Myliona

Nogen der ved noget om barsel til faren, i "pudsige" situationer?

15 indlæg i dette emne

Jeg kan ikke helt finde rundt i reglerne.. Min kæreste ramler nemlig ind i et HUL...

Han er færdig med at studere d. 30 juni 2012.

Han starter med at studere igen i september.

Hvis jeg føder før 30 juni - er han så berettiget til 6 måneders ekstra SU? og kan han få det imellem studierne?

Hvad hvis jeg føder i juli? er han så tabt?

Han er vel ikke berettiget til almindelige barselsdagpenge, da han jo reelt er arbejdsløs? Han har IKKE mulighed for at få kontanthjælp, og er ikke i en a-kasse, da det er HF han studere og derfor ikke kan optjene ret til dagpenge... <_<

Jeg er meget forvirret..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror det ser lidt skidt ud for jer... Er ret sikker på at man desværre ikke kan flytte su barsel fra et studie til et andet... Dette gælder fx også hvis man går fra bachelor til kandidat... Hvis jeg var jer ville jeg gribe fat i su vejlederen på din kærestes studie.. Det kan være de ved hvordan man gør det smartest..

Ved fx at man som pige kan få udbetalt su 2 måneder før termin, ved ikke om det også gælder faderen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg mente nok vi var ramt i et "hul".. Heldigvis har vi på forhånd sparet sammen, fordi vi tænkte der måske netop var dette hul!

Men rent økonomisk kan det faktisk så betale sig for ham at jeg føder på hans eksamen, så han skal til re-eksamen, og derfor får Su i sommerferien.. Så kan han vel få dobbelt SU?

Det er egentlig for dårligt man ikke kan flytte den fra uddannelse til uddannelse.. Men det er vel fordi meningen er man skal "holde pause" på klippene?

det gode ved det hele er da at jeg har ham hjemme i to måneder :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har han ikke mulighed for at aflevere blankt, og så tage re-eksamen? Det er måske ikke det fedeste, men det vil da give jer lidt mere tid måske?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den kan jeg svare på, om jeg forstår dig rigtig. Jeg er MEGET sikker på at han har ret til 6 ekstra su klip, men de skal tages LIGE efter fødsel, så om ikke de måneder der er mellem fødsel og skolestart trækkes fra, så er det bedst for ham at tage nogle dobbelt klip, på den måden taper han ikke nogle af de 6 klip da de SKAL tages lige efter fødsel af, kan ikke udsættes.....

Men, ikke 99 % sikker på at det gælder siden han ikke er i stude når du føder... Men, ring studie stedet han skal starte og hør :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret sikker på at at du kun kan få fødselsklip i den periode, hvor du er berettiget til SU.

Så det ser da umiddelbart lidt skidt ud ja :(

Men ring til studievejlederen og hør dem ad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forældre

Hvis du er forælder, har du mulighed for at få særlig støtte

Du kan få særlig støtte, hvis du er forælder og opfylder de generelle betingelser for at få SU. Der er to former for særlig støtte til forældre:

•Du kan få ekstra SU i forbindelse med, at du får barn. Enten hvis du får barn under din uddannelse, eller hvis du har fået barn kort før, du er startet på din uddannelse.

•Hvis du er forsørger, kan du få supplerende SU-lån og i nogle tilfælde få et forsørgertillæg og supplerende SU-lån.

Du kan ikke få de to former for støtte samtidigt

Prøv at gå ind og læs mere på minsu.dk - særlig støtte - forældre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kom lige til at tænke på noget... Hvis man går direkte fra en uddannelse til den næste er man så ikke berettiget til SU (og dermed også barsels-su) i sommerferien imellem? :unsure

Jeg fik da SU mellem min ba og cand... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forældre

Hvis du er forælder, har du mulighed for at få særlig støtte

Du kan få særlig støtte, hvis du er forælder og opfylder de generelle betingelser for at få SU. Der er to former for særlig støtte til forældre:

•Du kan få ekstra SU i forbindelse med, at du får barn. Enten hvis du får barn under din uddannelse, eller hvis du har fået barn kort før, du er startet på din uddannelse.

•Hvis du er forsørger, kan du få supplerende SU-lån og i nogle tilfælde få et forsørgertillæg og supplerende SU-lån.

Du kan ikke få de to former for støtte samtidigt

Prøv at gå ind og læs mere på minsu.dk - særlig støtte - forældre

Det lyder jo som godt nyt! :) :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kom lige til at tænke på noget... Hvis man går direkte fra en uddannelse til den næste er man så ikke berettiget til SU (og dermed også barsels-su) i sommerferien imellem? :unsure

Jeg fik da SU mellem min ba og cand... :unsure

Men han går vel fra en ungdomsuddannelse til en videregående uddannelse? :unsure

Du fik vel ikke SU fra gymnasiet og til uni?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han tager fat i hans SU vejleder, her i uge 6 eller 7 :)

Vi er lidt spændte på hvad det ender med.. Kunne læse lidt, at man behøvede være studieaktiv måneden INDEN baby kom, så kunne man få SU.. Så håber han måske kan få noget der.. Puha, synes det er lidt en jungle!! <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men han går vel fra en ungdomsuddannelse til en videregående uddannelse? :unsure

Du fik vel ikke SU fra gymnasiet og til uni?

Nej, men jeg tog sabbatår, så har ikke lige erfaring med uni lige efter gymnasiet. :) Men det kan da godt være, at der er en forskel :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan ikke få samenhengende su i sommerferien om nan skifter fra ungdom - videre uddannelse.

Jeg står lidt i samme situation til sommer, jeg skifter HELT uddannelse da jeg skifter retning (videregående), jeg har sidste eksamen i . juni, og termin 18. juli, og studiestart 1. sep, SÅ jeg føder UDENFOR studie, så jeg SKAL søge ind på det nye studiet i september og takke ja, OGSÅ i september søge barsel fra studiet så jeg kan få min SU, og blive hjemme til næste års start sep 2013... Så det er den eneste mulighed jeg ser for ham, at han kan gøre det på den måde, og derfor tage nogle dobbeltklip, men SU er IKKE nemt at gøre sig forstået på, så ring til vejlederen ;) Og held og lykke !!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan ikke få samenhengende su i sommerferien om nan skifter fra ungdom - videre uddannelse.

Jeg står lidt i samme situation til sommer, jeg skifter HELT uddannelse da jeg skifter retning (videregående), jeg har sidste eksamen i . juni, og termin 18. juli, og studiestart 1. sep, SÅ jeg føder UDENFOR studie, så jeg SKAL søge ind på det nye studiet i september og takke ja, OGSÅ i september søge barsel fra studiet så jeg kan få min SU, og blive hjemme til næste års start sep 2013... Så det er den eneste mulighed jeg ser for ham, at han kan gøre det på den måde, og derfor tage nogle dobbeltklip, men SU er IKKE nemt at gøre sig forstået på, så ring til vejlederen ;) Og held og lykke !!!

Ja, håber da han kan gøre det på den måde.. Egentlig ville det bare være toppen bare han kunne få hvad der svarer til su i ferien også - altså to måneders su.. :) Selvom det kommer senere, så ville det gå..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Opdatering:

Min kæreste kan få dobbelt SU i 3 måneder, uden at skulle deltage i et studie. Da sommerferien (dvs juli og august) hører til det nye studie, skal han bare være tilmeldt der, også kan han få SU i sommerferien :)

Jeg skal lige have tjekket om det er sådan det egentlig hænger sammen, da det er kæresten der har talt med hans su-vejleder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER