Myliona

Igangsættelse før tid, fordi man beder om det?

20 indlæg i dette emne

Jeg sidder på facebook, og taler med en hvis kone har født i Svendborg.

Han siger at på Svendborg sygehus, kan man uden anden grund end at man gerne vil sættes i gang, blive sat i gang fra 38+0 - Han har 5 børn, der er født der - ingen efter 39+0, da de alle gangene er blevet sat i gang 38+0...

Jeg kan simpelthen ikke "genkende" det? Kan det virkelig passe???

Jeg siger at jeg mener bestemt ikke man nogen steder, sætter i gang før tid, medmindre der er en risiko forbundet med at fortsætte graviditeten enten for mor eller barn..

Men han siger de bare har bedt om en i gangsættelse også fået den..

Kan man virkelig det??? Hvis man kan.. Hvorfor filan er der så ikke flere der gør det????

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det tvivler jeg altså på.. Der må simpelthen være en rigtig god grund til dette..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså.. Han siger de "bare" har bedt om det.. Og jeg må indrømme at jeg også tror det er en løgn..

Jeg VED da at der er grunde til de sætter tidligere i gang.. Hvis barnet har det bedre udenfor maven, hvis man er meget besværet af graviditeten og derfor hæmmet osv, en fra mit fødselsforberedelse blev sat i gang, pga hendes psyke..

Ved også man pga overvægt eller store babyer kan blive sat i gang før..

Men han sige rdet bare er fordi de gerne ville..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder sært - det kan jeg ikke forestille mig er rigtig - de jordemødre jeg havde på mit fødselsforberedelses hold sagde klart og tydeligt at man foretrak ikke at sætte fødsler i gang, men at der jo er omstændigheder der gør at det er den bedste løsning fx det du skriver og så hvis man går over tid!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder sært - det kan jeg ikke forestille mig er rigtig - de jordemødre jeg havde på mit fødselsforberedelses hold sagde klart og tydeligt at man foretrak ikke at sætte fødsler i gang, men at der jo er omstændigheder der gør at det er den bedste løsning fx det du skriver og så hvis man går over tid!

Jeg kan simpelthen heller ikke forstå det..

OG udover det, kan jeg så slet ikke forstå at man vælger det; Nok begynder jeg at være utålmodig.. Men.. Jeg håber da at opleve spændingen ved at fødslen går i gang osv..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ligesom Maja skriver sagde JM til fødselsforberedelse at det er bedst en fødsel selv går i gang. I Viborg har de for nogle måneder siden rettet det til 10 dage i stedet for 13 over tid, men de har allerede ladet det skride, fordi fødslen har bedst af selv at gå i gang. Men der er selvfølgelig stadig omstændigheder der gør at det er nødvendigt at sætte den igang...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, på OUH bliver man "tjekket og scannet" omkring 41+0, og de fleste bliver sat i gang så de har født senest 42+0...

Jeg har også kun hørt at fødslen helst selv skal gå i gang af sig selv, da det er sundest både for mor og baby, og at fødslerne som regel "går bedre" fordi kroppen af sig selv forbereder sig langsomt til fødslen i dagene op til osv...

Jeg kan simpelthen ikke forstå, at de sætter i gang "så tidligt"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg svært ved at forestille mig.

Jeg blev sat igang i uge 39+0, pga hjerteproblemer (hos mig) og begyndende svangerskabsforgiftning og jeg skulle kæmpe for at blive sat igang og de ville på Hillerød ikke sætte igang før uge 39.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender/har hørt om adskillige der er blevet sat i gang før 40 ugende dernede....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender/har hørt om adskillige der er blevet sat i gang før 40 ugende dernede....

Men så er det simpelthen bare noget de gør på Svendborg sygehus??

Havde bare en ide om at OUH og Svendborg havde de samme retningslinjer.. (mange af de ting jeg får, hører til begge steder.. Altså foldere og sådan)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men så er det simpelthen bare noget de gør på Svendborg sygehus??

Havde bare en ide om at OUH og Svendborg havde de samme retningslinjer.. (mange af de ting jeg får, hører til begge steder.. Altså foldere og sådan)

Der er KÆMPE forskel på svb. og OUH.... du kan slet ikke sammenligne de to...

Om de har samme retningslinjer kan jeg ikke svare dig på da jeg jo ikke arbejder nogen af stederne - ved bare der ER forskel...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er KÆMPE forskel på svb. og OUH.... du kan slet ikke sammenligne de to...

Om de har samme retningslinjer kan jeg ikke svare dig på da jeg jo ikke arbejder nogen af stederne - ved bare der ER forskel...

Men ved du grundene til de folk blev sat i gang?

Altså, de sætter jo i gang før tid (Min lillesøster blev også sat i gang på Skejby 38+0-- MEN grunden var tvillinger, der ikke voksede så godt).

Og jeg tænker jo at der MÅ være en grund til at sætte i gang...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men ved du grundene til de folk blev sat i gang?

Altså, de sætter jo i gang før tid (Min lillesøster blev også sat i gang på Skejby 38+0-- MEN grunden var tvillinger, der ikke voksede så godt).

Og jeg tænker jo at der MÅ være en grund til at sætte i gang...

Hmm nææ - min veninde var bange - hun turde ikke gå mere end til 40ende uge...

men hvad de andre.. det ved jeg ikke..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er KÆMPE forskel på svb. og OUH.... du kan slet ikke sammenligne de to...

Om de har samme retningslinjer kan jeg ikke svare dig på da jeg jo ikke arbejder nogen af stederne - ved bare der ER forskel...

Svendborg og OUH hører altså sammen idag, forstået på den måde at Svendborg er satellit til OUH.

Det troede jeg også ville betyde samme service og retningslinjer de steder, det var muligt, men det gør det så tydeligvis ikke... (det burde det jo, når folk får at vide at de skal føde i Svendborg, selvom Odense er nærmest)

Min svigerinde har lige født på Svendborg, og jeg tror altså ikke hun blev tilbudt det... Så det kan jo være at de har været insisterede i en grad, der kunne forstås som at de bliver sat igang af psykiske hensyn...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores er født på Skejby med den første blev jeg sat igang 37-0 pga svangerskabsforgiftning de ville have sat mig igang for men jeg trak den så længe jeg kunne da jeg ikke vil have ham født for tidligt ( for 37-0 ) og nr 2 blev jeg sat igang i uge 38 da JEG ikke magtede og være gravid længere mit blodtryk begyndte og stige og jeg var rigtig bange for at føde om natten hvor der ikke var så mange læger på job ( baby havde en plet på lungen som de ikke kunne sige hvad var og havde fået af vide at i værste fald så ville lungen ikke virke ) men 2 gang var det ikke nemt og overbevise dem med det lykkedes tilsidst gudskelov !!! Det viste sig at han havde lavet en ægte knude på navlestrengen så uden nogen vidste det så var han begyndt og blive rigtig skidt men heldigvis har vi fået en sund og rask lille ballade mager ud af det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Svendborg og OUH hører altså sammen idag, forstået på den måde at Svendborg er satellit til OUH.

Det troede jeg også ville betyde samme service og retningslinjer de steder, det var muligt, men det gør det så tydeligvis ikke... (det burde det jo, når folk får at vide at de skal føde i Svendborg, selvom Odense er nærmest)

Min svigerinde har lige født på Svendborg, og jeg tror altså ikke hun blev tilbudt det... Så det kan jo være at de har været insisterede i en grad, der kunne forstås som at de bliver sat igang af psykiske hensyn...?

Altså, jeg fik at vide at I tilfælde af at der var "overfyldt" på OUH når man gik i fødsel, så blev man sendt til Svendborg og at det var helt på samme måde som at føde på OUH..

De her er ikke blevet TILBUDT at blive sat i gang; De har "bare" bedt om det, også fået lov..

Jeg ved også at psyken er en "lovlig" grund til at blive sat i gang på OUH - Altså, hvis man simpelthen psykisk ikke kan holde til at være gravid (Fx hvis man er bange osv.. RIGTIG bange ;) )

Men jeg har bare ALDRIG før hørt, at man kan blive sat i gang "fordi man har lyst".....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke svare for Svendborg men jeg blev sat i gang før tid i Randers fordi jeg 'bedte om det'. Faktisk lå jeg stortudende og tiggede og bad men meningen er vist det samme ;)

Jeg havde en forfærdelig fødsel bag mig der endte i AKS og var gået med på at prøve at føde vaginalt anden gang -mod at jeg blev sat i gang før tid så han ikke ville blive så stor.

Kan sige at det ikke er sjovt at fremprovokere veer når kroppen ikke er klar. Veer er slemme men sådanne veer er 1000 gange værre (og gav ikke en dyt - så efter 3 dages veer fik jeg KS alligevel for så kunne kroppen ikke mere).

Så man kan også få lov andre steder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke svare for Svendborg men jeg blev sat i gang før tid i Randers fordi jeg 'bedte om det'. Faktisk lå jeg stortudende og tiggede og bad men meningen er vist det samme ;)

Jeg havde en forfærdelig fødsel bag mig der endte i AKS og var gået med på at prøve at føde vaginalt anden gang -mod at jeg blev sat i gang før tid så han ikke ville blive så stor.

Kan sige at det ikke er sjovt at fremprovokere veer når kroppen ikke er klar. Veer er slemme men sådanne veer er 1000 gange værre (og gav ikke en dyt - så efter 3 dages veer fik jeg KS alligevel for så kunne kroppen ikke mere).

Så man kan også få lov andre steder :)

Altså: Du havde jo netop en grund, dette var UDEN grund..

Du var psykisk påvirket - Og du havde nogle oplevelser bag dig som gjorde de ligesom "havde en grund".

Her var det "Goddag, jeg er 38+0, og vil gerne føde" "okay, så sætter vi fødselen i gang". Han "påstår" der ikke var andet end at de bedte om det..

På OUH, kan man også blive sat i gang; Fx hvis baby er stor eller som jeg siger, hvis man psykisk er "bange"..

Men har bare ALDRIG før hørt om nogen der er blevet sat i gang fordi forældrene bare gerne ville at fødslen skulle sættes i gang.. Der har altid været "en grund" - Fx frygt for AKS, morens psyke, morens vægt (På ouh bliver man sat tidligere i gang hvis man er overvægtig), osv..

Men har bare ALDRIG hørt før, at man uden andet argument end at man ikke rigtig lige "gider" vente mere, kan blive sat i gang...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at det lyder mærkeligt, fordi det, som flere andre skriver, ikke er tilrådeligt at blive sat i gang medmindre man går så langt over tid, at man risikerer, at moderkagen stopper med at fungere. Det er klart det bedste, at baby selv får lov til at bestemme, hvornår den vil ud - medmindre forskellige risikofaktorer gør sig gældende...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg synes også at det lyder yderst mærkværdigt, og jeg hælder til at han enten lyver eller også har han misforstået noget og/eller ikke været klar over at der var en grund til at lægerne gav dem lov. Måske har der været noget der gjorde at de tænkte barnet havde godt af at komme ud nu, men hvor forældrene måske ikke blev informeret godt nok om det, så de tror at de "bare" fik lov at blive sat igang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER