Guest

fødselsstillinger

37 indlæg i dette emne

Jeg gik sådan lidt i panik på et tidspunkt over fødsler, smertehelvedet og risikoen for "Fidusen" som jo helst skal komme HEL ud!

Nu har jeg fået lidt mere ro på - nok hovedsageligt fordi jeg har besluttet at jeg vil forsøge at føde stående!

Jeg har hørt at når man ligger på ryggen kan man få presset på nogle vener og det kan derfor være MERE smertefuldt - men ved en masse andre fødestillinger er der en masse fordele, bl.a. tyngdekraften.

Hvad tænker I?

Hvordan fødte i?

Hvad er fordelene ved jeres fødestilling?

Ved i hvor man finder mere info?

Noget man skal være forberedt på ved de forskellige fødselsstillinger - fx styrketræning af benene til en stående fødsel! At det i vand godt kan svide lidt etc!

Kom frisk med beretninger og tanker :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det lyder da som nogle gode overvejelser :-)

Jeg fødte Angelina stående og havde et rigtig godt fødselsforløb. Det var ikke som sådan planlagt at jeg skulle føde sådan, men det var den mest behagelige måde for mig at håndtere veerne på. Jeg stod og bøjede mig hen over fødelejet når jeg havde veer. Her i Schweiz bliver man opfordret til at føde i andre stillinger end på ryggen. Du kan evt. læse min fødselsberetning, hvis du har lyst.

Fødte vores ældste datter, Fiona, på hug på en speciel fødeskammel. Kom først ned og sidde på skamlen til allersidst. Ellers stod jeg ved en rippe og gik ned på hug i veerne. Det fungerede også godt men var hårdt for muskerne i benene.

Hvis du har spørgmål siger du bare til :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på ryggen, en gang forsøgte jm at få mig i en anden stilling fordi jeg havde ligget på ryggen i lang tid, men det var meget smertefuldt for mig og kom straks tilbage til ryggen igen.

JEg tror ikke man sådan kan planlægge hvilken stilling man vil føde i, det kommer nok når du går i fødsel, men snak endelig med din JM om du nok ønsker andre stillinger end ryggen at føde i, så hun da inden er forberedt og under fødsel bedre kan guide dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på ryggen, en gang forsøgte jm at få mig i en anden stilling fordi jeg havde ligget på ryggen i lang tid, men det var meget smertefuldt for mig og kom straks tilbage til ryggen igen.

JEg tror ikke man sådan kan planlægge hvilken stilling man vil føde i, det kommer nok når du går i fødsel, men snak endelig med din JM om du nok ønsker andre stillinger end ryggen at føde i, så hun da inden er forberedt og under fødsel bedre kan guide dig.

Helt enig, fødte også på ryggen 1. Gang og på hug anden gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu endte jeg så med kejsersnit, men undervejs i fødslen havde jeg stor gavn af at sidde på en pilatesbold, synes det var lettere at håndtere smerten på den. Det skulle også hjælpe babyen lettere ned i bækkenet, men det var Silje sq for stor til hi hi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville gerne have født stående, men kunne desværre ikke, da jeg fik lagt epi sent i forløbet, så havde ikke 100% kontrol over mine ben.. Så endte med at føde liggende på ryggen.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lå på ryggen da jeg fødte min søn. Der var ikke så meget tid til at prøve forskellige stillinger, da det skulle gå stærkt pga. risiko for iltmangel. Overvejer andre stillinger til denne fødsel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne prøve på knæ eller på hug med den lille, der er på vej. Sidst var jeg på knæ undervejs og lå også på siden, men endte på ryggen, dog ikke som sådan liggende, men mere siddende tilbagelænet, hvor jeg så skulle tage fat i mine ben hive, mens jeg pressede. Bedre end bare liggende i forhold til tyngdekraft og sådan, men jeg tror stadig, andet kunne være mere optimalt. Jeg havde bare ikke fået noget næring så længe, at jeg simpelthen ikke havde kræfter til noget, hvor jeg skulle holde mig selv bare det mindste oppe i pauserne mellem veerne. Næste gang vil jeg sørge for at huske at få lidt at spise undervejs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min soesteer foedte sin nr. to staaende og har raadet mig til at traene benene til at sidde i squat. Det goer jeg saa. I min bog er flere foedestillinger beskrevet og jeg vil egentlig bare saette mig ind i de forskellige muligheder, proeve at ligge/staa/sidde lidt i dem og tale dem igennem med min mand. Det samme med forskellige smertelindrende metoder, rent fysisk(danse, vugge, bold, massage osv) - det er vi igang med at laese om sammen og saa oever vi det. Vi er enige om, at det er bedst for os begge, hvis vi har samme viden og dermed et faelles udgangspunkt.

Derudover har vi et hold venner, som er meget yoga-helse-raw-food-zen-praegede, og de er ved at blive uddannet i yoga for gravide. De bor i UK, men vi tager nogle vejrtraekningslektioner over Skype, som de har behov for at faa oevet sig i at undervise i. Saa der er endnu en win win. Jeg gaar nu til prenatal pilates, er startet igen i dag, og der oever vi ogsaa vejrtraekning, presseoevelser, knibeoevelser og laver styrke og afslapning.

Jeg tror paa, at man kan forberede sig til foedsel. Uanset at mange siger, at det kan man altsaa ikke. Det vigtigste, tror jeg, er ikke at laase sig fast i en bestemt forestilling, men at vaere aaben overfor de forskellige muligheder og begivenheder, ens foedsel bringer. Kort sagt, at det er en fordel at vaere forberedt paa lidt af hvert :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var nogle gode tanker tak :loveshower

jeg er helt sikkert ikke låst fast - jeg har en "jeg vil føde stående HVIS JEG KAN" holdning - derfor vil jeg også gerne høre om andre fødestillinger - er faktisk begyndt at træne benene lidt i dag - Men kan man ikke også sidde på knæ og føde? ved ikke om det er herinde jeg hørte om det - men man kan vel sidde på knæ i sengen med hovedet op over ryg lænet.

Jeg har allerede en pilates/gymnastik bold som jeg sidder på når jeg sidder ved computeren. Den har jeg også hørt skulle være god under veerne.

Jeg vil give min mand den opgave at huske mig på at jeg skal have noget at spise undervejs - jeg tror han har brug for konkrete "opgaver" så han ikke føler sig nytteløs. Han vil også gerne læse om fødsler men han er ikke helt klar endnu til det helt store fødsels forberedelse endnu - det er også fint nok - bare JEG føler jeg ved hvad der foregår så må han godt bare have læst lidt om det så han ikke er total på bar bund når vi kommer dertil. Jeg får nok mest brug for at han ikke går i panik over ikke at kunne gøre noget. Og så skal han vide hvad jeg ønsker - fx naturlig smertelindring med mindre jeg skriger at de skal bedøve mig NU :lolhit

Måske er den rigtige fødestilling for mig på ryggen, men jeg kan faktisk ikke li tanken om at skulle ligge der og glo op på en masse omkring mig - vil hellere bare "vende ryggen til" så jeg ikke føler mig så fanget. Så kan manden holde mig i hånden hen over sengen.

Har i nogle bøger i kan anbefale omkring fødestillinger?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var nogle gode tanker tak :loveshower

jeg er helt sikkert ikke låst fast - jeg har en "jeg vil føde stående HVIS JEG KAN" holdning - derfor vil jeg også gerne høre om andre fødestillinger - er faktisk begyndt at træne benene lidt i dag - Men kan man ikke også sidde på knæ og føde? ved ikke om det er herinde jeg hørte om det - men man kan vel sidde på knæ i sengen med hovedet op over ryg lænet.

Jeg har allerede en pilates/gymnastik bold som jeg sidder på når jeg sidder ved computeren. Den har jeg også hørt skulle være god under veerne.

Jeg vil give min mand den opgave at huske mig på at jeg skal have noget at spise undervejs - jeg tror han har brug for konkrete "opgaver" så han ikke føler sig nytteløs. Han vil også gerne læse om fødsler men han er ikke helt klar endnu til det helt store fødsels forberedelse endnu - det er også fint nok - bare JEG føler jeg ved hvad der foregår så må han godt bare have læst lidt om det så han ikke er total på bar bund når vi kommer dertil. Jeg får nok mest brug for at han ikke går i panik over ikke at kunne gøre noget. Og så skal han vide hvad jeg ønsker - fx naturlig smertelindring med mindre jeg skriger at de skal bedøve mig NU :lolhit

Måske er den rigtige fødestilling for mig på ryggen, men jeg kan faktisk ikke li tanken om at skulle ligge der og glo op på en masse omkring mig - vil hellere bare "vende ryggen til" så jeg ikke føler mig så fanget. Så kan manden holde mig i hånden hen over sengen.

Har i nogle bøger i kan anbefale omkring fødestillinger?

Jeg laeste det ogsaa som et oenske og ikke et "krav" til din egen foedsel :)

Jeg laeser "Pregnancy, Childbirth and the Newborn" af Penny Simkin. Den er paa engelsk, men virkelig, virkelig udfoerlig. Selvom den er pro-natural birth, saa er alle smertestillende former skildret med fordele og ulemper, der er afsnit om komplikationer i baade graviditet og foedsel og kejsersnit. Der er rigtig meget om foedsel, smertelindring paa naturlig vis, foedselshormonerne og hvordan man selv kan paavirke dem til fordel for foedsel og afsnit til mand/hjaelper. Vi foelger oevelsesplanen, som hun anbefaler at starte paa senest en maaned foer, men er lige gaaet igang med at laese de kapitler.

Mener at den stilling, du naevner, er en form for knae-albue-stilling...

Hun anbefaler at man tager stilling i en foedselsplan - og ioevrigt er aaben for alt, som vi allerede har sagt, vi er :) Og at man, hvis man f.eks. har bestemt sig mod epidural, aftaler et kodeord, saa det er helt klart, hvis et aegte oenske om epi skulle indfinde sig. Saa kan mand forstaa, at smerterne er staerke, men at epi ikke er noedvendig, selvom kvinde lider. Det samme gaelder det modsatte, altsaa pro-epi.

Hun skelner ioevrigt mellem at have smerter og at lide... det er jo ogsaa en pointe, man lige kan tage med sig selv - senest under foedsel lol_hitting.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg har udbredt mig lidt om emnet men gør det gerne igen.

1. barn fødte jeg halvsiddende på fødelejet med fødderne på nogen støtter og et spejl til at se babys hoved komme frem. Det gik alt sammen meget hurtigt, jeg fødte 22 min efter ankomsten til sygehuset og tror jeg pressede i mindre end 10 min. Stillingen var god for mig fordi jeg følte jeg havde kontrol over situationen.

2. barn fødte jeg i vand, det var ikke noget særlig godt fødekar (Skejby sygehus) bare et slags xl badekar, og der var ikke rigtig noget jeg kunne holde ved eller støtte ved, og det syns jeg var svært under presseveerne. Det gik nu også ret hurtigt, ca 2 presseveer.

3. barn fødte jeg stående på knæ og albuer på fødelejet, det var en rigtig god stilling fordi jeg havde meget ondt bagtil ved korsbenet, og her var ikke noget pres mod. Måtte stå sådan og gispe to veer før jeg måtte presse, og fødte derefter i næste presseve.

Jeg syns det er en rigtig god ide at overveje fødestillinger, mest for at holde sig åben overfor muligheder, der kan være gode at bruge under fødslen. Det er klart at man ikke kan planlægge så meget i detaljer, men jeg vil da anbefale at man prøver sig lidt frem undervejs under veerne for at finde den stilling som man befinder sig bedst med, og jeg er ret sikker på din JM vil støtte det og hjælpe dig med at finde egnede stillinger hvis du spørger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Generelt omkring fødsel handler det for mig om at gøre mig så mange tanker og overvejelser om den som muligt og derved have en klar idé om hvad jeg som udgangspunkt vil/ikke vil, uden at tro jeg dermed har planlagt forløbet eller at præferencer ikke ændrer sig, når jeg først står i det... Synes bare det er vigtigt at have tænkt over og snakket med manden om, hvad jeg grundlæggende føler ift. ting som smertelindring, ingangsættelse og fremskyndelse, kejsersnit og selvfølgelig fødestillinger...

Selv tænker jeg, at jeg som udgangspunkt gerne vil alt andet end at ligge ryggen - om det så er at stå, sidde på hug, ligge på siden eller på knæ/albuer, tænker jeg nok skal komme helt naturligt, ved at noget bare føles mere rigtigt end andet, når der skal arbejdes med veerne og slappes af og sikkert også vil veksle som processen skrider frem.. Har et håb om at komme til at føde i vand, eller i hvert fald bruge det som smertelindring.

Fandt denne fine gennemgang af nogle forskellige fødselsstillinger med et lille oprids af evt. ulemper/fordele inde på Vores Børn's hjemmeside - SE HER. Synes det er fin inspiration/springbræt for overvejelser om egne præferencer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super

Jeg har set den før - men linket blev væk - nu bogmærker jeg den :tak

Jeg vil se om ikke jeg kan finde den bog Camillat den lyder virkelig brugbar tak!

Og tak for gennemgang Saga! Lyder som om du har forholdsvis nemt ved fødsler, eller også hjælper stillingerne bare godt :wee

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og tak for gennemgang Saga! Lyder som om du har forholdsvis nemt ved fødsler, eller også hjælper stillingerne bare godt :wee

Tror lidt det første, jeg er vist en af de heldige hurtige, måske er det snarere mine brede hofter :whistling Men jeg har også haft meget lyst til at føde naturligt og læst og lært så meget jeg kunne... Den sidste JM jeg fødte med sagde bagefter at jeg var heldig at mit væv er så flexibelt (pænt udtryk for slap skede?) :blush men det er jo rart jeg heller ikke revner.

Jeg ved godt de fleste førstegangsfødende bruger lidt mere presse tid, ½-1 time er vist meget normalt, og så er det vel med at finde en stilling man kan holde til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Isaac blev født ved akut kejsersnit, men ellers var det blevet liggende på ryggen. Jeg fik nemlig epi, som tog følelsen i begge ben, jeg kunne slet ikke gå på dem, så det havde endt sådan. Men jeg har hørt gode ting om at føde stående

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg fødte liggende på ryggen. Men undervejs var jeg oppe og sidde på en fødestol, hvilket var super godt. Tyngdekraften hjalp godt til (jeg havde ikke kræfter til at stå op.)og det havde håndtag på begge siderne som var gode at holde fast i, jeg følte at det gav med lidt ekstra kræfter.

Denne gang vil jeg gerne i vand, ellers tror jeg vil bruge fødestolen igen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg endte med at føde på ryggen fordi jeg blev beordret derom. Jeg havde ligget på siden det meste af tiden og lå rigtig godt syne jeg selv, men JM ville have mig om på ryggen fordi Ronja var stjernekigger så jeg havde egentlig ikke så meget valg. Grunden til jeg hellere ville ligge på siden var at jeg har problemer med at min lænd låser når jeg ligger på ryggen og det er bare ubehageligt, men det endte alligevel med at være ryggen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg endte med at føde på ryggen fordi jeg blev beordret derom. Jeg havde ligget på siden det meste af tiden og lå rigtig godt syne jeg selv, men JM ville have mig om på ryggen fordi Ronja var stjernekigger så jeg havde egentlig ikke så meget valg. Grunden til jeg hellere ville ligge på siden var at jeg har problemer med at min lænd låser når jeg ligger på ryggen og det er bare ubehageligt, men det endte alligevel med at være ryggen.

Oh, det er min eneste "frygt" i forhold til at foede - at blive beordret til et eller andet... Var det ikke ubehageligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oh, det er min eneste "frygt" i forhold til at foede - at blive beordret til et eller andet... Var det ikke ubehageligt?

Meget! Især fordi jeg ikke forstod hvorfor jeg ikke måtte blive liggende som jeg lå bedst og de sagde bare at jeg skulle derom og at det var det bedste for barnet på det tidspunkt.

Jeg kunne ikke selv komme rundt og jeg kunne ikke bevæge mig ordentlig da jeg kom rundt. Jeg accepterede uden så meget bøvl for jeg var meget langt væk og inden fødslen havde jeg også sagt til mig selv at jeg ville gøre som de sagde hvis de mente det var det bedste og det tror jeg betød meget selvom jeg var langt væk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget! Især fordi jeg ikke forstod hvorfor jeg ikke måtte blive liggende som jeg lå bedst og de sagde bare at jeg skulle derom og at det var det bedste for barnet på det tidspunkt.

Jeg kunne ikke selv komme rundt og jeg kunne ikke bevæge mig ordentlig da jeg kom rundt. Jeg accepterede uden så meget bøvl for jeg var meget langt væk og inden fødslen havde jeg også sagt til mig selv at jeg ville gøre som de sagde hvis de mente det var det bedste og det tror jeg betød meget selvom jeg var langt væk ;)

Pyha! Ja det vigtigste er jo at barnet kommer godt og levende ud, trods alt!

Det er også min frygt, fordi jeg ved jeg kan være stædig og ha mine gode ideer om hvordan jeg gerne vil gøre tingene, og under en fødsel er man ikke nødvendigvis så god til at tænke rationelt. Altså at skelne, om det er rimeligt det JM ber mig om, for hvis det er fordi barnet får det skidt eller sådan noget er jeg helt villig til at pakke mine gode ideer væk og adlyde, men ellers syns jeg ikke det er spor sjovt at blive beordret til noget som helst og vil gerne selv ha lov at bestemme over min egen krop og fødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pyha! Ja det vigtigste er jo at barnet kommer godt og levende ud, trods alt!

Det er også min frygt, fordi jeg ved jeg kan være stædig og ha mine gode ideer om hvordan jeg gerne vil gøre tingene, og under en fødsel er man ikke nødvendigvis så god til at tænke rationelt. Altså at skelne, om det er rimeligt det JM ber mig om, for hvis det er fordi barnet får det skidt eller sådan noget er jeg helt villig til at pakke mine gode ideer væk og adlyde, men ellers syns jeg ikke det er spor sjovt at blive beordret til noget som helst og vil gerne selv ha lov at bestemme over min egen krop og fødsel.

Jeg er normalt også stædig men et eller andet sted havde jeg indstillet mig på at jeg skulle gøre som de sagde og heldigvis var min mand der jo også og kunne hjælpe og jeg mener også han sagde at jeg skulle gøre det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget! Især fordi jeg ikke forstod hvorfor jeg ikke måtte blive liggende som jeg lå bedst og de sagde bare at jeg skulle derom og at det var det bedste for barnet på det tidspunkt.

Jeg kunne ikke selv komme rundt og jeg kunne ikke bevæge mig ordentlig da jeg kom rundt. Jeg accepterede uden så meget bøvl for jeg var meget langt væk og inden fødslen havde jeg også sagt til mig selv at jeg ville gøre som de sagde hvis de mente det var det bedste og det tror jeg betød meget selvom jeg var langt væk ;)

Det er helt sikkert ogsaa vigtigt at vaere aaben for andre ideer. Det er lige det med at det helst skal give mening for mig, der jeg maaske vil blive bedt om... Men tak for at du deler det, for det er altsaa som sagt min eneste frygtKiss.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt sikkert ogsaa vigtigt at vaere aaben for andre ideer. Det er lige det med at det helst skal give mening for mig, der jeg maaske vil blive bedt om... Men tak for at du deler det, for det er altsaa som sagt min eneste frygtKiss.gif

Det var så lidt :) Jeg synes det er vigtigt at kunne forberede sig på alt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg endte med at føde på ryggen fordi jeg blev beordret derom. Jeg havde ligget på siden det meste af tiden og lå rigtig godt syne jeg selv, men JM ville have mig om på ryggen fordi Ronja var stjernekigger så jeg havde egentlig ikke så meget valg. Grunden til jeg hellere ville ligge på siden var at jeg har problemer med at min lænd låser når jeg ligger på ryggen og det er bare ubehageligt, men det endte alligevel med at være ryggen.

Puh ha... tror også man bliver nød til at indstille sig på at det er det der kan ske, men jeg vil godt nok have en forklaring for det der med bare at blive talt om og ikke forstå hvad der foregår er altså ikke særlig fedt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER