brineh

Hormonspiral

15 indlæg i dette emne

Overskriften siger nok sig selv :)

Var til lægen i dag for at få fornyet mine p-piller og så begyndte lægen og snakke om hormonspiral,

og at jeg skulle overveje det - eftersom der har været blodpropper i min familien..

Så siger hun så at den vare i 5 år - sidder og tænker det er godt nok lang tid, hvis vi skal have en lille en om 4 års tid, bliver 23 til sommer så hvis vi overhovedet skal begynde og snakke om børn og prøve på det hvis jeg vælger at tage imod den spiral så vil jeg være 27 næsten 28 år før vi går igang med PB.. Puha det er da et svært valg!

Vil jo ikke være "gammel mor" - så tror sku jeg bliver på p-pillerne, så må jeg bare være under den risiko for at få blod-propper, fordi det er i familien.

Nogle der har erfaring med homonspiral? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså.. Du kan da sagtens få taget den ud INDEN de 5 år?

Den KAN sidde og beskytte i op til 5 år... Sådan har jeg i hvert fald forstået det..

Men ellers kan du jo overveje en almindelig kobberspiral.. De koster næsten igenting, og der er heller ikke risiko for blodpropper :) Og dem ved jeg da man kan få fjernet når man selv vil...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt - jeg er 27 og venter mit første barn. Vælger at kalde mig en "Fornuftig mor" i stedet for en "gammel mor" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså.. Du kan da sagtens få taget den ud INDEN de 5 år?

Den KAN sidde og beskytte i op til 5 år... Sådan har jeg i hvert fald forstået det..

Men ellers kan du jo overveje en almindelig kobberspiral.. De koster næsten igenting, og der er heller ikke risiko for blodpropper :) Og dem ved jeg da man kan få fjernet når man selv vil...

I øvrigt - jeg er 27 og venter mit første barn. Vælger at kalde mig en "Fornuftig mor" i stedet for en "gammel mor" ;)

Det er nok bare lige mig som der skal komme over chokket på 5 år - men gør det ikke ondt at få taget den ud?

Jeg ved ingenting om spiraler :)

Jeg synes bare jeg har læst om mange , at deres almindelige spiraler lige pludselig er faldet ud..

Jeg hader at nogle skal undersøge mig i "understellet" :) og så at de skal ligge noget op.

Hehe selvfølgelig er du ikke "gammel mor" men tænker bare når man så efter 5 år er færdig med den spiral. så skal alting jo lige i orden igen om det kan vel godt tage lang tid .. måske der går op til 1-2 år før man kan komme igang og så runder man jo næsten de 30 før man er bleve gravid :) vil helst gerne have et børn til om 3-4 år.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig selv haft det - min mor har :)

Jeg har ikke født, og så er det sværere at få spiral.. :)

Jeg ville nu vælge kobberspiralen, tror altså ikke det er vildt ofte de ryger ud...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig selv haft det - min mor har :)

Jeg har ikke født, og så er det sværere at få spiral.. :)

Jeg ville nu vælge kobberspiralen, tror altså ikke det er vildt ofte de ryger ud...

Jeg er nu bare mere bange for at det vil ødelægge mit cyklus - jeg tror bare jeg vil fortsætte med de milde p-piller jeg vil få nu.. har nu taget p-piller siden jeg var 15 år - så hvorfor ikke bare fortsætte :)

Tror bare jeg vil have det bedre med at fortsætte på pillen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hormonspiral og det eneste jeg fortryder er at jeg ikke fik den noget før :D

Selve lægebesøget incl. opsætningen varede max 15 minutter fra jeg kom ind til lægen, til jeg gik ud igen :)

Jeg synes ikke det gør ondt at få spiralen sat op. Det er jo bare et lillebitte rør de fører ind. Spiralen foldes først ud i livmoderen og det mærkes ikke. Lige inden måles livmoderen, og dette var lidt ubehageligt, men ikke smertefuldt.

Fordelen ved hormonspiralen er at du ikke skal tænke prævention eller huske på at tage en pille og lign.

Den kan sidde i op til 5 år hvorefter den skal udskiftes. Man kan sagtens få den fjernet før.

Den er lidt dyr i indkøb (1200,-), men taget i betragtning af hvad man ellers bruger af penge til prævention på 5 år er den stadig billig.

Blødningen mindskes, og hos nogle ophører menstruationerne helt i perioden. Jeg pletbløder kun i cirka 2 dage om måneden, thats it. Kan klares med bare trusseindlæg :glad

Døgnet efter oplægningen kan man få lidt smerter svarende til menstruationssmerter. Men ikke mere end pamol kan klare.

De første 7-8 uger er det helt normalt at bløde on/off da kroppen lige skal vænne sig til at der sidder et fremmedlegeme samt kroppen skal vænne sig til hormonerne. Derefter får man normal cyklus igen, bare med mindre blødning eller slet ingen.

Hormonmængden der tilføres kroppen er meget mindre end ved p-piller.

Har du normalt mange smerter ved mens vil disse mindskes betydeligt eller forsvinde. Hormonspiralen er en hyppig behandlingsmetode til dette, og den virker også på smerter udløst af endometriose.

Jeg har endometriose og er blevet smertefri. Og på grund af at spiralen skulle bruges som et led i behandling hos mig udløste det ekstra tilskud til indkøb. Mener kun jeg gav 600,-.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha Nafrimi, nu gør du mig helt interesseret i at få en spiral efter jeg har født :loveshower det lyder lige som noget for mig.

Men hvad er så forskellen på en hormonspiral og en kobberspiral? Hvad er at foretrække? (nogen fordele/ulemper til forskel imellem dem?)

For hvis kobberspiralen er billigere, hvorfor så ikke bare tage den?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha Nafrimi, nu gør du mig helt interesseret i at få en spiral efter jeg har født :loveshower det lyder lige som noget for mig.

Men hvad er så forskellen på en hormonspiral og en kobberspiral? Hvad er at foretrække? (nogen fordele/ulemper til forskel imellem dem?)

For hvis kobberspiralen er billigere, hvorfor så ikke bare tage den?

Der er ikke hormon i, så den gør egentlig ikke så meget andet end at forhindre dig i at blive gravid.. Så vidt jeg ved :) Hvorimod den med hormon, påvirker kroppen - fx med hensyn til menses og smerter..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft kobberspiral i mange år, 3 stk i alt. Man kan få lidt kraftigere og længere menstruationer når man har den, men fordelen er jo så man ikke får hormoner, for dem som af forskellige årsager ikke ønsker eller kan tåle det. Første spiral jeg havde måtte jeg få fjernet efter ½ år da jeg begyndte at ha rigtig mange pletblødninger. De to jeg har haft siden har siddet tiden ud som er 5-6 år afhængig af mærket. Den sidste fik jeg fjernet lidt før tid da jeg syns mine menstruationer var lige lovlig voldsomme, men faktisk ændrede mine blødninger sig ikke ret meget efter den kom ud, så det er nok bare mig.

Det gør i øvrigt ikke ondt at få sat spiral op eller få den fjernet. Men det kan godt gi lidt ubehag at livmoderen blir "rumsteret" med, for mit vedkommende svimmelhed og kvalme, men det er helt kortvarigt. Man skal selvfølgelig af og til tjekke at spiralen stadig er der, ved at mærke de tråde der sidder fra livmodermunden. Men ellers behøver man ikke tænke på den.

Jeg hader ideen om et fremmedlegeme i min krop. Men i forhold til alternativerne syns jeg det er den nemmeste og bedste sikre præventions løsning, indtil jeg engang er klar til at blive steriliseret. Sidst jeg spurgte min læge om hormonspiral fik jeg at vide at den var mest velegnet til kvinder som ikke skulle ha flere børn, men udfra jeres indlæg går jeg ud fra at det har ændret sig siden. Så vil da overveje at få sådan en, når min baby er født. For jeg har ikke fuldstændig sluppet drømmen om de 5 børn, yep, jeg er tosset med børn :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså.. Du kan da sagtens få taget den ud INDEN de 5 år?

Den KAN sidde og beskytte i op til 5 år... Sådan har jeg i hvert fald forstået det..

Men ellers kan du jo overveje en almindelig kobberspiral.. De koster næsten igenting, og der er heller ikke risiko for blodpropper :) Og dem ved jeg da man kan få fjernet når man selv vil...

Jeg kan på ingen måde anbefale en kobberspiral. Jeg har altid haft korte mens-perioder på halvandet døgn og behøvede kun at bruge trusseindlæg. Efter jeg fik nummer 2 fik jeg så sat en kobberspiral op. Jeg begyndte at bløde 7 dage hvoraf de 5 dage skulle jeg dobbeltsikres (både bind og tampon) og skulle alligevel skifte hver 2.-3. time. Havde også voldsomme mens-smerter som jeg aldrig har haft før. Håbede så at det ville gå tilbage til normal efter den blev pillet ud, men desværre fortsatte det i lidt mildere grad men stadig markant mere end normalt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm så lyder det til at hormonspiral er den bedste løsning.. skal så bare lige have undersøgt om det er en god ide at få hvis man gerne vil have flere børn,eller om jeg skal vente til jeg har fået de børn jeg vil have <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået kobberspiral og glemmer sommetider den er der :) Min cyklus er nøjagtig som inden jeg fik den sat op og mens og menssmerter har slet ikke ændret sig overhoved, så jeg har slet ikke noget at brokke mig over der..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres svar alle sammen :)

Men tror jeg venter med at få en til jeg har fået det barn jeg gerne vil have om 3-4 år :)

så fortsætter på pillen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil altså bare lige bidrage mht kobberspiral - tror det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde. Jeg havde min i 2 år uden nogen former for bivirkninger af min cyklus' længde. Mine smerter ændrede sig lidt, men det var faktisk til det bedre. Det var en anden form og kom sådan lidt i jag, hvorimod jeg tidligere kunne have hele dage med konstante murrende smerter.

til gengæld syntes jeg, at det gjorde voldsomt ondt at få sat op og også at få den ud igen. Min udtagelse var dog også mere end almindelig uheldig, som man kan læse mere om i min Pregnant-to-be-tråd. Men jeg ville dog nok vælge det igen, da jeg generelt var glad for det.

Men det er jo helt op til den enkelte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER