Ezri

Fertilitetsbehandling og BMI

29 indlæg i dette emne

Manden og jeg har efterhånden prøvet i temmelig lang tid. Så vi er begyndt at snakke om, at vi måske skal i behandling. Men er der nogen regler for, hvor højt mit eller mandens BMI må være, før de vil behandle os?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kender ikke reglerne, men ved at min veninde fik at vide at hun skulle tabe sig, før de kom i behandling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender ikke reglerne, men ved at min veninde fik at vide at hun skulle tabe sig, før de kom i behandling.

Ned til et bestemt BMI eller bare sådan generelt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ned til et bestemt BMI eller bare sådan generelt?

Er ret sikker på det var ned til et bestemt bmi.. Men hun vejede også 25 kg for meget, men det var ikke sådan helt ned til ekstremt.. Mener det var til et bmi under 30 - 27 tror jeg var målet.. hmm.. <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at det er forskelligt fra klinik til klinik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener også det er forskelligt fra klinik til klinik. Men hvis du ved hvilken klinik I hører under, så kan det være det står på hjemmesiden. Ved ikke om manden bliver bedt om at tabe sig. Min mand fik ikke noget at vide omkring det overhovedet, selvom han er overvægtig. Men han afleverede også en normal sædprøver. Ved ikke om det kan have betydning. :goodluck håber snart det lykkes for jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er ret sikker på det var ned til et bestemt bmi.. Men hun vejede også 25 kg for meget, men det var ikke sådan helt ned til ekstremt.. Mener det var til et bmi under 30 - 27 tror jeg var målet.. hmm.. <_<

WOW! Så skal den vist stå på vand med vand på de næste 6 måneder, hvis jeg skal nå det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mener de ved os sagde omkring 30 - bmi... men er ikke sikker.. men det er noget i snakker med dem om den første gang man kommer på fertilitetsklinikken. tror det er meget individuelt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at det er forskelligt fra klinik til klinik.

Jeg mener også det er forskelligt fra klinik til klinik. Men hvis du ved hvilken klinik I hører under, så kan det være det står på hjemmesiden. Ved ikke om manden bliver bedt om at tabe sig. Min mand fik ikke noget at vide omkring det overhovedet, selvom han er overvægtig. Men han afleverede også en normal sædprøver. Ved ikke om det kan have betydning. :goodluck håber snart det lykkes for jer :)

Havde ikke lige overvejet at kigge deres hjemmeside... blush.gif Men der står ikke noget om vægt - bare om processen fra henvisningen fra lægen og videre frem...

Og tak :) Håber også det lykkes uden behandling...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil også lige sige at det er vist mest kvinden der blir bedt om at tabe sig..

Min mand er lidt overvægtig, men Brædstrup bad ham ikke om at tabe sig og han leverede også normale tal i forhold til sædprøven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På Rigshospitalet fik jeg at vide, at hvis mit BMI var over 30, ville det nedsætte min mulighed for at blive gravid. Man kan sige, at BMI er jo udtryk for en eller anden form for gennemsnit, men det er nok meget fornuftigt at have det med i overvejelserne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På Rigshospitalet fik jeg at vide, at hvis mit BMI var over 30, ville det nedsætte min mulighed for at blive gravid. Man kan sige, at BMI er jo udtryk for en eller anden form for gennemsnit, men det er nok meget fornuftigt at have det med i overvejelserne.

Det er det helt sikkert. Og det er også derfor jeg allerede har tabt 10 kg, og vægten er stadig på vej ned ad... Men kan de nægte at lade være med at behandle os, eller stille krav om at jeg /vi SKAL tabe så og så meget, inden vi kan få behandling?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Dronninglund hvor vi hører til, skal BMI'en helst være under 30

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det tror jeg godt de kan. Jeg ved ikke, hvor meget for meget man skal veje, før de siger nej til behandling, men jeg ved, jeg har hørt om det. Man kan sige, at det måske giver meget god mening ikke at udsætte kroppen for en temmelig hård behandling, som den alligevel ikke kan tage imod.

Men hvor er det flot, du har tabt dig så meget! :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg har ser flere steder, og også fået oplyst af min læge,at kravet for behandling idet offentlige er som følgende:

Under 35år = Bmi<30

Over 35år = Bmi<35

Privat er reglerne knap så stramme, men desværre er der jo nu engang større chance for held med behandlingen hvis BMI ikke er for stor.

Jeg har selv en BMI på 38, og kæmper helt vild sammen med min læge, for at få den nedad inden jeg sendes videre til behandling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi fik vores første brev fra fertilitetsklinikken, stod der følgende:

Klinikkens mål er, at kvindens BMI Ikke må være højere end 29 ved behandlingsstart. Men i visse tilfælde kan en højere BMI accepteres, forudgået af et aftalt vægttab - oftest 10 %.

Dog vil behandlingen ikke blive påbegyndt ved en BMI > 34

Jeg fik af vide jeg skulle tabe mig til en BMI på 30, hvilket var omkring 20 kg. inden jeg ville komme i behandling, og som de sagde var det ikke for at være ond ved mig, men for at optimere chancen for graviditet. Der var ikke noget krav om vægttab til manden.

Du kan evt. læse mere i min tråd "min vej til graviditet"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op... Det synes jeg godt nok er meget lavt... Hvad så, hvis det ikke er kvinden, der er problemet? Altså jeg har ikke PCO og jeg har ÆL hver måned, men jeg frygter lidt at det er min mands sædkvalitet, der er lav... Skal jeg så stadig tabe mig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja for det er dig, der skal være gravid. Problemet var jo heller ikke mig, men min mand i og med han blev snippet for mange år siden.

Jeg var virkelig frustreret over at skulle tabe mig så mange kg, og havde også følelsen af at jeg da aldrig nåede det, men jeg klarede den på under 8 måneder. Vil lige sige jeg startede ud med en BMI på 36 og fik den ned i 30

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en hård omgang at være igennem.. men jeg kan som sådan godt følge lægen i at det er mest hensigtsmæssigt, at man ikke er alt for overvægtig når der påbegyndes behandling..

Og et vægttabsforløb er jo også en fair pris for en skøn, sund og rask baby :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Nej, det handler ikke kun om BMI, som jo netop kun er et udtryk for et gennemsnit. Der er også forskellige holdninger fra læge til læge om hvad er for meget og hvad er for lidt. Men naturligvis er det af alle mulige årsager ikke godt at veje for meget. Punktum. Jeg vejer selv for meget og har fået at vide, at nu skal jeg ikke tage mere på, for så begynder jeg at nedsætte min mulighed for at blive gravid. Om en læge decideret kan NÆGTE at behandle, hvis man insisterer - det ved jeg faktisk ikke. Men det giver da god mening at optimere sine muligheder ved et evt. vægttab, rygestop eller hvad det nu måtte være.

Derudover vil jeg gerne have lov til at gøre meget klart, at jeg på ingen måde har nogen holdning til hvorvidt du, Miss_matilde, eller nogen som helst anden har ret til/bør få behandling. Jeg kender ingen af jer personligt og har ingen holdning til det. Jeg har læst lidt af din behandlingstråd, og ved, at du befinder dig i et meget hårdt forløb, som jeg har meget stor respekt for. Men jeg har ingen holdninger af den slags til dig eller nogen anden, og det er meget vigtigt for mig, at det står helt klart.

Jeg håber, at alle der ønsker det, inklusiv migselv, står med ønskebarnet i armene inden længe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver jeg lige nødt til at pointere noget, selvom nogen måske allerede ved det :whistling BMI er ikke altid til at regne med FORDI muskler vejer mere end fedt, og BMI kun siger noget om ens vægt i forhold til ens højde - intet om fedt og muskler. Så man kan i princippet have usundt meget sul på kroppen selvom man har BMI i normalklassen, og på samme måde kan man have en sund krop selvom ens BMI siger at man er overvægtig (fordi man har mange muskler...)

MEN hvis man er oppe i en BMI på 30 eller derover så skal man jo have RIGTIG mange muskler, for at det ikke er usund overvægt, der presser ens BMI op. Så i den forstand vil jeg da mene, at man sagtens kan regne med BMI.

Jeg synes det er vigtigt, at hver læge foretager en individuel bedømmelse (hvilket det lyder til at de fleste da også gør), men eftersom man sådan rent begrebsmæssigt er overvægtig allerede ved en BMI på 25, så synes jeg det er helt okay at sætte en indiskutabel grænse ved en BMI på 30. Det tror jeg selv at jeg ville have gjort, hvis jeg var læge. Som en anden i tråden nævner, så er det jo ikke for at genere den overvægtige, men fordi der kan være nogle sundhedsmæssige risici for både mor og barn (og måske for at fordele ressourcerne indenfor fertilitetsbehandling, så de giver størst udbytte til flest mulige mennesker) :balloons

Og så vil jeg skynde mig at daffe ud af tråden igen med et kæmpe "HELD OG LYKKE!" med både vægttab og PB til dem med høje BMI (og selvfølgelig også held og lykke med PB til dem, der ikke har højt BMI :)), eftersom tråden jo nok ikke var ment som en debat-tråd, men som en "ved I hvordan det egentlig foregår i praksis"-tråd. :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syns måske det er lidt i overkanten at beskylde sådan en som mig for at påstå, at visse personer herinde ikke burde behandles. Det pisser mig faktisk i den grad af, for det har jeg ALDRIG givet udtryk for :angry Jeg har derimod skrevet, hvad vi fik af vide BÅDE i brevet OG til samtalen, at en høj BMI mindsker chancen for graviditet (og kan øge risikoen for spontan abort)

At du har slugt kamelen på den måde er DIN fejl Miss-Mathilde, og jeg syns helt reelt ikke det er fair at beskylde andre for dine fejl fortolkninger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER