tjonse

Nedfrysning af brystmælk

15 indlæg i dette emne

Så benytter jeg mig endnu engang lige af at der sidder så mange skønne kvinder ude bag skærmene med masser af erfaring og gode råd at dele ud af :)

Jeg har hørt at det kan være en god ide at fryse noget af min mælk ned, så den senere kan bruges til at blande i grød/vælling mm.

Nu overvejer jeg bare lige hvordan jeg skal gøre det. Har læst at nogen fryser ned i isterningebakker fordi det er en passende størrelse, men hvordan med at dække det til i fryseren og holde det "sterilt"? Jeg overvejer lidt at hælde noget mælk på isterningeposer fordi jeg umiddelbart bedre kan lide tanken om at mælken så er "pakket ind", men må man overhovedet det?

Har set at man kan købe nogle specielle poser til de forskellige brystpumper til nedfrysning af mælken, men de er selvfølgelig hammer dyre, så er det nødvendigt?

For at opsummere mine spørgsmål:

1. Hvordan opbevarer I jeres nedfrosne brystmælk?

2. Hvor store "portioner" mælk skal man bruge til at blande i grød/vælling når hun engang må få det, er isterningestørrelse ok?

3. Skal det være steriliserede poser/flasker man skal fryse ned i, eller kan isterningeposer bruges?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så benytter jeg mig endnu engang lige af at der sidder så mange skønne kvinder ude bag skærmene med masser af erfaring og gode råd at dele ud af :)

Jeg har hørt at det kan være en god ide at fryse noget af min mælk ned, så den senere kan bruges til at blande i grød/vælling mm.

Nu overvejer jeg bare lige hvordan jeg skal gøre det. Har læst at nogen fryser ned i isterningebakker fordi det er en passende størrelse, men hvordan med at dække det til i fryseren og holde det "sterilt"? Jeg overvejer lidt at hælde noget mælk på isterningeposer fordi jeg umiddelbart bedre kan lide tanken om at mælken så er "pakket ind", men må man overhovedet det?

Har set at man kan købe nogle specielle poser til de forskellige brystpumper til nedfrysning af mælken, men de er selvfølgelig hammer dyre, så er det nødvendigt?

For at opsummere mine spørgsmål:

1. Hvordan opbevarer I jeres nedfrosne brystmælk?

2. Hvor store "portioner" mælk skal man bruge til at blande i grød/vælling når hun engang må få det, er isterningestørrelse ok?

3. Skal det være steriliserede poser/flasker man skal fryse ned i, eller kan isterningeposer bruges?

Jeg fryser ned i isterninge poser - ifølge SP er det nemlig nok med en enkelt 'terning' når hun begynder at spise grød - til at give sødmen som der er i MM :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har slet ikke hørt at det er en god idé at putte modermælk i grøden.

Er det noget alle gør?

Tak for tippet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har slet ikke hørt at det er en god idé at putte modermælk i grøden.

Er det noget alle gør?

Tak for tippet :)

Om det er alle ved jeg ikke ;) Men ifølge min SP så er det en god idé fordi baby kan smage sødmen fra MM i grøden og dermed med større sandsynlighed vil være med på at spise det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svaret Majken :)

Vil straks ud og købe nogle isterningeposer til formålet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var et godt råd :)

Det vil jeg da huske nu jeg alligevel har købt en pumpe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herligt at tråden kan bruges af andre, det er jo med at få de gode råd ud til så mange som muligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt isterning bakker... men isterning poser var også en ide.

Bare vær obs på hvad der må bruges til det.

jeg har f.eks. nogle isterning bakker fra Ikea og de må IKKE bruges til det.

Men en alm. hvid plast er fin til det.

min var med låg (jeg skriver "var", da jeg fik den smadret ved at banke brikkerne ud :D )

Jeg brugte mælken til at putte i kartoffelmosen i starten.

Det gav den der modermælks smag i det og så kølede det mosen ned til spise temp. :)

Det er en rigtig god måde at gøre det på, så de får en "blid" overgang til fast føde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm nu har jeg købt nogle af de almindelige blå isterningeposer, der står bagpå at de er fremstillet af miljøvenlig polyethylen. Må man ikke bruge dem til at fryse ned i eller hvad?

De er jo lavet til det formål, at man efterfølgende skal kunne drikke indholdet, så helt giftigt kan det vel ikke være eller hvad...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt isterning bakker... men isterning poser var også en ide.

Bare vær obs på hvad der må bruges til det.

jeg har f.eks. nogle isterning bakker fra Ikea og de må IKKE bruges til det.

Men en alm. hvid plast er fin til det.

min var med låg (jeg skriver "var", da jeg fik den smadret ved at banke brikkerne ud :D )

Jeg brugte mælken til at putte i kartoffelmosen i starten.

Det gav den der modermælks smag i det og så kølede det mosen ned til spise temp. :)

Det er en rigtig god måde at gøre det på, så de får en "blid" overgang til fast føde.

Hvad gør at man ikke må bruge noget til at fryse ned i?

Jeg havde nemlig tænkt på de blå poser som Tjonse nævner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har netop brugt de blå.. På anbefaling fra SP :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad gør at man ikke må bruge noget til at fryse ned i?

Jeg havde nemlig tænkt på de blå poser som Tjonse nævner.

Det er noget med at det kan afgive nogle kemikalier...

Specielt når det er ting med "fedt" i, så suger det, det til sig.

Vand gør dog ikke, så derfor er der kun nogle ting man må bruge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har netop brugt de blå.. På anbefaling fra SP :)

Så er det sådan nogen jeg skal ud og købe på et tidspunkt :)

Det er noget med at det kan afgive nogle kemikalier...

Specielt når det er ting med "fedt" i, så suger det, det til sig.

Vand gør dog ikke, så derfor er der kun nogle ting man må bruge.

Ok tænkte nok det var noget i den retning. Undrede mig bare lige over man kunne bruge noget til isterninger men ikke til mælk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En fra min MG pumper ud i en flaske og derefter ned i en alm. frysepose, så har hun styr på mængden til en flaske, så manden også kan give mad. Hun siger det også er nemmere at varme det op end en flaske er :)

Men nu snakker I jo så om små portioner til at blande i grød...min SP har intet sagt om det..hmm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En fra min MG pumper ud i en flaske og derefter ned i en alm. frysepose, så har hun styr på mængden til en flaske, så manden også kan give mad. Hun siger det også er nemmere at varme det op end en flaske er :)

Men nu snakker I jo så om små portioner til at blande i grød...min SP har intet sagt om det..hmm

Min SP har hellere ikke nævnt noget men hun nævnte at næste gang hun kommer (i januar) skal vi snakke kost, så det kan være hun nævner noget der. Tænker at din SP måske tænker det samme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER