Guest Smilla

Er lidt muggen....

19 indlæg i dette emne

Ja man kan jo undre sig rundtosset over HVEM der dog har skabt de regler og love der er nogle gange :)

Sagen er jo den at jeg pt er sygemeldt med en depression som jeg har fået medicin for siden ...marts?

Var på barsel dengang som sluttede midt i august. Så siden august har jeg været jobsøgende uden held desværre!

Vil da hellere end gerne finde mig min nye pind :) Men ak...jeg magter det ikke pga min sygdom som jeg absolut ingen

kontrol har over :(

Nå...men jeg er selvfølgelig medlem af en akasse, og det er åbenbart således når man er sygemeldt, at man skal møde op til

samtaler på akasse-kontoret for at besvare spørgeskemaer om hvornår man har tænkt sig at blive rask igen....Hello!! Onsdag kl 09:15 ;) :(

Hvem kan svare på det?! De ved hvad jeg fejler så jeg undrer mig bare.

Nå, men jeg blev så ringet op i mandags sidste uge, og bedt til samtale i Kolding...temmelig lang køretur (2 x 45 min) "for ingenting" som man ikke kan klare over telefonen. :(

Så jeg ringede til akassedamen i dag, fordi i dag var en dum dag pga en dum nat hvor jeg igen igen ikke kunne sove...før kl 03:30 (har en datter der står op kl 6:30 så det er ikke RET mange timer)

og spurgte om vi kunne flytte mødet til en anden dag eller tage den over telefonen. Jo det kunne vi godt... :rolleyes Det eneste hun ville vide var om jeg ville være syg mere end 4 uger eller 8? ANER DET IKKE!!

Udover al min egen elendighed er min læge også sygemeldt med en diskusprolaps (st?) så jeg kan ikke lige ringe og snakke med ham. Der findes en vikar hvis man ikke kan vente til han kommer tilbage

et andet sted i DK man kan henvende sig til men jeg kender ikke den mand. Nå, men vi blev enige om at det nok mere var 8 uger end 4....Så vil hun sende oplysningerne til kommunen - hvor jeg "sjovt nok"

også skal møde op til et evalueringsmøde ang min sygdom....!!! ARGH!!!!!! Synes bare det er noget mærkeligt noget når man nu ER syg at man sådan skal spæne frem og tilbage mellem alle mulige møder.

Det er jo bare yderligere stress...nå, men der er jo nok nogle der har udnyttet systemet så groft at de mistror alle :(

Øf øf fra mig :( :angry

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan sagtens forstå dig søde... det er et kompliceret system der ikke er blevet mindre "anmassende" efter det er begymdt med aktiv syemeldinger... Håber du kan få den hjælp du har brug for og at du kan få kommune og a.kasse til at give dig lidt ro :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Kender intet til systemmet men kram har vi jo altid..

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er skisme ikke fedt. Jeg er også pt. sygemeldt og er nervøs for hvilken mølle jeg skal igennem. Jeg kender desværre systemet indefra, da jeg indtil min sygemelding har siddet som socialrådgiver med sygedagpengesager. Det hjælper ikke at kende systemet jeg kan mærke jeg stresser på forhånd, nok ikke så smart når man er sygemeldt med stress.

Jeg stiller gerne op til spørgsmål hvis der er noget du undrer dig over eller skal have hjælp med. Mit hovede fungerer dog ikke optimalt, men noget kan jeg da huske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender ikke rigtig til systemet, men synes da helt klart det lyder bagvendt at skulle kunne sige hvornår man slipper fri fra en sygdom som depression.... det er jo ligesom lidt noget andet end et brækket ben el. lign... :huh

Ville under alle omstændigheder lige sende de her afsted til dig :kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er hårdt :kram

Hvis ikke man har det dårligt nok i forvejen, så skal den dér mølle nok hjælpe en på vej <_<

Jeg blev sygemeldt i uge 16 med tvillingerne, og jeg blev skam også bedt til samtale.

Hvornår jeg regner med at blive rask igen? Tjah, skal vi ikke satse på at ungerne kommer ud en dag, og så er den skid vist slået, men nej - vi ses til en ny samtale om 8 uger... :blink

Man skal have et godt helbred for at være syg i DK!

Håber du kan mobilisere energi til at komme afsted og ikke tænke for meget over det.. selv om det er møgsvært :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nåh... grunden til at du skal snakke med akassen hele tiden, er fordi du melder dig syg i kortere perioder, på under 14 dage ad gangen.

Jeg ville I dit tilfælde, bare først som sidst sige 2 mdr. Du kan altid melde dig rask igen. Men så slipper du for de der samtaler. Og efter 2 mdr som syg, skal du så i sygeaktivering, hvis ikke du er blevet rask :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare ikke et super effektivt system!! Har jo selv været sygemeldt temmelig lang tid over flere perioder, og jeg er da indtil videre sluppet for at møde op til samtale. Jeg har faktisk bare ringet til dem, og spurgt om de ikke havde ting der var vigtigere at lave- altså man kan jo ikke lige altid svare på, hvornår man bliver rask. Sidste gang sendte de en 6 sider lang rapport, om at jeg var under udredning på sygehuset og jeg ikke vidste hvornår jeg kom tilbage på fuld tid, men at det da var min plan at komme det ;)

Synes også nogle gange det er lidt synd for de sagsbehandlere, for dem jeg har talt med, kan godt se det er noget underligt noget at spørge om ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå dig, systemet er tit helt hen i vejret :(

Da jeg gik ledig var jeg et par gange på jobcenteret, der sad også højgravide med til møderne... hmm tja hvem gider at ansætte en der snart skal føde??!!! :huh

Håber de snart lader dig være i fred, for er man ikke stresset, så bliver man da af at blive hivet i fra højre og venstre :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For filan da.... det danske system, har de ikke andet de kunne bruge deres tid på... de kunne da give dig noget ro, eller evt give dig råd/vejledning/hjælp og støtte til at komme ovenpå, istedet for at prikke til dig hele tiden :prik

kram og tanker herfra :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender systemet rigtig godt :( Ikke personligt, men ved min mor har en kollega der kæmper med en frygtelig depression og hun er vitterligt så syg at hun på ingen måder kan varetage et job :( De har også ligget og kimet hende ned og til sidst måtte hun raskmelde sig fordi de ville sende hun et helt andet sted og det kunne hun slet ikke klare.. Så hun raskmeldte sig, men efter ca en uge på job måtte hun stoppe da hun begyndte at lave en masse fejl som ikke måtte ske osv og det er jo bare pisse synd for alle parter :(

Stakkels kone der bare ikke kan arbejde.. Men nu har lederen på arbejdspladsen vist nok snakket med meget store bogstaver og hun er vist "fredet" nu - men tænk at det skal komme så vidt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvor er i søde hver og én :loveshower: Åhh er så glad for i er her og ikke dunker mig i hovedet :loveshower:

Nej det er helt korrekt, man skal være temmelig rask for at være syg i dette land! Og tak til Sebastians mor for tilbud om hjælp, uhhh...kender alt til det ikke at kunne huske!

Vid at det bliver bedre!!

nåh... grunden til at du skal snakke med akassen hele tiden, er fordi du melder dig syg i kortere perioder, på under 14 dage ad gangen.

Jeg ville I dit tilfælde, bare først som sidst sige 2 mdr. Du kan altid melde dig rask igen. Men så slipper du for de der samtaler. Og efter 2 mdr som syg, skal du så i sygeaktivering, hvis ikke du er blevet rask :)

Nej min læge sygemeldte mig i 4 uger og de er snart gået...

HVAD?!?!? Sygeaktivering?!?!?! Ai nu har jeg ALDRIG!!! :S Kan de for pokker ikke lade mig være eller betale for en psykolog så jeg kan gøre noget ved min tilstand! :(

Alt det andet er da helt til grin og spild af skattepenge! :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er i søde hver og én :loveshower: Åhh er så glad for i er her og ikke dunker mig i hovedet :loveshower:

Nej det er helt korrekt, man skal være temmelig rask for at være syg i dette land! Og tak til Sebastians mor for tilbud om hjælp, uhhh...kender alt til det ikke at kunne huske!

Vid at det bliver bedre!!

Nej min læge sygemeldte mig i 4 uger og de er snart gået...

HVAD?!?!? Sygeaktivering?!?!?! Ai nu har jeg ALDRIG!!! :S Kan de for pokker ikke lade mig være eller betale for en psykolog så jeg kan gøre noget ved min tilstand! :(

Alt det andet er da helt til grin og spild af skattepenge! :(

Hvis du kan helbredsmæssigt så er det korrekt at du skal i 10 timers aktiviteter. Dog først når man har været sygemeldt i 8 uger. Det er her fra kommunen får refusion fra staten, så de er ikke så interesserede i at sende en ud før dette.

Der er noget forskning der viser at det er godt at holde sig i gang og være ude bland mennesker, så vender man hurtigere tilbage, det er derfor det nu er blevet et krav. Jeg har plapret dette ud mange gange, men ved skisme ikke om jeg tror på det. Jeg er helt sikker på det ikke vil hjælpe mig i min situation ihvertfald andre vil det måske hjælpe.

Der er meget forskel kommune fra kommune hvordan tilbuddet er skruet sammen. Ofte indgår der nogle timers motion i et fittnesscenter eller svømning, derudover nogle netværksmøder med andre sygemeldte og evt. nogle individuelle samtaler.

Tilbuddet kan være godt, det er det i nogle kommuner og jeg har hørt folk der er rigtig glade for at blive det tilbudt. Jeg har dog også hørt den modsatte og at det virkelig er total tidsspilde den aktiviring. Den værste jeg har hørt, var en der arbejde som buschauffør og var sygemeldt fra dette og skulle bruge 2 timer pr. dag på at køre rundt med den bus han normalt kørte bare som passager, så kan man da tale om parkering og dødsyg aktivering.

Jeg ved ikke hvordan tilbuddet er tilrettelagt i din kommune, men krydser for det er en af de gode.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du kan helbredsmæssigt så er det korrekt at du skal i 10 timers aktiviteter. Dog først når man har været sygemeldt i 8 uger. Det er her fra kommunen får refusion fra staten, så de er ikke så interesserede i at sende en ud før dette.

Der er noget forskning der viser at det er godt at holde sig i gang og være ude bland mennesker, så vender man hurtigere tilbage, det er derfor det nu er blevet et krav. Jeg har plapret dette ud mange gange, men ved skisme ikke om jeg tror på det. Jeg er helt sikker på det ikke vil hjælpe mig i min situation ihvertfald andre vil det måske hjælpe.

Der er meget forskel kommune fra kommune hvordan tilbuddet er skruet sammen. Ofte indgår der nogle timers motion i et fittnesscenter eller svømning, derudover nogle netværksmøder med andre sygemeldte og evt. nogle individuelle samtaler.

Tilbuddet kan være godt, det er det i nogle kommuner og jeg har hørt folk der er rigtig glade for at blive det tilbudt. Jeg har dog også hørt den modsatte og at det virkelig er total tidsspilde den aktiviring. Den værste jeg har hørt, var en der arbejde som buschauffør og var sygemeldt fra dette og skulle bruge 2 timer pr. dag på at køre rundt med den bus han normalt kørte bare som passager, så kan man da tale om parkering og dødsyg aktivering.

Jeg ved ikke hvordan tilbuddet er tilrettelagt i din kommune, men krydser for det er en af de gode.

Tak for udspecifiseringen...puhhh umiddelbart lyder det hårdt og skræmmende. Jeg har dage hvor jeg ikke engang kan komme ud af min seng og hvis jeg kommer ud så er det kun for at ligge på sofaen resten af dagen.

Der er heldigvis færre og færre af dem, kan mærke at jeg er i bedring, men sker der noget stort eller modgang i mit liv - som vi har haft rigeligt af i det her år, går jeg helt ned med flaget igen og sover og sover og sover.

Kan ikke engang overskue at støvsuge her :( Har 2 skønne børn og jeg må skrue mig op til at være mor for dem....får ikke altid handlet ind, så de får ofte noget sammensat hokus pokus og mit hjerte græder, for jeg kan

jo godt se hvor forkert og sygt det er, jeg magter bare ikke mere :( Begynder helt at græde nu for det gør ondt at læse....kan bare slet ikke overskue at skulle stå et sted kl dut ellers bliver mine dagpenge taget....det er til

at dø af skræk over. Min mand er også syg og har oveni hans stress fået angst :( Han har ikke haft nogen indtægt siden april mdr overhovedet. Der har vi levet af mine barselsdp og nu sygedp...det er eddermame skrabet

og vi er nu nået dertil at vi ikke har råd til at bo i huset mere, men på den anden side koster en ejendomsmægler også MANGE penge - så vi har ikke råd til at sælge det :( Jaja det skal nok hjælpe at komme i aktivering :s

Nå, vi må se hvad fremtiden bringer.

:kiss:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh søde Mette....

Jeg ville så gerne hjælpe dig/jer.... jeg ved ikke hvad jeg kan gøre, jeg ville ønske at der fandtes en wupti løsning, så det hele bare så godt ud for jer igen... I er sku de rareste mennesker, og det er ikke fair at det sådan har ramt jer.

:kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske er det fordi din læge skriver en begrænsning på. Fortæl dem på jobcentret at du bliver langtidssyg, så tror jeg du kommer over i den anden gruppe.

Jeg har også haft en slem stress-depression og dengang bad jeg selv om at komme i aktivering og det var det der helbredte mig. Det var svært at komme ud af døren, men jeg gjorde det og mødte andre ligesom mig selv og det hjalp når man kom til at grine sammen med dem. Men jeg tror ikke de kunne have sendt mig afsted til det lige i starten da jeg var mest nede. Det er vigtigt at du får lidt ro omkring dig :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

sender lige et par :kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh søde Mette....

Jeg ville så gerne hjælpe dig/jer.... jeg ved ikke hvad jeg kan gøre, jeg ville ønske at der fandtes en wupti løsning, så det hele bare så godt ud for jer igen... I er sku de rareste mennesker, og det er ikke fair at det sådan har ramt jer.

:kiss

Ja der er desværre bare ikke noget at gøre udover det i allerede gør søde Lotte :kiss: Det hjælper os rigtig meget! :loveshower: Nej...jeg tænker også at vi bare er født under samme uheldige stjerne lars og jeg...det kan bare snart ikke blive værre :(

Måske er det fordi din læge skriver en begrænsning på. Fortæl dem på jobcentret at du bliver langtidssyg, så tror jeg du kommer over i den anden gruppe.

Jeg har også haft en slem stress-depression og dengang bad jeg selv om at komme i aktivering og det var det der helbredte mig. Det var svært at komme ud af døren, men jeg gjorde det og mødte andre ligesom mig selv og det hjalp når man kom til at grine sammen med dem. Men jeg tror ikke de kunne have sendt mig afsted til det lige i starten da jeg var mest nede. Det er vigtigt at du får lidt ro omkring dig :kram2

Nårhh? Ja...jeg sagde til a-kassedamen at jeg ikke forventede at være klar efter de 4 uger, men måske 8? Bare jeg dog ku ringe og tale med min læge, men han er selvfølgelig selv sygemeldt! Fårk mit liv i en nøddeskal! :s

sender lige et par :kram :kram :kram

Tak Vanni :) :bearhug:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER