TiaK

Ordvalg

13 indlæg i dette emne

(far passer børnene)

Jeg snakkede med min svigerinde den anden dag, hvor vi kom til at snakke om, at mens moren har børnene, så passer far børnene. Og som min svigerinde sagde "hvem passer han dem for? Er det for moren han passer sine egen børn?!?!" Og det har hun jo egentlig fuldstændig ret i, jeg havde ikke tænkt over det før, men nu kan jeg ikke lade være med at bemærke hver gang en far skal passe sine egne børn.

Tror måske jeg har ligestillet "passe" med "tage sig af", men jeg synes min svigerinde har en pointe. Så herhjemme passer faren ikke længere sit eget barn - han har det mens moren laver noget andet :)

Er det noget I har tænkt over?

(Lidt i samme genre er også, at man på facebook kun læser statusopdateringer a la "sidder alene hjemme en lørdag aften med børnene" fra sine mandlige fb venner...)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg aldrig tænkt over - men hos os passer faren også børnene hvis jeg skal ud!

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe den har jeg rettet i mange år hos folk. For jeg kan bare ikke ta at det er en selvfølge at mutti har ungerne hele tiden.

Vi har lige haft episoden med min sviger. Hun sagde at hun var så stolt af at min mand var indlagt på sygehuset sammen med Astrid. Hvad er det også flot jeg er det, nej for jeg var barnets mor. OMG. nogle griner man får sig :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er én af mine kæpheste :whistling .

Jeg har det meget svært med den slags udtalelser, da børn efter min mening er begge forældres ansvar.

Det er lidt i samme genre som min svigermor der undrede sig over, hvordan Helle Thorning-Schmidt dog kunne få en hverdag til at hænge sammen, når hun nu havde børn i skolealderen! Jeg spurgte hende så, om hun ville stille samme spørgsmål, hvis det var en mand der var tale om, og det måtte hun jo indrømme, at hun ikke ville. Men hun medgav dog, at det var en reel pointe jeg havde ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her passer far Isaac, men sådan er det blevet da vi er skilt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe den har jeg rettet i mange år hos folk. For jeg kan bare ikke ta at det er en selvfølge at mutti har ungerne hele tiden.

Vi har lige haft episoden med min sviger. Hun sagde at hun var så stolt af at min mand var indlagt på sygehuset sammen med Astrid. Hvad er det også flot jeg er det, nej for jeg var barnets mor. OMG. nogle griner man får sig :whistling

OMG - ja, det er bare saa gammeldags! Jeg griner ogsaa af dem hernede sydpaa, hvor jeg jo aabenbart er den, der har barnet, mens faren er, ja, intet andet end faren til barnet :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg passer børn når manden ikke er hjemme og manden passer børn når jeg ikke er hjemme - er vi begge hjemme voksenhygger vi og så passer børnene sig selv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige præcis den, har jeg ikke tænkt over... Men der er mange af den slags "ordvalg", der siger noget om at selvom vi efterhånden er ligestillede, så er det stadig indlejret i vores kultur, at det er kvinden, der tager sig mest af børnene.

Eks:

"Han er en rigtig familiefar" hmm... Der er jo ikke noget der hedder en familiemor. Man er bare mor... Det er lige som om, der er noget særligt at manden tager sig af sin familie. Moren skal bare gøre det...

Der er flere eksempler. Jeg kan bare ikke komme på dem lige nu ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God pointe... Har jeg slet ikke tænkt over... Men fedt du tager den op, vil jeg da tænke over når lillepigen kommer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har da helt ret i, at man egentlig tænker sådan <_<

Det kommer sig nok af, at det er mest naturligt at det er moderen, der tager sig af babyen fordi hun har maden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den sætning får mig virkelig til at krumme tæer :wacko

Herhjemme passer bedsterne Emilie og hvis manden er hjemme med hende alene så er det det hedder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja for hulan da også!!! den havde jeg ikke tænkt på før.. det er jo helt korrekt at sådan tænker folk... jeg var i byen (for lang tid siden) med min svigerinde og det var i min mands fødeby hvor han også er opvokset og kender alle..

folk spurgte mig hvor han var (og tror altså jeg sagde han var hjemme og passe ungerne) men det var bare for ring det var mig der var i byen, og han var bare en mega tøffelhelt???? hvordan fanden kan det være for dårligt at han passer sine egne børn? og hvordan kan man blive en tøffelhelt af det??

jeg var bare paf over de udtalelser.. især fordi det har været oftest ham der har været i byen (når det endelig skete)men at jeg har behov for at slå mig løs, var ikke anset???

men så sidder jeg nu og tænker.. gad vide om vi er fastlåst i de her mønstre fordi vi (kvinder) ligger for meget i ordene?? vi går alt for meget op i at vi skal være ens og lige... hvis vi nu var ligeglade med ordene... så som far passer børnene... for det kommer jo ud på et om han passer eller har børnene... han laver det samme...

forstå mig ret... jeg syntes også det er helt hen i vejret at det er sådan.. men hvis vi ikke gik op i hvad det blev sagt (når udfaldet bliver det samme uanset) ville det så være så stort et problem? er vi så ikke lige alligevel?

det er vi herhjemme.. jeg har ikke børn,rengøring eller andet mere end ham...

kaster bare lige en bold op i luften :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER