Naturegirl

tasken til sygehuset

16 indlæg i dette emne

nu har jeg, endelig, styr på hvad jeg skal pakke i pusletasken til den lille, til sygehuset.... men hvad med tasken til mig selv..?? jeg kan simpelthen ikke komme på mere, end ekstra tøj.... hvad pakker i til jer selv til turen til sygehuset..?? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Shampoo/balsam

Hårbørste og elastikker

Tøj til at være indlagt i og til at tage hjem i

Tandbørste/tandpasta

Mobiloplader

Varme sokker/sutsko

Det er hvad jeg lige kan komme på jeg har planer om at lægge i tasken, når jeg kommer dertil ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mad til under fødslen (juice chokolade og noget til faderen)

Ammeindlæg

Ammebh

Mormor-trusser

Store bind

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har laest om en ren t-shirt til daddy :rolleyes

Hmmm, jeg taenker ogsaa en veludstyret toilettaske og morgenkaabe....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

se hvad jeg fandt :rolleyes

Hospitalstasken:

Personlig hygiejne:

tandbørste og tandpasta

makeuptaske

hårbørste og elastikker

shampoo og balsam

Fugtighedscreme

deodorant

læbepromade el vaseline

hyggiegnebind

blødt toiletpapir (da det påsygehuset kan være meget groft)

et bade håndklæde ( nogle sygehuse har kun små håndklæder)

ammeindlæg

Tøj til dig:

bukser

bluser som kan lukke op foran

strømper (gerne lidt tykke)

behagelige trusser

amme BH'er

sutsko el. klipklapper

en varm trøje

nattøj

Til barnet:

sut

bamse

stofbleer

vådservietter

bodystocking

bukser

bluser

strømper

huer

flyverdragt til hjemturen

dyne

Diverse:

camera + oplader

musik

god bog

kryds og tværs

kuglepind og parpier

lidt mad og drikke til både dig og manden

mobil + oplader

småpenge til automaterne

sugerør

autostol

ting til manden:

t-shirt

bukser

bokseshorts

strømper

papirere:

vandresjonal

sygesikring

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kamera og oplader/ekstra batterier :-) og en læbepromade man får sindsyg tørre læber af at puste så længe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kamera

tørshampoo hvis man ikke må komme i bad og gerne vil have nogenlunde "rent" hår, om end ik for duften :)

læsestof, hvis ventetiden byder til det.

læbepomade... for mig var den vigtig da mine læber blev så tørre af alt den pusten.

ha ha så lige perlemor og jeg har svaret det samme samtidig :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhh... hvad er sugerøret til? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhh... hvad er sugerøret til? :unsure

at det kan være svært at drikke af et glas når man endten har veer eller lige født så kan det være en fordel at have et sugerør... har jeg hørt :rolleyes har jo ikke selv prøvet det endnu :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

at det kan være svært at drikke af et glas når man endten har veer eller lige født så kan det være en fordel at have et sugerør... har jeg hørt :rolleyes har jo ikke selv prøvet det endnu :rolleyes

Aha - der kan man bare se! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

at det kan være svært at drikke af et glas når man endten har veer eller lige født så kan det være en fordel at have et sugerør... har jeg hørt :rolleyes har jo ikke selv prøvet det endnu :rolleyes

Kan jeg svare på - var sengeliggende de første par døgn efter fødslen (grundet blodmangel) og der skal man drikke MEGET! Så jeg var super glad for mit sugerør - det er så meget nemmere at drikke med, når man ligger ned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På OUH får man da både mad og sugerør, det skal du ikke selv have med. Jeg havde ikke ret meget med. Lidt tøj, kamera, læse stof og min mp3 afspiller. Plus lidt tøj til baby, men der var også tøj der til ham. Havde godt nok bind med til mig selv efter fødslen, men måtte bruge deres store bind. Havde ikke haft været nødvendigt at have andet end tøj med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På OUH får man da både mad og sugerør, det skal du ikke selv have med. Jeg havde ikke ret meget med. Lidt tøj, kamera, læse stof og min mp3 afspiller. Plus lidt tøj til baby, men der var også tøj der til ham. Havde godt nok bind med til mig selv efter fødslen, men måtte bruge deres store bind. Havde ikke haft været nødvendigt at have andet end tøj med.

det kommerlidt an på sygehuset,min veninde fødte for 1,5 mdr. siden og da hun fødte sent om aften havde de ikke andet end yogurt og det var kun til hende, hendes mand kunne ikke få noget på det tidspunkt af døgnet så de var glade for at få lidt kiks og knækbrød somhun havde pakket i tasken :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

spøjst der er så stor forskel på det... nu fødte jeg så godt nok også tidlig eftermiddag, så der var fyldt op med mad.. Men alligevel spøjst...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige du skal tænke lidt som hvis du skal på weekend tur.

Alt det du vil tage med på den weekendtur, pak det..

Jeg manglede såå meget og jeg var heldigvis kun indlagt i 19 timer efter fødslen som førstegangsfødende.

Så pak godt med lækre ting, du vil nok få brug for at føle dig lidt lækker ovenpå fødslen, samt en bog.

Jeg havde et barn der sov hele tiden så man kan let komme til at halv kede sig. :whistling

Held og lykke :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har postet den her før andetsteds - den er lidt omfattende, men så kan man jo sortere i den som man lyster/har behov for :) og så er der et par ting på den som jeg ihvertfald aldrig selv ville have tænkt på!

(lånt fra min-mave.dk)

Ting til dig og din ledsager - papirer

Der er en del papirer der skal udfyldes når der kommer en baby til verden. Nogle skal sygehuset have med det samme, mens andre skal afleveres andre steder.

Et godt råd

Læg evt. alle papirer i kuverten, hvor din vandrejournal allerede ligger. Så har du dem alle samlet og uanset hvad kan enhver hurtigt finde dem frem.

Vandrejournalen

- MEGET vigtig at have med, i den kan læger og jordemødre se hvordan graviditeten er forløbet og evt. om der er specielle ting der bør tages hensyn til ved lige netop din fødsel.

Papirer til fødslen

- Dette papir kan du lige så godt udfylde lige så snart du får det, der står oplysninger omkring dig, din mand og lidt omkring din levevis (om du ryger, drikker alkohol mm) Dette papir skal afleveres når du kommer ind på fødegangen og fødslen er gået i gang.

Nogle kvinder får også en del andre papirer udleveret som skal medbringes på sygehuset. Det kan være oversigt over SFmål gennem graviditeten m.m.

Ammepapirer

- måske har du fået udleveret nogle papirer af din jordemoder ang. amningen efter fødslen som du gerne må have udfyldt før du kommer ind på sygehuset, ved at kikke på papiret kan sygehuspersonalet se hvilke ting de skal være opmærksom på i forbindelse med amningen, om der er forståelse fra familien, om hvordan tidligere ammeforløb er forløbet mm

Sygesikringsbeviset

- er altid en god ting at have på sig når man henvender sig til læger, jordemødre eller andre indenfor sundhedssystemet.

Fødselsanmeldelse

- evt. kan I allerede have udfyldt de felter I kan og have underskrevet den, dog ikke med dato. Dette papir skal inden 2 hverdage afleveres til præsten i det sogn I er tilknyttet.

I dag kan man også vælge at udfylde fødselsanmeldelsen via nettet, og man har nu 14 dage til at aflevere den i.

Ansvars- og omsorgserklæring

- dette papir skal udfyldes hvis du ikke er gift med din mand. Dette papir skal sendes med fødselsattesten.

Ønskeliste for fødslen

- Lav evt. et stykke papir hvor du skriver dine ønsker for fødslen ned. Hvor vil du gerne føde?, hvordan vil du gerne føde?, Hvilken form for smertelindring vil du gerne have osv.osv.

Det er rart at have den så jordemoderen og lægen kan læse den og tage hensyn til dine/jeres ønsker for fødslen.

Tøj til dig

Når fødslen er overstået er det en god ting at have noget behageligt tøj du kan tage på.

Da din mave endnu ikke er forsvundet helt efter fødslen og din krop sandsynligvis ser anderledes ud end før du blev gravid, er det er god ide at sørge for at tøjet er 1-2 numre større end det du plejer at gå rundt i.

2-3 x bukser - gerne med elastik i taljen. Tag evt. dine ventebukser fra graviditeten med.

2-3 x bluser - bør kunne lukkes op foran - hvis du skal amme. Så behøver du ikke at føle dig alt for nøgen.

2 x nattøj - tænk igen på at blusen kan lukkes op foran.

2-3 x strømper - gerne tykke, da ikke alle steder på sygehuset er lige varme.

2-3 x trusser - gerne meget store, da der så er plads til de store bind man som oftest får på de første par dage efter fødslen. De er ca. lige så store som de bleer som de bruger til de nyfødte babyer.

2 x Amme BH - fordel hvis de kan åbnes foran. Størrelsen kan være svær at finde inden mælken løber til, så aftal evt, at din mand eller en anden person kan købe den senere.

Morgenkåbe

Hjemmesko/sutsko, sandaler eller "klip klappere" - da du - hvis du render rundt i strømpesokker eller bare fødder - slæber skidt og snavs med op i din seng og har en større risiko for at få en brystbetændelse.

Håndklæder - nogle sygehuse har kun små håndklæder så hvis du vil være sikker på at have et håndklæde som kan nå hele vejen rundt om dig, så tag selv 1-2 badehåndklæder med.

Husk sygehuset har allerede tøj derude, så hvis du hellere vil låne deres kan du nøjes med blot at tage èt enkelt sæt tøj - samt det du skal bruge når du evt. ammer dit barn - med i tasken, som du kan tage på når du atter skal hjem med din baby.

Din toilettaske

Til tænderne - Tandbørste og tandpasta samt evt. tandtråd

Til håret - Børste, kam samt evt. spænder og hår elastikker.

Makeup - Er du vant til at bruge makeup til daglig, og tror du at det vil føle dig bedre tilpas, er det en god ide at tage en makeup taske med i din store taske. Du kan jo evt. nøjes med de mest basale ting, som f.eks læbestift og mascara i makeup tasken.

Til neglene - Neglesaks og fil

Til badet - Shampoo eller sæbe, hårshampoo, balsam og svamp.

Til kroppen - Fugtighedscreme eller andre cremer som du plejer at bruge

Deodorant - da din baby allerede fra første færd af elsker din lugt, vil det være en god ide at bruge en neutral eller uparfumeret.

Læbepomade eller vaseline - læberne sprækker nemt når man trækker vejret gennem munden og luften på et sygehus er ofte også meget tør

Evt. hygiejnebind - sygehuset plejer nu at have dem til fri afbenyttelse, men hvis du har det bedst med at bruge et bestemt mærke så tag dem med for en sikkerheds skyld.

Blødt toiletpapir - af uransagelige årsager er toiletpapiret på barselsgangen som hårdt sandpapir og det har man ikke lyst til nærkontakt med efter man har været helt udspilet forneden.

Amme indlæg + evt. en lindrende helende salve til brystvorterne - det er lidt forskelligt fra kvinde til kvinde hvornår mælken løber til. Sandsynligvis sker det efter 3-5 dage, og hvis mælken siver lidt er det en god ide med ammeindlæg.

Øvrige ting til dig

Ammepude - kan være guld værd, så baby kan ligge rigtig ved dig, og så du belaster dig selv mindst muligt. Hør evt. afdelingen om du evt. har mulighed for at låne en, de fylder jo en del, og du har jo rigeligt at slæbe på i forvejen.

Sugerør - det kan være svært at drikke alm. af et glas når man har veer, så der kan sugerør hjælpe meget.

Medicin - husk især dit daglige medicin, men det kan også være godt at tage andet medicin med som du på forhånd ved hjælper mod f.eks. kvalme, hovedpine, smerter mm. Det er ikke særlig rart f.eks. at blive tilbudt noget andet medicin på sygehuset som man på forhånd ved vil give frygtelige bivirkninger, men..........

HUSK og det er meget vigtig at huske

- Du må ALDRIG tage nogen som helst form for medicin medmindre lægerne på sygehuset har sagt god for det.

Det kan jo være du fik noget medicin i forvejen og ved at tage dit eget ville du kunne risikere at udsætte dig selv og din krop for en krydsreaktion, som sikkert vil være til mere skade end gavn.

Når nyheden skal fortælles

Mobiltelefon + lader

- vær opmærksom på at det ikke er alle steder på sygehuset, hvor du må have mobiltelefonen tændt.

Telefonliste

- gør ikke den samme fejl som mig.

Jeg havde kun en telefonliste som lå på min mobiltelefon, men da jeg efter mine tvillinger kom op på intensiv afd. - hvor man ikke må have mobiltelefonen tændt pga. mobiltelefonernes signaler kan forstyrre det øvrige fintfølende elektroniske udstyr på sygehuset - havde jeg ikke mange muligheder for at ringe rundt og fortælle at fødslen nu var vel overstået.

Jeg fik lov til at låne en telefon på afd. men det hjalp jo ikke meget når jeg ikke kunne huske telefonnumrene.

Derfor lav en liste på computeren eller i hånden og tag den med.

Småpenge

- 1,2,5,10 og 20 kroner mønter - det er som oftest dem automaterne bruger.

Få evt. en anden til det

- Du kan også overlade listen til en anden, og lade den person ringe rundt til alle de mange personer der venter på at høre den gode nyhed, ring evt. selv til dem du helst selv vil fortælle den glædelige nyhed.

Når det store øjeblik skal foreviges

Camera eller digital camera samt tilbehør

- Det kan være en god ide at købe et ekstra hukommelseskort til digital cameraet, så har du muligheden for at sende det ene kort hjem og blive tømt i computeren, hvorefter der atter kan tages masser af billeder af den lille ny.

Husk nye batterier til cameraet, samt ekstra film samt oplader.

Det kan også være en god ide at tage et engangscamera med så er du sikret hvis den anden svigter.

Video camera

- hvis du har sådan et og gerne vil have det hele live så tag den med, eller endnu bedre sørg for at din ledsager/mand har ansvaret for den.

Lidt at lave mens I venter

Musik

- hvis du godt kan lide at høre musik kan du pakke nogle cd`er eller en mp3 afspiller.

Mange sygehuse har også "indbygget" musik ved sengen, men jeg har nu altid været så uheldig at de aldrig har virket ved lige netop min seng.

Fortæl andre hvad der skete

- Pak papir, dagbog eller andet du kan skrive på ned i tasken og husk også noget at skrive med.

At skrive hele fødselsoplevelsen samt forløbet efter fødslen ned kan være med til at sætte det hele på plads oppe i hovedet på dig, og kan være rigtig dejligt at have hvis du gerne vil lave en "barnets bog" senere.

Lidt at spise og drikke - Til dig

- du behøver formentlig ikke tage ret meget med i tasken da de fleste sygehuse plejer at sørge godt for den fødende, men du kan da sikre dig ved at pakke lidt kiks, bolsjer, frugt, slik, druesukker, og lidt at drikke med. Dog frarådes det at drikke juice eller mælkeprodukter, da disse kan medføre kvalme.

Tænk på mad- og drikke varer der giver dig hurtig energi.

Hvis du føder om natten eller får et nat-aktivt barn, kan det være en god ide at tage noget mere mættende mad med, da mange sygehuse primært serverer yoghurt på de tidspunkter af døgnet. Nogle sygehuse har dog også f.eks. lidt mere mættende mad f.eks. sandwich som den fødende / den nybagte mor kan få at spise.

Du kan evt. prøve at spørge på fødestedet hvilke muligheder de kan tilbyde.

Lidt at spise og drikke - Til din mand / ledsager

- De fleste sygehuse forsørger ikke ledsageren med mad og drikke, så det vil være en god ting at pakke en god madpakke til ham som f.eks. kan bestå af f.eks. kiks, slik, snacks, frugt, en gammeldags madpakke med rugbrøds madder.

Der vil sikkert også være mulighed for at få lidt mad i cafeteriaet men på denne her måde behøver personen ikke forlade dig under fødslen.

Kryds og tværs

- Hvis du godt kan lide at bruge hovedet til lidt "tidsfordriv" var en god kryds og tværs måske en ide.

Bøger og blade

- Hvis du godt kan lide at læse kan du medbringe en eller flere gode bøger (En bog om graviditet og fødsel kan måske være en god ide, som du kan læse i når du har tid og overskud til det.

På mange tidspunkter er det også godt at have et par blade at læse i, da det kræver knap så meget koncentration at læse en enkelt artikel eller lignende frem for en tyk bog med udelukkende tekst op og ned side efter side.

Hvis du ikke har lyst eller mulighed for at læse selv, har din ledsager som er med ved fødslen mulighed for at læse højt for dig.

Til den lille ny verdensborger

Hvis du allerede på forhånd ved at det bliver en dreng eller en pige, kan du jo sagtens pakke tasken med tøj i enten drenge- eller pigefarver, men du kan også vælge at være på den helt sikre side og vælge neutralt tøj, der kan bruges af begge køn.

Tøj til din baby

Sygehuset har tøjet til den lille ny, men det er de færreste nybagte forældre der synes de har lyst til at give deres lille guldklump det tøj på, gør derfor op med dig selv om du vil benytte det eller ej. Ønsker du ikke at benytte det, skal du have lidt ekstra med at hver slags af det der står på listen.

Hvilket noget tøj du bedst kan lide at benytte vil jeg lade være op til dig, og jeg nævner bare de muligheder du har. Husk at tænke på hvilken årstid barnet bliver født i - jo koldere - jo mere tykt tøj og logisk nok, jo varmere, jo mere tyndt tøj.

•Bluse

•Bukser

•Undertøj / Bodystocking

•Strømpebukser

•Strømper

•Sparkedragt

•Overall

•Hue

•Jakke

•Flyverdragt

•Stofbleer - til underlag til hovedet eller hvis babyen gylper

Hjemtransport

Hvordan du vælger at transportere barnet hjem er en smagssag, tænk f.eks. på hvor stor barnet er og om det er født til tiden. Tænk generelt på hvor skrøbeligt barnet er, hvor længe hjemturen varer mm.

Måske kan du få en anden til at komme med disse ting, på den sidste dag, når du bliver udskrevet.

Dyne / tæppe - Det er dejligt at kunne svøbe babyen ind i en dyne eller et tæppe uanset hvilken løsning I vælger, det holder babyen mere varm og giver en øget tryghed at blive puttet.

Muligheder du kan benytte til hjemtransporten er :

Lift samt liftnet - ifølge undersøgelser er det ikke den sikreste måde at transportere barnet på da det ikke ligger spændt fast og dermed kan blive kastet op mod nettet ved en evt. trafikulykke. Liftnet kan lejes eller købes

Babyautostol - skulle også være en af de sikreste måder at transportere en lille baby på da det ligger/sidder fastspændt. Babyautostolen er ikke særlig god at bruge mere end ca. 20-30 min, da din babys ryg endnu ikke er så stærk.

Boxette - skulle være efterfølgende være en af de næst-sikreste måder at transportere en lille ny på, da de ligger fastspændt i selve kassen og dermed ikke bliver kastet rundt. Baby har - især hvis det er en længere tur hjem - bedst at af ligge ned under transporten. Boxetter kan både lejes og købes.

Øvrige ting til babyen

Bleer - Ikke alle sygehuse bruger engangsbleer, så hvis du helst vil benytte engangsbleer for f.eks. stofbleer kan det være en god ide at ringe til sygehuset og forhøre dig. Bruger de ikke engangsbleer på sygehuset er det værd at overveje at pakke nogle ned i tasken, både til tiden på barselsgangen men også til hjemturen.

Engangsvaskeklude eller vådservietter - jeg har aldrig brudt mig om de "hårde" servietter de har på det sygehus jeg har født på og derfor har jeg de sidste par gange haft mine egne servietter med hjemmefra til bleskift.

Gave - Mange vælger at tage en lille bamse eller et lille stykke legetøj med som de kan give den lille ny som velkomstgave.

Sutter - Mange babyer har et stort suttebehov og kan godt lide at få en sut, det er svært på forhånd at sige om lige netop din baby helst vil have en flad eller en rundt sut, så køb evt. et par stykker af hver slags. Vær opmærksom på at hvis du ønsker at amme, kan sutten forvirre dit barn og amningen kan tage længere tid at få til at virke. Vent evt. indtil amningen er godt i gang.

Musik - Mange babyer er meget glade for musik og derfor kan det være en god ide at pakke et stykke legetøj ned med musik i.

Hvis du gerne vil forøge chancerne for at musikken vil berolige den lille ny, er det en god ide at bruge netop det stykke legetøj som musik til maven fra du er ca. midt i graviditeten. og indtil fødslen.

Så er der en endnu større chance for at babyen kan genkende lige netop det musik og måske falder hurtigere til ro af at lytte til det.

Til de større søskende

Hvis du har valgt at tage nogle af dine større børn med til fødslen, er her nogle gode ting for at få alt til at forløbe så fredeligt som muligt.

Gave - En god ting for at forebygge søskendejalousi er at give de større søskende en lille gave når den lille ny er kommet til verden. Det er også godt at fortælle alle barselsgæsterne at de kan gøre det samme og i det hele taget give de større søskende en masse ekstra opmærksomhed.

Mad og drikke - Har du valgt at tage større søskende med til fødslen, skal du også huske at pakke en god madpakke til dem, husk også at pakke noget ned de kan beskæftige sig med i perioden indtil den lille ny lillesøster eller lillebror er kommet til verden.

Noget de kan beskæftige sig med - bøger, blade, papir og farveblyanter, lidt legetøj osv osv - det kan jo godt tage noget tid, og børn har tendenser til forholdsvis hurtigt blive utålmodige og urolige.

Til den kommende far

Det kan også være en rigtig god ide at pakke lidt tøj til far, han kan også godt blive svedt undervejs, og så er det rart at han lige har lidt skiftetøj på stedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER