.

Hvor tidlig kan man eksempelvis få begravet et foster/baby...? Kan det være derfor, man har brug for en mere officiel definition...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, jeg så Annas hjerteblink til scanning hos gyn, da jeg var 6+2 ;)

I min verden, er det liv og et menneske, fra det øjeblik sædcellen møder ægget og det sætter sig fast :7himmel

For selvom det endnu ikke ligner et menneske, eller har et synligt hjerteblink, så kan det BLIVE til et menneske med et liv i denne verden, hvis ikke man forstyrrer det.

Jeg har også set Ayahs hjerteblink da jeg var 6+? :wub

Men det er jo ikke alle der kan se hjerteblink så tidligt, nogen kan man først senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener, at man officielt skelner mellem foster og baby efter 6 måneder. Tænker om det kan have noget, at sige i forhold til abort/for tidlig fødsel og dåb eller begravelse.

Hvor tidlig kan man eksempelvis få begravet et foster/baby...? Kan det være derfor, man har brug for en mere officiel definition...?

Min veninde, der læser medicin fortæller, at ordet "foster" bliver brugt helt til fødslen.

Det er vist forskelligt hvornår man kan få begravet sit foster/ baby, så vidt jeg ved afhænger det af hospitalet. Læste en artikel om et hospital der gjorde det fra uge 14 tror jeg, og etisk råd ville gerne have de andre til at følge trop.

Kender en, der mistede i uge 17, og den lille dreng blev begravet.

Grænsen mellem abort og fødsel af et (dødsfødt) barn ligger ved uge 22, men man regner det vist for et barn, hvis det har vist livstegn efter fødslen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende tråd :)

Som pumpkins skriver, så er det i læge verdenen et foster helt indtil fødslen.

For mig var det et barn fra jeg testede positivt. Jeg blev ikke mindre ked af at miste et foster end et barn de gange jeg mistede. Desuden synes jeg at det lyder så klinisk med foster :)

Så her er det en baby eller mumitrold ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig er det en baby fra det øjeblik man bliver gravid... Det er et lille liv der vokser derinde, og har aldrig hængt mig i om det ligner eller ej. For mig betyder det altså fra den dag jeg bliver gravid... så er det et lille nyt liv-altså en babyloveshower.gif

Af samme mening har jeg... for mig er det en baby fra de første streger viser sig, et lille levende liv man skal passe godt på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste og jeg har omtalt det som baby, allerede fra vi så de to streger.

Jeg går ikke så meget op i de medicinske termer :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min var en baby da jeg var til NF :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER