I form efter fødsel

Det er for mange kvinder en drøm, der går i opfyldelse, når deres barn kommer til verden. Det er dog ikke kun fryd og fornøjelse i tiden efterfølgende, da selve graviditeten har forandret kroppen i en grad, som du måske ikke er tilfreds med.

Det kan eksempelvis være i form at strækmærker, vægtforøgelse osv. I denne artikel vil vi give nogle gode tips til, hvordan du kan komme i form efter fødslen.

Tilmeld dig holdtræning

For mange kvinder der har svært ved at finde motivationen til træning, kan det være en god idé at tilmelde sig holdtræning i den lokale fitness center eller finde en træningspartner. Ved at vælge denne metode føler du dig “tvunget” til at møde op, da andre regner med dig og har forberedt et program til netop dig.

Mange fitnesscentre kører også med en tilmeldingsprocedure, hvor du bliver pålagt et gebyr, hvis du ikke møder op. Dette lyder umiddelbart som en negativ ting, men i realiteten hjælper det mange til at møde op ved alle tilmeldinger, da der nu også hersker et økonomisk incitament for at træne.

Tjek med dit fitnesscenter om de kører hold for kvinder på barsel, det har de flere steder, og på den måde kan du tage baby med ind og træne mens den lille ligger og sover i vognen.

Vælg den rigtige motionstype

Nogle personer foretrækker svømning, nogle foretrækker cykling og nogle vil gerne løbe. Det varierer i høj grad fra person til person, og det er særdeles vigtigt for motivationen, at du finder den rigtige motionstype til lige netop dig.

Ved det rigtige valg føler du i mindre grad, at træning er en sur pligt, og det kan i stedet betragtes som et frirum, hvor du opnår fornyet energi til at tage dig af den lille baby i hjemmet.

For en nybagt mor er det ikke realistisk, at du skal blive elitesportsudøver, men du kan sagtens finde en motionstype, hvor det er muligt at konkurrere med dig selv og på den måde skabe motivation.


Optimer med kosttilskud

Uanset om du træner for at få mere velvære og fornyet energi, som en del af et vægttab, eller om du træner for at få større muskler er det en god idé at tage kosttilskud for at få mest muligt ud af den tid, som lægges i træningen.

Musklerne består af muskelfibre, der under hver træning gradvist nedbrydes. I restitutionsfasen genopbygges de og bliver i denne proces stærkere end tidligere.

Denne genopbyggelsesfase skaber bedst mulige resultater, hvis musklerne får en tilstrækkelig mængde af protein fra enten kosten eller proteintilskud.

BCAA aminosyrer er et af de mest populære tilskud til træning og kan blandt andet hjælpe til hurtig regenerering af musklerne og dermed sørge for, at du får det optimale ud af din træning, og samtidig opnår de optimale resultater som følge af, at du giver kroppen, hvad den har brug for.

Pre-workout er som navnet antyder beregnet til at indtage før din træning, så du får en øget mængde af energi og af den grund kan performe 100%. Uden pre-workout kan du måske kun præstere 95% til træning. På den måde får du mest muligt ud af den tid, som du bruger i træningscentret.

Vær dog opmærksom på, at kosttilskud ikke må erstatte en sund og varieret kost, det skal blot fungere som et supplement, der skal hjælpe dig til at få mest muligt ud af din træning.

Kosttilskud til træning kan købes på bodylab.dk.

Prioritering er nøglen

Mange nybagte forældre bruger alt deres tid på deres børn og glemmer i mange tilfælde også at tage sig tid til sig selv og hinanden. Det er utrolig vigtigt i en tid præget af stress, bleskift og begrænset “voksentid”.

Derfor er prioritering vigtigt for nybagte forældre også i forbindelse med træning. Den tid der kræves for at komme i form igen efter fødslen, behøver ikke at være urealistisk. Det kan blot være 2-3 gange om ugen, hvilket kombineret med sund kost vil kunne skabe gode resultater.

Planlæg derfor nogle faste tidspunkter, hvor du gerne vil bruge tid på din yndlings-motionstype eller tilmeld til holdtræning på fastlagte tidspunkter. Hvis du træner om aftenen, så få indført at din mand eller forældre passer barnet et par timer de gange om ugen, hvor det er nødvendigt.

Det er ok at smutte et par timer fra baby, hvis du sørger for baby har spist inden du tager afsted, så kan den lille sagtens klare sig et par timer uden dig.