Sommerfugl83

Svangerskabsforgiftning?

26 indlæg i dette emne

Har længe ikke været så aktiv herinde - i hvert fald ikke i forhold til at skrive. Men nu har jeg lige brug for lidt luft...

Da jeg var til 25 ugers undersøgelse hos lægen, fik jeg af vide at jeg havde protein i urinen og at mit blodtryk lå lige lidt højere end det burde. Skulle så ind til xtra tjek igår formiddags for at se hvordan det stod til. Som lægen sagde, så kunne proteinen skyldes at urinprøve var blevet "forurenet" af udflåd fra skeden. Så det var jeg jo sikker på.

Da jeg igår var oppe til tjek, gjorde jeg mig derfor virkelig umage for at lave en midterstråle til urinprøven. (ikke helt så let igen). Gik ind til lægen med den formodning at alt nu var fint..... Men mit protein i urinen var nu steget :blink :angry Og hvad betyder det så? (dog var blodtrykket nu fint nok)

Han sagde at det kunne være de første tegn på svangerskabsforgiftning. WHAT? :blink Har derfor fået en subakut tid hos Obstetrisk Ambulatorium på Riget i morgen. Fik af vide at det var vigtigt jeg tog det alvorligt og søgte ro og hvile indtil vi vidste nærmere. Men ro og hvile er jo et vidt begreb!

Jeg selv mente godt jeg kunne tage på arbejde, men manden min var af en anden mening. Ringede til min mor for at få støtte, men hun var ening med min mand. Så har ligget hjemme hele dagen i dag. Virkelig kedeligt.

Min mor tager med mig på ambulatoriet i morgen for at vi er 4 øre der høre frem for 2. Min mand kunne ikke få fri fra job sådan midt på dagen. Håber virkelig på gode nyheder.

Synes det er lige tidligt nok at skulle ligge med svangerskabsforgiftning. Og føler mig jo slet ikke syg. Bare helt almindelig gravid....

Åhh altså....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Håber virkelig på gode nyheder imorgen.

Men som din mand (og mor) siger er det bare om at slappe af nu. Ikke for at skræmme dig men svangerskabforgiftning kan så vidt jeg ved i værste tilfælde gøre at du må føde før tid. Så det er virkelig alvorligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest tillykke med graviditeten! :loveshower Jeg havde slet ikke opdaget at du var gravid og mener at kunne huske fra da jeg startede PB, at I havde forsøgt i noget tid? :)

Og så mht. til svangerskabsforgiftning... Jeg er enig med din mand og din mor. Du skal tage det alvorligt og ikke være på arbejde, men slappe AF! Det er med at få det blodtryk NED! :) MEN, det betyder ikke at du skal være nervøs og panikke. :kram2 Jeg har selv været under mistanke for svangerskabsforgiftning (kan ikke lige huske hvornår første gang - tror det var i en af 20-ugerne), men er alligevel gået fri. :) Men min læge sendte mig til tjek for at være helt-helt-HELT sikker - fordi det netop er så alvorligt, HVIS det er.

Jeg følte mig ikke syg, da jeg var under mistanke, og jeg fik at vide, at nogen kunne mærke en masse selv, og nogen kunne ikke mærke noget som helst. Så desværre er du ikke "safe" bare fordi du synes at du har det fint. Omvendt, kan det sagtens være, at du slet ikke har svangerskabsforgiftning. Jeg ved ikke helt hvor alvorligt urinen er (jeg var selv under mistanke pga. blodtryk og vand i kroppen), men som jeg har forstået det, så er blodtrykket det mest alvorlige symptom. Og hvis det kun har været liiiige på den høje side (men ikke SKYHØJT) så tænker jeg, at det mest er for at gå med livrem og seler og ikke fordi der er noget galt. Jeg var som sagt selv til ekstra tjek på obstetrisk-hvad-det-nu-hedder, og det bestod bare i at de tog blodtryk igen (som var faldet) og nogle blodprøver, som var ok. Og så var den potte ude... :)

Hmm, det bliver vist langt og rodet, men den gennemgående pointe er: Tag det seriøst og slap AF og pas på dig selv. Men vær ikke bange, det er SLET ikke sikkert at der er noget galt :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og :goodluck imorgen :kram2 Håber at det bare er falsk alarm!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv, håber at det er falsk alarm. Men godt at du har taget en slapper idag. Held og lykke imorgen. :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håbet du får godt nyt i morgen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber virkelig på gode nyheder imorgen. Men som din mand (og mor) siger er det bare om at slappe af nu. Ikke for at skræmme dig men svangerskabforgiftning kan så vidt jeg ved i værste tilfælde gøre at du må føde før tid. Så det er virkelig alvorligt.

Jeg fik det samme af vide fre sygeplejersken, da jeg af min mand blev svunget til at ringe og høre om jeg gerne måtte være på arbejde. Hun sagde at i værste fald fik man fortaget akut kejsersnit for tidligt, så man ville ikke få lov at føde selv, hvis man nåede der til.

Men der er jo ikke gået noget af mig, for at være hjemme igår andet end at jeg kedede mig bravt.

Øv, håber at det er falsk alarm. Men godt at du har taget en slapper idag. Held og lykke imorgen. :kram

Håber virkelig også at det er falsk alarm!!!

Håbet du får godt nyt i morgen

Me too!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest tillykke med graviditeten! :loveshower Jeg havde slet ikke opdaget at du var gravid og mener at kunne huske fra da jeg startede PB, at I havde forsøgt i noget tid? :)Og så mht. til svangerskabsforgiftning... Jeg er enig med din mand og din mor. Du skal tage det alvorligt og ikke være på arbejde, men slappe AF! Det er med at få det blodtryk NED! :) MEN, det betyder ikke at du skal være nervøs og panikke. :kram2 Jeg har selv været under mistanke for svangerskabsforgiftning (kan ikke lige huske hvornår første gang - tror det var i en af 20-ugerne), men er alligevel gået fri. :) Men min læge sendte mig til tjek for at være helt-helt-HELT sikker - fordi det netop er så alvorligt, HVIS det er.Jeg følte mig ikke syg, da jeg var under mistanke, og jeg fik at vide, at nogen kunne mærke en masse selv, og nogen kunne ikke mærke noget som helst. Så desværre er du ikke "safe" bare fordi du synes at du har det fint. Omvendt, kan det sagtens være, at du slet ikke har svangerskabsforgiftning. Jeg ved ikke helt hvor alvorligt urinen er (jeg var selv under mistanke pga. blodtryk og vand i kroppen), men som jeg har forstået det, så er blodtrykket det mest alvorlige symptom. Og hvis det kun har været liiiige på den høje side (men ikke SKYHØJT) så tænker jeg, at det mest er for at gå med livrem og seler og ikke fordi der er noget galt. Jeg var som sagt selv til ekstra tjek på obstetrisk-hvad-det-nu-hedder, og det bestod bare i at de tog blodtryk igen (som var faldet) og nogle blodprøver, som var ok. Og så var den potte ude... :)Hmm, det bliver vist langt og rodet, men den gennemgående pointe er: Tag det seriøst og slap AF og pas på dig selv. Men vær ikke bange, det er SLET ikke sikkert at der er noget galt :kram2

Tak for din meget lange smøre. Synes den var beroligende at læse. Tror også det er for at gå med livrem og seler at de gør det. Og hellere blive tjekket en gang for meget end en for lidt. Men man bliver nu alligevel noget nervøs og urolig.

Min mand har selvfølgelig læst en masse om det på nettet og spurgt nogle kollegaer (læger og sygeplejersker), som siger at når man er 1. gangsfødende, er overvægtig samt at hvis ens mor har haft det, så er der 6-7 gange større risiko for at man selv får det. Og jeg kan jo faktisk sætte kryds ved alle tre. 1. gangsfødende TJEK, lidt overvægtig TJEK (har et BMI der svinger mellem 25,5-26 og har allerede taget 10 kg på <_< ), mor til obs for selv samme med søs og jeg TJEK

Satser nu på blot at skulle aflevere endnu en urinprøve, få taget blodtryk samt muligvis nogle blodprøver og så er den potte ude og jeg kan gå stille og roligt hjem og fortsætte som jeg hele tiden har gjort :rolleyes

Og :goodluck imorgen :kram2 Håber at det bare er falsk alarm!

PS og jo - du har ret. Da du blev gravid havde vi prøvet i over 2 år. Startede behandling 4.januar og testede positivt 6. februar, så vi skulle åbenbart blot have et skub i den rigtig retning. I alt gik der knap 2½ år før vi stod med den positive test. Netop af samme årsag, har jeg en pyller mand ifht alt det her svangerskabsforgiftning. Nu har vi været SÅ længe om at komme her til, så nu må der bare ikke ske mig eller musen i maven noget. Søde mand :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh jeg er også en af dem, der har været (og egentlig fortsat er) under mistanke for udvikling af svangerskabsforgiftning. Mit blodtryk har hoppet lidt op og ned, men det har hele tiden været på grænsen til, at de ville gøre noget ved det. Jeg bliver fortsat tjekket hyppigere end normalt. Jeg har også ved JM haft proteinspor i urinen, men ved næste besøg, var stixen helt blank.

Det er jo en tilstand, de tager meget alvorligt, og derfor kan opfølgningen virke lidt hys, når man ellers har det godt. Men det kan jo sagtens bare være ingenting. Og hvis der er noget i gære, så hellere fange det så hurtigt som muligt.

Jeg kan godt forstå din frustration. Var selv helt ude af den, da de først kastede den mulighed op i luften. Har jo haft det så nemt ellers og følte mig ikke syg. Men det behøver man åbenbart heller ikke at gøre.

Jeg håber det bedste for dig :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

STATUS

Endelig hjemme igen.

Hmmm... det gik ikke heeelt som jeg havde håbet.

Min mor kom forbi lidt før med en müslibolle under armen og så kunne vi lige nå en kop kaffe inden vi tog over på riget. Rigtig hyggeligt og en god måde at starte formiddagen på.

Efter ankomst til Riget kom vi faktisk til med det samme. Fik målt blodtryk. Damen udbryder ÅH ÅH og jeg tænker bare Hvad nu da? Det er så noget højt, så bliver lagt ud på en briks i venteværelset, hvor jeg skal slappe af i 10 min. Herefter kommer der en Obstetrikker ud til mig. Hun snakkede lidt frem og tilbae, tjekkede min reflekser og så blev jeg sendt ud og lave en urinprøve. Bagefter kom jeg ind i hendes konsultation, kom op at ligge på briksen og blev scannet. Her så tingene godt ud og sveskepigen vejer nu 900 gr. Ca. 10-12% under normen, men hun følger sin egen kurve. Blev bedt om at blive liggende et par minutter endnu, hvorefter hun målte mit blodtryk for 2. gang. Det var ikke faldet nævnværdigt <_< Urinen blev tjekket. Den var heldigvis tæt på neutral og hun mente den kun kunne falde så meget, fordi jeg havde slappet heeelt af igår og ikke havde været på arbejde.

For at opsummere er jeg nu blevet sat på blodtrykssænkende medicin, som jeg skal tage 3 gange dagligt. Hun ville helst sygemelde mig helt, men har fået lov at tage på arbejde et par timer hver dag indtil min ferie begynder. Men ikke mere end det og jeg skulle være god til at gå hjem! Når jeg så var hjemme, var det forbudt at lave hovederengøring eller ordne babyværelse ect.! Måtte højst lede og fordele arbejdet :huh Hun sagde at hvis jeg ikke kedede mig, så lavede jeg for meget. Fedt altså. <_< :angry Og så skulle vi nok ikke sætte næsen for højt efter vores weekend tur til Berlin i slut august, men vi måtte lige se tiden an. Til slut blev jeg sendt til blodprøvetagning.

Nårh - men der er jo ikke andet at gøre end at høre efter. Så har været på apoteket og har fået 2 nye tider til kontroller. Og hvis jeg skal se det lidt for den positive side, så slipper jeg for rengøring og kan bare futte rundt. Må ud og finde nogle gode bøger jeg kan fordybe mig i.

Og så krydser vi fingre for at vi kan komme til Berlin!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh, det var da en øv-besked at få!!! :kram Men godt at urinen var blevet bedre i hvert fald! Og så må vi håbe at den blodtryksnedsættende medicin hjælper hurtigt også, og at I kan få lov at tage til Berlin! :goodluck

Supertræls at have hængende over sig, men ja, se det fra den lyse side, at du slipper for rengøringen ;) Op med fødderne og smæk en god dvd på, og hyg dig så godt du kan.

God bedring! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ganske kort.. Jeg har stået der hvor du står nu.

Blev indlagt og Silje forløst ved KS uge 33+0 ..

Bliver tankerne for meget, har du spørgsmål eller andet.. Er du MEGET velkommen til at skrive privat PM :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv nej det var da ikke den bedste nyhed, men alligevel så er det godt at lillepigen har det fint derinde og at du ind til videre "bare" skal slappe af derhjemme og se tiden lidt an! Måske medicinen kan sænke blodtrykket så meget at du må arbejde igen :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ganske kort.. Jeg har stået der hvor du står nu.

Blev indlagt og Silje forløst ved KS uge 33+0 ..

Bliver tankerne for meget, har du spørgsmål eller andet.. Er du MEGET velkommen til at skrive privat PM :)

Tusind tak. Det har jeg skrevet mig bag øret!

Lige nu tror jeg ikke helt jeg forstår det. Alt i graviditeten er jo forløbet som smurt indtil nu, så det er meget uvirkeligt.

Men høre i den grad efter hvad lægen har sagt! Men synes det er lidt svært, når jeg ikke føler mig syg overhovedet. Så er det ikke naturligt at skulle forholde sig så meget i ro.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det et virkelig bare ubeskriveligt vigtigt at du hviler dig..

Jeg blev indlagt netop for at hvile, lå i 10dage og måtte end ikke gå de 50m for at hente min egen mad.. KUN på toilet og i bad.

Onsdag eftermiddag var de ved ar sende mig hjem, fordi jeg havde det ok.. Torsdag morgen kom de ind og gav os 30min til akut KS, fordi min krop pludselig ikke kunne mere.

Så ja.. Hvil, hvil, hvil :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det et virkelig bare ubeskriveligt vigtigt at du hviler dig..

Jeg blev indlagt netop for at hvile, lå i 10dage og måtte end ikke gå de 50m for at hente min egen mad.. KUN på toilet og i bad.

Onsdag eftermiddag var de ved ar sende mig hjem, fordi jeg havde det ok.. Torsdag morgen kom de ind og gav os 30min til akut KS, fordi min krop pludselig ikke kunne mere.

Så ja.. Hvil, hvil, hvil :)

Lyder som en voldsom oplevelse :blink Skal nok hvile hvile hvile!!! Især hvis billedet/tilstanden kan udvikle sig så meget på SÅ kort tid :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige som Glowin sige til dig at du virkelig skal hvile. Når lægerne siger det er der noget om det.

Har selv ingen problemer i den retning men min søster er blevet kommanderet sengeliggende og er idag langt nok til at alt er fint skulle hun gå i fødsel og det samme var min fætters kone (hos dem hjalp det desværre ikke).

Som andre har nævnt så se det fra den positive side. Du slipper totalt for rengøring ;-) Manden min har efter både min søster og fætters kones problemer beordret total ro for mig så der er skaffet tons af tøsefilm og diverse mad inden for rækkevidde. Og hæklingen kan sagtens ordnes fra sofaen :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv da, men ja nu er det bare vigtigt at du følger lægens ordre. Jeg lå i en uge, da jeg blødte, og det var så kedeligt, så forstår dig. Er også sygemeldt nu, og kan ikke så meget, og keder mig ofte bravt. Men vi må jo passe på vores små basser. :kuller

Håber alt kommer til at gå godt. :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold nu magle..... Har lige opdaget at jeg onsdag d. 27. juli har:

1. jordermodertid kl. 9

2. Scanning på Riget kl. 10

3. Samtale med Obstetriker kl. 11

Den dag kommer jeg da helt sikkert ikke til at kede mig!

Min mand tog ellers med mig på job igår. Han havde alligevel fri og stolede ikke heeelt på at jeg overholdte min begrænsning på 2 timer. Så da vi ankom, satte han uret til og efter nøjagtig 2 timer, var vi igen på vej hjem. Han er nu meget sød, selvom jeg måske synes det var en lille bitte smule fjollet :rolleyes

I dag har jeg valgt at blive hjemme. Havde virkelig mange mærkelige drømme i nat, så sov egentlig ikke særlig godt plus jeg på et tidspunkt følte mig en smule utilpas. Drak noget vand og faldt i søvn igen. Men tog alligevel ikke chancen og blev derfor hjemme.

Her mellem 12-17 skulle vi gerne modtage vores ny vaskemaskine. Det glæder jeg mig vildt til. Tænk at man kan glæde sig til noget så kedeligt som at vaske tøj :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber alle aftalerne er samme sted for ellers skal det da nok blive stressende ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke da en grim oplevelse du er igennem :(

Håber det går fremad, samt at medicin og hvile har hjulpen. Hvordan går det med dig?

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har i dag været til tjek på Riget. Det gik rigtig godt, hvis jeg selv skal sige det :super Mit blodtryk lå normalt og urinen var blank :yiepie Skal bare fortsætte medicinen og så til tjek igen næste uge.

Hun sagde jeg nu gerne måtte være lidt mere aktiv, men dog med måde. Fik dog alligevel en fuld sygemelding med hjem til resten af graviditeten. Går officielt på barsel d. 17. august, men har lidt ferie inden. Sygemeldingen betyder dog at denne ferie skal overføres til efter barslen. Måske ikke så dumt igen.... :rolleyes

Regner med lige så fine tal i næste uge for så må vi gerne tage til Berlin som planlagt i august :balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var da en fantastisk melding :-)))))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da bare en rigtig dejlig melding. :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en dejlig opdatering :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER