Little Miss

Hjælp vi skal føde

113 indlæg i dette emne

Irriterende kort! ½ time er jo ovre på et øjeblik. Og lidt irriterende at de klipper det så meget, men sådan gør de jo nok bare nu om dage... Er det bare mig der er gammel og syns det er lidt forstyrrende og urolig måde at vise dokumentar på?

Men gud hvor var den baby lækker, den ku jeg godt ha kigget mere på. Ik for køn lige da hun kom ud men så blev hun lækker lyserød og så bare helt fantastisk blød og fin ud. Nøj hvor jeg glæder mig til at få sådan en lille skabning :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det var et fint program. Men jeg må indrømme at jeg efter at have set det glæder mig endnu mere til at opleve fødslen og på samme tid er meget skræmt!

Til jer der har født, var i lige så paniske som hende man så føde? Det skræmte mig lidt, hvilket er dumt når jeg slet ikke kender hende, hun virkede bare så rolig inden fødslen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det skal jeg da se...vidste slet ikke det kom... Jeg må se det på nettet, nu hvor det er min egen tur lige om kort tid...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende at se når man selv skal igennem det snart...

Lidt sjovt at se hvad de siger inden fødslen og hvad de siger efter.. Det hænger ikke altid sammen :)

Nej det er lidt sjovt, hende den første lød lidt som om hun mente hun ville være cool under fødslen og så klippede de til hun lå og skreg "jeg har det som om jeg skal døøøøøø" :P må indrømme jeg fniste lidt af hende selv om hun selvfølgelig var i alvorlige smerter midt i en fødsel. Jeg kan godt blive lidt paf når folk bagefter siger det gjorde mere ondt end de havde regnet med. Er der virkelig gravide som ikke tror det gør særlig ondt at føde, så har man måske ikke sat sig helt godt ind i det, eller hvad?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var et fint program. Men jeg må indrømme at jeg efter at have set det glæder mig endnu mere til at opleve fødslen og på samme tid er meget skræmt!

Til jer der har født, var i lige så paniske som hende man så føde? Det skræmte mig lidt, hvilket er dumt når jeg slet ikke kender hende, hun virkede bare så rolig inden fødslen.

Nej jeg var ikke overrasket over smerterne, men kan alligevel godt lidt genkende lidt af den paniske følelse, fordi man bare står og ikke har noget valg, der er ikke nogen vej tilbage når man ligger der. Men syns nu hendes JM var dejlig rolig og god til at tale pænt og roligt til hende, det er en kæmpe støtte når det virker uoverskueligt. Men syns hun virkede lidt naiv mht sine forventninger i forvejen, havde hun virkelig ikke forventet at det gjorde særlig ondt at føde eller hvad?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt program, synes en halv time var passende - så kunne jeg lige slå over på de unge mødre bagefter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det er lidt sjovt, hende den første lød lidt som om hun mente hun ville være cool under fødslen og så klippede de til hun lå og skreg "jeg har det som om jeg skal døøøøøø" :P må indrømme jeg fniste lidt af hende selv om hun selvfølgelig var i alvorlige smerter midt i en fødsel. Jeg kan godt blive lidt paf når folk bagefter siger det gjorde mere ondt end de havde regnet med. Er der virkelig gravide som ikke tror det gør særlig ondt at føde, så har man måske ikke sat sig helt godt ind i det, eller hvad?

:D præcis min tanke- min mand kiggede pænt - og drillende: "du bliver klogere-agtig" på mig, da jeg sagde "ej kvinde, tag dig dog sammen" :whistling Da vi kom i seng lå vi og snakkede lidt om det igen og min mand var så sød at sige: Om 5 mdr. Tid er det dig som skriger: Jeg har det som om jeg skal døøøøø" :rolleyes :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt program, synes en halv time var passende - så kunne jeg lige slå over på de unge mødre bagefter :)

Hehe.. Enig- dog kunne de godt lige ændre Årgang 0 så man ikke behøvede zappe derfra også over på DR, så havde jeg været glad :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg må sige til hendes forsvar at hun åbnede sig ret hurtig og derfor havde hun enormt mange smerter.. Ikke sjovt hvis man havdE forberedt sig på smertestillende.. :-) Men man kan overhovedet ikke forberede sig på en fødsel.. Var overrasket første gang, nok også mest fordi det tog 67,5 time fra vandet gik til hun blev født.. Min første sætning var, at jeg glædede mig til næste gang, for så tog det vel ikke så lang tid.. Hehe..

Tror vi kommer til at se nogle meget forskellige fødsler, med forskellige måder at håndtere smerterne på..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg må sige til hendes forsvar at hun åbnede sig ret hurtig og derfor havde hun enormt mange smerter.. Ikke sjovt hvis man havdE forberedt sig på smertestillende.. :-) Men man kan overhovedet ikke forberede sig på en fødsel.. Var overrasket første gang, nok også mest fordi det tog 67,5 time fra vandet gik til hun blev født.. Min første sætning var, at jeg glædede mig til næste gang, for så tog det vel ikke så lang tid.. Hehe..

Tror vi kommer til at se nogle meget forskellige fødsler, med forskellige måder at håndtere smerterne på..

Til det med rødt: hold da op, det var også en LANG fødsel! :wacko

Til det med blåt: Enig! Det er jo virkelig forskelligt med fødsler! Jeg kan godt forstå, at hun blev lidt overrasket, når der kun gik 2 timer fra vandet gik til hun var 8 cm åben! :o Så må det altså have gjort ooooondt :(

Jeg var ikke panisk, men synes bestemt at det gjorde ondt! Det er - som der lidt kliche-agtigt ofte siges - en smerte, som man ikke har prøvet før, og hvis det så ovenikøbet går så hurtigt, så kan jeg godt forstå, at det ikke er særlig rart. Jeg tror, at hastigheden også har betydet, at hun ikke mentalt helt har kunnet følge med - det har jeg i hvert fald hørt fra andre, der har født hurtigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror også det var "hastigheden" der gjorde at det gjorde "så ondt".. Og jeg tror bestemt også at når man ALDRIG har prøvet det før, så kan man slet ikke forestille sig den smerte!!

Det er klart når man HAR født en gang, så ved man jo hvad man kan forestille sig - og har nok "glemt" lidt, hvordan det var IKKE at kende den smerte...

Jeg har også veninder, som efter fødsel nr. 2 sagde at de ikke kunne HUSKE at det havde gjort så ondt.. hvis du spørger dem i dag, er det bestemt heller ikke SMERTEN de tænker på når de tænker på deres fødsel :)

Jeg må indrømme at da jeg så hendes fødsel tænkte jeg "stakkels hende" - for NØJ hvor må det være svært at "være tilstede"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jah ok jeg var lidt hård, hun var faktisk sej nok og fødte jo som I siger meget hurtigt. Ligesom jeg selv, og ja vil godt skrive under på det er overvældende, især når veerne kommer meget kort efter hinanden.

Mht at kende ve smerten når man skal føde næste gang så er det sådan med smerter, at man sådan set lidt glemmer hvor ondt det lige præcis gjorde. Men jeg har hver gang haft den der deja vu oplevelse "oh fuck, det var præcis SÅ ondt det gjorde, nu kan jeg huske det hele pispispis lad mig komme væk" altså sagt lidt ironisk, for man ved jo godt der kun er en vej og det er igennem ve smerterne og ud på den anden side. Så det er nok lettere at håndtere det når man har prøvet det før, første gang er nemlig som du siger, en smerte man ikke har prøvet før.

Jeg vil dog sige jeg som teenager døjede med voldsomme menstruationssmerter, faktisk af ve styrke (ikke helt så slemt som de sidste udvidelsesveer, men dog "gode" veer), fandt jeg senere ud af, da jeg sku føde, med den forskel at med veer var der pauser. Havde nogle menstruationer hvor jeg lå en hel dag sammenkrummet og jamrede i sofaen, sjovt nok valgte min mor at sende mig til kiropraktor som rettede mit bækken og det fjernede smerterne de næste mdr. Ved ik hva relevans det lige har for ve smerter, sorry sidespor :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nøj har lige set udsendelsen på DR's hjemmeside. Total tudetøs da hun fødte. Men samtidig kunne jeg ikke lade være med at grine af hende en gang imellem. Jeg er sikker på jeg bliver den værste af slagsen når det bliver min tur :whistling . (manden er enig - så han er i det mindste forberedt)

For helvede hvor jeg glæder mig til næste gang når det bliver hendes bror og brorens mand der skal være fødselshjælpere. De er da for sjove :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nøj har lige set udsendelsen på DR's hjemmeside. Total tudetøs da hun fødte. Men samtidig kunne jeg ikke lade være med at grine af hende en gang imellem. Jeg er sikker på jeg bliver den værste af slagsen når det bliver min tur :whistling . (manden er enig - så han er i det mindste forberedt)

For helvede hvor jeg glæder mig til næste gang når det bliver hendes bror og brorens mand der skal være fødselshjælpere. De er da for sjove :lolhit

Jeg synes de var for meget.. Fik nok af dem i det her afsnit, og synes det er ærgerligt de er med.

Synes de var respektløse (Sidde og prutte ud af vinduet!! Hvor gammel er man lige!!!!) Det var åbenbart en speciel familie, for hun virkede "ligeglade" med at de var "ligeglade"..

Men havde jeg været jordemoder, og havde set det, så havde jeg bedt dem gå - man skal simpelthen have så meget respekt så man ikke smider røven i vindueskarmen og er ved at hive gardinerne ned og alt mulgit, fordi man vil sidde og fise ud af vinduet! Der er altså folk på stuerne LIGE ved siden af, som måske vil nyde oplevelsen, uden hans prutter!!! Gah, blev virkelig gal <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes de var for meget.. Fik nok af dem i det her afsnit, og synes det er ærgerligt de er med.

Synes de var respektløse (Sidde og prutte ud af vinduet!! Hvor gammel er man lige!!!!) Det var åbenbart en speciel familie, for hun virkede "ligeglade" med at de var "ligeglade"..

Men havde jeg været jordemoder, og havde set det, så havde jeg bedt dem gå - man skal simpelthen have så meget respekt så man ikke smider røven i vindueskarmen og er ved at hive gardinerne ned og alt mulgit, fordi man vil sidde og fise ud af vinduet! Der er altså folk på stuerne LIGE ved siden af, som måske vil nyde oplevelsen, uden hans prutter!!! Gah, blev virkelig gal <_<

Tror også jeg selv var blevet sur hvis det havde været mig der havde ligget i fødsel men folk har jo forskellige måder at takle "krise" situationer på. Er sikker på at de bliver fantastiske når det hele kommer lidt tættere på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror også jeg selv var blevet sur hvis det havde været mig der havde ligget i fødsel men folk har jo forskellige måder at takle "krise" situationer på. Er sikker på at de bliver fantastiske når det hele kommer lidt tættere på.

Helt enig- og ligesom dig var jeg pænt flad af grin over dem, jeg tror bare de har en enormt humoristisk tilgang til tingene :) Derudover så tror jeg de bliver nogle gode forældre for den lille pige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker ikke kun på den stue "vi så"

vinduet stod åben.. Det KAN jo være vinduet stod åben inde ved siden af... Og det er muligvis ikke lige det man tænker på - men ærlig talt - så kunne min kæreste eller hvem man nu har med, måske have lyst til lige at trække luft igennem det vindue. Og hvor fedt er det så lige, at der er en som sidder og prutter ud af vinduet, og på den måde skaber sig af grin så højlydt? Ja, jeg synes det er respektløs - fair nok at de tackler "krise situationer" sådan. Men havde jeg været jordemoder, havde jeg bedt dem tage sig sammen - ikke nødvendigvis for hende vi så sin skyld, men fordi der er andre mennesker i verden end dem, og at man er på et sted, hvor man rigtig gerne må tage en lille smule hensyn!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker ikke kun på den stue "vi så"

vinduet stod åben.. Det KAN jo være vinduet stod åben inde ved siden af... Og det er muligvis ikke lige det man tænker på - men ærlig talt - så kunne min kæreste eller hvem man nu har med, måske have lyst til lige at trække luft igennem det vindue. Og hvor fedt er det så lige, at der er en som sidder og prutter ud af vinduet, og på den måde skaber sig af grin så højlydt? Ja, jeg synes det er respektløs - fair nok at de tackler "krise situationer" sådan. Men havde jeg været jordemoder, havde jeg bedt dem tage sig sammen - ikke nødvendigvis for hende vi så sin skyld, men fordi der er andre mennesker i verden end dem, og at man er på et sted, hvor man rigtig gerne må tage en lille smule hensyn!

Jeg kan godt se, at det selvfølgelig er mindre hyggeligt for dem i stuen ved siden af, men helt ærlig så skal det da være noget pudsigt, hvis der lige præcis står nogle og trækker frisk luft i det øjeblik han har smækket popo'en ud af vinduet. Og umiddelbart så skal sådan en fis godt nok trække meget "bevidst" ind af et vindue, hvis den skal trække ind ved siden af - den kom trods alt ud i den frie luft, men det er min holdning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke, hvorfor man skal hugge sådan en dokumentar i småstykker. Hvad er der galt med at fordybe sig lidt i de menneskers historie. I stedet flakker de frem og tilbage og giver et overfladisk billede af, hvad det vil sige at føde.

Hun var lidt sjovt med med hendes "jeg skal tisse". Min mand har været med ved begge vores pigers fødsler og sagde, at så slem havde jeg ikke været. Jeg ville bare have fred til at gå ind i mig selv og klare veerne.

Når en fødsel går så stærkt som hendes gjorde, er det et smertehelvede og man når ikke tankemæssigt at følge med eller forberede sig på at "nu kommer baby" mellen veerne.

Prøvede det ved barn nummer to...

Mht. broderen og hans mand synes jeg de var hylende morsomme.

Jeg ved hvor meget ens sanser er i overdrive når man har veer, så jeg synes det var fint at få sendt den prut ud af vinduet. Jeg var ved at slå min mand ihjel på grund af kaffeånde ved første fødsel.

Det er også vigtigt at kunne grine og have det sjovt og hyggeligt på en fødestue under en fødsel, så klarer man smerterne meget bedre og bliver ikke lige så træt og opgivende.

Jeg kneb en tårer, da den lille pige kom op på moderens mave, og glæder mig til at se næste afsnit. :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold nu op hvor jeg tudede. Hormonerne fik frit spil herhjemme :D

Det var da for lækker en lille pige :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke, hvorfor man skal hugge sådan en dokumentar i småstykker. Hvad er der galt med at fordybe sig lidt i de menneskers historie. I stedet flakker de frem og tilbage og giver et overfladisk billede af, hvad det vil sige at føde.

Enig, jeg syns altså også man ku klippe det på en lidt mindre popsmart måde og få et bedre program.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg var ikke overrasket over smerterne, men kan alligevel godt lidt genkende lidt af den paniske følelse, fordi man bare står og ikke har noget valg, der er ikke nogen vej tilbage når man ligger der. Men syns nu hendes JM var dejlig rolig og god til at tale pænt og roligt til hende, det er en kæmpe støtte når det virker uoverskueligt. Men syns hun virkede lidt naiv mht sine forventninger i forvejen, havde hun virkelig ikke forventet at det gjorde særlig ondt at føde eller hvad?

Jeg synes hun var møg-sej... Det er bestemt ikke hver dag, at en førstegangsfødende kommer ind og er 9 cm åben...

Hendes veer har været voldsomme eftersom det er gået så hurtigt, og ift hvordan hendes ve-intensitet må have været, så klarede hun det super.

og man kan forestille sig nok så meget... Det er svært at forestille sig hvordan det bliver, hvor ondt det gør, og hvordan man personligt reagerer :)

Under min fødsel (som kun varede 3 timer/2 timer med veer) troede jeg sq også på et tidspunkt, at jeg nærmest skulle dø. Tror det er en naturlig rektion, når kroppen udsættes for noget så ekstremt.

Edit: havde quotet noget mere end det indlæg der vises, så svaret virker lidt mystisk i sammenhængen... håber meningen kommer frem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hihi, jeg syntes, hun var vidunderlig hysterisk :lolhit Elskede dér hvor hun bare skiftede mellem "Jeg skal døøøøøøøø" til "Jeg vil have laaaaaattergas" og så til "Jeg skal TISSE!! JO JEG SKAL!!!"! Jeg syntes, at det var helt vildt sjovt - men altså, det dækker jo netop over, at det bare gjorde mEGA naller. Og så vidt jeg har forstået, gør det også mere intenst ondt, når man åbner sig så hurtigt? Hun havde jo slet ingen pause mellem sine veer.

He, vi så det lige i går. Tror Anders blev lidt bange engang imellem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja så var den på endnu engang, jeg syns godt nok det var et lidt voldsomt afsnit, jeg stor tudede og blev bekymret for de små som begge var lidt medtagne af fødslen. Men fødsler er bare fantastiske. Hvad syns I hvis I så det?

PS

Jeg var faktisk overrasket over at hende som fik epidural bagefter kunne stå, det syns jeg jeg har hørt ikke kan lade sig gøre da man blir bedøvet i benene?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg græd også. Min lille dreng måtte også have luft i en maske, men heldigvis blev han ikke indlagt.

Jeg fik epi og var stort set lam i det ene ben, så jeg kunne i hvert fald ikke gå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER