Glowin

Kvalme.. :-(

24 indlæg i dette emne

Der er sikkert et par tråde om det her i forvejen, men jeg orker ikke lige at søge.

Well.. Jeg er VIRKELIG ramt af kvalme! Slap helt for det sidst, men jeg skal love for den et gal denne gang :(

Jeg har prøvet med masser af væske, spise regelmæssigt (tvang, for jeg er SLET ikke sulten), har prøvet med en håndfuld mandler.. Hvilket er nooooogenlunde ok.

Men.. Jeg vil så gerne finde den gyldne kur.

Så.. Hvad har virket for dig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det ber forskelligt fra dag til dag, nogle dage hjalp FRISK ingefær, andre dage gav lugten mig kvalme, nogle dage var det fosterstilling på sofaen, nogle dage frisk luft og en gåtur (men det krævede at det blev taget i opløbet) nogle dage en blanding. og så kværnede jeg utroligt mange bananer og frugtstænger.

Ingefæren rev jeg og kom i en flaske vand, det ser lidt klamt ud men det smager lidt citrus agtigt. Man kan også skære et lille stykke af og sluge som man ville med en pille. Men overdriv ikke indtaget, ingefærpiller er for kraftige og kan skade dig og fostret. Jeg tog det kun fra morgenen af og så måske en gang mere hvis kvalmen var ekstra slem.

Nogle har snakket om lakrids og poletter at det har hjulpet dem. Men lige meget hvad man gør så er kvalmen der, den ligger bare mellem tålelig, moderat og "livet er surt".

Prøv ellers med seabands.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Poletter! (altså lakrids) Jeg kan ikke klare mig uden dem de første 12 uger.....

Og øv at du sådan skal rammes, når du nu slap sidst :( :kram2

Og ellers har jeg også været godt hjulpet af alt med citrus!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mariekiks og lakrids hjalp her. Og mælk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

salt lakrids virkede for mig alle gangene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så spiser jeg stort set hele tiden.... Bare en lille smule, for ikke at blive sulten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

B6-vitamin. Det hjalp på mig i løbet af 2 dage - det hjælper ikke på alle, men det kan have en god virkning. Stakkels dig :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må give samme råd som alle de andre piger.... Men nogengange er det bare ikke nok og løbet er kørt = massiv kvalme HELE dagen. <_<

Jeg fik faktisk nogle seabands af min kæreste - hvis jeg tager dem på som det første om morgenen og af som det sidste, så har det faktisk virket bedst herhjemme.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg led også meget af kvalme og oftet opkast

det der hjalp på mig, dog ikke fik det væk, men hjalp var:

- lakris, bedst avr at sutte dem i mig ( har ikke så meget lyst til lakris mere, spiste rigeligt)

- mandler

- og den bedste for mig Dansk vand, gerne med citrus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vand og mariekiks var det eneste jeg kunne spise og drikke da jeg var ramt af kvalmen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde kvalme stort set non stop til uge 28. Jeg syntes jeg prøvede alle de gode råd jeg kunne opdrive og måtte til sidst indse at det åbenbart bare var sådan det skulle være og havde indstillet mig på at det ville varer tiden ud. Heldigvis blev det pludselig bedre for et par uger siden, så det nu kun er indimellem at jeg har kvalme.

Noget der var vigtigt for mig var at spise lidt hele tiden på trods af madlede, ellers blev det blot endnu værre.

Håber at det snart stopper hos dig, da det er utroligt hårdt og dræner en mens det står på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres råd :)

Desværre må jeg helst ikke gå amok i lakridserne pga mit blodtryk.

Jeg må prøve mig frem, men synes det er hårdt når man samtidig har en lille at tage sig af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres råd :)

Desværre må jeg helst ikke gå amok i lakridserne pga mit blodtryk.

Jeg må prøve mig frem, men synes det er hårdt når man samtidig har en lille at tage sig af :)

Åh, puha kan godt huske det med at kombinere træthed/kvalme/hormoner med pasning af en krævende baby-mus hele dagen..... Det er sindsygt hårdt! :kram2

Jeg måtte til sidt have "aflastning" hos begge hold bedsteforældre på skift...... For kunne simpelthen ikke hænge sammen over en hel dag.....

Husk at sige til, og bede om hjælp, om muligt, hvis det bliver for meget det hele...... Du har så bestemt gjort dig fortjent til en pause ind imellem :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor jeg føler med dig! Kastede op i 15 uger og har stadig voldsom madlede :(

Der var ikke noget som hjalp 100%, men motion, masser af søvn og vandmelon/honningmelon kunne gøre situationen mere tålelig! Og ja som de andre siger, så gjorde det det meget værre hvis jeg ikke spiste hele tiden!

Håber kvalmen snart går væk!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig hjalp det rigtig meget hele tiden at have lidt i maven, selv om det besemt ikke altid var det jeg havde lyst til. Men kvalmen blev bare værre, hvis min mave var tom..

Ellers lyttede jeg til min krop så godt jeg kunne. Hvis jeg havde kvalme og fik lyst til noget, var det somregel det, der kunne få kvalmen til at forsvinde lidt. Som regel var det køligt, frisk frugt..

Jeg var også meget glad for mine seabands :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har jo haft virkelig minimal kvalme og mest om aftenen, saa jeg har kunnet sove fra det. Men de faa dage, det saa har vist sig, der har jeg kunnet tage det med Riccola Bolcher - dem i den gule pakke. JEg har ogsaa laest om dem, som finder lettelse i mintkarameller.

B6 er et rigtigt godt raad at proeve - evt. fra Biortho. Man maa godt tage op til 120-30 mg dagligt, evt fordelt i to omgange, saa du er godt daeket ind. Eneste no go er hvis du har en nyresygdom, men det ved du bedst selv. Det virker ret hurtigt, hvis de fungerer paa dig og din kvalme - indenfor 2-6 dage. Hvis ikke de virker efter en uge, saa har det nok ikke effekt paa dig. Men ca. halvdelen af alle kvalmeramte gravide kan hente hjaelp i B6.

Min soester, som var meget kvalmeramt, spiste kiks i sengen inden hun stod op og drak lidt vand.... good20luck.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingefær-the hjalp mig med kvalmen, og den skulle helst have trukket i 10 min. ca. så den var rigtig stærk..

Jeg lagde også mærke til at det var super vigtigt ikke at stresse om morgenen, for så var der bare max kvalme hele dagen.. -Men kan godt se at det er svært at slappe af med en lille :(

Håber snart det bliver bedre for dig :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiste utroligt mange avokadoer der første 18 uger. De mættede godt, lugtede ikke af noget og smagte ikke af særligt meget ;)

Og det allerværste for mig, var hvis maven følte sig tom. Så avokado, knækbrød, æbler og gulerødder var min kur mod heldagskvalme (dog uden opkast)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har sygt meget kvalme allerede, og jeg lider "desværre" under at jeg har rigtig svært ved at kaste op (en slags angst el.lign.)...

For mig hjælper danskvand rigtig meget... Og ellers hjælper det mig at sove videre (hvis man har mulighed for det - jeg har læseferie, men har sovet langt mere end jeg har læst de sidste to uger)...

Men danskvand med citrus hjælper på min kvalme...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik noget kvalmestillende hos lægen begge gange. Havde en tendens til dehydrering pga :puke 8-10 gange dagligt. Intet andet hjalp end det. God bedring :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv Majken jeg har desværre ingen gode råd, men hold da op hvor er I mange, der har haft meget kvalme :puke

Håber snart det går over, så du kan få det bedre :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har kastet op de første 4 måneder i begge mine graviditeter og fandt intet der hjalp <_<

Men det er ikke så længe siden at jeg har hørt at Seaband skulle være fantastiske http://www.seaband.dk/ :glad

Hvem der bare havde vidst det fra start af. Men så ved jeg det da hvis det skulle blive lige så slemt denne gang ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres råd :)

Jeg døjer desværre stadig og er nu på -4kg i forhold til før jeg blev gravid .. Men, jeg har noget at tage af, så det er ok :)

Seabands virker ikke, det samme gælder kiks, mandler, osv.. Alle søde sager er droppet, dvs ALT som smager bare lidt sødt.. Fx yoghurt - kan slet ikke ha jordbær varianten, derimod glider den med appelsin ned.

- Og det er hvad der virker her.. Det syrlige.

Jeg spiser stort set ingen aftensmad længere.. Er vildt sulten, men når jeg har lagt på tallerkenen og spist 3-4 mundfulde er jeg stop-mæt, næsten kvalme-mæt.. Meget mærkeligt.

Well.. Jeg håber det vender snart nu hvor jeg nærmer mig 12. Uge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et godt råd kunne være at spise FØR du bliver sulten. Så hvis du er vant til at spise kl 18, så tager du noget 17.30 i stedet.

Men ved godt det ikke er nemt.

Jeg valgte at "bide" det i mig. Tabte mig henholdsvis 5 og 8 kg pga. det, men hverken læge eller jdm. synes det var alarmerende.

Der er jo (desværre) en del gravide der har det sådan :(

Håber at det kun bliver nemmere for dig fra nu af :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER