Guest

Grød i mikrobølgeovn?

17 indlæg i dette emne

Vi er startet op på grød herhjemme, og jeg kunne godt tænke mig selv at lave grøden. Vi har bare ikke noget komfur i øjeblikket, så det er lidt svært at lave grøden selv.

Min papmor nævnte så at hun mener min far på et tidspunkt lavede risengrød i mikrobølgeovnen og så kom vi til at snakke om det egentlig også kan lade sig gøre med andre typer grød og hvordan han egentlig gjorde. Jeg kan ikke spørge min far da han er død.

Er der nogen der har erfaring med at lave grød fra bunden af i mikrobølgeovnen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er super nemt at lave grød i micro! Og man kan sagtens lave mange forskellige slags fra bunden..... Og det brænder aldrig på ;)

Jeg kan give dig nogle mere specifikke opskrifter på de forskellige slags hvis du er interesseret?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Saa er der lige et lille argument mod mikroovne, som ikke bevarer naeringsstofferne i den microkogte mad... men der maa man goere op med sig selv, hvilken holdning man har til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er super nemt at lave grød i micro! Og man kan sagtens lave mange forskellige slags fra bunden..... Og det brænder aldrig på ;)

Jeg kan give dig nogle mere specifikke opskrifter på de forskellige slags hvis du er interesseret?

Det tænkte jeg egentlig nok at det var, men var alligevel ikke helt sikker :)

Hvis du har en på ris-, majs- og hirsegrød vil jeg gerne have dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Saa er der lige et lille argument mod mikroovne, som ikke bevarer naeringsstofferne i den microkogte mad... men der maa man goere op med sig selv, hvilken holdning man har til det :)

Det er formentlig rigtigt, men jeg tror det er meget bedre end at bruge færdigblandingerne som er mit alternativ i øjeblikket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er formentlig rigtigt, men jeg tror det er meget bedre end at bruge færdigblandingerne som er mit alternativ i øjeblikket :)

Det er jo ogsaa lige det... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger lige med her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan da lige skrive dem ind jeg har så :)

Risgrød: 2 dl vand og 3 spsk rismel - 2 min (omrøres efter 1 min)

Havregrød: 2 dl vand og 3/4 dl havregryn - 2 min 10 sek

Majsgrød: 2 dl vand og 3 spsk majsmel - 1 min 30 sek (omrøres efter hver 30 sek)

Hirsegrød - 2 dl vand og 3/4 dl hirseflager - 3 min

Øllebrød - 2 skiver rugbrød dækkes med vand, og står natten over i en skål - 2 min 40 sek

Så bruger jeg frossen frugtmos til at søde og køle med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal der ikke MME eller MM i? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan da lige skrive dem ind jeg har så :)

Risgrød: 2 dl vand og 3 spsk rismel - 2 min (omrøres efter 1 min)

Havregrød: 2 dl vand og 3/4 dl havregryn - 2 min 10 sek

Majsgrød: 2 dl vand og 3 spsk majsmel - 1 min 30 sek (omrøres efter hver 30 sek)

Hirsegrød - 2 dl vand og 3/4 dl hirseflager - 3 min

Øllebrød - 2 skiver rugbrød dækkes med vand, og står natten over i en skål - 2 min 40 sek

Så bruger jeg frossen frugtmos til at søde og køle med :)

Tak :) Jeg tænker også ligesom LilleMi om der ikke skal MME eller MM i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov..... Jo selvfølgelig :blush :D

Jeg putter bare mme pulver i så det passer med mængden af vand (1 skefuld mme = 30 ml vand........ Dvs til 2 dl vand bruger jeg 6 skefulde = 1,8 dl.... Så er der også medregnet at der fordamper lidt vand)

Jeg rører det bare i når grøden er spiseklar....

Jeg ved ikke lige hvordan man gør med mm :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov..... Jo selvfølgelig :blush :D

Jeg putter bare mme pulver i så det passer med mængden af vand (1 skefuld mme = 30 ml vand........ Dvs til 2 dl vand bruger jeg 6 skefulde = 1,8 dl.... Så er der også medregnet at der fordamper lidt vand)

Jeg rører det bare i når grøden er spiseklar....

Jeg ved ikke lige hvordan man gør med mm :)

Det lyder jo helt klart til at overskue så det vil jeg da helt sikkert prøve :) Tak for opskrifterne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en skrøne at maden mister næring eller bliver farlig i mikrobølgeovn.

Det er ikke så længe siden der var en bølge af kogebøger og kokke i godmorgen Danmark der lavede microbøgeovnsmad, netop fordi det har vist sig ikke at have noget på sig. Faktisk kan det være fordelagtigt at bruge microen i forhold til næring, da den ikke varmer så hårdt som når mad koges.

Så brug du microen m god samvittighed til grød og alt mulig andet :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen af jer som har prøvet at lave majsgrød i mikroovnen som har haft problemer med at det klumper? I så fald, hvad gjorde I for at forhindre det?

Jeg gav det 30 sekunder, rørede rundt, 30 sekunder, rørede rundt, 30 sekunder, rørede rundt og begyndte at køle af.

Jeg tænker at det måske er nødvendigt at piske frem for at røre, når det er grød lavet på mel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at det måske er nødvendigt at piske frem for at røre, når det er grød lavet på mel :)

:ditto når det har været mel har jeg altid pisket det, for ellers klumper det bare sammen.. Det er kun med gryn jeg rører i det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mærkeligt, og du pisker det også grundigt sammen inden du ligger det ind? jeg har aldrig haft problemer med det. Heller ikke med risgrød som også er mel. Har lige lavet en portion til Ayah lige før :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg øvet mig i mel-grød i mikroovn, og nu kører det bare. Både med majs og boghvede. :)

Jeg gider ikke lave mere end han spiser, så jeg bruger en halv dl vand og en stor tsk mel, pisker det godt sammen og så giver jeg det kun 10 sek i første omgang, hvor efter jeg tager det ud og pisker godt igen. Så giver jeg det 5 sek - pisker - 5 sek igen - pisker.. Og sådan bliver jeg ved, til det er "kogt" nok. Med den lille portion er det umiddelbart kun nødvendigt med 10 + 5 + 5 sek. :)

Og så tilsætter jeg bagefter drikkeklar MME (ca. 0,25 dl til sådan en lille portion) og evt. frugtmos. :)

Hvis man bruger MME pulver, er der vel bare mere vand i fra starten. Men jeg tror tricket er det samme: pisk ofte! :)

Og så har jeg invisteret i sådan nogle små piskeris, som passer til den lille bøtte jeg laver det i. Fik to for sølle 20 kr i kop & kande.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER