Barbamama

Bæresele vs. Slynge/vikle

21 indlæg i dette emne

Jeg synes jeg har hørt at bæreseler er NO GO, og at slynger og vikler bare er guds gave til småbørnsforældre... Men kan ikke finde noget om det nu, og kan ikke selv regne ud hvorfor det evt. skulle hænge sådan sammen :unsure

Dertil kommer at manden min er RET lun på en bæresele og ikke SPOR lun på vikler eller slynger... Personligt synes jeg også umiddelbart at selerne tiltaler mig mest. Jeg har sådan en frygt om at jeg ikke kan finde ud af at binde en slynge eller vikle ordentligt, og at jeg så taber barnet :o Der kan jeg bedre forholde mig til selerne, hvor det siger KLIK og så ved jeg at den er spændt :P

Hvad har I valgt eller hvad vil I vælge (de af jer, der overhovedet vil have sådan noget, selvfølgelig ;)), og hvorfor? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg valgte slynge/vikle pga. pengene. Den kostede næsten ingenting og du kan bærer barnet på så mange forskellige måder ifht. en bæresele.

Jeg er først for alvor begyndt at bruge den nu, hvor Maliva har mere styrke i kroppen og jeg sætter stor pris på den.

Dog får jeg dog nemt ondt i ryggen af at bærer hende for længe i den.

Du skal ikke være bange for slyngen/viklen. Du får guide med og du kan ALTID finde viklemetoder på nettet, hvis guidehæftet forsvinder igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det som dig med hensyn til "sikkerheden".. Jeg er også bange for ikke at binde den så den holder!!

Hvor kan man købe billige vikler/slynger? Dem jeg har set, koster det samme som bæreseler synes jeg... <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det som dig med hensyn til "sikkerheden".. Jeg er også bange for ikke at binde den så den holder!!

Hvor kan man købe billige vikler/slynger? Dem jeg har set, koster det samme som bæreseler synes jeg... <_<

Jeg synes at dem jeg har set i Babysam og ønskebørn kostede en 3-500, mens bæreselerne gerne kostede 800-1000 kr...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg valgte slynge/vikle pga. pengene. Den kostede næsten ingenting og du kan bærer barnet på så mange forskellige måder ifht. en bæresele.

Jeg er først for alvor begyndt at bruge den nu, hvor Maliva har mere styrke i kroppen og jeg sætter stor pris på den.

Dog får jeg dog nemt ondt i ryggen af at bærer hende for længe i den.

Du skal ikke være bange for slyngen/viklen. Du får guide med og du kan ALTID finde viklemetoder på nettet, hvis guidehæftet forsvinder igen :)

Men udover pengene, er der så nogle fordele ved slyngen/viklen? Ellers tænker jeg nemlig på at købe en bæresele brugt... Synes der er mange på dba, så jeg tænker at jeg vil kunne finde en til samme pris som en slynge... Og hvis de er lige gode, så ville jeg nok være tryggere med en sele... Men hvis slynger på en eller anden måde er bedre, så vil jeg da hellere have en ny slynge end en brugt bæresele :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte en koalastrækvikle på slynger.dk, da du kan bruge den helt fra spæd (de kan ligge ned) og så langt du har lyst (kan holde ud at bære dit barn).

Jeg var helt vild glad for den de første måneder - SÅ fedt at have to hænder OG et trygt barn. Ville hun ikke falde i søvn, så kom hun bare i viklen og der gik ikke mange minutter, så var hun væk. De første 3 måneder brugte jeg den meget i hjemmet.

Nu bruger jeg den mest hvis jeg er nogle steder uden klapvogn. (ude at handle/shoppe primært) - så rart ikke at skulle have autostol eller klapvogn med.

Viklerne anbefales fremfor bæresele, da du i vikle kan sætte dit barn (når det må sidde op) så knæene er højere end numsen, hvilket skulle være sundest for ryggen. I bæreselen hænger benene og dingler og de kloge siger babys ryg ikke har godt af det. Om der er hold i det tør jeg ikke udtale mig om.

Fordelen ved slyngen er også, at den ikke fylder ret meget - den kan mases ned i pusletasken/håndtasken da den jo kun består af et stykke stof.

Og I skal altså ikke være bange for at tabe baby, sidder den for løst er I slet ikke i tvivl. Jeg kiggede på den i Ønskebørn og ekspedienten bandt den på mig og det er altså RET nemt når man har prøvet det én gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte en koalastrækvikle på slynger.dk, da du kan bruge den helt fra spæd (de kan ligge ned) og så langt du har lyst (kan holde ud at bære dit barn).

Jeg var helt vild glad for den de første måneder - SÅ fedt at have to hænder OG et trygt barn. Ville hun ikke falde i søvn, så kom hun bare i viklen og der gik ikke mange minutter, så var hun væk. De første 3 måneder brugte jeg den meget i hjemmet.

Nu bruger jeg den mest hvis jeg er nogle steder uden klapvogn. (ude at handle/shoppe primært) - så rart ikke at skulle have autostol eller klapvogn med.

Viklerne anbefales fremfor bæresele, da du i vikle kan sætte dit barn (når det må sidde op) så knæene er højere end numsen, hvilket skulle være sundest for ryggen. I bæreselen hænger benene og dingler og de kloge siger babys ryg ikke har godt af det. Om der er hold i det tør jeg ikke udtale mig om.

Fordelen ved slyngen er også, at den ikke fylder ret meget - den kan mases ned i pusletasken/håndtasken da den jo kun består af et stykke stof.

Og I skal altså ikke være bange for at tabe baby, sidder den for løst er I slet ikke i tvivl. Jeg kiggede på den i Ønskebørn og ekspedienten bandt den på mig og det er altså RET nemt når man har prøvet det én gang :)

Kunne ikke ha skrevet det bedre selv!

Jeg købte min på MAMALIFE for 200,-

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er naaet frem til foelgende:

Det er vigtigt at babys ryg er formet som et c og at benene laver et M, altsaa er over numsen.

Hvis man vaelger sele, saa er det langtfra alle seler, der er velegnede, fordi babys ben ofte haenger lige ned. Der er ogsaa faa, der er velegnede til nyfoedte. Jeg har kigget paa Manduca, Ergobaby(med indsats til nyfoedt) og Beco Butterfly og er naaet frem til at det bliver en Beco, fordi man spaender barnet i selen foer, man tager den paa. Saaledes kan man skifte fra person til person ret nemt. Man kan ogsaa nemt faa barnet om paa ryggen alene, hvilket jeg forestiller mig lettere besvaerligt/farligt, hvis barnet skal haenge loest paa ryggen og saa spaendes fast med selen... :o

Jeg kan godt forstaa, at en mand er mere hooked paa baereselen fremfor en slynge/vikle. Det er da mere mandligt og jeg ville aldrig tvinge min mand til at vikle stof om sig for at baere vores barn. Saa hellere en sej sele. Det er jeg ogsaa selv til, fordi det bare lyder meget nemmere. Men fra nyfoedt har jeg saa laest mig frem til at slynger/vikler er bedre... Saa er det lige hvilken slynge/vikle. Jeg har studeret mig frem til at en ringslynge er nemmest og god til nyfoedt og til at have barnet paa hoften senere hen. Jeg synes det lyder som noget, jeg kan se mig selv med, modsat en vikle, som ja, skal vikles paa mig - det skulle ogsaa vaere rimelig hot, altsaa mindre attraktivt med et sommerbarn.

Jeg har sat mig for at koebe begge dele. Det er til at finde brugt, selvom Beco'en nok er ret svaer at finde lige i et oensket design. Hvis ikke det fungerer, saa maa man jo saelge igen og koebe noget andet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS: De "daarlige seler" er f.eks. Babybjoern...

PPS: koalaviklen skal jeg lige have tjekket ordentligt ud, for den lyder som en mellemting :)

Edit: No, det er en straekvikle, tror jeg taenkte paa en Mei Tei, men der haenger der ogsaa haler ned, naar den er bundet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er klart til slynger frem for seler...

men hvis man er "bange" for alt det der binden osv så findes der jo også slynger med klik mener de hedder beco bla...

ud over det med at synger er bedre for babyens/barnets ryg så er der jo det der med at der faktisk ikke er tidsbegrænsning på hvor længe man måå bære barnet lissom der er med babybjørn fx.

og en ting mere det er bdre for bærerens ryg og man kan holde til at bære længere tid end med babybjørn.

og ja så det sidste jeg har hørt (gider ikke lige lede efter undersøgelserne lige nu) er at der er npget med at selerne som fx babybørn er meget usunde for babydrenges fertillitet..

og ja mange slynger kan man jo bruge til barnet er ret gammelt fx bruger jeg ind imellem min slyngetai til jessica som er 2½ år og hun føles faktisk ikke tung i den... hun sidder ind imellem også i ringslyngen på mine hofter det er nemmere end at bære hende på armen nogen gange

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har købt en ergobaby bæresele brugt på dba. Jeg synes den ser supergod ud og glæder mig til at bruge den. Den kan også bruges til nyfødte, hvis man får sådan en babyindsats til (så hænger babys ben ikke ned).

Ergo selen kan bruges både på maven, ryggen og hoften og den kan bruges op til at barnet vejer 18 kg. Og så hviler den på hoften ligesom en vandrerygsæk, så man ikke får ondt i ryggen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, måske man skulle overveje de der Beco Butterfly... For jeg har også tænkt at de der slynger bare ser ret feminine ud, og jeg tror min mand drømmer lidt om noget "mand-til-mand-far-søn"-tid i sådan en sele ( :biglove ) men jeg synes nemlig også at jeg havde hørt det med ryggen, og netop også at babybjorn skulle være "dårlige".

Det UNDRER mig bare stadig, når babybjörn nu også laver seler til nyfødte. :unsure Er der bare ingen regler på det område, eller kan det være gamle babybjorn modeller, der er noget skidt og at de nye er ok? Jeg tænker bare at babybjorn da er et ret anerkendt mærke, det undrer mig bare at de laver noget så skidt :unsure

Men jeg tror, vi ender med noget viklehalløj :) Kan ikke rigtig med tanken om potentielt at skade babys ryg (og fertilitet!) ved at bruge sele og har trods alt set nogle ok maskuline slynger, så mon ikke vi kan finde noget. :) Synes da f.eks. at koalaviklen umiddelbart er rimelig unisex? :) Tak for hjælpen piger :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well, hvis Babybjoern var de foerste med babysele, saa er det vel derfor den er saa udbredt - nu har de godt nok lavet en med bredere "bund", saa benene komme ud og op, men om det er nok?

Jeg vil bare ikke hverken eje eller have den, og er vist naaet frem til at koebe en straekvikle og maaske en ringslynge.. saa oensker vi os en Beco i daabsgave. Men jeg kan jo naa at aendre mening 100 gange endnu :D Det var ogsaa bare fordi jeg saa de her fine Moby vikler i pink, lilla og laekker lyseblaa, hmmm, maaske i sand med en blomst - eller en sort med hvide blomster paa silke... :7himmel

Saa maa manden min faa sin egen farve :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil have slynger og vikler!! Har totalt forelsket mig i to stk.

Koala stræk viklen - den ser bare fantastisk ud!! http://slynger.dk/group.asp?group=7&gclid=CLe41f--564CFeJYmAodmyCvfg

Mini monkey slyngen virker også super! http://www.perognille.dk/Minimonkey-farver

Jeg vil have en af hver tror jeg. Tror hvis man har en af hver har man slet ikke brug for en bæresele. kan rigtigt godt lide ideen om at baby er helt tæt ind til kroppen, tror også det er rarere at have stof viklet om sig end at rende rundt med selen. Fordelen ved at købe begge er også at man så kan vaske den ene mens man bruger den anden. Vil primært bruge viklen når baby er helt ny og så gå over til slyngen bagefter, men skifter nok lidt mellem dem undervejs også.

Koala viklen er jeg virkelig fascineret af, det ser bare så hyggeligt ud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, måske man skulle overveje de der Beco Butterfly... For jeg har også tænkt at de der slynger bare ser ret feminine ud, og jeg tror min mand drømmer lidt om noget "mand-til-mand-far-søn"-tid i sådan en sele ( :biglove ) men jeg synes nemlig også at jeg havde hørt det med ryggen, og netop også at babybjorn skulle være "dårlige".

Det UNDRER mig bare stadig, når babybjörn nu også laver seler til nyfødte. :unsure Er der bare ingen regler på det område, eller kan det være gamle babybjorn modeller, der er noget skidt og at de nye er ok? Jeg tænker bare at babybjorn da er et ret anerkendt mærke, det undrer mig bare at de laver noget så skidt :unsure

Men jeg tror, vi ender med noget viklehalløj :) Kan ikke rigtig med tanken om potentielt at skade babys ryg (og fertilitet!) ved at bruge sele og har trods alt set nogle ok maskuline slynger, så mon ikke vi kan finde noget. :) Synes da f.eks. at koalaviklen umiddelbart er rimelig unisex? :) Tak for hjælpen piger :lovebk

Min man har ingen problemer haft ved at bruge Koalaviklen i brun :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok hjælp mig lige! Nu er der så meget snak om slynger og havde egentlig besluttet mig for en bæresele - men sådan HELT basic har jeg brug at vide hvordan man binder en strækvikle OG hvad er Koala Viklen? Hvad er forskellen?

Altså en lille video der viser hvordan man binder den/de forskellige ville være en kæmpe fordel!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok hjælp mig lige! Nu er der så meget snak om slynger og havde egentlig besluttet mig for en bæresele - men sådan HELT basic har jeg brug at vide hvordan man binder en strækvikle OG hvad er Koala Viklen? Hvad er forskellen?

Altså en lille video der viser hvordan man binder den/de forskellige ville være en kæmpe fordel!

Jeg har også altid villet have en bæresele. Men så spurgte min søster om jeg havde overvejet slynger eller vikler og Nej det havde jeg ikke, anede slet ikke hvad det var. Men efter en tur på google og et link her fra baby klar på en mini monkey ringslynge, så var jeg helt solgt.

Jeg vil have en mini monkey slynge Se Mini Monkey slyngen her

Derudover vil jeg have en koala stræk vikle, den vil jeg bruge rigtigt meget til at starte med når baby er lille, men begge kan man jo bruge fra helt små babyer. Se koala stræk viklen her

Koalaen har en grænse på 10 kg, hvilket strækvikler generelt har. Mini monkey slyngen kan man bruge til større børn også, så sidder de bare på hoften af dig med slyngen om bagdelen og op over din modsatte skulder.

Der er videoer på begge sider jeg har linket til, der kan du se mere om stillinger og hvordan man bruger dem. Synes de to er de lækreste inden for slynger og vikler - i hvert fald dem jeg har set og efter min mening.

Tanken om at bære mit nyfødte barn tæt på kroppen i en vikle er helt fantastisk! Tror det giver baby en rigtigt god og tryg start uden for maven :) Og så er det bare smart at man kan have baby med rundt samtidig med at man har frie hænder. Tænk at kunne gå i netto og handle eller bare tulle rundt uden at skulle have barnevognen med altid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

KOALA VIKLE

Et direkte link til hvordan man binder koala viklen (det link jeg lagde op i sidste indlæg fører også til dette link, men hvis I vil slippe for at klikke rundt så er linket til videoguide i koala viklen her Koala viklen - HVORDAN?

BASIS/GRUND TEKNIKKEN

Her er et link til en instruktionsvideo der meget langsomt og tydeligt viser hvordan man binder vikler - selve grund bindemetoden. Linket oppe over viser forskellige måder man kan bære sit barn i viklen, den tager udgangspunkt i at man ved hvordan man binder selve basen - så det kan du se her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vil bare lige tilføje at der jo er forskel på en slynge og en vikle....

i slyngen har du det meste af vægten på den ene skulder, hvor imod at ved viklen bærer du vægten fordelt på begge skuldre.....

synes bare det er lidt vigtig at man lige er lidt obs på det.... jeg ville personligt ikke selv kunne holde til, kun at bære vægten med den ene skulder :)

man skal jo nødigt ødelægge sin egen krop ved at bære rundt på baby :baby1 (undskyld, er miljø-skadet ved Dagplejen! :blush )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vil bare lige tilføje at der jo er forskel på en slynge og en vikle....

i slyngen har du det meste af vægten på den ene skulder, hvor imod at ved viklen bærer du vægten fordelt på begge skuldre.....

synes bare det er lidt vigtig at man lige er lidt obs på det.... jeg ville personligt ikke selv kunne holde til, kun at bære vægten med den ene skulder :)

man skal jo nødigt ødelægge sin egen krop ved at bære rundt på baby :baby1 (undskyld, er miljø-skadet ved Dagplejen! :blush )

Du har helt ret i at man skal tænke over hvordan man bærer rundt på sit barn, de vejer jo alligevel lidt :) Men slynger hviler ikke altid kun på den ene skulder! Der findes flere slags. F.eks. dobbelte lomme slynger hviler på begge skuldre, de minder meget om vikler, de skal bare ikke bindes, så nogle vil nok mene at slyngerne er nemmere :)

Tri-cotti slyngen skulle være et godt valg - har dog ikke selv prøvet den, så det er kun info videregivet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Klar fortaler for Beco, det havde jeg til Isaac og jeg fortryder jeg solgte den. Så jeg skal klart have én til den næste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER