Guest

Risengrød

34 indlæg i dette emne

altså jeg kan godt selv finde ud af, at koge risengrød. Men jeg vil gerne høre, om lader den koge i sengen, eller står i ved komfuret og røre i grøden indtil den er færdig?

Jeg er selv en af dem, der først koger risene i noget vand, inden at jeg kommer mælken i og lader det komme op og koge i en 3-4 minutter, hvorefter jeg kommer det hele i et håndkælde og så ind i dynerne, så den selv kan stå og koge, og jeg ikke behøver at stå og røre i det hele tiden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg koger risen lidt vand og kommer så mælken i lidt efter lidt- ca over 20 minutter og så under dynen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg koger også i lidt vand... og så mælk i, op og koge, og så helt ned på simreblus... så står det bare på komfuret og hygger en halv times tid, og jeg rører kun lige en gang imellem :)

Og så er der serveret... ummm :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg koger 3 dl i 3 dl vand i 2 min. Så kommer jeg 1 liter sødmælk i, og ind i dynen. Og efter nogle timer (3 eller 8) så hælder jeg lidt skummetmælk i den og giver den et hurtigt opkog

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg skal praktisere den med dynen, for sidst var det da lige ved jeg syntes det ville være nemmest at smide gryden ud efterfølgende :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg skal praktisere den med dynen, for sidst var det da lige ved jeg syntes det ville være nemmest at smide gryden ud efterfølgende :rolleyes

det er derfor risene lige skal op og koge i vand inden man kommer mælken i... For så brænder et ikke så let på...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er derfor risene lige skal op og koge i vand inden man kommer mælken i... For så brænder et ikke så let på...

Det gjorde jeg ellers også <_<

Men det fortæller lidt om hvorfor jeg normalt aldrig bevæger mig ud i kogekunsten ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har aldrig prøvet det der med under dynen, virker det virkelig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er altså heller ikke pisse dygtig til, at koge risengrød og har da også brændt det på et par gange eller fem :rolleyes :rolleyes

Men i en Jamie Oliver gryde er alt godt..

Nå, men tager også lidt vand først og koger risene i det og så ellers en liter mælk i og lader det koge op. Skruer herefter ned på lavt blus og så står det i 30 minutter, hvor jeg rører i det et par gange..

Har prøvet at lave det under dynen, men synes ikke det var ordentligt færdigt efter 3 timer og så blev det mærkeligt grynet :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har aldrig prøvet det der med under dynen, virker det virkelig?

jep det virker hver gang, plejer lige at give den 10 minuytter på komfuret når jeg tager den op af dynen og lige hælder lidt ekstra mælk ved hvis det er nødvendigt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jep det virker hver gang, plejer lige at give den 10 minuytter på komfuret når jeg tager den op af dynen og lige hælder lidt ekstra mælk ved hvis det er nødvendigt

det tror jeg at jeg skal prøve næste gang (på onsdag :) ) det er da klart nemmere. jeg plejer at stå og røre i den hele tiden indtil den er færdig, og det er jo ret tidskrævende..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det tror jeg at jeg skal prøve næste gang (på onsdag :) ) det er da klart nemmere. jeg plejer at stå og røre i den hele tiden indtil den er færdig, og det er jo ret tidskrævende..

Giv det en chance, her letter det arbejdet noget syntes jeg da :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det tror jeg at jeg skal prøve næste gang (på onsdag :) ) det er da klart nemmere. jeg plejer at stå og røre i den hele tiden indtil den er færdig, og det er jo ret tidskrævende..

ja du skal bare huske det med vandet først. Altså lade de koge op med vand først, så tilsæt mmælk, lad de koge op og lade det koge under omrøring i ca 2-4 minutter, og så pak det ind i håndklæde og dyne i en time, og så på komfuret igen og røre i det, så er der risengrød.

Jeg har ikke kunne lave det, før jeg lærte disse trick

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg koger lidt vand, i med grødris og lader det koge 4-5 minutter og så tilsætter jeg mælken lidt efter lidt.. Når alt mælken er i og mælken koger skruer jeg godt ned for varmen og så render jeg ellers i køkkenet ca hver 5-10 minut og røre og røre.. det tager ca en times tid.. Og jeg har aldrig oplevet min grød er brændt på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har aldrig prøvet det der med under dynen, virker det virkelig?

Ja, det gør. Hvis du har en god tykbundet gryde og pakker den godt ind i avispapir, måske et par håndklæder og så ind under dynen, så får du en dejlig risengrød, der ikke brænder på.

Jeg koger den ikke engang op bagefter, men nøjes med at røre den lidt.

Det er en god måde, at spare på strømmen på! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det gør. Hvis du har en god tykbundet gryde og pakker den godt ind i avispapir, måske et par håndklæder og så ind under dynen, så får du en dejlig risengrød, der ikke brænder på.

Jeg koger den ikke engang op bagefter, men nøjes med at røre den lidt.

Det er en god måde, at spare på strømmen på! ;)

jeg har en ganske almindelig gryde, og behøver ikke pakke den ind i avis, jeg nøjes bare med et håndklæde og så ind i dynen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg koger lidt vand og smider ris i, når det har kogt 1-2 minutter hælder jeg sødmælk i, - jeg kan ikke få det til at smage godt med skummetmælk - når det så koger skruer jeg ned for blusset og på med et låg, og derefter kommer jeg så ud og rører i det en gang imellem :)

Jeg har det sådan lidt....med at stille det i sengen....Jeg ved godt at sengetøjet er rent og der er låg på og håndklæder omkring....men er i klar over hvor mange kriblekrabledyr der ellers render rundt i vores seng???

I know...jeg er hysterisk!! :D Hehe! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt at se så mange der bruger sengen.. kunne da næsten fristet til at bruge metoden, udelukkende ved at spare energi

Jeg gør som posen skriver ;)

mælken i en gryde, og bring det i kog. Tilsæt ris og rør rundt til mælken koger igen. Skru ned for varmen, og lad grøden koge i ca. 45 min-60 min. ved svag varme under tætsluttende låg. Rør rundt af og til, så grøden ikke brænder på. Smag til med salt, når grøden er færdigkogt.

har kun en gang brændt meget let på, ikke noget man kunne se eller smage og meget nemt at få af bagefter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her i huset bruger vi som oftest også sengen til risengrød. Den laves dog på letmælk som regel.

Mht. til krible-krabledyr i sengen, så tror jeg altså at de dør hvis de kommer i nærheden af gryden... Vores gryde er i hvert fald så varm, at vi skal bruge grydelapper når vi tager den ud af sengen igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad så med alt den fugt der ender i dynen???

Det er jo guf guf for krible krable dyr

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad så med alt den fugt der ender i dynen???

Det er jo guf guf for krible krable dyr

jeg smider gerne lige dynene en tur ud af vinduet, når jeg har haft grøden til at stå i den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg putter den osse ind i sengen, men liiiiige et tips til jer andre, husk lige at fortælle manden at i har sat den derind, så han ikke tager ungerne med derind for at slås i sengen :box Det er sgu ikke særlig lækkert at gøre rent efterfølgende..... Manden opdagede det ikke engang selv, det var først da jeg skulle det ved spisetid at det blev opdaget, og der var dyner osv. noget stive... :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg putter den osse ind i sengen, men liiiiige et tips til jer andre, husk lige at fortælle manden at i har sat den derind, så han ikke tager ungerne med derind for at slås i sengen :box Det er sgu ikke særlig lækkert at gøre rent efterfølgende..... Manden opdagede det ikke engang selv, det var først da jeg skulle det ved spisetid at det blev opdaget, og der var dyner osv. noget stive... :blink

Undskyld med :haha

Ejj det må sku være træls at opdage ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld med :haha

Ejj det må sku være træls at opdage ;)

Jeg var osse pænt negativ den dag, men kan sagtens se det morsomme i det nu. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER