Guest

Epidural

69 indlæg i dette emne

Selvfølgelig kan du det! :loveshower Det bliver en stor stor oplevelse for dig- og uanset hvordan det går og hvad der sker, så kan du være inderligt stolt af dig selv- og glæde dig til alt det nye og spændende der kommer til at ske i fremtiden :7himmel Husk at nyd hver eneste dag.. Det er en tid der aldrig kommer igen.. Minderne vil være der for altid :loveshower

Håber du får præsis den fødsel du ønsker dig :) Jeg ved at det kan lade sig gøre at få en helt enorm god og afslappet fødsel... Glemmer aldrig de første glimt af min lille pige jeg fiskede op af vandet og som bare lå og kiggede stille på os imens hun "kom til live".. Det var vidunderligt :loveshower

Tak loveshower.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis der dog bare var en metode hvor man ku være sikker på rent faktisk at få ve pauser...

Jeg frygter ikke smerten fordi jeg ved godt jeg kan, men jeg frygter at blive overvældet og miste "fodfæstet" midt i fødslen pga ve storm, som jeg har prøvet ved min 3. fødsel, hvor veerne den sidste times tid kom med få sekunders mellemrum dvs ikke engang 1 vejrtrækning imellem. Men det er nok bare en "risiko" der stiger med antal fødsler man har bag sig, vil jeg tro. Sorry for et lidt offtopic lille suk her fra.

Faiths indlæg minder mig da heldigvis om hvor fantastisk en begivenhed en fødsel også er, og det er rigtigt at indstillingen betyder rigtig meget. Så jeg vil prøve at glæde mig! :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidst jeg var til fødselsforberedelse snakkede vi rigtig meget epidural - jordemødrene fortalte at nogle gange var DE lidt for gode til at foreslå epidural, selvom man faktisk ikke behøvede den - de sagde også at nogle gange får de fødende ind som bare VIL have den epidural, om de behøver den eller ej, de er så fokuseret på at de skal have den at de glemmer at mærke efter i sig selv om den egentlig er nødvendig!!!

Men den KAN være nødvendig og den kan være lige præcis det der gør at fødslen ikke bliver den dårlige oplevelse som den kan blive for nogen. Så ja som alle andre skriver - mærk efter i dig selv.

Jeg er dog utrolig indstillet på at takke nej, jeg vil prøve ALT ikke medicinsk smertelindring inden det bliver en løsning for mig. Smerte er ikke kun skidt jeg har lige læst at smerter udskiller endorfiner som gør at man efter fødslen føler sig frisk og euforisk i flere timer så argumentet med at være frisk til at tage sig af sit barn holder ikke for mig, det bliver man alligevel det har naturen sørget for ;) (og det var ikke ment som en løftet pegefinger eller en :prik det er bare mine egne overvejelser og holdning til min egen fødsel og en måde at overbevise mig selv om at smerten kan holdes ud).

Og så vil jeg lige anbefale den bog jeg læste det i for der står godt nok mange gode ting i som får nogle brikker til at falde på plads for mig, der er også brugbare øvelser til smerte håndtering.

Bogen hedder "Graviditet, fødsel og Barsel - en håndbog til dig der skal være MOR for første gang" Af Jordemoder Pia Hern og Sundhedsplejerske Helen Lyng Hansen. Jeg købte den til 55 kr i Bilka i går.

Der står nu ikke meget om graviditet, men meget om fødsler og det er det jeg lige faldt for. Derudover står der en masse om den første tid med barnet som jeg glæder mig til at læse. Den er overkommelig og let forståelig og giver mig igen følelsen af at fødslen bare kan komme an - jeg skal nok komme igennem den, det bliver hårdt, det gør ONDT af helvedes til men jeg KAN og VIL klare det!!! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers kan drømmerejse bruges som en måde at komme igennem slemme veer... Jeg havde vestorm i 5-6 timer tidligt i forløbet, og der talte min mand min igennem med en drømmerejse´... Ved ikke om i kender det, men det kan bla findes på sådan nogle no stress cder.. Lidt ala du bevæger dig ud på en grøn eng, fugle pipper... bla bla... Du er afslappet og har fundet et sted hvor du kan arbejde med smerten...

Sådan en historie kom min mand med helt af sig selv midt i det hele, at jeg så endte med en epidural fordi jeg endte med kejsersnit er jo en anden side af sagen.. Men alle udvidelses veer klarede jeg mange timer uden smertelindring, og synes tit man hører at de er de slemme veer da man bedre kan arbejde med presseveerne... Men hvad ved jeg, så langt kom jeg aldrig i forløbet <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers kan drømmerejse bruges som en måde at komme igennem slemme veer... Jeg havde vestorm i 5-6 timer tidligt i forløbet, og der talte min mand min igennem med en drømmerejse´... Ved ikke om i kender det, men det kan bla findes på sådan nogle no stress cder.. Lidt ala du bevæger dig ud på en grøn eng, fugle pipper... bla bla... Du er afslappet og har fundet et sted hvor du kan arbejde med smerten...

Sådan en historie kom min mand med helt af sig selv midt i det hele, at jeg så endte med en epidural fordi jeg endte med kejsersnit er jo en anden side af sagen.. Men alle udvidelses veer klarede jeg mange timer uden smertelindring, og synes tit man hører at de er de slemme veer da man bedre kan arbejde med presseveerne... Men hvad ved jeg, så langt kom jeg aldrig i forløbet <_<

bearhug.gif

Paa det Pilateshold for gravide, jeg gaar paa, der afslutter vi altid med afslapning, hvor vores instruktoer kommer med en visualisering, som vi kan bruge under veerne. Nogle gange er det en seroies gang bla bla, men jeg kan f.eks. bruge en af dem, hvor man gaar paa en strand og maerker sandet, gaar ud i vandet, maerker vandet, maerker boelgerne blive heftige, lade sig glide med til uroen er overstaaet osv... Jeg elsker ogsaa vand, saa det er nemt for mig at forestille mig den visualisering, ligesom jeg kan bruge min vejrtraekning fra konkurrencesvoemning og maaske ligefrem svoemme mig i maal smile.gif

Jeg tror virkelig paa, at det kan goere meget - og som min svigermor siger, saa er det vigtigt ikke at miste sin besindelse 7himmel.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

bearhug.gif

Paa det Pilateshold for gravide, jeg gaar paa, der afslutter vi altid med afslapning, hvor vores instruktoer kommer med en visualisering, som vi kan bruge under veerne. Nogle gange er det en seroies gang bla bla, men jeg kan f.eks. bruge en af dem, hvor man gaar paa en strand og maerker sandet, gaar ud i vandet, maerker vandet, maerker boelgerne blive heftige, lade sig glide med til uroen er overstaaet osv... Jeg elsker ogsaa vand, saa det er nemt for mig at forestille mig den visualisering, ligesom jeg kan bruge min vejrtraekning fra konkurrencesvoemning og maaske ligefrem svoemme mig i maal smile.gif

Jeg tror virkelig paa, at det kan goere meget - og som min svigermor siger, saa er det vigtigt ikke at miste sin besindelse 7himmel.gif

Ha ha... ja det tror jeg hun har rigtig meget ret i :lol

Vi skal bruge vejrtrækningen som fokus og mærke vores krop (men ikke smerten) - Det virkede utrolig godt for mig ved lægen i dag - jeg var inde og få lavet glukose belastningstest og fik det rigtig rigtig dårligt: svimmel, kvalme og svedeture - så jeg åbnede en dør så den kolde luft kom ind og så trak jeg den friske luft dybt ind igennem næsen og langsomt ud gennem munden MED lyd (jeg sad alene i et sepperat venteværelse det meste af tiden) og lukkede øjne og da kvalmen lagde sig kunne jeg tage "rejsen" fra fødderne og op gennem kroppen - sprang dog let og elegant hen over maveregionen :lol - jeg tror virkelig at det var de øvelser der hjalp mig igennem de 2 timer for først kunne jeg slet ikke rigtig finde ud af bare at være der, jeg spændte helt vildt, men da jeg pludselig kom i tanke om vejrtrækningen så gik der ikke lang tid før jeg kunne slappe af i kroppen og det hjalp selvfølgelig rigtig meget at kroppen ikke brugte alt den energi - først forsvandt svedeturen og så kvalmen og efter min "krops rejse" var svimmelheden også væk og tilbage var kun trætheden!!!

Så jeg øver og øver og øver mig i vejrtrækningen, måske det var tilfædigt i dag, men jeg lader tvivlen komme øvelsen til gode - jeg føler jeg kan handle på den ubehagelige situation og det i sig selv hjælper mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha... ja det tror jeg hun har rigtig meget ret i :lol

Vi skal bruge vejrtrækningen som fokus og mærke vores krop (men ikke smerten) - Det virkede utrolig godt for mig ved lægen i dag - jeg var inde og få lavet glukose belastningstest og fik det rigtig rigtig dårligt: svimmel, kvalme og svedeture - så jeg åbnede en dør så den kolde luft kom ind og så trak jeg den friske luft dybt ind igennem næsen og langsomt ud gennem munden MED lyd (jeg sad alene i et sepperat venteværelse det meste af tiden) og lukkede øjne og da kvalmen lagde sig kunne jeg tage "rejsen" fra fødderne og op gennem kroppen - sprang dog let og elegant hen over maveregionen :lol - jeg tror virkelig at det var de øvelser der hjalp mig igennem de 2 timer for først kunne jeg slet ikke rigtig finde ud af bare at være der, jeg spændte helt vildt, men da jeg pludselig kom i tanke om vejrtrækningen så gik der ikke lang tid før jeg kunne slappe af i kroppen og det hjalp selvfølgelig rigtig meget at kroppen ikke brugte alt den energi - først forsvandt svedeturen og så kvalmen og efter min "krops rejse" var svimmelheden også væk og tilbage var kun trætheden!!!

Så jeg øver og øver og øver mig i vejrtrækningen, måske det var tilfædigt i dag, men jeg lader tvivlen komme øvelsen til gode - jeg føler jeg kan handle på den ubehagelige situation og det i sig selv hjælper mig!

Det tror jeg bestemt ikke er en tilfaeldighed og kaempe skulderklap til dig for at kunne det loveshower.gif

Jeg tror paa at mangt en smerte kan fjernes med vejrtraekning og afspaendningsfokus - min menssmerter kan jeg efterhaanden puste ud og det er alligevel en stor ting, naar de ellers har vaeret saa grumme. Saa altsaa, det goer vi ogsaa, naar vi skal foede 7himmel.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inden jeg fødte, havde jeg sagt til mig selv, at hvis smerterne blev for meget ville jeg gerne have en epidural, men min fødsel gik så hurtigt at jeg ikke kunne nå at få den. Og så var smerterne ikke så voldsomme som jeg havde regnet med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er selvfølgelig op til hver enkelt hvad man vælger, og uanset hvad... så handler det bare om at få baby ud, og helst gerne som man selv har ønsket :)

Jeg har ikke rigtigt haft nogen holdning til epiduralen, har prøvet den en enkelt gang. Min første fødsel fik jeg den ikke... fik bistik, dem skal jeg ALDRIG ha igen, de gjorde bare ondt og gav mig ingenting.

Så havde vi en grim fødsel af en dreng i uge 20, der fik jeg den, da jeg blev lovet at alt skulle foregå så smertefrit som muligt, det kom det så slet ikke til. Men epiduralen, udrettede mirakler for mig.

Så skulle jeg føde min søn, 5 uger for tidligt kom han, vandet var gået, uden veer. Så efter en døgn blev jeg sat i gang. Hård fødsel, veerne kom direkte oveni hinanden uden pauser næsmest. Forfærdeligt. Ret langt henne bad jeg om epiduralen, men fornemmede at jordemoderen var lidt imod, så den blev virkelig trukket langt før lægen endelig dukkede op. De nåede kun lige at få mig drejet, og lægge an.... så ville baby ud, og jeg nåede ikke at få den lagt. Det var jeg glad for bagefter :7himmel

Men rosinen her, er der ingen tvivl i mit sind... jeg beder om den hvis jeg føler det går helt over min fornemmelse af hvad jeg kan. Jeg er helt åben og tager det som det kommer. Jeg er hvert fald for epiduralen.. ser den som et hjælpemiddel, og ik bleg for at bruge den for at jeg kan fungere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke læst hele tråden, så kan godt være at andre har sagt det samme tidligere :lolhit

Jeg havde på forhånd valgt epidural fra (det blev så ikke relevant fordi min fødsel alligevel gik så stærkt at vi ikke kunne nå noget som helst). Det gjorde jeg af flere årsager - en kombination af at jeg ikke brød mig om tanken om at nogen skulle rode rundt inde ved min rygmarv og så pga. bivirkningerne ved en epidural. Der er så mange mulige bivirkninger - bl.a. kan den sætte fødslen helt i stå.

Veer bliver stimuleret når vi har smerter - jo mere smerte vi føler, jo mere udskiller vores hjerne et bestemt stof (har glemt navnet) der stimulerer veer (og virker beroligende samt smertestillende samtidig). Så når vi får en epidural og intet smerte føler kan det gøre at veerne også forsvinder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan altså ikke lade være med at smile over at nogen nævner "hovedpine" som en ulempe ved en epi :lolhit Mon ikke man har lidt værre smerter end hovedpine, hvis man vælger at få den? :D

Den hovedpine der omtales, er en såkaldt spinalhovedpine, som skulle være temmeligt smertefuld. Det er ikke bare en almindelig hovedpine der går væk med to panodil. :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den hovedpine der omtales, er en såkaldt spinalhovedpine, som skulle være temmeligt smertefuld. Det er ikke bare en almindelig hovedpine der går væk med to panodil. :wacko

Det har jeg ogsaa laest meget om og hovedpine 24/7 med lille ny baby i hjemmet blink.gif

Barnet kan jo ogsaa blive paavirket...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den hovedpine der omtales, er en såkaldt spinalhovedpine, som skulle være temmeligt smertefuld. Det er ikke bare en almindelig hovedpine der går væk med to panodil. :wacko

I get it, der var en der gjorde opmærksom på det tidligere, så jeg fik lige fornyet respekt for epi-hovedpine :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad taler for og hvad taler imod for jer???

hvad er fordele og ulemper???

Hvilke komplikationer kan opstå/hvad er risikoen?

Hvornår ville i bede om den? Hvis i skulle have den!!!

(jeg vil helst undgå - men syntes det er interessant og vil gerne have nogle gode argumenter for HVORFOR jeg helst vil undgå - nogle ryster nemlig på hovedet af mig og siger jeg bliver klogere, det gør jeg måske også, men jo mere jeg ved jo bedre rustet er jeg til at holde på mit - derudover er det bestemt ikke fordi jeg på nogen måde vil spille sej tager gerne imod mere naturligt smertelindring inkl. de smertefulde "bistik" hvis det hjælper mig)

Fordele: Den tager stort set alle de almindelige ve-smerter, så du kan slappe af og samle kræfter til presseveerne overtager. Den er nem og smertefri at få taget ud igen. Der er ingen risiko for lammelse, som mange tror, da de ikke sætte den i de områder!

Ulemper: hmmm... jeg syntes den gjorde lidt ondt at få lagt (som fire kraftige bistik - de bedøver fire steder)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordele: Den tager stort set alle de almindelige ve-smerter, så du kan slappe af og samle kræfter til presseveerne overtager. Den er nem og smertefri at få taget ud igen. Der er ingen risiko for lammelse, som mange tror, da de ikke sætte den i de områder!

Ulemper: hmmm... jeg syntes den gjorde lidt ondt at få lagt (som fire kraftige bistik - de bedøver fire steder)

Hmmm.... Skoent at den virkede saa godt for dig. Taenker meget enhver kvinde sin foedsel, men tillad mig at kommentere lidt paa det med min skepsiswink.gif

Har hoert om dem, hvor den kun har taget smerterne ensidigt, kun har taget den i 45 min eller saagar har taget hele foelelsesapperatet med sig - man ved det jo reelt ikke paa forhaand.

Lammelse er jo det ultimativt forfaerdelige scenarie og risikoen er meget, meget, meget lille med det, de kan i dag, men foelelsesloeshed, sovende ben mm er ikke usandsynligt.

Har ogsaa laest herinde om de stakler, som er igennem smertehelvede uden lige naar den bliver lagt og hvor de skal forsoege flere gange og flere steder...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm.... Skoent at den virkede saa godt for dig. Taenker meget enhver kvinde sin foedsel, men tillad mig at kommentere lidt paa det med min skepsiswink.gif

Har hoert om dem, hvor den kun har taget smerterne ensidigt, kun har taget den i 45 min eller saagar har taget hele foelelsesapperatet med sig - man ved det jo reelt ikke paa forhaand.

Lammelse er jo det ultimativt forfaerdelige scenarie og risikoen er meget, meget, meget lille med det, de kan i dag, men foelelsesloeshed, sovende ben mm er ikke usandsynligt.

Har ogsaa laest herinde om de stakler, som er igennem smertehelvede uden lige naar den bliver lagt og hvor de skal forsoege flere gange og flere steder...

Tilføjer også lige noget her ;)

Fx har jeg en veninde som den ikke virkede på. Den tog faktisk ikke alle hendes smerter <_<

Mit ene ben blev "lamt", så jeg ku ikke gå på det før næste morgen.

Jeg kan faktisk slet ikke huske at den gjorde ondt at få lagt :unsure Det kunne i hvert fald ikke blive værre end de smerter jeg allerede havde :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige så lige hørt en fortælle at hun blev ukontaktbar efter hendes epidural og fødslen endte i akut kejsersnit så nu tør jeg slet ikke... vil lige meget hvad opleve min egen fødsel... kejsersnit eller ej...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, skræmme historier kan man altid finde... alt kan jo faktisk gå galt her i verden. Men epidural er noget man udsætter sin krop for (og barnet i maven, jeg ved faktisk ikke om der er nogen risiko for barnet mærker bivirkninger?), hvis man vælger det, så må man vel opveje risici og fordele efter ens egne værdier. Jeg syns jeg har hørt og læst mange historier hvor jeg tænkte, hvor var det godt den fødende her kunne få epiduralen, fordi der jo også er en psykisk side af fødslen, andre gange ja der ved jeg ikke om jeg ville mene den er nødvendig, men jeg tror bare det er utroligt vigtigt at man som fødende oplever man har et valg.

Når jeg skal være helt ærlig ved jeg ikke om jeg ville overveje at ta imod epiduralen hvis jeg var førstegangsfødende og ikke havde de erfaringer med fødsler som jeg har. Da jeg sku ha mit første barn var jeg meget imod alt andet end "naturlig fødsel uden indgreb", men epidural var ikke rigtig en valgmulighed dengang for de fleste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik epidural begge gange og kunne ikke have undværet den.. Jeg er blevet sat igang begge gange og min krop er åbenbart ikke med på at samarbejde der og det har været så smertefuldt begge gange.. Sidste gang fik jeg den dog lagt 2 gange, da den ikke virkede første gang.. Derudover endte det i aks, så det var godt jeg havde fået den..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER