Christina&Laura

Gudmor og fadder

19 indlæg i dette emne

Hej med jer.

Jeg kommer helt i tvivl. Hvor mange faddere er det man må have?

Til min ældste datter er der 2 faddere og en gudfar. Er der nogle regler om faddere?

Mange knus fra

Christina

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej :)

Jeg mener, at det er mindst tre og højst fem, man skal have. Dog når jeg tænker tilbage på mine niecers dåb var vi kun én fadder og én gudmor pr barn. Men tror måske, at kirken også selv kan tilrette det lidt. Har også hørt om nogen, der fik lov til at have seks faddere. Men ville da måske bare spørge i min lokale kirke, hvis jeg var dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener også at det er 2-5 stykker

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skulle mindst have to faddere, men ved ikke hvad max er... Min mand bar selv Silje, så der var ikke mange vi skulle have på plads

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej :)

Jeg mener, at det er mindst tre og højst fem, man skal have. Dog når jeg tænker tilbage på mine niecers dåb var vi kun én fadder og én gudmor pr barn. Men tror måske, at kirken også selv kan tilrette det lidt. Har også hørt om nogen, der fik lov til at have seks faddere. Men ville da måske bare spørge i min lokale kirke, hvis jeg var dig.

Gudmoren er også "fadder" :) Så hun tæller med i "regnskabet" der.. :) Så der var to :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gudmoren er også "fadder" :) Så hun tæller med i "regnskabet" der.. :) Så der var to :)

Ja det ved jeg godt - men så var vi stadig også kun 2, hvilket strider imod det jeg læste flere steder på nettet om, at man mindst skal være 3.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det ved jeg godt - men så var vi stadig også kun 2, hvilket strider imod det jeg læste flere steder på nettet om, at man mindst skal være 3.

Årh, men det er mindst to :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Teknisk set er der ikke noget der hedder gudmor eller gudfar i kirken. Så i kan vælge 5 faddere, og derudover lige så mange gudforældre i har lyst til. Eller i kan vælge at gudmor og gudfar også er fadder. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh, men det er mindst to :)

Ja, det mente jeg jo også. Fandt bare forskellige steder, hvor der står 3. Men SÅ gik jeg også ind på folkekirken.dk og jeps, det er nemlig mindst 2 :D så vi er helt enige :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Teknisk set er der ikke noget der hedder gudmor eller gudfar i kirken. Så i kan vælge 5 faddere, og derudover lige så mange gudforældre i har lyst til. Eller i kan vælge at gudmor og gudfar også er fadder. :)

Det er da det man kalder den som holder barnet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da det man kalder den som holder barnet?

Ja, men det er mere en titel, som det har fået i folkemunde. Tror dét Pumpkins mener er, at det ikke indgår som en del af dåbsritualet, hvorimod fadderne har en direkte funktion.

At man tillægger gudmoderen/faren en særlig betydning er noget, der er opstået fra folkets side, ikke fra kirkens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, men det er mere en titel, som det har fået i folkemunde. Tror dét Pumpkins mener er, at det ikke indgår som en del af dåbsritualet, hvorimod fadderne har en direkte funktion.

At man tillægger gudmoderen/faren en særlig betydning er noget, der er opstået fra folkets side, ikke fra kirkens.

Årrrh på den måde :P Sikke klog man kan blive af at komme på BK :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årrrh på den måde :P Sikke klog man kan blive af at komme på BK :loveshower

Ja det er fab :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, men det er mere en titel, som det har fået i folkemunde. Tror dét Pumpkins mener er, at det ikke indgår som en del af dåbsritualet, hvorimod fadderne har en direkte funktion.

At man tillægger gudmoderen/faren en særlig betydning er noget, der er opstået fra folkets side, ikke fra kirkens.

Det er rigtigt, men ellers er det rigtigt nok at der jo kun kan være én, enten en gudmor eller -far, da der jo kun er en som kan bære barnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar. Blev da klogere på området.

Da min den største blev døbt der skulle forældrene også være en del af fadderne, så vi havde en gudfar og 4 faddere, hvor min mand og jer var de 2.

Jeg tror, at jeg må spørge kirken, hvad de vil have.

Tak for alle svarene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtigt, men ellers er det rigtigt nok at der jo kun kan være én, enten en gudmor eller -far, da der jo kun er en som kan bære barnet.

Haha, ja det er jeg godt klar over :D Men forstår ikke helt, om det skulle modsige noget af det, jeg har skrevet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså.. Hvis begrebet ikke reelt er bundet op til noget "specielt", og det ikke er noget som sådan, er defineret nogen steder konkret så bestemmer man vel også selv hvor mange gudmødre og fædre der er?

Ellers, kan baby jo bare være ved to forskellige i løbet af gudstjenesten?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså.. Hvis begrebet ikke reelt er bundet op til noget "specielt", og det ikke er noget som sådan, er defineret nogen steder konkret så bestemmer man vel også selv hvor mange gudmødre og fædre der er?

Ellers, kan baby jo bare være ved to forskellige i løbet af gudstjenesten?

Ja det tror jeg da sådan set sagtens, at man ville kunne. Det er måske lidt forvirrende for bebs, men udover dét tror jeg da ikke, at noget ville sætte stopper for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand skal bære vores lille pige og han vil være den ene af de 2 faddere man skal have.

Gudfar og gudmor er ikke kirkelige betegnelser, men noget vi danskere bruger til at adskille fadderne, imellem hvem der holder barnet og hvem der ikke gør: http://da.wikipedia.org/wiki/Fadder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER