Tina80

Fortsætte til zumba

22 indlæg i dette emne

Kan man fortsætte med det som gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, reglen er vist, at man blot skal lytte til sin egen krop. Man må ikke presse sig selv ud i ekstremerne. Men når du allerede går til det og er i form, burde der ikke være noget til hindring for det.

Jeg selv fortsatte ufortrødent med min træning til omkring uge 7, hvorefter kvalmen invaliderede mig i et par uger. Men nu er jeg i gang igen - har dog måtte lave lidt ændringer i intensitet og så har jeg skåret ned til 3 gange.

Men så længe du og din krop har det godt med det, er der ingen fare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er vant til det, så burde det ikke været noget problem - men jeg ved, nogle trapperne ned på det.. Jeg har i dag fået atvide, at det ikke burde skade, medmindre kroppen sender andre signaler- dog synes jeg, at du skal prøve at spørge klinikken ad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt at zumba ikke skulle være så godt under graviditet så synes du skal spørge din læge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge og den første læge der scannede mig sagde at almen motion ikke skader det mindste - tværtimod! medmindre, at det er et usundt foster... Man skal holde jeg fra kampsport, men jeg kan absolut ikke se nogen problemer med zumba... overvejer faktisk om jeg selv skal hoppe på et hold :)

I den babybox jeg hentede i BabySam den anden dag var der et graviditetsblad, hvori en jordemoder afklarer forskellig fakta og myter...

Den ene hedder dyrke motion.... hvortil jordemoderen skriver følgende

Absolut. Du kan roligt fortsætte med din sædvanlige motionsform, uanset hvad det er. Dog med undtagelse af idræt på eliteplan eller en meget hård kontaktsport. Ellers kan du motionere helt op til fødslen, hvis du trives med det. "Blandt andet svømning, yoga, dans og cykling er godt. Alle undersøgelser viser, at det er rigtig godt for dig at holde dig i fysisk form under graviditeten."

Citat: Vores Børn - Gravid og baby s. 18

Zumba vil jeg da putte under kategorien "dans" så jeg ville ikke have skrupler ved at fortsætte med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes nemlig også jeg har hørt noget med stødene ved hop ikke er godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man fortsætte med det som gravid

ååå ja! Jeg stod på stepbænken 2 dage før jeg fødte, så ja du kan i hvertfalde godt fortsætte til zumba :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes nemlig også jeg har hørt noget med stødene ved hop ikke er godt.

Hvis du er i tvivl, så ring og tjek det op med din læge for en sikkerheds skyld... Jeg løb frem til uge 8 hvor trætheden overmandede mig og jeg kan ikke forestille mig, at løb er hver værre eller bedre end Zumba :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er nogle af øvelserne man skal holde sig fra, men det må din instruktør kunne guide i.. Ellers handler det bare om at lytte til din krop..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan sagtens fortsætte med zumba.

jeg gik til zumba selvom jeg var gravid.. og synes det var skønt

med motionen.

jeg undgik at hoppe og gøre ting, som kunne give stød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har holdt fast i min ene time zumba om ugen, der var kun lige to gange hvor jeg tog den meget med ro, p.g.a. kvalme. Min instruktør laver dog nogle gange en del styrkeøvelser ind imellem, som jeg så ikke er så aktive i længere - eller går så langt ud i yderpositionerne.

Jeg skal faktisk afsted i dag :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til NS i går, bagefter taltevi med en læge og han sagde at man helst skal dyrke motion. Jeg fortalte nemlig jeg havde blødt efter jeg havde været ualmindelig aktiv - han pointerede at man IKKE skal stoppe fordi man er gravid, zumba er godt for kroppen - jeg går så til gymnastik og der både hopper og løber vi, vi ruller på gulvet og dyrker styrketræning - intet af det skulle være farlig fo fostret - der er dog grænser for hvor længe jeg kan lave øvelser hvor vi ligger på maven, og rygbøjninger er også ved at være et problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spurgte min læge om jeg måtte fortsætte og det måtte jeg gerne, men jeg skulle lytte til min krop.

Der gik så ikke særlig længe før jeg ikke kunne pga. diverse helbredsmæssige problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa

Jeg er selv zumbainstruktør. Jeg spurgte både lægen og jordmoren.... Meeeenn ja det kunne de ikke svare helt på. Startede med at sige ja det kan du godt og endte med at det nok ikke var en god ide <_< <_<

Ja, så er man jo bare forvirret. I starten havde jeg en del ondt i bækkennet som gjorde at jeg måtte mindske mine bevægelser. I december måtte jeg stoppe pga smerter..

Så jeg tror det er meget forskelligt. Og selvfølgelig er der også stor forskel på at være deltager og instruktør. Som deltager kan man tage en pause hvis det bliver for hårdt.

Men vil alligevel sige at hvis man har problemer med bækkennet ligesom jeg skal man tænke sig om da der er mange rotationer med hofte og bækken.

Håber det gav lidt mening.

Knus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager lige denne lidt halvgamle tråd op igen i stedet for at starte en ny, håber det er ok :P

Jeg går til Zumba og spurgte min instruktør for nogle uger siden, om der var noget man ikke måtte, og hun svarede nej, men at jeg skulle "lytte til min krop". Det gør jeg så, men kan ikke helt finde ud af, hvad den svarer :P

I dag til Zumba havde jeg nemlig nogle menses-lignende smerter i underlivet nogle få gange (det er vel det der kaldes ligamentsmerter?). Det har jeg indimellem (altså også når jeg ikke er til Zumba), og jeg ved godt, at de er helt normale, men jeg er i tvivl, om jeg lige skal holde pause eller det ikke betyder noget?

Hvis man sammenligner med menses-smerter, vil jeg kategorisere dem som "middel" smerter, så det var ikke uudholdeligt, for så ville jeg nok have stoppet helt automatisk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var til Zumba paa min polterabend, hvor min soester var gravid. Hun maatte gerne deltage, men ikke lave hop, dvs, mindst en fod paa jorden, og saa skulle hun lytte til kroppen, men det skal man jo uanset hvad, man foretager sig - selv sofasport kan jo overdrives wink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan faktisk ikke huske hvornår jeg stoppede, men havde en periode hvor maven voksede helt vildt - det har været omkring hvor jeg begyndte at mærke liv - så har vel været 18-20 uger henne - der kunne jeg slet klare alle de op ned bevæglser, vrid mm.

Det var dagen efter at jeg stadig var mega øm og lænden, døjer så også nu med meget øm lænd og nogle muskler der ikkke vil slappe af, så de klemmer på et par nerver...

Jeg var ikke så meget i tvivl - tænkte mere på om det gjorde skade, end jeg nød timen, så stoppede jeg med det, og skiftede til aquajogging.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spurgte min jordemoder - hun sagde, at man skulle fortsætte helt som normalt, til kroppen ikke ville være med. Jeg har indtil nu kunne dyrke latinmix på omkring 95% af mit tidligere indsatsniveau, men nu er min lænd begyndt at drille lidt. Min bror som er fys anbefalede mig kun at dyrke motion, der var nogenlunde stabilt. Dvs. crosstrainer o.lign., hvor man ikke belastede kroppen med stød. Jeg tror, jeg fortsætter til zumba/latinmix, men lader være med at hoppe og lave de mere ekstreme bevægelser. Det kommer tit også an på instruktøren, hvor vildt det er, er min erfaring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan sagtens "lade som om" man hopper i zumba og erstatte hop med nogen trin der ligner lidt, men hvor man bare fjedrer lidt i benene i stedet for at hoppe. Det burde din zumbainstruktør ku vise dig. Mange steder er der zumba hold for folk med skåne hensyn eller pensionister el. det kunne man overveje at vælge. Jeg tror nok det hedder Zumba Gold.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen, der kan svare på det her :)

I dag til Zumba havde jeg nemlig nogle menses-lignende smerter i underlivet nogle få gange (det er vel det der kaldes ligamentsmerter?). Det har jeg indimellem (altså også når jeg ikke er til Zumba), og jeg ved godt, at de er helt normale, men jeg er i tvivl, om jeg lige skal holde pause eller det ikke betyder noget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Winky, lyt til din krop, når smerterne kommer så hold pause, vær opmærksom hvilke øvelser der frembringer smerterne og undgå dem.

Overordnede:

Motion er vigtig, jeg fik svangerskabssukkersyge i sidste graviditet og besked på min. 30 min. motion hverdag, derfor startede på sportsgrene jeg ikke havde dyrkede før, for at komme i form. Jeg svømmede 2 gange om ugen hjalp også på vand i kroppen, aerobic (step/mave balder lår) 1 gang om ugen, cykling og gåture-småløb i det omfang jeg kunne løbe og de sidste måneder af graviditeten Yoga.

Denne gang går jeg til Zumba og svømmer har dog sprunget en del zumba over pga. kvalme og opkast, men skal afsted i dag og vil nu begynde, at cykle til offentlig transport i stedet for bilen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Winky, lyt til din krop, når smerterne kommer så hold pause, vær opmærksom hvilke øvelser der frembringer smerterne og undgå dem.

Tak, jeg synes bare det er svært at "lytte til kroppen", når man ikke ved hvad den siger ;) Altså om ligamentsmerter er ok eller betyder stoooop! Men fremover vil jeg lige stoppe op og vente til de går væk igen (fohåbentlig hurtigt ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER