Nafrimi

Ville du sælge din ene nyre for en årsløn ?.

24 indlæg i dette emne

Ville du sælge din ene nyre for en årsløn ?.

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/08/16/105035.htm

Jeg ved ikke helt hvordan jeg har det med at åbne for salg af organer. Min første indskydelse er NO WAY for jeg kunne tænke det ville presse økonomisk svage udi organdonation fordi de mangler penge.

På den anden side ville det frigive nogle flere nyrer på markedet, og så vidt jeg kan forstå er der hårdt brug for dem.

Men hvis der åbnes for et salg af nyrer, hvornår åbnes der så for salg af andre organer der ikke er livstruende at undvære som f.eks. hornhinder. Ja ja - doneren bliver blind, men familien får mad på bordet. Og hvis de kun sælger den ene hornhinde.

Nu hvor de også med succes har transplanteret hænder så er der vel også penge i en hånd, en fod eller lign.

Hvor går grænsen ?. Jeg synes umiddelbart at det er et farligt marked at åbne hvor man legalt kan købe/sælge organer.

Personligt kunne jeg ikke drømme om at give en nyre væk (eller sælge den) mens jeg er i live, medmindre den går til en jeg holder af. Jeg ville uden at blinke forære en nyre til familie/tætte venner hvis det ville redde deres liv. Men en fremmed - nej. Sådan et offer ville jeg kun give til en der er mig nær.

Når jeg en dag er død kan de tage det hele hvis de kan bruge det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej aldrig i livet om jeg ville sælge den hverken for 1 eller 10 årslønninger.

Jeg gemmer min i fald en af mine nære skulle få brug for den, det ville være surt, hvis man pludselig stod og manglede den selv ;)

Hvorvidt det er etisk korrekt at lave den slags salg, har jeg ikke helt gjort op med mig selv endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Argh, jeg synes den er svær...

Jeg har ikke tænkt det særlig meget igennem men umiddelbart er jeg "for". Jeg går ind for at ens krop er ens egen og at man som udgangspunkt kan gøre hvad man vil med den. Om man vil donere eller sælge æg, sæd, sex, en nyre, en lunge eller en arm synes jeg faktisk må være op til en selv. DOG synes jeg at der skal være nogle skrappe regler om det. F.eks. at man gennemgår en eller anden form for undersøgelse, der sikrer, at man er psykisk i stand til at tage sådan en beslutning og at beslutningen er ens egen. Og jeg synes også at organsalg KUN skal kunne foregå til staten, der så kan "fordele" nyrerne efter en "retfærdig" venteliste, istedet for at private personer kan sælge nyrer, hvor rige kan overbyde fattige eller noget i den stil. Dvs. jeg synes det er ok, at man kan SÆLGE en nyre, men jeg synes ikke at man skal kunne KØBE en.

På nuværende tidspunkt kunne jeg ikke selv finde på at sælge min nyre (selvom jeg er på det punkt i mit liv, hvor jeg nok allermest har brug for pengene), men jeg vil ikke udelukke at jeg på et tidspunkt i mit liv kunne se det som en mulighed.

Og hvis jeg havde levet et andet liv kunne det sikkert også have været en mulighed. Hvis jeg f.eks. havde fravalgt familielivet og hverken havde mand eller børn og ikke så meget til den øvrige familie, hvis jeg rejste meget og følte at jeg sagtens kunne "leve livet" selvom det evt. ville være nogle år kortere... Så tror jeg godt, at jeg kunne se det meningsfulde i at redde et andet liv OG få råd til endnu en stor rejse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Argh, jeg synes den er svær...

Jeg har ikke tænkt det særlig meget igennem men umiddelbart er jeg "for". Jeg går ind for at ens krop er ens egen og at man som udgangspunkt kan gøre hvad man vil med den. Om man vil donere eller sælge æg, sæd, sex, en nyre, en lunge eller en arm synes jeg faktisk må være op til en selv. DOG synes jeg at der skal være nogle skrappe regler om det. F.eks. at man gennemgår en eller anden form for undersøgelse, der sikrer, at man er psykisk i stand til at tage sådan en beslutning og at beslutningen er ens egen. Og jeg synes også at organsalg KUN skal kunne foregå til staten, der så kan "fordele" nyrerne efter en "retfærdig" venteliste, istedet for at private personer kan sælge nyrer, hvor rige kan overbyde fattige eller noget i den stil. Dvs. jeg synes det er ok, at man kan SÆLGE en nyre, men jeg synes ikke at man skal kunne KØBE en.

På nuværende tidspunkt kunne jeg ikke selv finde på at sælge min nyre (selvom jeg er på det punkt i mit liv, hvor jeg nok allermest har brug for pengene), men jeg vil ikke udelukke at jeg på et tidspunkt i mit liv kunne se det som en mulighed.

Og hvis jeg havde levet et andet liv kunne det sikkert også have været en mulighed. Hvis jeg f.eks. havde fravalgt familielivet og hverken havde mand eller børn og ikke så meget til den øvrige familie, hvis jeg rejste meget og følte at jeg sagtens kunne "leve livet" selvom det evt. ville være nogle år kortere... Så tror jeg godt, at jeg kunne se det meningsfulde i at redde et andet liv OG få råd til endnu en stor rejse.

Åh du er så klog Mette :rolleyes og jeg er enig med dig (der fik du mig lige overbevist om at det er ok at sælge sin nyre).

Men selvom jeg ved, at jeg ville redde en anden mands liv, så ville jeg stadig gemme min i tilfælde af at Leo nu fik brug for den engang. Og selvom jeg ikke havde nogen andre, der kunne få glæde af den, så ville jeg nok vælge at beholde den alligevel - altså sætte min nyre i banken - just in case jeg selv skulle blive af med den ene :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja det kunne jeg godt finde på. For så havde jeg pengene hjemme til adoptionen :)Men ingen vil have min nyre pga. det manglende protein og genfejl osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh du er så klog Mette :rolleyes og jeg er enig med dig (der fik du mig lige overbevist om at det er ok at sælge sin nyre).

Men selvom jeg ved, at jeg ville redde en anden mands liv, så ville jeg stadig gemme min i tilfælde af at Leo nu fik brug for den engang. Og selvom jeg ikke havde nogen andre, der kunne få glæde af den, så ville jeg nok vælge at beholde den alligevel - altså sætte min nyre i banken - just in case jeg selv skulle blive af med den ene :rolleyes

Haha, jeg kan nogle tricks med at overbevise folk :P

Jeg tror også, at jeg ville 100% udelukke organdonation (mens jeg levede) hvis jeg fik børn. Og gemme mine organer til hvis børnene skulle bruge dem, som du er inde på.

Men hvis vi nu antog at min mand og jeg aldrig fik børn (forfærdeligt scenarie! :( ) og at vi ikke havde vores skønne familier (Puha... :( ) og at min mand så pludselig blev alvorligt og uhelbredeligt syg (Adr, en masse klamme scenarier, jeg kan tænke mig til)... Og kun havde f.eks. et år tilbage at leve i. Så ville det virke MEGET meningsfuldt for mig, at forkorte mit eget liv + redde en andens + have råd til at tage min mand ud på en fantastisk rejse i den sidste tid vi havde sammen. - En frygtelig situation, men i princippet ikke umulig. Og hvis jeg stod i den, så kunne jeg godt se det for mig...

At man så går målrettet efter de studerende har jeg svært ved. Jeg tænker at de er så unge, at de måske kan nå at ændre mening omkring nogle af de store beslutninger, der kan have indflydelse på om man synes man kan undvære en nyre (f.eks. kunne en 21-årig studerende hævde at hun ALDRIG skulle have børn, og pludselig blive skruk som 29-årig)

Jeg synes det er kompliceret. Men kan helt klart se muligheder i det... Og hvis det er rigtigt, når den britiske forsker i artiklen siger at en nyre har "tjent sig selv ind" på 18 måneder, så kunne det måske endda give bonus i sygehusøkonomien, hvilket måske kunne bruges på forskning, der så kunne hjælpe andre syge. Totalt win-win. :)

Jeg kan godt se, at der kan være nogle etiske problemer i det, men jeg tror måske også at man/jeg/vi har tendens til at dømme det som uetisk, fordi det er så nyt og anderledes end vi er vant til. Såvidt jeg lige ved, var der også mange, der synes at organtransplantation i det hele taget var uetisk, da den mulighed åbnede sig. Fordi "man måtte ikke lege gud". Man nu, hvor vi er mere "vant til det", synes de fleste vel bare at det er godt at man kan redde nogle liv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg mener at folk selv bestemmer over deres kroppe.

Men jeg ville ikke kunne finde på det, jeg holder på mine indre ting, vil meget hellere give dem gratis til mine kære.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I det store hele synes jeg egentlig at Idéen er god. Man bestemmer jo selv over sin krop, og om man vil "sælge ud af den" så at sige. ÈN ting der bare bekymre mig er.. Hvis de åbner op for Salg af nyre.. Vil der så komme et sort marked for det her, som vi ser det i andre lande?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I det store hele synes jeg egentlig at Idéen er god. Man bestemmer jo selv over sin krop, og om man vil "sælge ud af den" så at sige. ÈN ting der bare bekymre mig er.. Hvis de åbner op for Salg af nyre.. Vil der så komme et sort marked for det her, som vi ser det i andre lande?

Jeg tror det vil nedbringe mængden af organtyveri hvis alle lande åbner for det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vil give tæskeholdene nogle nye muligheder når de besøger dem der skylder dem penge. Istedet for at klippe et par fingre eller værre, så sendes de afsted til salg af en nyre...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min er reserveret til hvis mine kære. ille aldrig sælge den - syntes at organer skal være gratis og hvis man vil af med den skal man ikke gøre det for penge, men af lyst!

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Om man vil sælge sex eller sin nyre - det må være ens eget valg. Jeg har altid haft den overbevisning, at man altså selv må bestemme hvad ens krop skal bruges til.

Umiddelbart synes jeg også, at man også selv må få lov at bestemme hvem nyren så skal sælges til - igen, ens eget frie valg. Men nu er jeg heller ikke en af dem, der får så forbandet ondt i røven over, at nogen har penge til noget, som nogle andre ikke har ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må da hellere lige tilføje lidt:

Selv ville jeg ikke sælge ud af mine organer. De er forbeholdt mig selv og mine kære. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget enig med Mette... Det er op til folk selv at bestemme om de vil sælge en af deres nyrer (at jeg aldrig selv ville gøre det er noget andet) Jeg synes det er ok at sælge nyren. Men det er ikke ok at kunne købe den, der må det retfærdigvis gå efter tur på ventelisten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget enig med Mette... Det er op til folk selv at bestemme om de vil sælge en af deres nyrer (at jeg aldrig selv ville gøre det er noget andet) Jeg synes det er ok at sælge nyren. Men det er ikke ok at kunne købe den, der må det retfærdigvis gå efter tur på ventelisten :)

Hvis ingen må købe den, så kan den da heller ikke sælges? :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis ingen må købe den, så kan den da heller ikke sælges? :blink

forkert formuleret... men som Mette siger, synes jeg ikke, at de skal kunne sættes til salg på det åbne marked, hvor de velstillede vil have en klar fordel og vil kunne overbyde udbudsprisen :) Jeg synes, at nyrene må gå til dem, der har størst behov for det og er længst fremme på ventelisten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke gøre det. Primært af egoistiske årsager, da jeg med mit held højst sandsynlig selv får brug for begge to, eller de skal "gemmes" til hvis mine find børn får brug for det. Noget helt andet er, at ingen vil have mine organer. Jeg er 3. sortering og bliver nok afvist inden jeg rammer døren ;)

Jeg er ellers enig med Mette. Det bør i hvert fald ikke være kun de rige der kan få købt sig til en nyrer. Og så er der dem fra indien, der har solgt deres ene nyrer for en iphone :blink DEt Er jo helt galt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

forkert formuleret... men som Mette siger, synes jeg ikke, at de skal kunne sættes til salg på det åbne marked, hvor de velstillede vil have en klar fordel og vil kunne overbyde udbudsprisen :) Jeg synes, at nyrene må gå til dem, der har størst behov for det og er længst fremme på ventelisten :)

Så du tænker noget i stil med, at der fra offentlig side skal fastsættes en pris for sådan en nyre? Personligt ville jeg da selv bestemme prisen for min nyre.

Lige nu bliver der doneret x antal nyrer fra hjernedøde patienter + dem der fortsat lever og donerer til egen familie eller lign. Hvis man kunne sælge sin nyre, vil der vel bare blive doneret endnu flere nyrer. Er det så, så slemt, at dem der har lidt flere penge køber de ekstra som folk gerne vil sælge? Mange af de mennesker der tjener flere penge end gennemsnittet, arbejder jo også hårdt for dem - hvorfor skal de straffes for at have råd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så du tænker noget i stil med, at der fra offentlig side skal fastsættes en pris for sådan en nyre? Personligt ville jeg da selv bestemme prisen for min nyre.

Lige nu bliver der doneret x antal nyrer fra hjernedøde patienter + dem der fortsat lever og donerer til egen familie eller lign. Hvis man kunne sælge sin nyre, vil der vel bare blive doneret endnu flere nyrer. Er det så, så slemt, at dem der har lidt flere penge køber de ekstra som folk gerne vil sælge? Mange af de mennesker der tjener flere penge end gennemsnittet, arbejder jo også hårdt for dem - hvorfor skal de straffes for at have råd?

JA! Har ikke noget i mod de der tjener mere end gennemsnittet, men på sunhedsområdet synes jeg ikke at de skal have flere og større rettigheder, end de andre i forhold til at komme i behandling. Og hvis vedkommende der har allermest brug en nyre akkurat har de 200.000, eller hvad det nu koster, som udbusprisen er, bliver overbudt af milliadæren, der måske ikke tager skade af at vente lidt på at få en ny nyre, så synes jeg, at det er grotesk at vedkommende, der virkelig har behovet må ligge og dø i rendestenen fordi den ene velhavende efter den anden overbyder vedkommende og dermed kommer foran i køen. grunden til at man overvejer at gøre salg af nyrer lovligt er vel, at der er for få donorer, også når man medregner de, der bliver erklæret hjernedøde og har tilvagt donation.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så du tænker noget i stil med, at der fra offentlig side skal fastsættes en pris for sådan en nyre? Personligt ville jeg da selv bestemme prisen for min nyre.

Lige nu bliver der doneret x antal nyrer fra hjernedøde patienter + dem der fortsat lever og donerer til egen familie eller lign. Hvis man kunne sælge sin nyre, vil der vel bare blive doneret endnu flere nyrer. Er det så, så slemt, at dem der har lidt flere penge køber de ekstra som folk gerne vil sælge? Mange af de mennesker der tjener flere penge end gennemsnittet, arbejder jo også hårdt for dem - hvorfor skal de straffes for at have råd?

Jeg tror ikke, at nogen af os ønsker at rige mennesker skal straffes for at have råd. :) Det som jeg mener med at private personer ikke må kunne købe nyrer, er at de fattige ikke må straffes for at være fattige. Jeg synes det er helt fair at en rig person har lettere adgang til diverse materielle ting, men en livgivende operation synes jeg at man skal have lige meget ret til, uanset hvor mange penge man har. Derfor må de rige ikke kunne købe nyren selv, de må på venteliste ligesom de fattige. :)

Og pga. det tænker jeg, at der må fastsættes en pris. Én køber, én pris. Desuden tænker jeg at konkurrence om priserne på kropsdele vil øge risikoen for et sort marked for kropsdele...

Jeg synes prisen på en nyre skal fastsættes til en FAST pris målt dels ud fra "smerte og svie" for donor og dels ud fra besparelser fra hospitalets side på at nyrepatienten ikke længere skal være i dialyse. Den britiske forsker i artiklen siger jo at en solgt nyre vil tjene sig selv ind på 18 mdr, og det synes jeg er en god målestok at sætte prisen efter. Så hospitaler ikke pludelig skal stå i nogle meget svære beslutninger om, hvorvidt man vil betale skyhøje priser for én nyre der kan redde ét liv, eller om man vil bruge pengene på andre patienter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JA! Har ikke noget i mod de der tjener mere end gennemsnittet, men på sunhedsområdet synes jeg ikke at de skal have flere og større rettigheder, end de andre i forhold til at komme i behandling. Og hvis vedkommende der har allermest brug en nyre akkurat har de 200.000, eller hvad det nu koster, som udbusprisen er, bliver overbudt af milliadæren, der måske ikke tager skade af at vente lidt på at få en ny nyre, så synes jeg, at det er grotesk at vedkommende, der virkelig har behovet må ligge og dø i rendestenen fordi den ene velhavende efter den anden overbyder vedkommende og dermed kommer foran i køen. grunden til at man overvejer at gøre salg af nyrer lovligt er vel, at der er for få donorer, også når man medregner de, der bliver erklæret hjernedøde og har tilvagt donation.

Jeg kan til dels godt følge dig her. :) Og jeg synes også klart at ham der har mest brug for nyren skal have en først. Jeg synes at man skal betales godt for en nyre, og jeg kan til dels godt se fordele i en offentlig fastsat pris. Men hvad så, hvis ham der har mest brug for nyren, alligevel ikke har råd? Så skal han jo alligevel vente på én bliver erklæret hjernedød.

Min holdning som jeg ytrede i et tidligere indlæg, kommer af nogle principper om at man selv er herre over sin krop. Men som jeg ser det, så tror jeg det bliver rigtig svært at få denne form for salg af organer ind i vores danske sundhedssystem. Jeg har faktisk rigtig, rigtig svært ved at se hvordan det skal fungere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker som så mange af jer at jeg vil gemme min i tilfælde af, at en af vores børn får brug for den :) Men en af grundene til jeg heller ikke vil er forbi jeg ikke tør blive opereret :rolleyes Ikke hvis jeg kan slippe ihvertfald..

Men jeg kan ikke se det store problem i, at andre gør det.. Egentlig synes jeg ideén er ret god, men der skal naturligvis være strengt kontrol med det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne ikke selv finde på at sælge min ene nyre. Den er, som hos så mange af jer andre, forbeholdt mine børn, hvis de skulle få brug for den. Men jeg er for organsalg. jeg mener at det er op til en selv hvordan man bruger sin krop.

Jeg kan ikke helt forstå hvordan I mener at det skulle hænge sammen med at sælge organer hvis der ikke må være en køber. Det er der ikke råd til i vores sundhedsvæsen. Det er fint nok at en nyre har tjent sig selv ind efter 18 måneder, men det er jo en alt andet lige" betragtning, og jeg tror ikke den holder vand, for hvad nu hvis der opstår komplikationer i forbindelse med transplantationen, hvem skal så betale for det for at regnestykket går op.

Hvis der skal åbnes for organsalg skal det gøres fuldt ud, det vil sige at der er en sælger og en køber. Men jeg synes måske også at organ salget hører hjemme på privathospitalerne. Her kan man betale sig fra behandling som det er i dag, og har man råd til det kan man så gå et skridt videre og betale sig fra en ny nyre også. Det kan jeg ikke se noget galt i.

Der vil stadig være det samme system for de personer som ikke kan eller vil betale sig fra behandlingen, men en mulighed for dem som kan og vil betale.

Kram

Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne ikke selv finde på at sælge min ene nyre. Den er, som hos så mange af jer andre, forbeholdt mine børn, hvis de skulle få brug for den. Men jeg er for organsalg. jeg mener at det er op til en selv hvordan man bruger sin krop.

Jeg kan ikke helt forstå hvordan I mener at det skulle hænge sammen med at sælge organer hvis der ikke må være en køber. Det er der ikke råd til i vores sundhedsvæsen. Det er fint nok at en nyre har tjent sig selv ind efter 18 måneder, men det er jo en alt andet lige" betragtning, og jeg tror ikke den holder vand, for hvad nu hvis der opstår komplikationer i forbindelse med transplantationen, hvem skal så betale for det for at regnestykket går op.

Hvis der skal åbnes for organsalg skal det gøres fuldt ud, det vil sige at der er en sælger og en køber. Men jeg synes måske også at organ salget hører hjemme på privathospitalerne. Her kan man betale sig fra behandling som det er i dag, og har man råd til det kan man så gå et skridt videre og betale sig fra en ny nyre også. Det kan jeg ikke se noget galt i.

Der vil stadig være det samme system for de personer som ikke kan eller vil betale sig fra behandlingen, men en mulighed for dem som kan og vil betale.

Kram

Rikke

Der er jo som jeg læser det netop nogle dygtige eksperter, der har regnet ud at der ER råd til det :)

Og det er jo smadderdyrt at have folk liggende på hospitaler. Nu er jeg ikke selv ekspert i hospitalsøkonomi, men jeg hørte engang at det kostede 2000 kr om dagen, at have en patient indlagt og DERTIL kom så al behandling. Hvis en nyre så kan sælges for 240.000, så svarer det jo til ca. 3 nyrer på et års indlæggelse af en nyrepatient. Så jeg tænker, at hvis nyren har tjent sig selv hjem på 18 mdr under normale forhold, så må det da kunne betale sig selv hvis der opstår komplikationer (så tager det måske bare 3 år før nyren har tjent sig selv hjem, men det er da stadig værd at tage med?). Desuden siger de jo, at risikoen er på niveau med et frivilligt kejsersnit, og uden at vide enormt meget om kejsersnit, så synes jeg ikke at det lyder som en "ufornuftig" risiko at tage ud fra et økonomisk hensyn. :)

Jeg kan forstå holdningen at rige privatpersoner skal kunne købe deres nyrer selv, HVIS man mener at rige (der har arbejdet hårdt for deres penge jo!) har mere ret til at få en nyre end andre. Men ud fra at få en hospitalsøkonomi til at køre rundt tror jeg ikke at det er "nødvendigt". :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER