Guest

fødselsstillinger

37 indlæg i dette emne

Puh ha... tror også man bliver nød til at indstille sig på at det er det der kan ske, men jeg vil godt nok have en forklaring for det der med bare at blive talt om og ikke forstå hvad der foregår er altså ikke særlig fedt!

Hvis du har overskud til at faa klar besked midt i presseveer laugh.gif

Aj, men er helt enig - haaber bare vi paa en eller anden vis er i "flow"...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Puh ha... tror også man bliver nød til at indstille sig på at det er det der kan ske, men jeg vil godt nok have en forklaring for det der med bare at blive talt om og ikke forstå hvad der foregår er altså ikke særlig fedt!

Det vil jeg normalt også gerne men jeg havde intet overskud på det tidspunkt ;) så vidt jeg husker havde jeg ligget med presseveer i 2 timer da de sagde jeg skulle vendes. Man accepterer meget på sådan et tidspunkt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vil jeg normalt også gerne men jeg havde intet overskud på det tidspunkt ;) så vidt jeg husker havde jeg ligget med presseveer i 2 timer da de sagde jeg skulle vendes. Man accepterer meget på sådan et tidspunkt ;)

:blink WOW!!! Det er underligt de ikke havde gjort noget før så!!! Der er da grænser for hvor længe man kan blive ved!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:blink WOW!!! Det er underligt de ikke havde gjort noget før så!!! Der er da grænser for hvor længe man kan blive ved!

De havde gjort forskellige andre ting på det tidspunkt. Bl.a. ve-drop. Det var hellere ikke langt fra det var endt med kop eller ks for jeg var ved at løbe tør både for kræfter og veer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik sådan lidt i panik på et tidspunkt over fødsler, smertehelvedet og risikoen for "Fidusen" som jo helst skal komme HEL ud!

Nu har jeg fået lidt mere ro på - nok hovedsageligt fordi jeg har besluttet at jeg vil forsøge at føde stående!

Jeg har hørt at når man ligger på ryggen kan man få presset på nogle vener og det kan derfor være MERE smertefuldt - men ved en masse andre fødestillinger er der en masse fordele, bl.a. tyngdekraften.

Hvad tænker I?

Hvordan fødte i?

Hvad er fordelene ved jeres fødestilling?

Ved i hvor man finder mere info?

Noget man skal være forberedt på ved de forskellige fødselsstillinger - fx styrketræning af benene til en stående fødsel! At det i vand godt kan svide lidt etc!

Kom frisk med beretninger og tanker :balloons

Jeg fødte liggende på siden - primært fordi jeg ikke kunne ligge på ryggen pga. smerter ved halebenet. Jeg var 100% overbevidst om at han kom ud i gennem anus - for pokker en smerte min lille numse blev udsat for :rolleyes :lolhit

Ej jeg ville gerne have født i badekar, men det var desværre udelukket fordi Frederik skulle have en kobber-tråd på hovedet så han kunne følges mere nøje samt at jeg skulle have en epiduralblokade, så badekar var ikke en mulighed. Jeg havde ikke gjort de store overvejelser om hvilken stilling jeg ellers ønskede at føde i. Det kom bare til mig undervejs tror jeg! Jeg var oppe på alle fire, på siden og stående mens presseveerne stod på, for Frederiks puls faldt til 89 men steg heldigvis igen efter mine udfoldelser :glad :baby1

Jeg tror ikke du skal tænke så meget over præcis hvordan du ønsker at stå/sidde/ligge og føde dit barn, men ha stillingerne i baghovedet når du når dertil, det kunne jo være de ville afhjælpe smerterne lidt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte liggende på siden - primært fordi jeg ikke kunne ligge på ryggen pga. smerter ved halebenet. Jeg var 100% overbevidst om at han kom ud i gennem anus - for pokker en smerte min lille numse blev udsat for :rolleyes :lolhit

Ej jeg ville gerne have født i badekar, men det var desværre udelukket fordi Frederik skulle have en kobber-tråd på hovedet så han kunne følges mere nøje samt at jeg skulle have en epiduralblokade, så badekar var ikke en mulighed. Jeg havde ikke gjort de store overvejelser om hvilken stilling jeg ellers ønskede at føde i. Det kom bare til mig undervejs tror jeg! Jeg var oppe på alle fire, på siden og stående mens presseveerne stod på, for Frederiks puls faldt til 89 men steg heldigvis igen efter mine udfoldelser :glad :baby1

Jeg tror ikke du skal tænke så meget over præcis hvordan du ønsker at stå/sidde/ligge og føde dit barn, men ha stillingerne i baghovedet når du når dertil, det kunne jo være de ville afhjælpe smerterne lidt...

Så præcist sagt :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde sagt at jeg IKKE ville føde liggende på ryggen men vi forsøgte alle andre stillinger og det lykedes bare ikke. Så desværre blev det på ryggen. Næste gang håber jeg det lykkedes ved at sidde på hug eller lign.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har slet ikke undersøgt forskellige stillinger at føde i, så måske et dumt spørgsmål, men hvad er der med liggende på ryggen, der gjorde at I hellere ville føde på en anden måde? Gør det mere ondt, tager længere tid eller sådan noget? Jeg forstår godt, hvis man har smerter i halebenet el lign, men hvad ellers?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At ligge på ryggen gør det simpelthen sværere for bækkenet at udvide sig, da du har en masse der ligger og tynger ned på det og det ikke er mobilt på samme måde som når du f.eks. står op = flere smerter og længere forløb.. Desuden udnytter stillingen heller ikke tyngdekraften, som man fx gør ved en stående, siddende i hug eller på alle fire-stilling, som jo skulle kunne fremme forløbet med at baby trænger længere og længere ned.. :)

EDIT: Har for øvrigt lagt et link ind i min besvarelse på side 1, til VoresBørns hjemmeside, som laver en fin simpel gennemgang af evt. fordele og ulemper ved forskellige fødestillinger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At ligge på ryggen gør det simpelthen sværere for bækkenet at udvide sig, da du har en masse der ligger og tynger ned på det og det ikke er mobilt på samme måde som når du f.eks. står op = flere smerter og længere forløb.. Desuden udnytter stillingen heller ikke tyngdekraften, som man fx gør ved en stående, siddende i hug eller på alle fire-stilling, som jo skulle kunne fremme forløbet med at baby trænger længere og længere ned.. :)

Ahhh.. Så er det da værd at kigge på andre stillinger og begynde at træne benene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sad/lå på ryggen under presseveerne og med fødderne oppe så jeg kunne tage fat om mine ben når jeg skulle presse. Det virkede helt fint og som det rigtige at gøre. Under veerne stod jeg meget op og svajede fra side til side, og lå også på alle 4 med maven i en sækkestol, men med sengegærdet hejst så jeg kunne gå ned i knæ når veerne kom. Det virkede fantastisk godt, især det med at stå og svaje.

Inden min fødsel havde jeg forestillet mig at jeg skulle have al den smertelindring jeg overhovedet kunne få, og at jeg ihvertfald ikke skulle føde på ryggen. Det endte jo så på ryggen og den eneste smertelindring jeg fik var varmepuder og ilt. Det er bare umuligt at planlægge på forhånd, det handler vist bare om at følge med og gøre det som virker bedst i situationen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte også på ryggen på trods af at jeg havde sagt jeg ville føde i vand. Men det hele gik så stærkt og jeg var så opslugt af mine veer at jeg ikke rigtig tænkte undervejs og bare "fulgte med". Det viste sig at være en sædefødsel og derfor skulle jeg have elektroder på, som kunne overvåge den lille, så vand var alligevel udelukket.

Jeg tror at selv om de havde foreslået mig at komme op af sengen og i en anden stilling end liggende på ryggen, så havde jeg nok ikke kunnet overskue det. Jeg gik HELT død imellem veerne, hvor min kæreste faktisk troede jeg var besvimet... men jeg gik bare ind i sådan en dvaletilstand, hvor jeg slappede heeeelt af. Derfor var det rart for mig at ligge i sengen, så jeg kunne gøre dette.

Jeg startede med at gå rundt på hospitalsgangene med min mand under de første udvidelsesveer i en times tid.

Derefter begyndte de at gøre så ondt at jeg kravlede i seng og lå der en times tid og vred mig.

Og til sidst blev jeg kørt på fødestuen, hvor jeg også var en times tid inden Lise kom ud. Så alt i alt tog det 3 timer fra første ve - presseveerne i sig selv tog ½ time.

Du kan evt. også læse min fødselsberetning her, som er ret detaljeret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER