Guest

Hvorfor holder vi egentlig Mortens aften???

11 indlæg i dette emne

Ja og hvem af jer holder denne tradition i hævdt?

Jeg ved godt at ham, den såkaldte Morten, var tvunget biskop og den eneste biskop i Danmark, som er blevet helgen, og derfor fejre vi ham. Meeen hvorfor pokker holder vi Mortens aften, når nu manden egentlig hed Martin??? nogle steder står der, at Morten er en fordanskning af Martin, men er de to navne ikke lige danske, eller lige udanske???

Og hvorfor pokker spiser vi and, når det var gæs, som han gemte sig ved, og som larmede, så han blev opdaget og blev tvunget til at blive biskop. Ja ja nogle siger, at anden var billigere og nemmere at få, men hvorfor spørger jeg så.

Og hvorfor fejre en mand som blev tvunget ind i et fag, som han ikke ønskede at være i, og manden er ikke dansker, men kom fra Italien...

Ja jeg undre mig bare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fordi det smager godt!!! :loveshower :loveshower :loveshower :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi det smager godt!!! :loveshower :loveshower :loveshower :D

Lige præcis :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det giver jo ingen mening, at kalde det for Mortens aften, når manden hed Martin :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det giver jo ingen mening, at kalde det for Mortens aften, når manden hed Martin :)

Troede da seriøst han hed Morten... OMG, kan da slet ikke min historie :whistling

Tja, og det med anden.. mon det bare er fordi det smager bedre end gås?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Troede da seriøst han hed Morten... OMG, kan da slet ikke min historie :whistling

Tja, og det med anden.. mon det bare er fordi det smager bedre end gås?

Jeg kan ikke huske hvordan gås smager :) så det skal jeg ikke kunne udtale mig om :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke huske hvordan gås smager :) så det skal jeg ikke kunne udtale mig om :)

Uhhhh, det smager MEGET bedre end and :loveshower

Vi får altid gås til jul, og det er bare det bedste :balloon

(efter min mening :P )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Uhhhh, det smager MEGET bedre end and :loveshower

Vi får altid gås til jul, og det er bare det bedste :balloon

(efter min mening :P )

det gør vi også når vi holder jul hos mine forældre :) men jeg kan nu lige godt lide gås og and :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det gør vi også når vi holder jul hos mine forældre :) men jeg kan nu lige godt lide gås og and :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja og hvem af jer holder denne tradition i hævdt?

Jeg ved godt at ham, den såkaldte Morten, var tvunget biskop og den eneste biskop i Danmark, som er blevet helgen, og derfor fejre vi ham. Meeen hvorfor pokker holder vi Mortens aften, når nu manden egentlig hed Martin??? nogle steder står der, at Morten er en fordanskning af Martin, men er de to navne ikke lige danske, eller lige udanske???

Og hvorfor pokker spiser vi and, når det var gæs, som han gemte sig ved, og som larmede, så han blev opdaget og blev tvunget til at blive biskop. Ja ja nogle siger, at anden var billigere og nemmere at få, men hvorfor spørger jeg så.

Og hvorfor fejre en mand som blev tvunget ind i et fag, som han ikke ønskede at være i, og manden er ikke dansker, men kom fra Italien...

Ja jeg undre mig bare.

Så vidt som jeg har forstået det, så ønskede Martin ikke at blive biskop, så han søgte skjul blandt gæs, men de afslørede hans skjulested.

Derfor udråbte han d. 11. november til officiel gåseslagtedag som en hævn over dem.

Gæs var i gammel tid ikke så almindelige i Danmark, og de var meget dyre, så derfor begyndte man også at spise andre fjerkræ i stedet for gæs.

Jeg har også læst/hørt at han hedder Morten i danmark fordi det er en fordanskning af Martin.. ja ved ikke lige hvorfor, mener da også Martin er et gammelt dansk navn, men det er det jo nok ikke så :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER