Guest

får serveret dyre kølle til aften

21 indlæg i dette emne

Min svigermor holder fødselsdag i dag, og vi skal have dyre kølle til aften, hun siger at da det er opdræt at det så ikke er noget jeg ikke må få men jeg er VIRKELIG i tvivl... for ærlig så er jeg ikke særlig tryg ved det.

Hvorfor er det anderledes når det er opdræt? De kan vel stadig have toxoplasmose? Og hvordan skal jeg lige gribe det an? Hun skal jo ikke lave noget andet bare til mig, men skal jeg så nøjes med tørre kartofler, for jeg må vel ikke engang få sovsen, eller skal jeg tage noget med hjemmefra? Eller er det lige meget når jeg er så langt i graviditeten?

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min kæreste er kok og siger stort NEJ, du må ikke spise det alligevel. Der er også trakiner i, siger han (ved ikke lige, hvad det er), som gravide ikke må få. Det har dyrene, når de går ude, selvom det er opdræt, siger han.

Selv er jeg altid gået med livrem og seler, og jeg ville også undvære.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg spiste jo lidt kød forleden der var en lille bitte bitte smule lyserødt, så jeg skal ikke pege fingre, MEN mit råd ville være, at du ikke satsede. Jeg tror ikke en dyt på, at det har noget at gøre med eget opdræt, for toxoplasmose kan jo - såvidt jeg da har forstået - også fås fra huskatte og jord, og det er jo sådan set også "hjemmeopdræt". Jeg ville sige til din søde svigermor, at det da godt kan være at hun har ret, men af hensyn til hvor forfærdeligt det ville være, HVIS det gik galt, så vil du ikke tage nogle chancer og derfor tager du din egen mad med (eller spiser tørre kartofler, hvis du gider det). Jeg er faktisk lidt i tvivl om det måske endda er endnu mere farligt sidst i graviditeten, men du må ikke hænge mig op på det. :unsure

Øv bøv, men det er mit råd :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Angående tidspunktet i din graviditet: Jeg fandt lige dette:

"Det er ikke alle nyligt smittede gravide, der overfører infektionen til deres foster. Andelen af ufødte, der smittes i graviditeten, er i 13. graviditetsuge omkring 10 % og i 36. graviditetsuge 72 %. Risikoen for smitte fra den gravide til det ufødte barn er således størst i det sidste trimester og mindst i det første trimester. Til gengæld er risikoen for symptomer af den medfødte infektion større, jo tidligere i graviditeten fostret er blevet smittet."

Fra Statens Serum Institut: http://www.ssi.dk/Service/Sygdomsleksikon/T/Toxoplasmose.aspx

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er i tvivl så lad være, det er mit råd :balloons

Og god fest :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :) tror jeg laver en madpakke så...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg er så en af dem som ikke rigtig har haft skænket toxoplasmose en tanke under min graviditet :unsure kan slet ikke huske om jeg har haft spist nogle røde bøffer, men jeg har ihvertfald ikke haft takket nej til noget. Kun tunbøffer har jeg haft sagt nej tak til.

Men jeg synes også du skal gøre det du har det bedst med, så hvis du er i tvivl, så lad være. Det kan jo ihvertfald ikke skade IKKE at spise det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du ikke er tryg ved det, så ville jeg helt klart tage min egen mad med. Fx bare dit eget kød som du kan spise til det tilbehør som der nu engang er. Det er jo ikke fordi du ikke vil have hendes mad - det er bare vildt du ikke kan spise når du er gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg ved fra min svigerfar der er jæger og læge, så er rådyr ikke værre end andet rødt kød (det der er mere farligt er hvis du parterer den selv, for i pelsen er der åbenbart større risiko for toxoplasmose) så hvis du kan lide det så se om du kan få en endeskive der er gennemstegt for så er der ikke risiko for toxoplasmose..

Men du skal selvfølgelig gøre det du har det bedst med :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har taget mit eget mad med. Har det bedst med ikke at spise dyre kølle. De fik tapas til middag så har købt lidt ekstra til det, så spiser jeg rester :) hun er nu meget forstående hvad det angår - hun siger altid at jeg bare skal gøre det jeg har det bedst med og det er i alle henseender. På det punkt er hun fantastisk. :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har taget mit eget mad med. Har det bedst med ikke at spise dyre kølle. De fik tapas til middag så har købt lidt ekstra til det, så spiser jeg rester :) hun er nu meget forstående hvad det angår - hun siger altid at jeg bare skal gøre det jeg har det bedst med og det er i alle henseender. På det punkt er hun fantastisk. :loveshower

Dejligt at hun er sådan :loveshower min svigermor er lige omvendt og synes at jeg og min svigerinde er alt for hysteriske! Bl.a. giver hun min svigerindes søn upastauriserede æg, når han er på besøg, selvom min svigerinde har sagt at hun ikke vil have det pga fare for salmonella <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når vi har vøret ude og der er blevet serveret rødt kød, har de skåret et par skiver og vendt på panden til mig, så det blev gennemstegt.

Sauce har jeg ikke skænket en tanke, det har jo været oppe at koge.

Min familie synes jeg er hysterisk, men det er jeg ligeglad med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når vi har vøret ude og der er blevet serveret rødt kød, har de skåret et par skiver og vendt på panden til mig, så det blev gennemstegt.

Sauce har jeg ikke skænket en tanke, det har jo været oppe at koge.

Min familie synes jeg er hysterisk, men det er jeg ligeglad med.

Jeg har fået rosa kød i graviditeten for læste et sted at hvis det har været over tror det var 65 grader så var der ingen fare - jeg har bare altid fået at vide at dyre/vildt kød var et NO GO for gravide. De må end ikke RØRE kødet. Men om der er noget om det ved jeg ikke - har bare ikke lyst til at løbe risikoen.

Der var ingen sure miner eller løftede øjenbryn over mit valg i går - deres tapas rester bestod også meget af rødt og røget kød, men der var heldigvis noget forskellig pølse også som jeg så spiste i stedet.

De sagde allesammen at jeg skulle gøre som jeg havde det bedst med, for hvis der skete noget ville jeg jo ikke kunne leve med det - så det var rigtig dejligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Guud det har jeg bare slet ikke skænket en tanke. Jeg troede faktisk kun det var harer man ikke måtte spise af vildt kød. Og det ved jeg nemlig også man ikke må røre ved som gravid ifht smitte. Vi har selv avlet kaniner til slagtning tidligere og der gjaldt de samme regler sagde min læge. Men dyrekølle havde jeg faktisk ikke lige tænkt på.

Og hvorfor er det så at man får en ustyrlig lyst til det, når det er NO GO? Suk. Men den er straks taget til mig.... tænk om der skete noget. Godt din svigermor er lydhør overfor dine tanker om det og synes det var ok du havde madpakke med. Sejt af både dig og hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige sige, at hvis kødet har været frosset ned til -20 grader eller varmet op til over +70 så er det ikke farligt at spise vildt, for så dræbes toxoplasmose parasitten og smitter ikke :)

Men hvis man ikke har haft toxoplasmose og stadig er bekymret for det, så skal man selvfølgelig holde sig fra det. Men det vigtigste er at man ikke håndterer det rådt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige sige, at hvis kødet har været frosset ned til -20 grader eller varmet op til over +70 så er det ikke farligt at spise vildt, for så dræbes toxoplasmose parasitten og smitter ikke :)

Men hvis man ikke har haft toxoplasmose og stadig er bekymret for det, så skal man selvfølgelig holde sig fra det. Men det vigtigste er at man ikke håndterer det rådt...

Hmm jeg bliver lige lidt i tvivl.... så hvis man HAR haft toxoplasmose og har dannet antistoffer mod det, så er det ikke farligt at spise vildt eller rødt kød overhovedet eller??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm jeg bliver lige lidt i tvivl.... så hvis man HAR haft toxoplasmose og har dannet antistoffer mod det, så er det ikke farligt at spise vildt eller rødt kød overhovedet eller??

Nej, man kan kun få toxoplasmose en gang, så har du haft det er der ingen fare for at blive smittet og derigennem smitte babyen :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige sige, at hvis kødet har været frosset ned til -20 grader eller varmet op til over +70 så er det ikke farligt at spise vildt, for så dræbes toxoplasmose parasitten og smitter ikke :)

Men hvis man ikke har haft toxoplasmose og stadig er bekymret for det, så skal man selvfølgelig holde sig fra det. Men det vigtigste er at man ikke håndterer det rådt...

I næste graviditet vil jeg testes for det, vi har kat og livet er bare SÅ besværligt når man ikke ved om man har haft det. Men jeg kan næsten ikke forestille mig jeg ikke har haft det, men når man ikke er sikker så hellere undvære. Det er noget med at risikoen for at få toxoplasmose er mega lille, MEN konsekvenserne for fostret er ekstremt store hvis man får det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft toxoplasmose, men aner ikke hvornår??

Det giver ofte kun influenza-lignende symptomer, så det er svært at afgøre. Men det kan jo nemt afsløres i en blodprøve, hvilket mit blev.

Så hvis man har haft meget med dyr at gøre (både levende og døde) kunne det være en god idé at blive tjekket inden en evt. ny graviditet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I næste graviditet vil jeg testes for det, vi har kat og livet er bare SÅ besværligt når man ikke ved om man har haft det. Men jeg kan næsten ikke forestille mig jeg ikke har haft det, men når man ikke er sikker så hellere undvære. Det er noget med at risikoen for at få toxoplasmose er mega lille, MEN konsekvenserne for fostret er ekstremt store hvis man får det.

Ja, konsekvenserne kan være kæmpe store, heldigvis er det meget få der smitter deres barn, hvis man får det.. Men du kan jo blive testet når som helst, det er bare en blodprøve og man får svaret inden for en uges tid. Så selvom du er så langt henne som du er, så kan du da nyde de sidste 6-7 uger med en god bøf osv med god samvittighed :loveshower

Jeg blev testet, da jeg fandt ud af at jeg var gravid og har heldigvis haft det for længe siden :) Det er nemlig bøvlet, især når man har dyr, men også når man som jeg er gift ind i en jæger-familie :rolleyes

Jeg har haft toxoplasmose, men aner ikke hvornår??

Det giver ofte kun influenza-lignende symptomer, så det er svært at afgøre. Men det kan jo nemt afsløres i en blodprøve, hvilket mit blev.

Så hvis man har haft meget med dyr at gøre (både levende og døde) kunne det være en god idé at blive tjekket inden en evt. ny graviditet :)

Ja, det er ikke engang sikkert at man mærker man er smittet med det <_< - så det er jo umuligt at vide, hvis man ikke får tjekket det med en blodprøve :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. toxoplasmose er det vigtigt at vaske grøntsager, vaske hænder, når man har haft kontakt med jord og gerne have handsker på, når man arbejder i haven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER