TroldeMor

Baby - smalltalk

19,055 indlæg i dette emne

Liv er allerede en uge i dag :o vi havde sp i dag og hun har taget 300 g på og er oppe på 4 kg nu :yay

 

Sådan! :glad 

 

Så hører jeg til herinde igen, efter vores lillesøster Villa kom til verden igår :)

Indtil videre er hun bare en nem og skøn baby! Hun er meget dygtig til at spise allerede, og det virker til jeg allerede har en del mælk. Det er en helt anden oplevelse end med min første datter Dicte, der blev født for tidligt og var indlagt med sonde i 2 uger før hun var stor nok til at spise selv. Villa spiste allerede da hun var 30 minutter gammel og indtil videre kører det bare :yay

 

Stort tillykke! :biglove Endelig kom hun! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så hører jeg til herinde igen, efter vores lillesøster Villa kom til verden igår :)

Indtil videre er hun bare en nem og skøn baby! Hun er meget dygtig til at spise allerede, og det virker til jeg allerede har en del mælk. Det er en helt anden oplevelse end med min første datter Dicte, der blev født for tidligt og var indlagt med sonde i 2 uger før hun var stor nok til at spise selv. Villa spiste allerede da hun var 30 minutter gammel og indtil videre kører det bare :yay

Tillykke :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, jeg render her og bliver mere og mere nervøs/spændt. Vi skal til bryllup på lørdag (kirke+reception+fest/middag) og skal selvfølgelig have Adam med. Han er fem uger på lørdag.

Er så spændt på hvordan det går. I denne varme er det ikke til at vide hvordan dagen bliver, når vi står op. Nogle dage er han pylret og vil gerne, men vil ikke, hele dagen. Andre dage er der intet at mærke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold fast, hvor føler jeg mig altså usikker i den her flaske/mme jungle :unsure

Jeg aner virkelig intet om hvad der er godt/skidt/absolut no go når så lille en baby skal have sutteflaske!

Mon der er nogen af jer der kan give mig lidt råd? :)

Må sutteflaskerne komme i opvaskmaskinen og så blive skoldet bagefter? Eller skal de altid vaskes op i hånden?

Er det bedst med syrnet eller ikke syrnet mme?

Skal baby have vand ved siden af, for at få nok væske når det er så varmt? Mme tilpasser sig jo ikke babys behov som modermælken gør :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her i varmen kan du tilbyde afkølet kogt vand i en flaske mellem måltiderne.

Tusind tak for svar, søde! :kram2

Det tip med kogt vand i en termokande og noget afkølet kogt vand til at blande i er super! Det vil vi helt sikkert gøre fremover!

Alt det flaske hejs er godt nok bøvlet, i forhold til bare lige at hive brystet frem og amme :unsure

Det kan godt være, at vi skal prøve anden slags mme, end den syrnede allomin, for Alba er nærmest umættelig! På mme pakken står der ca hvor meget en baby på 1-2 måneder bør spise, og Alba spiser meget mere end det, så måske mætter den syrnede mme ikke nok. Er der mon grænser for hvor meget en baby må spise? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg ikke umiddelbart.. Men ellers må man jo gerne give begge dele. En overgang gav vi både blå og grøn allomin, for den grønne allomin gjorde at Elliots mave ikke gik i stå.

 

Vi har 10 flasker herhjemme, og det synes jeg har været rigtig godt. 

 

En pulverdispenser, som Justme skriver, er genial. Vi tager den og en flaske med vand op ovenpå (vi varmer ikke vandet til MME mere - men det skal i gøre med Alba når hun er så lille) og så er det bare blande blande når han vågner :super

 

Det er mega uoverskueligt til at starte med, men i lærer det hurtigt! Ellers er det bare at spørge løs! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ift MME. Så kommer det an på. Hvis Alba er disponeret for allergi, kan man få højt hydroliseret MME på apoteket. Det koster spidsen af en jetjager, men hvis en læge vurderer det er nødvendigt, kan man få tilskud.

Ellers er de alle gode og fine. De mest kendte er NAN og Allomin. NAN er det de bruger på sygehusene - men nogle børn får hård mave af det. allomin gåes i en syrnet og ikke syrnet. Den syrnede er lidt blidere ved maven, men mætter ikke så meget. Den blå mætter mere, men nogle børn gylper og / eller får ondt i maven af den.

Jeg har hørt godt om Baby & me fra Arla. Den skulle ikke give hård mave og skulle være god.

Så længe Alba er så lille, skal det laves på afkølet kogt vand. Det kan anbefales at have en kande stående i køleskabet altid. Til ture kan man supplere med en termokande med kogende vand, og så blande til rette temperatur (det samme om natten er en kæmpe lettelse).

Ja, du kan sagtens vaske flaskerne i opvaskemaskinen. De skal bare være skyldet grundigt først og sutterne gnedet enten i salt eller med en speciel børste (mam og Pigeon har begge lavet en). Når så de er vasket, skal de skoldes. Dette kan gøres i en mikroovn. De fleste flasker skal bruge en sterilisator i mikroovnen - mam kan gør det uden. Flasken skal derefter lufttøre.

Om natten kan det som sagt anbefales at have noget kogende vand i en termoflaske stående klar sammen med en flaske med afkølet kogt vand (det er ok at det ikke er i køleskab i de timer der nu går). Så køb en pulverdispenser, så kan du lave en flaske uden at skulle ud af sengen osv.

Mit bedste råd er faktisk at når i finder den rette flaske - så køb rigeligt af dem. Det er så nederen at skulle vaske flasker efter midnat fordi man ikke lige fik det gjort eller barnet drak en flaske mere end forventet. Vi havde 7 til at starte med - og det var lige lidt nok, synes jeg. Vi endte med 14 af forskellige årsager - og det var mere end nok

Ift disposition for mælke allergi, så kan man bruge Nan HA. Den kan dog ikke bruges ved allergi, da den kun er hydrolyseret i en grad så de fleste proteiner er slået i stykker. Men ved disposition er den helt i orden. Vi fik den anbefalet af en spædbørnslæge på hvidovre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar, søde! :kram2

Det tip med kogt vand i en termokande og noget afkølet kogt vand til at blande i er super! Det vil vi helt sikkert gøre fremover!

Alt det flaske hejs er godt nok bøvlet, i forhold til bare lige at hive brystet frem og amme :unsure

Det kan godt være, at vi skal prøve anden slags mme, end den syrnede allomin, for Alba er nærmest umættelig! På mme pakken står der ca hvor meget en baby på 1-2 måneder bør spise, og Alba spiser meget mere end det, så måske mætter den syrnede mme ikke nok. Er der mon grænser for hvor meget en baby må spise? :unsure

JustMe har sagt alt det vigtige! Det eneste vi gjorde anderledes var, at vi varmede en flaske til rette temperatur inden vi gik i seng, og så puttede vi den ind under Storms dyne.. Det fungerede fint mens han lå i liften, og flasken holdt kropstemperatur! Da han kom over i sin seng, gik den ikke længere dog.. Han sparkede flasken ud, så den lå og blev kold. Nu varmer vi den ikke længere, han får det lunkent!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min stakkels lille pige, der allerede har to kindtænder på vej.. Den ene side er fuldstændig blå-sort og hævet.. :( så ringede til tandlægen, som sagde, at det kan nogle børn godt få, når de får kindtænder.. Synes det er så synd for hende, og kan bedre forstå, at hun kun kunne sove hos mig i nat og kun sov 30 min til lur i formiddags...

Så når hun at få 9 tænder inden hendes 1 års fødselsdag!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min stakkels lille pige, der allerede har to kindtænder på vej.. Den ene side er fuldstændig blå-sort og hævet.. :( så ringede til tandlægen, som sagde, at det kan nogle børn godt få, når de får kindtænder.. Synes det er så synd for hende, og kan bedre forstå, at hun kun kunne sove hos mig i nat og kun sov 30 min til lur i formiddags...

Så når hun at få 9 tænder inden hendes 1 års fødselsdag!

Stakkels lille Vega :kram2 Men sejt hun får så mange :) 

Mia har også to hjørnetænder på vej, men de har godt nok været under vejs længe. Der har været hævelser den sidste måned, så hver gang hun brokker sig uden vi ved hvad det er, snakker vi tænder :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stakkels lille Vega :kram2 Men sejt hun får så mange :)

Mia har også to hjørnetænder på vej, men de har godt nok været under vejs længe. Der har været hævelser den sidste måned, så hver gang hun brokker sig uden vi ved hvad det er, snakker vi tænder :p

Haha.. Det er derfor, jeg elsker tigerspring, så kan man altid give det skylden for pylrethed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger

Jeg søger et råd fra jer nybagte mødre :-)

Hvordan hat i gjort med barselsbesøg?

Kommer folk bare "dumpende" i løbet af dagen ?

Kan man tillade sig at sige fra i forhold til besøg ?

Hvad har i serveret for gæsterne?

Fik i besøg på hospitalet eller i hjemmet?

Fortæl fortæl så jeg kan blive klogere og inspireret :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger

Jeg søger et råd fra jer nybagte mødre :-)

Hvordan hat i gjort med barselsbesøg?

Kommer folk bare "dumpende" i løbet af dagen ?

Kan man tillade sig at sige fra i forhold til besøg ?

Hvad har i serveret for gæsterne?

Fik i besøg på hospitalet eller i hjemmet?

Fortæl fortæl så jeg kan blive klogere og inspireret :-)

På Holbæk sygehus er det besøgstider, mener det er 2,5 time om dagen, fordelt på to perioder.. Det var virkelig rart! Hvis der ikke er besøgstider der hvor man er, så er det måske en god ide, at lave nogle selv.. Jeg havde i hvert fald ikke kunne overskue mere besøg end det!

På barselsgangen kunne man desuden købe en kande kaffe for 20kr., så det var det folk fik! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger

Jeg søger et råd fra jer nybagte mødre :-)

Hvordan hat i gjort med barselsbesøg?

Kommer folk bare "dumpende" i løbet af dagen ?

Kan man tillade sig at sige fra i forhold til besøg ?

Hvad har i serveret for gæsterne?

Fik i besøg på hospitalet eller i hjemmet?

Fortæl fortæl så jeg kan blive klogere og inspireret :-)

Vi tog det som det kom. Det er meget forskelligt hvor smadret man er efter en fødsel og hvor meget man kan overskue. Der var også besøgstid på vores barselshotel, men det var ikke noget man skulle overholde-det stod der bare for vores skyld, så det var nemmere at sige fra. Vi havde egentlig lyst til mange besøg, både der og hjemme. Da vi kom hjem, var det rart hvis folk kom med noget spiseligt, det sagde vi bare til dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvornår er det ca man skal udfase godnat-flasken?

Mia stoppede med at amme da hun blev ni mdr og har siden blot fået en godnat-flaske. Hun er nu 11 og jeg er begyndt at lave den tyndere og tyndere. Jeg tror egentlig ikke hun har brug for den, men den er god i forbindelse med sove ritualet. Jeg mindes bare at der er et tidspunkt de helst skal stoppe med den (pga tandbørstning måske?). Nogen der ved det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvornår er det ca man skal udfase godnat-flasken?

Mia stoppede med at amme da hun blev ni mdr og har siden blot fået en godnat-flaske. Hun er nu 11 og jeg er begyndt at lave den tyndere og tyndere. Jeg tror egentlig ikke hun har brug for den, men den er god i forbindelse med sove ritualet. Jeg mindes bare at der er et tidspunkt de helst skal stoppe med den (pga tandbørstning måske?). Nogen der ved det?

 

Jeg kan ikke lige huske det men er Mia virkelig allerede 11 måneder? :o 

 

Jeg mener faktisk det er omkring 1 års alderen at de siger den ikke er nødvendig mere. Det med tandbørstningen er bare at det er bedst at give den inden tandbørstningen så tænderne ikke bliver ødelagt (så vidt jeg husker ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger

Jeg søger et råd fra jer nybagte mødre :-)

Hvordan hat i gjort med barselsbesøg?

Kommer folk bare "dumpende" i løbet af dagen ?

Kan man tillade sig at sige fra i forhold til besøg ?

Hvad har i serveret for gæsterne?

Fik i besøg på hospitalet eller i hjemmet?

Fortæl fortæl så jeg kan blive klogere og inspireret :-)

Jeg var mega striks og det er jeg glad for den dag idag. Jeg havde fortalt alle, inden fødslen, at jeg havde brug for RO efter fødslen, og at jeg nok skulle give lyd, når jeg havde overskuddet.

Jeg VILLE gerne have tilladt de allernærmeste at komme den dag, hvor min søn blev født, men det var der slet ikke tid til fordi der lige var så meget andet.

Så mine forældre, svigerforældre, søskende, mandens søskende + diverse ægtefæller og børn kom dagen efter på patienthotellet. Og ikke i mere end knap en times tid (vi tog min familie i ca en time inden aftensmad, og min mands i ca en time efter). Dagen efter kom min moster og onkel og min bedste veninde og hendes mand (også nok ca en time hver). Det passede ret godt med, hvad jeg orkede.

Derefter skete der så det, at vi kom på neo natal. Der smed jeg min mobil af h til, og så var Brian mit talerør til verden, og det var absolut minimum af info, der røg frem og tilbage, for jeg magtede ikke andet. Vi kom hjem da min søn var 6 dage gammel og der skulle vi lige lande.

Derefter mener jeg, at vi inviterede dem der havde lyst, sådan at der kom 2-3 mennesker hver 3. dag ca, og i et kort besøg. Vi var i hvert fald meget påpasselige med, at vi fik det ro, vi havde brug for, og selv når folk var på besøg, var der ikke garanti for at de så hverken mig eller baby, for hvis vi havde brug for ro, så gik vi ind i er andet værelse.

Jeg kan ikke lige huske, hvor længe jeg blev ved med at være striks, men det fungerede og alle var rigtig søde til at respektere det :) Og det var jo ikke fordi de SLET ikke måtte komme, vi mærkede bare grundigt efter :)

Så ingen kom dumpede og SELVFØLGELIG kan man sige fra! :)

Jeg havde bagt noget kage lige inden jeg fødte, som vi havde i fryseren, og så supplerede vi op med IKEAs kanelsnegle, som jeg er ret vild med :D Nogen havde også kage med, såvidt jeg husker. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke lige huske det men er Mia virkelig allerede 11 måneder? :o 

 

Jeg mener faktisk det er omkring 1 års alderen at de siger den ikke er nødvendig mere. Det med tandbørstningen er bare at det er bedst at give den inden tandbørstningen så tænderne ikke bliver ødelagt (så vidt jeg husker ;))

Haha, ja det går altså virkeligt stærkt ;)

Kan godt være, vi snart skal droppe den.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger

Jeg søger et råd fra jer nybagte mødre :-)

Hvordan hat i gjort med barselsbesøg?

Kommer folk bare "dumpende" i løbet af dagen ?

Kan man tillade sig at sige fra i forhold til besøg ?

Hvad har i serveret for gæsterne?

Fik i besøg på hospitalet eller i hjemmet?

Fortæl fortæl så jeg kan blive klogere og inspireret :-)

 

Mine forældre kom på barselsgangen 4 timer efter fødslen. De var der i 10 min - bare for at sige tillykke. Det var ok. Ellers kom både svigerforældre, min søster, en veninde og mine forældre (igen!) på barselsgangen i løbet af de to dage vi var der. Da vi kom på patienthotellet kom der løbende besøg.

Hvis jeg skulle gøre det om, ville jeg nok have ventet med besøgene. Jeg var egentlig glad for at de kom, men jeg fik slet ikke brugt nok tid og energi på at få amningen rigtig godt etableret. Jeg havde ingen idé om hvor meget det krævede! Og jeg tror det er derfor vores amning aldrig rigtig kom op og køre. Da vi kom hjem fik vi også løbende besøg.

 

Næste gang kan vores forældre komme sådan rimelig hurtigt - resten må vente til vi er landet og amningen kører. 

 

Vi serverede ikke noget for folk. De havde enten selv med eller måtte undvære. Det var først da vi kom hjem at de fik kaffe, men så lavede de det selv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pyyyyh, vi er vist ramlet ind i første tigerspring :rolleyes

Alba har kun sovet få minutter af gangen siden klokken 13, og hun er SÅ utilfreds hele tiden :(

Håber godt nok hun alligevel gider sove bare en smule i nat, for mor her har altså brug for søvn!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger

Jeg søger et råd fra jer nybagte mødre :-)

Hvordan hat i gjort med barselsbesøg?

Kommer folk bare "dumpende" i løbet af dagen ?

Kan man tillade sig at sige fra i forhold til besøg ?

Hvad har i serveret for gæsterne?

Fik i besøg på hospitalet eller i hjemmet?

Fortæl fortæl så jeg kan blive klogere og inspireret :-)

 

Første gang kom de fleste på patienthotellet i løbet af de første to dage og selvom folk var gode til ikke at blive for længe, så synes jeg faktisk det blev for meget. Vi var ikke så gode til at sige fra. Besøgene gjorde også at jeg måske ikke mærkede godt nok efter med at jeg ikke helt synes amningen gik som den skulle. Mit råd er at mærke efter om det bliver for meget og var ikke bleg for at sige fra! 

 

Den her gang har jeg født her i sommerferien og vi kom hjem med det samme. Mange har været på ferie hvilket har gjort at folk har fordelt det godt. Så den her gang har det ikke været nødvendigt at være striks selvom jeg var parat til det ;) Folk har været gode til at spørge om de måtte komme, ikke blive for længe og spørge om de skulle gå hvis de fornemmede at vi gerne ville have fred. 

 

Generelt synes jeg at folk har været gode til at spørge inden de kom både første og anden gang, folk er gode til at vise hensyn og accepterer et nej og folk forventer ikke det store servering når de kommer forbi :) 

 

Vi har serveret det vi nu engang havde. Nogle gange har vi lige været ude og købe ind og så har der været frugt, kage, sodavand, saft eller lign. Andre gange har vi ikke nået at købe ind og så har der været vand. Det har jeg ikke taget så højtidligt og det er der hellere ingen af de besøgene der har gjort. Der er bare ikke overskud til det med en lille ny. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har den dygtigste baby! VI har kørt 1800 km på tre dage, og han har brokket max en halv time sammenlagt!

Har også lovet ham at han ikke skal i bilen i morgen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er det i morgen tidlig vi skal i vuggestuen for første gang.. Det er bare en vild følelse. Jeg er både ked af det og stolt af min store guldklump :biglove :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er det i morgen tidlig vi skal i vuggestuen for første gang.. Det er bare en vild følelse. Jeg er både ked af det og stolt af min store guldklump :biglove :unsure

Det skal nok gå, søde :kram2 du har en vidunderlig dreng :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal nok gå, søde :kram2 du har en vidunderlig dreng :wub

 

Tak søde! For begge dele :kram2 Vi kører om 10 min! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER