Barbamama

Kontaktlinser

19 indlæg i dette emne

Nu læste jeg lige at det kan gå MEGET hurtigt ved akut kejsersnit og at man kan komme i fuld narkose... I sådan nogle tilfælde er det nok ikke LIGE kontaktlinser man er mest bekymret for, og man skal vel heller ikke gå og frygte AKS og dermed "forberede" sig på det... Men altså fuld narkose og kontaktlinser ER vel en dårlig kombi?

Jeg sad lige og tænkte om man "burde" tage sine linser ud, når man kommer på fødegangen? Hvis man presser helt vildt, og klemmer øjenene sammen er det vel heller ikke alt for sundt med linser i? Men omvendt vil man jo nok også gerne se hvad der foregår :unsure

Hmm... Virker som noget underligt noget at spekulere i. Men nu gør jeg det alligevel :P Er der andre der har gjort sig tanker eller erfaringer om dette? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sjovt..... Jeg tænkte netop på det samme i dag. Jeg overvejer nemlig at få kontaktlinser i stedet for mine briller :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er rigtig glad for at have linser i dagligdagen, men har da nogle gange tænkt på at hvis jeg skulle blive involveret i et uheld eller noget hvor jeg besvimer, så sidder de jo bare derinde og ulmer indtil jeg vågner igen :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, jeg fødte med linser i og ikke et eneste øjeblik overvejede jeg at tage dem ud ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har i ikke "reserve" briller? :) det har de fleste jeg kender med kontaktlinser..

Så kunne man jo tage linserne ud, og tage brillerne på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg behøver ikke nødvendigvis mine briller for at se. Eller det lyder måske underligt, men jeg har dem kun på hvis jeg kører bil, ser tv eller bruger computer.

Jeg tænker bare at hvis man nu kommer ind på fødestuen midt på dagen, så har man dem jo allerede i.

Men det lader til at det sagtens kan lade sig gøre at føde med linser :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født med linser på alle gode gange 3. Det er vist rigtigt de skal ud i tilfælde af narkose. Jeg kan faktisk slet ikke huske hvad jeg gjorde den ene gang jeg har oplevet at skulle det (ikke i forb m fødsel)... Men jeg syns nu det ville være lidt overdrevet at ta dem ud fordi man skal føde, det er jo stadig rart at kunne se sine omgivelser, og jeg har ikke oplevet at jeg overhovedet et sekund tænkte på jeg havde linser på under fødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det her indlæg gav mig nogle sjove billeder at jeg braste ud i latter min mand fatter jo ingenting.

Ikke for ikke at tage dig seriøst overhovedet :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah jeg fødte OG kom i fuld narkose med linser i - havde ikke tænkt tanken før jeg læste dit indlæg. Da jeg kom i fuld narkose var det jo ikke haste-haste (min moderkage skulle fjernes manuelt) og lægerne spurgte kun ind til allergi/overfølsomhed, ikke om jeg havde linser.

Næste gang jeg skal føde (7-9-13) vil jeg også have linser i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker det er vel ikke værre at have linser i under en bedøvelse end hvis man falder i søvn med dem... Selvfølgelig er det ikke noget man skal gøre hver dag, men heller ikke noget der skader hvis det sker en sjælden gang :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo ikke ret længe du er i narkose og hvis de irriterer når du vågner kan du bare tage dem ud (husk at pakke nogle i reserve i tasken til sygehuset, der er jo ingen der ved hvornår du kommer hjem lige meget om det bliver AKS eller stille og rolig vaginal fødsel)

Da jeg fik AKS var der en der tog mine øreringe af (små stikker). Jeg opdagede det ikke selv da der skete så meget på en gang (drop, div. måleapperater, kateter osv) men Xanders far var gået i panik for han havde fået dem i hånden og vidste ikke hvor han skulle gøre af dem da han ikke havde nogle lommer.

Så ved de andre fødsler sørgede jeg for ikke at have smykker på - så risikerede jeg ikke at nogen skulle forlægge dem et sted.

En anden god ting hvis man er bekymret for AKS er at lade være med at have farvet neglelak på. Neglene er nemlig det sted der først reagerer på iltmangel så de bliver tjekket meget. Ved PKS må man ikke have neglelak på af samme grund.

Selvfølgelig skal de nok klare et AKS selvom man har farvet neglelak på - men der er jo ingen grund til at gøre det sværere for dem hvis man er bekymret i forvejen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hihihhi åh Mette, hvor er det typisk dig at tænke sådan :D

Jeg har slet ikke overvejet det, må jeg indrømme. Jeg tænker dog, at hvis vandet går om natten, er jeg ikke sikker på, at det første jeg tænker på er, at jeg skal have linser i. Vil nok have mere travlt med at få min mand vækket og så efterfølgende få ham til at falde ned igen i panikanfaldet.

Lige nu kan jeg i øvrigt slet ikke bruge linser - under hele det her kvalmehejs har min mave vendt sig ved tanken om at tage linser i - tal lige om vanvittig gravid dame :D

Nå, men som de andre skriver, tror jeg altså heller ikke, at der sker det store. Kunne man lave det til en grundregel, at man bare ikke skal glemme det HVER gang man føder :lolhit Men når du vågner igen af din eventuelle narkose, kan du jo nok bare mærke, at dine øjne vil have linserne ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo ikke ret længe du er i narkose og hvis de irriterer når du vågner kan du bare tage dem ud (husk at pakke nogle i reserve i tasken til sygehuset, der er jo ingen der ved hvornår du kommer hjem lige meget om det bliver AKS eller stille og rolig vaginal fødsel)

Da jeg fik AKS var der en der tog mine øreringe af (små stikker). Jeg opdagede det ikke selv da der skete så meget på en gang (drop, div. måleapperater, kateter osv) men Xanders far var gået i panik for han havde fået dem i hånden og vidste ikke hvor han skulle gøre af dem da han ikke havde nogle lommer.

Så ved de andre fødsler sørgede jeg for ikke at have smykker på - så risikerede jeg ikke at nogen skulle forlægge dem et sted.

En anden god ting hvis man er bekymret for AKS er at lade være med at have farvet neglelak på. Neglene er nemlig det sted der først reagerer på iltmangel så de bliver tjekket meget. Ved PKS må man ikke have neglelak på af samme grund.

Selvfølgelig skal de nok klare et AKS selvom man har farvet neglelak på - men der er jo ingen grund til at gøre det sværere for dem hvis man er bekymret i forvejen :)

Arh, en masse god viden!!! :loveshower Jeg bruget så godt som aldrig farvet neglelak (og tør faktisk ikke bruge neglelak overhovedet som gravid :P) så den er nem nok ;) Men jeg har næsten altid øreringe i, så dem vil jeg da prøve at huske at tage ud, hvis det nu er. :)

Hihihhi åh Mette, hvor er det typisk dig at tænke sådan :D

Jeg har slet ikke overvejet det, må jeg indrømme. Jeg tænker dog, at hvis vandet går om natten, er jeg ikke sikker på, at det første jeg tænker på er, at jeg skal have linser i. Vil nok have mere travlt med at få min mand vækket og så efterfølgende få ham til at falde ned igen i panikanfaldet.

Lige nu kan jeg i øvrigt slet ikke bruge linser - under hele det her kvalmehejs har min mave vendt sig ved tanken om at tage linser i - tal lige om vanvittig gravid dame :D

Nå, men som de andre skriver, tror jeg altså heller ikke, at der sker det store. Kunne man lave det til en grundregel, at man bare ikke skal glemme det HVER gang man føder :lolhit Men når du vågner igen af din eventuelle narkose, kan du jo nok bare mærke, at dine øjne vil have linserne ud.

Bare kald mig Fru Just-in-case :whistling

Hehe, puha, du er godt nok ramt af den kvalme, hvis linser endda bliver et problem :numse :kram2 Jeg har/havde tilgengæld problemer med tandbørsten. Jeg børster skam tænder, men det skal ske meget meget meget forsigtigt, og det er sket mere end én gang at jeg HURTIGT måtte få børsten ud! Bvadr :puke

Nå, men jeg tør vist godt have linser i når jeg skal føde. :) Det er jo heller ikke fordi jeg "planlægger" at skulle have et akut kejsersnit (egentlig noget vrøvl at sige :P), men synes bare det var rart at have overvejet :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tænkt præcist det samme :D og er kommet til den konklusion, at mine briller vil være mere i vejen end linserne vil være. Men vil bestemt have mine briller med i tasken just in case (- og reserve-linser).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tvivler på at der er nogen der planlægger et AKS ;)

Mit første var jo AKS og jeg ville ønske at jeg havde læst lidt om det inden. Som gravid levede jeg i min lille boble om at jeg fik veer (og hvor slemt kan det da lige være tænkte jeg - fik en noget anden viden da de begyndte!!!), fødte og tog hjem med min guldklump.

Det blev MEGET anderledes og mange ting ville have været lettere at bearbejde bagefter hvis jeg bare havde sat mig lidt ind i hvad der kan ske hvis det ikke går efter bogen :(

Det var faktisk først da jeg blev gravid igen 4 år efter jeg fandt ud af hvor meget det AKS (og efterfølgende neonatal + div problemer i mange år pga. dit og dat) havde påvirket mig. Alle følelser og tanker havde jeg 'pakket væk' men da jeg blev gravid igen kom de væltende hvilket gjorde jeg fik angstanfald mv. ved tanken om at skulle føde igen!!!

Så ikke for at skræmme nogen om AKS, men min mening er at det er meget rart at have lidt viden om hvordan sådan noget foregår HVIS det bliver aktuelt. Og bliver det ikke aktuelt så er det jo bare super dejligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tvivler på at der er nogen der planlægger et AKS ;)

Mit første var jo AKS og jeg ville ønske at jeg havde læst lidt om det inden. Som gravid levede jeg i min lille boble om at jeg fik veer (og hvor slemt kan det da lige være tænkte jeg - fik en noget anden viden da de begyndte!!!), fødte og tog hjem med min guldklump.

Det blev MEGET anderledes og mange ting ville have været lettere at bearbejde bagefter hvis jeg bare havde sat mig lidt ind i hvad der kan ske hvis det ikke går efter bogen :(

Det var faktisk først da jeg blev gravid igen 4 år efter jeg fandt ud af hvor meget det AKS (og efterfølgende neonatal + div problemer i mange år pga. dit og dat) havde påvirket mig. Alle følelser og tanker havde jeg 'pakket væk' men da jeg blev gravid igen kom de væltende hvilket gjorde jeg fik angstanfald mv. ved tanken om at skulle føde igen!!!

Så ikke for at skræmme nogen om AKS, men min mening er at det er meget rart at have lidt viden om hvordan sådan noget foregår HVIS det bliver aktuelt. Og bliver det ikke aktuelt så er det jo bare super dejligt :)

Kloge ord :sc

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg godt nok aldrig tænkt over. Jeg fødte med linser i sidst

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde kontaktlinser i da jeg fødte og det udviklede sig jo til aks.. Og der var ingen problemer.. Nu jeg tænker over det kan jeg ikke huske hvornår de røg ud og jeg selv tog dem ud eller hvad der skete hi hi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde kontaktlinser i da jeg fødte og det udviklede sig jo til aks.. Og der var ingen problemer.. Nu jeg tænker over det kan jeg ikke huske hvornår de røg ud og jeg selv tog dem ud eller hvad der skete hi hi

Okay, så lyder det jo til at man er rimelig sikker uanset hvad :) Kontaktlinser er vel efterhånden også så almindelige at man tager højde for den slags :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER