Barbamama

Hvor meget tøj havde I inden fødslen?

25 indlæg i dette emne

Hvor meget tøj havde I klar inden fødslen?

Jeg synes det virker som om at alle køber kæmpe sække fyldt med tøj, og at det så ikke engang er alt deres tøj men bare sådan lige en "grundpakke"... Men jeg synes også at jeg har hørt fra flere, at de har haft så meget tøj at barnet dårligt nok er kommet i det :unsure

Hvor meget tøj har I haft (købt/fået) inden fødslen og var det passende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

God tråd :super Vi har talt om det samme i dag- og særligt sommerbabyer, hvor vejret jo kan gå begge veje :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det synes jeg bestemt heller ikke at det bliver nemmere af... Min mor har flere gange sagt "Husk nu, at det ikke skal være med lange ærmer alt sammen, der er jo VARMT om sommeren", men jeg har også hørt at nyfødte er så dårlige til at isolere varme, at de faktisk helst ikke skal have bare arme overhovedet. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vist begge veje- de må jo eks. Heller ikke stå i skygge i barnevognen for så bliver de også kolde :unsure Vi har købt en med korte og en med lange ærmer, altså body ;), indtil videre. Min mor har sagt som din mor, at vi skal sørge for korte bodyer- og er det helt varmt, så må bebsen dækkes med en ble også bare være i ble som min mor sagde... Hm... Jeg må lige spørge min Svigerinde til råds- hun har en dreng fra 14. Juli- han er fra 2002, hun må da vide det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har købt lidt af hvert i forskellige størrelser.... men mest i str. 62, da vi har hørt om mange babyer som ret hurtigt blev str. 62... Men vi venter så også på et par sække med tøj og en smule legetøj, som "mormor" har købt til hendes kommende børnebørn... men nu er vi så også gravide begge to, min søster og jeg, så der kommer to tøser til april :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

MEGET!! :D

Og meget af det var enten forkert (i forhold til temperaturen fx.) eller upraktisk..... Så jeg fik kun brug for nogle få ting af det vi havde, og så var vi ude efter noget andet kort efter Marlon var kommet til, for så vidste vi jo hvad vi reelt havde brug for :rolleyes

Så jeg synes du skal prøve at bruge din sunde fornuft, og nøjes med at købe lidt basistøj (kortærmede/langærmede bodyer er faktisk det vigtigste synes jeg.... Og bløde bukser eller leggins) og nogle få dragter eller tøjsæt (2-delt er ikke at foretrække, da baby så "skiller" på midten.... Efter min mening ;) ) Og ikke mindst når vi nu skal have sommerbørn, for hvis du får et varmt barn (som vi gjorde) så får du slet ikke brug for andet end kortærmede bodyer, og så natdragter, i det første lange stykke tid...

Selv om Marlon blev født sidst i marts, havde han det meget hurtigt for varmt i dragter og den slags, så der var mange ting vi aldrig nåede at bruge :rolleyes

Man kan jo altid nå at købe mere efter fødslen...... Så prøv at styre shoppegenet, er nok mit bedste råd ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

MEGET!! :D

Og meget af det var enten forkert (i forhold til temperaturen fx.) eller upraktisk..... Så jeg fik kun brug for nogle få ting af det vi havde, og så var vi ude efter noget andet kort efter Marlon var kommet til, for så vidste vi jo hvad vi reelt havde brug for :rolleyes

Så jeg synes du skal prøve at bruge din sunde fornuft, og nøjes med at købe lidt basistøj (kortærmede/langærmede bodyer er faktisk det vigtigste synes jeg.... Og bløde bukser eller leggins) og nogle få dragter eller tøjsæt (2-delt er ikke at foretrække, da baby så "skiller" på midten.... Efter min mening ;) ) Og ikke mindst når vi nu skal have sommerbørn, for hvis du får et varmt barn (som vi gjorde) så får du slet ikke brug for andet end kortærmede bodyer, og så natdragter, i det første lange stykke tid...

Selv om Marlon blev født sidst i marts, havde han det meget hurtigt for varmt i dragter og den slags, så der var mange ting vi aldrig nåede at bruge :rolleyes

Man kan jo altid nå at købe mere efter fødslen...... Så prøv at styre shoppegenet, er nok mit bedste råd ;)

Gode råd, men jeg tænker nok faktisk ENDNU mere konkret. Hvor mange bodyer? Hvor mange i str. 50/56/62 og hvor mange korte/hvor mange lange/hvor mange (hvis nogen) uld? Hvor mange natdragter? Skal vi have hjelme? :unsure

Jeg kunne godt bruge sådan en liste a la dem man kan finde, hvor der står alt babyudstyr på, men bare kun med tøjet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gode råd, men jeg tænker nok faktisk ENDNU mere konkret. Hvor mange bodyer? Hvor mange i str. 50/56/62 og hvor mange korte/hvor mange lange/hvor mange (hvis nogen) uld? Hvor mange natdragter? Skal vi have hjelme? :unsure

Jeg kunne godt bruge sådan en liste a la dem man kan finde, hvor der står alt babyudstyr på, men bare kun med tøjet :)

Vi havde MANGE bodyer, jeg tror der har været mellem 20-30 - vi havde ingen i str. 50 og det der skulle have været i str 56 tror mine forældre med hjem, da vi kom hjem fra hospitalet, da Isaac brugte 62 pga størrelsen.

Natdragter havde vi nok ca 10 af, de fleste uden fødder. Uld har vi ikke haft, da Isaac var og er en MEGET varm dreng. Hjelme ville jeg nøjes med et par stykker af

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hjelme :D Jeg fik et lidt sjovt billede i min knold. Et tip, så kan der købes nogle rigtig fine små tynde "huer" 2 stk. For 10 kr. I HM på udsalg :) Vi har ikke købt noget som helt i str. 50/56 men kun i 62- og det regner vi også med at købe de fleste bodyer i :) Farmand har påtaget sig opgaven efter fødslen at købe tøj i korrekt størrelse :)

Genialt med gode råd fra garvede mødre :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.... Altså jeg har ingen officiel liste :)

Men sådan min egen mening ville nok være noget lign dette: (til et sommerbarn)

4 kortærmede bodyer

4 langærmede bodyer

3 par bløde bukser (ikke for tykke) (til at have på sammen med en body)

2 sæt tøj (fx. Heldragter eller playsuits (dragter uden ærmer))

5 par strømper

3 sæt nattøj (jeg foretrækker heldragter med fødder)

3 hjelme

Måske en varmere trøje, alt efter hvordan sommeren er, eller til køreture om aftenen

Alt dette i str. 56

Og så evt ca halvdelen af ovenstående oveni i str. 62 (du kan jo, som sagt nå at købe efter fødslen, og tit er barselsgaver str. 62) - (medmindre baby er skønnet meget stort, så ville jeg nok overveje at gøre det omvendt.... Altså med meget i 62, og en smule i 56)

Jeg ville ikke købe noget i uld! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.... Altså jeg har ingen officiel liste :)

Men sådan min egen mening ville nok være noget lign dette: (til et sommerbarn)

4 kortærmede bodyer

4 langærmede bodyer

3 par bløde bukser (ikke for tykke) (til at have på sammen med en body)

2 sæt tøj (fx. Heldragter eller playsuits (dragter uden ærmer))

5 par strømper

3 sæt nattøj (jeg foretrækker heldragter med fødder)

3 hjelme

Måske en varmere trøje, alt efter hvordan sommeren er, eller til køreture om aftenen

Alt dette i str. 56

Og så evt ca halvdelen af ovenstående oveni i str. 62 (du kan jo, som sagt nå at købe efter fødslen, og tit er barselsgaver str. 62) - (medmindre baby er skønnet meget stort, så ville jeg nok overveje at gøre det omvendt.... Altså med meget i 62, og en smule i 56)

Jeg ville ikke købe noget i uld! :)

Perfekt, det var LIGE sådan en liste, jeg savnede :loveshower Og det gør bestemt ikke noget, at den er "officiel", dine erfaringer må være (mindst) lige så troværdige som ekspedienterne i butikkernes :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde købt en kortærmet og en langærmet body til hver dag samt strømper til.

Havde købt et par heldragte til at sove i og fortrød hurtigt at det ikke var det jeg havde købt mest af.

Men køb hellere et sæt til hver dag (hvis i ikke regner med at få noget), så er der i hvertfald nok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Perfekt, det var LIGE sådan en liste, jeg savnede :loveshower Og det gør bestemt ikke noget, at den er "officiel", dine erfaringer må være (mindst) lige så troværdige som ekspedienterne i butikkernes :P

Jeg synes hvert fald tit de der officielle lister er vildt overdrevne..... Og mistænker lidt at de er sponseret af butikkerne :rolleyes

Men jeg er glad for du kan bruge det..... Altså..... Man kan jo som sagt altid købe mere ved behov, og det er bare så surt at stå med en masse fine ting som man slet ikke nåede at bruge.

Og faktisk er det også sjovere at købe få ting man virkelig er faldet for og har brugt tid på at finde.... I stedet for bare at hive alt str. Baby ned fra hylden :whistling

Jeg købte nogle ting da vi fandt ud af jeg var gravid med lillebror..... Men det har jeg allerede fortrudt, for det var totalt overilet, og faktisk ting vi slet ikke kan bruge til en sommerbaby :rolleyes Så nu tror jeg endelig jeg har lært lektien..... Og har slet ikke kigget i retning af babyafdelingen siden. Da vi så var til kønsscanning i går, gik vi sammen ind og fandt et fint lille sæt som lillebror skal have på hjem fra sygehuset :kuller

Og jeg har lovet manden at jeg ikke køber mere tøj.... Så hiver vi Marlons babytøj ned fra loftet et par måneder før fødslen, og hvis der så mangler lidt kan vi tage ud sammen og finde lidt fint til den tid :biglove

Lidt men godt må være mottoet her ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde købt lidt forskelligt - et par bluser både lange og kort ærmet, et par bukser og lignende, men kan virkelig råde dig til IKKE at købe for meget, for man får så vanvittigt meget tøj til den lille trold :super

I vores tilfælde sendte jeg manden ud og rippe H&M total for str. 50, da Frederik var kommet til verden, for vi havde intet i den str. og med en søn der brugte str. 44, så var det vist nødvendigt at have bare lidt han kunne passe, bare den første måned :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også allerede en hel del.

Men vi købte det brugt, så regner faktisk ikke med at købe mere - resten vi køber bliver str. 62/68.

Vi valgte at købe "de kedelige" ting brugt, så vi i stedet kan købe lige de prinsesseting som vi falder for :)

Du kan se i min tråd hvad vi har købt (omkring 15-20 bodyer i str 50-56). Næsten ingen i 50, da jeg ikke er i tvivl om vi får en godt i stand pige ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu er min baby jo stor og gammel i forhold til jeres, men jeg har allerede enormt meget tøj, og sikkert er der en del, som aldrig bliver brugt, men vi har jo været så heldig at arve meget, og jeg har også en trang til at købe lidt en gang i mellem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi købte lidt tøj i str. 50 & 56 .. men mest af det i str. 56, og vi fik aldrig brugt tøjet i str. 50 - for han kunne ikke passe det - da han var 56 cm lang da han blev født .. Vi købte så løbende tøj da han var blevet født .. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde forinden købt 2 bodyer i str 50 og en 5-8 i 56.. Nu ville skæbnen jo så at Silje først fik tøj på da hun var ca. 3 uger og dér endnu ikke kunne være i en str 40.

Da vi blev udskrevet - 3 uger før termin - var vi ret kort efter en tur i H&M og købe basis ting (bodyer og tynde bomuldsbukser).. Tror vi skød 5-600kr af på basis ting.

- Jeg havde bevidst valgt ikke at købe ret meget i str. 50, da der i virkeligheden ikke er så stor forskel på en 50 og en 56 og langt hen af vejen kan man jo bare folde ærmer og ben lidt op - så går det fint :)

Kortærmede bodyer brugte vi slet ikke i sommers.. Dem ville jeg ikke købe mere end en eller to af så længe baby er helt lille :)

I øvrigt.. som bi-ting.. H&Ms slå-om bodyer i økologisk bomuld er geniale! Dejligt bløde og baby undgår at skulle have noget over hovedet (hvilket mange små ikke bryder sig om) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde forinden købt 2 bodyer i str 50 og en 5-8 i 56.. Nu ville skæbnen jo så at Silje først fik tøj på da hun var ca. 3 uger og dér endnu ikke kunne være i en str 40.

Da vi blev udskrevet - 3 uger før termin - var vi ret kort efter en tur i H&M og købe basis ting (bodyer og tynde bomuldsbukser).. Tror vi skød 5-600kr af på basis ting.

- Jeg havde bevidst valgt ikke at købe ret meget i str. 50, da der i virkeligheden ikke er så stor forskel på en 50 og en 56 og langt hen af vejen kan man jo bare folde ærmer og ben lidt op - så går det fint :)

Kortærmede bodyer brugte vi slet ikke i sommers.. Dem ville jeg ikke købe mere end en eller to af så længe baby er helt lille :)

I øvrigt.. som bi-ting.. H&Ms slå-om bodyer i økologisk bomuld er geniale! Dejligt bløde og baby undgår at skulle have noget over hovedet (hvilket mangeE små ikke bryder sig om) :)

:ditto Super godt råd..... Dem har vi også haft glæde af!

Generelt er det altid godt når ting ikke skal over hovedet...... Vælger altid heldragter med knapper/lynlås hele vejen ned....

Men det er jo en smagssag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, nu kan jeg jo faktisk også komme med erfaringer i sådan en tråd her, for jeg kunne også godt have brugt noget mere guidance! :rolleyes

Alle sagde, at vi ville få et langt barn, så jeg skulle ikke købe noget i str. 50 - Anna er i dag en måned og det er først nu jeg lægger det sidste str. 50 væk! <_< Så jeg havde ALT for lidt i str. 50 og selvom butikkerne også har åben når man har født, så farer man altså ikke bare lige ud og shopper babytøj med en nyfødt - jeg synes i hvert fald det var lidt uoverskueligt, men jeg skulle selvfølgelig også med s-tog for at købe tøj...

Jeg vil skyde på jeg havde følgende:

* 4 bodyer str. 50 (3 med lange og en med korte ærmer). Jeg har aldrig brugt den med korte ærmer - ikke anvendeligt til vinterbarn!

* 5 bodyer str. 56 (hun kan passe dem der er små i størrelserne nu)

* 4 heldragter (2 i 50 og 2 i 56) både med og uden fødder. Dem har jeg brugt MEGET! Det er så meget det nemmeste og mest behagelige tøj for baby i starten!

* 1 bluse og 2 par bukser i str. 50. Jeg har manglet langærmede bluser, da det er for lidt med kun en body på vinterbarn...

* 2 'smækbukser' i velour. Hun kan passe det ene par nu og jeg synes det er ligeså godt, men knap så babyagtigt som heldragter. Og med et sommerbarn kan du sikkert nøjes med body indenunder.

* Strømper måtte jeg ud og købe... Dem fra H&M er perfekte!

* 1 hue

* En fleecetrøje med hætte (50 kr. i H&M - er fantastisk!)

* Jeg har også tøj i str. 62, men det har jeg SLET ikke brugt endnu ;)

Alt det tøj vi har fået i barselsgave er str. 62 og 74 - jeg kunne godt have brugt noget i str. 50 :rolleyes

Mine råd er følgende!

* Køb i str. 56 som udgangspunkt og så et par stykker af hver i str. 50. En gennemsnitsbaby bruger altså str. 50 i min. 1-2 uger.

* Body´er kan man IKKE få for mange af. Så sent som i nat har jeg haft krise fordi der ikke var flere rene <_< Anna har intet problem med at få noget over hovedet, så jeg synes faktisk de alm. er meget bedre end dem hvor baby skal løftes for at få dem under ryggen. Køb evt. dem med en knap på den ene skulder, så de kan åbnes ekstra.

* 4-5 heldragter (og gerne nogen med fødder, som Troldemor siger) De er perfekte de første par uger!

* Små strømper (de alm. bomulds fra H&M er super - de bliver på, men laver ikke mærker)

* 1-2 langærmede bluser og bukser/smækbukser

Og så skal det lige siges, at forbruget stiger markant, hvis du får et 'gylpe-barn'. Anna gylper stort set aldrig, men hvis hun gjorde ville vi have haft for lidt tøj ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kommer det ikke også meget an på hvor ofte man har mulighed for at vaske?

Hvis man kan vaske hjemme, hver dag, behøver man vel mindre, end hvis man fx kun har mulighed for at vaske i en vaskekælder og kun vasker en gang om ugen?? <_< Eller hvad?

Så tænker om ikke I måske kunne skrive hvor tit i så vasker? :rolleyes Eller i hvert fald, hvor meget man måske bruger på en uge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi vasker 1x om ugen, da vi kun vasker fulde vaskiner.

Jeg har købt så Silje har ca. 10-15bodyer, 5 par bukser, 4-5 heldragter og 4-5 langærmede trøjer i hver størrelse indtil nu.. dvs. i både 56-62 og 68 (som ligger klar).. Derudover et par kjoler osv.. med dem har hun som regel ikke på til hverdag.

Hun gylper sjældent, og når hun gør går det som regel ud over forældrene ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan selvfølgelig nøjes med mindre hvis man vasker ofte, men det gør jeg altså ikke. Jeg vasker aldrig halve maskinfulde af hensyn til miljøet, så jeg vasker een gang om ugen. Altså en kogevask, en mørk og en lys (30-40 grader) og nogengange også en 60 grader.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik købt en del tøj inden vi fik den mindste...

Men der var så meget vi ikke fik brugt til ham, da vi hurtigt fandt ud

af hvad vi bedst kunne li at putte ham i.

Det er fint at ha noget liggende i de første par størrelser,

men de næste er bedre at vente med, til man ved hvad man bedst kan li.

Heldragter, bodyer, bukser med fødder osv.

Så man ikke ender med så meget, som slet ikke har været brugt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv købt noget brugt og noget nyt i str. 50 og 56... Der ud over har jeg fået rigtig meget tøj af min kusine... Så jeg tror ikke jeg kommer til at mangle tøj, men har det så også sådan lidt at hvis jeg ikke får det brugt det hele, så har jeg jo ikke brugt penge på det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER